تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کامل ترین آموزش دستور پخت دلمه برگ مو

image کامل ترین آموزش  دستور پخت دلمه برگ مو

مواد اولیه برای تهیه دلمه برگ مو

برنج نیم دانه

۲ پیمانه

لپه

تکفارس آی آر

یک پیمانه

گوشت چرخ کرده

۴۰۰ گرم

برگ درخت انگور (برگ مو)

به مقدار کافی

www.takfars.ir

پیاز

دو عدد متوسط

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه

به مقدار کافی

سبزی دلمه (جعفری، نعناع، ترخون، شوید، پیازچه و مرزه)

نیم کیلو

طرز تهیه دلمه برگ مو ملس

در ابتدای طرز تهیه دلمه برگ مو، لپه‌ها در مقداری آب قرار دهید تا خیس بخورند و از نفخ آن‌ها نیز کاسته شود. این کار به راحت‌تر پخته شدن آن‌ها هم کمک می‌کند. بعد از خیس کردن لپه‌ها، آن‌ها را با مقداری آب و نمک در یک قابلمه بریزید و بگذارید تا بپزد.

در مرحله بعد یک قابلمه دیگر را آماده کنید و در آن کمی آب و مقداری نمک بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد. سپس برنج‌ها را پاک کنید و بشویید و به قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا بپزد.

برنج را امتحان کنید و هر وقت دانه‌های آن مقداری نرم شدند، آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید. زمان پخت برنج ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است.

تک فارس

پیاز را پوست بگیرید. بشویید و سپس به صورت خلالی ریز کنید. سپس ماهی تابه را آماده کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بگذارید داغ شود.

بعد پیازها را اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا نرم شود سپس فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و هم بزنید تا طعم ها خوب با هم مخلوط شوند.

در مرحله بعدی گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید و تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند و سرخ شود تفت بدهید و پس از سرخ شدن، تابه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.

در گام بعدی سبزی دلمه را پاک کنید و شستشو دهید. سبزی دلمه معمولا شامل جعفری، نعناع، ترخون، شوید، پیازچه و مرزه است. بعد از شستشو، سبزی‌ها را ساطوری خرد کنید و به مخلوط گوشت و پیاز بعد از کمی خنک شدن اضافه کنید. سپس لپه پخته شده و همچنین برنج را به سایر مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.

در مرحله بعد یک قابلمه را انتخاب کنید و مقداری آب در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد، سپس برگ درخت انگور یا همان برگ مو را در آن بریزید و ۲ تا ۳ دقیقه بگذارید در آب جوش بماند، سپس آن را خارج کنید و با آب ولرم بشویید.

حالا از سمت چپ پنجه‌های برگ را به وسط برگ هدایت کنید و تمام پنجره‌ها را یکی یکی روی هم تا بزنید تا به سمت راست برگ برسید، تمام پنجه‌ها را یکی یکی روی هم تا بزنید تا به سمت راست برگ برسید. توجه داشته باشید که این کار را با دقت انجام دهید اگر مقدار مواد میانی زیاد باشد در زمان پخت دلمه‌ها ممکن است باز شود، اگر مقدار مواد کم باشد دلمه شما طعم و مزه خوبی نخواهد داشت. توجه کنید برگ‌ها را کمی محکم بپیچید تا در زمان جابجایی در قابلمه یا در زمان سرو باز نشود.

سپس درون یک قابلمه مقداری روغن بریزید و دلمه‌های پیچیده شده را درون آن بگذارید.

مواد لازم برای چاشنی دلمه برگ مو

رب انار، نمک، شکر

به مقدار دلخواه

T A K F A R S

زرشک برای تزیین

به مقدار دلخواه

برای تهیه سس دلمه در این مرحله با توجه به ذائقه خودتان مقداری رب انار، شکر و نمک را با هم مخلوط کنید.

اگر شما هم طرفدار طعم ملس هستید. مقدار شکر آن را می‌توانید بیشتر کنید و اگر تمایل دارید که دلمه‌‌های شما ترش‌‌تر باشد مقدار کمتری شکر اضافه کنید.

سس را روی دلمه‌ها بریزید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا سس به خورد دلمه‌ها برود و رنگ دلمه‌ها چند درجه تیره‌تر شود.

به همین راحتی دلمه‌های بسیار خوشمزه و لذیذ شما آماده سرو هستند.

شما می‌توانید این دلمه‌ها را درون فریزر حتی به مدت چندین ماه نیز نگهداری کنید.

بعد از آماده شدن دلمه‌ها، آن‌ها را در یک ظرف مناسب بکشید و با نان سرو کنید.

نکاتی درباره طرز تهیه دلمه برگ مو

این غذا را اکثراً بدون گوشت چرخ کرده درست می‌کنیم. ولی در بعضی از مناطق دلمه را فقط با گوشت چرخ کرده می‌خورند. اگر به هر دلیلی امکان استفاده از گوشت را ندارید، می‌توانید از سویا هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ترکیبی با نصف سویا و نصف گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

تک فارس www.takfars.ir

در چاشنی برگ مو به جای رب انار، می‌توانید از آبلیمو طبیعی یا آبغوره و سرکه استفاده کنید.

نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، حرارت قابلمه شماست که اگر زیاد باشد آب سریع بخار شده و دلمه‌های شما می‌سوزد و اگر کم باشد مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا رنگ برگ‌ها تغییر کند. پس در این مرحله دقت لازم را داشته باشید.

با توجه به سایز قابلمه و مقدار دلمه‌ها ممکن است نیاز باشد مقدار آب و‌ زمان بیشتری را برای پخت نیاز داشته باشید.

حتماً آب را چک کنید در صورتی که دلمه‌ها هنوز تغییر رنگ نداده باشند باید آب‌جوش را کم‌کم به آن اضافه کنید.

دستور تهیه دلمه که به آن پرداختیم مناسب چهار نفر است و در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت‌ها را تغییر دهید. البته به این موضوع هم دقت کنید که بعضی ها از طرفداران دلمه‌های پر ملات هستند و بعضی آن را کم ملات‌تر دوست دارند. پس نسبت‌ها را با توجه به ذائقه افراد هم می‌توان عوض کرد.

نکاتی در انتخاب برگ دلمه

بهترین برگ‌ها برای تهیه دلمه‌های ترد و خوشمزه، برگ‌های جوانی هستند که اندازه کف دست شما هستند.

ترشی دلمه برگ مو بستگی به ذائقه شما دارد. برای ترش شدن بیشتر می‌توانید سرکه آن را بیشتر کنید. برای شیرینی‌تر شدن به همان تناسب شکر را اضافه کنید. چاشنی دلمه برگ مو شبیه شربت سکنجبین است. اما بیشتر افراد دلمه برگ مو را ملس دوست دارند.

برگ‌ها نباید بسیار بزرگ باشند که لطافت و تازگی خود را از دست داده باشند یا بسیار کوچک که قابل پیچیدن نباشند یا دلمه بسیار کوچکی را به شما دهند.

لازم به ذکر است که اگر برگی بود که سایز آن کوچکتر از سایز نرمال بود یا پارگی در آن داشت می‌توانید دو برگ کوچک را روی هم بگذارید و هر دو را با هم بپیچید.

تکفارس

پیچیدن دلمه‌ها را تا انتها ادامه دهید.

قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و بشقاب نسبتاً سنگینی روی دلمه‌ها بگذارید، یک‌سوم قابلمه را آب جوش بریزید و درب قابلمه را بگذارید منتظر باشید تا رنگ برگ‌ها تغییر کند و حالت نیم‌پختگی به خود بگیرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر