تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه برای آشپزی با روغن کم

image بهترین راه برای آشپزی با روغن کم

از دستمال برای جذب روغن استفاده کنید

برای کاهش مقدار روغن غذاهای سرخ شده می توانید از دستمال روغن گیر یا دستمال حوله ای استفاده کنید. برای این کار باید پس از سرخ کردن کتلت و کوکو آن را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه آن جذب شود. بهتر است برای این کار از دستمال معمولی استفاده نکنید، زیرا این دستمال ها بعد از جذب روغن به غذا می چسبند. می توانید برای این کار از دستمال مخصوص جذب روغن یا دستمال های حوله ای که ضخامت بیشتری دارند استفاده کنید.

از ترفندهای کاهش جذب روغن کمک بگیرید

اگر در فکر طرز تهیه کتلت کم روغن و کم چرب هستید، می توانید به جای اضافه کردن تخم مرغ کامل به کتلت از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. به علاوه برای کاهش مقدار روغن در زمان سرخ کردن بادمجان می توانید قبل از سرخ کردن، با یک برس مقداری سفیده تخم مرغ روی آن بزنید و بعد بادمجان ها را سرخ کنید تا روغن جذب نکنند.

تکفارس آی آر

از ماهیتابه رژیمی استفاده کنید

یکی از بهترین روش های پخت غذا با روغن کم استفاده از تابه های رژیمی است. درست کردن غذا در این تابه ها به شما کمک می کند تا بدون نگرانی در مورد چسبیدن غذا به تابه، از روغن کمتری استفاده کنید.

از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید

برای سرخ کردن انواع غذا سعی کنید از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. این روغن ها معمولا جذب کمتری دارند و با داغ شدن نمی سوزند و کیفیت خود را از دست نمی دهند.

به جای سرخ کردن مواد آن ها را تفت دهید و بپزید

www.takfars.ir

به جای سرخ کردن مواد در روغن می توانید با استفاده از اسپری روغن ماهیتابه را چرب کنید و سپس اجازه دهید غذا با شعله ملایم بپزد و آماده شود. اگر به دنبال یک راهکار ساده برای کاهش مصرف روغن در غذا هستید، بهتر است شیوه آشپزی خودتان را تغییر دهید و به جای سرخ کردن غذاها در روغن زیاد؛ آن ها را به صورت آب پز، تنوری، بخارپز مصرف کنید.

از ماهیتابه سالم و بدون خش استفاده کنید

برای سرخ کردن غذا از ماهیتابه های سالم و بدون خش استفاده کنید. در صورتی که ماهیتابه شما خاصیت نچسب بودن خود را از دست بدهد، باید از روغن بیشتری برای نچسبیدن غذا استفاده کنید.

از دستگاه هواپز و فر استفاده کنید

برای کاهش مصرف روغن می توانید به جای سرخ کردن مواد غذای در ماهیتابه از دستگاه هواپز یا همان سرخ کن های بدون روغن استفاده کنید. اگر به هواپز دسترسی ندارید، می توانید غذاها را در فر آماده کنید و با این روش از روغن کمتری برای تهیه غذا استفاده کنید.

از گوشت بدون چربی و بدون استخوان استفاده کنید

برای کاهش مصرف روغن در زمان سرخ کردن گوشت و مرغ، بهتر است تکه های بدون استخوان و کم چرب را انتخاب کنید. معمولا گوشت و مرغ های استخوان دار برای سرخ شدن نیاز به روغن بیشتری دارند.

از روغن های گیاهی استفاده کنید

روغن های سالم و گیاهی را جایگزین روغن های ناسالم و حیوانی کنید. به خاطر داشته باشید که روغن های حیوانی سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده هستند و خطر زیادی برای سلامت دارند و مصرف آن ها موجب افزایش کلسترول، تری گلیسیرید و آسیب به قلب و عروق می شود.

به سالاد خود روغن اضافه نکنید

تک فارس

شاید اضافه کردن روغن به سالاد موجب خوشمزه تر شدن آن شود، اما اکثر ما به اندازه از روغن در رژیم غذایی خود استفاده می کنیم و از همین رو اضافه کردن روغن به سالاد موجب افزایش میزان کالری های مصرفی شما شود. برای مزه دار کردن سالاد بهتر است از مقداری نمک همراه با آب لیمو ترش تازه استفاده کنید.

غذا را با حرارت مناسب بپزید

برای آماده کردن غذا به هیچ عنوان شعله گاز را بیش از حد زیاد یا کم نکنید. زیاد کردن شعله گاز موجب سوختن روغن و کم کردن بیش از حد حرارت نیز موجب جذب روغن توسط مواد غذایی می شود. سعی کنید در زمان تهیه غذا شعله گاز را روی حرارت مناسب و متوسط تنظیم کنید.

از مقدار کره و روغن کمتری در غذا استفاده کنید

یکی دیگر از ترفندهای اصولی برای پخت غذا با روغن کم این است که مقدار روغن و کره غذاها را کاهش دهید. در صورتی که در دستور تهیه یک غذا از ۲ قاشق روغن استفاده شده است، شما از ۱ قاشق یا یک نصف قاشق روغن استفاده کنید. سعی کنید غذاها را با روغن کمتر و با گوشت کم چرب آماده کنید تا غذای شما کم چرب شود.

از ظروف کوچک برای سرخ کردن استفاده کنید

اگر قصد دارید غذا را به صورت سرخ شده تهیه کنید، بهتر است از یک ظرف کوچک برای این کار استفاده کنید. هر چقدر ظرف شما اندازه کوچک تری داشته باشد، نیاز به روغن کمتری برای سرخ کردن مواد غذایی خواهید داشت. با این روش مواد غذایی به خوبی سرخ می شوند و مقدار روغن مصرفی شما نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

از سرکه برای کاهش جذب روغن استفاده کنید

اگر با خودتان فکر می کنید که چیکار کنم کوکو روغن جذب نکنه یا چکار کنیم کتلت کم روغن ببرد می توانید از سرکه استفاده کنید. برای این کار باید قبل از سرخ کردن انواع کتلت و کوکو دستتان را به سرکه آغشته کنید. سپس دستتان را به دو طرف کوکو یا کتلت بمالید. اگر این کار برایتان سخت است می توانید مقداری سرکه روی کتلت ها اسپری کنید و سپس آن ها را سرخ کنید. با این روش کتلت و کوکوی شما روغن کمتری به خود جذب می کند.

از ماست به جای سس مایونز استفاده کنید

T A K F A R S

برای کاهش چربی غذاهایی مثل سالاد ماکارونی و سالاد الویه می توانید به جای سس مایونز از مقداری ماست کم چرب استفاده کنید. در این روش هم غذای شما خوشمزه می شود و هم مقدار چربی و کالری آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند.

کاهش مصرف روغن برای تهیه غذا به سلامت شما کمک می کند و خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر