تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور بدون دارو وزوز گوش خود را درمان کنید

image چطور بدون دارو وزوز گوش خود را درمان کنید

ترفند ضربه ی ملایم به جمجمه

الف. گوش های تان را با کف دست تان به گونه ای بپوشانید که انگشتان تان به سمت پشت سرتان باشند و جمجمه تان را پوشش دهند.

ب. در این وضعیت، نوک انگشتان وسط دو دست باید همدیگر را لمس کنند.

پ. انگشتان اشاره تان را روی انگشتان وسط تان قرار دهید.

تکفارس آی آر

ت. در این حالت، ضربه ی سریع و ملایمی به جمجمه تان بزنید؛ به گونه ای که صدای ضربه را با گوش تان بشنوید.

ث. این حرکت را ۴۰ الی ۵۰ بار تکرار کنید تا صدای زنگ گوش تان فروکش کند.

سرکه سیب

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب حل کنید. این محلول را روزی ۲ الی ۳ بار بنوشید تا احساس صدای زنگ در گوش تان تسکین یابد.

سیر

www.takfars.ir

دو حبه سیر را له کنید و به همراه روغن کنجد حرارت دهید. سپس این ترکیب را از صافی عبور دهید و ۲ الی ۳ قطره از آن را در هر گوش تان بچکانید. این کار را باید هر شب، به مدت یک هفته، قبل از خواب انجام دهید.

پیاز

مقداری پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را به مدت ۳۰ ثانیه حرارت دهید و اجازه دهید خنک شود. ۲ الی ۳ قطره از آن را در هر گوش تان بچکانید. ۵ دقیقه صبر کنید سپس سرتان را به طرفین خم کنید تا آب اضافه ی پیاز از گوش تان خارج شود. این کار را باید هر روز، به مدت یک هفته انجام دهید.

زنجبیل

با دم کردن یک و نیم قاشق غذاخوری زنجبیل تازه ی رنده شده در یک فنجان آب جوش، به مدت ۱۰ دقیقه، دمنوش زنجبیل تهیه کنید. سپس این دمنوش را از صافی عبور دهید و مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش را روزانه ۲ الی ۳ دفعه، به مدت چندین روز، نوش جان کنید تا علائم وزوز گوش تان تسکین یابند.

هم چنین، با جویدن چند تکه زنجبیل خام نیز می توانید از شر گوش درد خلاص شوید.

محلول آب و نمک

یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را در ۲ فنجان آب گرم حل کنید. این محلول را در یک ظرف مخصوص اسپری بینی بریزید و داخل هر یک از سوراخ های بینی تان اسپری کنید. این روش درمانی را باید روزانه ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید تا گرفتگی داخل مجاری بینی تان به طور کامل باز شود.

کدو تنبل

کدو تنبل می تواند به خوبی کمبود ویتامین A را در بدن از بین ببرد؛ ویتامین A برای کارکرد مناسب حلزون گوش (در گوش داخلی) و کنترل انتقال و دریافت صدا در بدن بسیار ضروری است.

تک فارس

روغن خردل

کمی روغن خردل را حرارت دهید و چند قطره از آن را در گوش تان بچکانید. اجازه دهید روغن خردل به مدت ۱۰ دقیقه در گوش تان بماند و سپس، سرتان را به دو طرف کج کنید تا روغن اضافه از آن ها خارج شود. این کار را هر روز، به مدت یک هفته ادامه دهید.

آناناس

مصرف آناناس را در رژیم غذایی تان بگنجانید تا از تاثیر آنزیم موجود در آن به نام بروملین بر کاهش التهابات بدن تان بهره مند شوید. هم چنین می تواند آب آناناس نیز نوش جان کنید.

میوه ی خشک

جویدن میوه ی خشک نظیر کشمش، خرما، و برگه ی زردآلو می تواند جریان خون را در نواحی اطراف گوش های تان بالا ببرد، و از این طریق، درد و التهاب آن ناحیه ی را تسکین دهد. این کار ناراحتی های ناشی از وزوز گوش تان را کاهش می دهد.

روغن کنجد

خواص آرامش بخش و تسکین دهندگی روغن کنجد به سرعت می توانند علائم مرتبط با وزوز گوش را کاهش دهند. فقط کافی است به اندازه ی ۵ الی ۱۰ قطره روغن کنجد را کمی حرارت دهید؛ سپس به پهلو دراز بکشید و به فاصله ی ۵ تا ۶ دقیقه، روغن کنجد گرم را در هر دو گوش بریزید. هنگام انجام این کار سعی کنید عمیق نفس بکشید.

پا شویه

ابتدا پاهای تان را در آب داغ بگذارید و سپس، آن ها را در آب سرد قرار دهید. این روش صداهای زنگ، هیس هیس، یا وزوز را در گوش تان به حداقل می رساند.

T A K F A R S

دمنوش تخم شنبلیله

مقداری تخم شنبلیله ی خرد شده (۱ قاشق چای خوری) را در یک فنجان آب جوش بریزید؛ اکنون این ترکیب را به مدت ۶ الی ۷ دقیقه با شعله ی ملایم حرارت دهید. این دمنوش را روزی دو دفعه، حداقل به مدت ۱۰ روز پشت سر هم، بنوشید تا وزوز گوش تان تسکین یابد. این دمنوش را با شیر میل نکنید.

نکته: زنان باردار نباید از این درمان خانگی استفاده کنند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را به مقدار اندکی حرارت دهید. آن را در گوش تان بریزید تا صدای زنگ و وزوز گوش تان کاهش یابد.

روغن کرچک

چند قطره روغن کرچک را در گوش های تان بریزید و تکه پنبه ای را داخل گوش های تان قرار دهید. این کار را باید هر روز انجام دهید تا از درد و صدای زنگ در گوش تان خلاص شوید.

طب سوزنی

وزوز گوش را می توان با استفاده از طب سوزنی به طور موثری درمان کرد. نقاط طب سوزنی برای درمان وزوز گوش در همه ی جای بدن یافت می شوند؛ از جمله سر، پا، شکم، کمر، پشت، و غیره. برای خلاصی از درد گوش، و پیش از توسل به طب سوزنی با پزشک معالج تان مشورت کنید.

درمان های گیاهی برای وزوز گوش

تک فارس www.takfars.ir

درخت کهن دار یا جینکو

مواد موجود در درخت کهن دار یا جینکو دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی هستند و می توانند تمام انواع عفونت ها را درمان کنند و گردش خون را نیز در گوش ها بهبود ببخشند؛ به این ترتیب، می توانند احساس زنگ گوش را نیز کاهش دهند. روزی ۳ الی ۴ مرتبه، حدود ۱۲۰ الی ۲۴۰ میلی گرم عصاره ی درخت کهن دار یا جینکو را میل کنید.

نکته: این درمان خانگی برای کودکان توصیه نمی شود.

ریحان

مقداری برگ ریحان را با استفاده از یک دستگاه خردکن خرد کنید. آب برگ های ریحان را بگیرید. آن را کمی حرارت دهید و چند قطره از آن را با استفاده از یک قطره چکان درون گوش تان بریزید. این کار را باید روزی ۲ دفعه، به مدت ۳ الی ۴ روز انجام دهید.

بابونه، دارچین، هماور طبی (کامفری)

بابونه، دارچین، و هماور طبی (کامفری) را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را ظرفی در بسته به دور از هوا و آب نگهداری کنید. یک قاشق چای خوری از این مخلوط را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب (یک فنجان) دم کنید. این دمنوش را از صافی عبور دهید و روزی سه بار نوش جان کنید تا از شر وزوز گوش خلاص شوید.

چای سبز

یک قاشق غذاخوری چای سبز را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب جوش دم کنید. این دمنوش را از صافی عبور دهید و روزی ۲ الی ۳ مرتبه بنوشید. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است؛ از این رو، می تواند از صدای زنگ گوش پیشگیری کند.

دمنوش داروش

تکفارس

۳ قاشق غذاخوری داروش را در ظرفی حاوی ۳ فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید به خوبی دم بکشد. سپس این دمنوش را از صافی عبور دهید و هنگام صبح بنوشید؛ این دمنوش را دو دفعه ی دیگر در روز میل کنید تا از شر مشکل وزوز گوش خلاص شوید.

ارگانو (مرزنگوش)

ارگانو (مرزنگوش) دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری، و ضد ویروسی است. حدود یک قاشق غذاخوری ارگانو خشک شده را به مدت۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ۱۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید. این جوشانده را روزی یک بار بنوشید تا درد ناشی از وزوز گوش تان کاهش یابد.

تخم آفتابگردان

تخم آفتابگردان را می توانید مستقیما یا به صورت دمنوش (روزی یک یا دو بار) میل کنید تا گوش دردتان برطرف شود.

گل ساعتی

یک قاشق غذاخوری گل ساعتی خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس این دمنوش را از صافی رد کنید. برای خلاصی از شر درد گوش، این دمنوش را پیش از رفتن به تخت خواب میل کنید.

موز سبز

مقدار برگ موز سبز را بکوبید و له کنید. دو قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب بریزید و به مدت هشت هفته، روزی سه بار نوش جان کنید تا بهبودی حاصل شود. یا این که، برای مقابله با این مشکل از آب موز سبز استفاده کنید. فقط کافی است تکه پنبه ای را به آن آغشته کنید و داخل گوش تان قرار دهید. بعد از حدود ۵ الی ۶ دقیقه، پنبه را از گوش تان خارج کنید.

گوجی بری

takfars.ir

این داروی گیاهی حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که می توانند جریان خون را در اطراف گوش ها بهبود ببخشند؛ به این ترتیب، گوجی بری می تواند به طور موثر به درمان وزوز گوش کمک کند.

روغن های گیاهی

۱۵ قطره روغن اسطوخودوس، ۱۵ قطره روغن میوه ی ارس، ۱۵ قطره روغن درخت سرو، ۵ قطره روغن گل بی مرگ، و ۳۰ قطره روغن حامل (روغن مفید و بی ضرری که غلظت سایر روغن ها را کاهش دهد، نظیر روغن نارگیل، روغن بادام، روغن جوجوبا یا روغن کرچک) را با هم ترکیب کنید. این ترکیب روغنی را در یک ظرف سیاه رنگ در محیطی تاریک نگهداری کنید. این ترکیب را روی استخوان پشت گوش، نرمه ی گوش، و روی گردن ماساژ دهید.

یا این که، می توانید این روغن های گیاهی را به صورت جداگانه استفاده کنید. تکه پنبه ای را به هر یک از روغن های گیاهی مورد علاقه تان آغشته کنید. پنبه را به مدت یک شب داخل گوش تان قرار دهید. هنگام صبح، آن را از گوش تان خارج کنید و گوش خود را تمیز کنید.

نکته: هرگز این روغن های گیاهی را مستقیما داخل گوش تان نریزید.

چه کنید.

الف. از خوردن چربی خودداری کنید، زیرا چربی کلسترول را افزایش می دهد و مشکل صدای زنگ گوش تان را وخیم تر می کند. چربی های اشباع نشده ای نظیر امگا-۶، اسید لینولئیک، و غیره را جایگزین چربی های اشباع شده کنید.

ب. به منظور تسکین فشار و درد گوش های تان، حتما از کمپرس گرم یا پد گرم کننده استفاده کنید.

پ. با کمک مراقبه، فعالیت بدنی، و ماساژ درمانی استرس تان را کاهش دهید.

ت. مصرف نمک تان را کاهش دهید، زیرا نمک گردش خون را کاهش می دهد و ممکن است فشار خون را بالا ببرد.

تک فارس آی آر

ث. سبک زندگی تان را بهبود ببخشید، به اندازه و به طور مناسب بخوابید، رژیم غذایی سالم داشته باشید، و فعالیت بدن داشته باشید تا دستگاه ایمنی بدن تان تقویت شود و بتواند به خوبی با عفونت ها و بیماری ها مبارزه کند.

ج. اگر نمی توانید از محیط های پر سر و صدا (با صداهای بسیار بلند) اجتناب کنید، از گوش بندها یا محافظ های گوش استفاده کنید.

چ. هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای هدفون را زیاد نکنید.

ح. اگر درد گوش تان زیاد و آزاردهنده است، سعی کنید حواس تان را به چیزهای دیگر پرت کنید.

چه نکنید.

الف. خوراکی هایی نظیر آووکادو، شکلات، شیر، پنیر، موز رسیده، دانه ی سویا، و مرکبات را با احتیاط مصرف کنید، زیرا ممکن است باعث آلرژی (حساسیت) شوند و وزوز گوش تان را تشدید کنند.

ب. از محرک هایی نظیر چای، قهوه، الکل، و سیگار دوری کنید، زیرا این محرک ها با گشاد کردن عروق خونی سبب افزایش فشار در آن ها می شوند؛ و از این طریق، مشکل صدای زنگ گوش های تان را وخیم تر می کنند.

پ. میزان مصرف آسپیرین و سایر مسکن های حاوی اسید استیل سالیسیلیک را محدود کنید.

ت. از رفتن به مکان هایی که ممکن است به حلزون گوش تان آسیب برسانند اجتناب کنید؛ مکان هایی از قبیل استخرهای شنا، محیط های ساخت و سازی، ترافیک های سنگین، فرودگا ه ها، سالن های تیراندازی، آتش بازی، کنسرت های موسیقی و غیره.

TakFars

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر