تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

جستجوی سریع بین تب ها

احتمالا متوجه شده اید که هنگام تایپ کردن در نوار آدرس، نتایج مربوط به تب ها هم نمایش داده می شود. با این حال اگر صرفا می خواهید در بین تب ها جستجو کنید، کافی است کاراکتر درصد (%) را در نوار آدرس وارد کنید و سپس کلید اسپیس را فشار دهید.

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

در این حالت، صرفا می توانید بین تب های مرورگر فایرفاکس دست به جستجو بزنید. این مشخصه به خصوص برای افرادی که علاقه ی زیادی به باز نگه داشتن تب های متعدد هستند، جذابیت زیادی دارد. بنابراین اگر مثلا بین ۱۰۰ تب باز شده به دنبال یک ویدیو از یوتیوب هستید ولی نمی توانید اسم ویدیو را به خاطر بیاورید، کافی است در نوار آدرس عبارت youtube را بنویسید. این کار را می توانید برای انواع و اقسام لینک ها انجام دهید.

تکفارس آی آر

سوئیچ حرفه ای بین تب ها

فایرفاکس از چندین میان بر کیبورد مفید برای انجام کارهای مختلف بهره می برد. اما بدون شک یکی از مفید ترین این میان برها، میان بر مربوط به سوئیچ بین تب ها است که برای این کار می توانید کلید های Control+Tab را فشار دهید. با فشار دادن این کلید ها، راهی تب سمت راست می شوید و اگر می خواهید به تب سمت چپ سر بزنید باید کلیدهای Control+Shift+Tab را بفشارید. گوگل کروم و تعدادی از دیگر مرورگرها هم دارای همین میانبرها برای انجام چنین کاری هستند.

ثبت اسکرین شات های بهتر

فایرفاکس سال هاست از ابزار داخلی برای ثبت اسکرین شات بهره می برد. این ابزار داخلی به طور خودکار می تواند بخش های مختلف سایت را تشخیص دهد تا فقط از همان بخش موردنظر اسکرین شات ثبت کند. به عنوان مثال می توانیم به مواردی مانند یک پاراگراف و حتی یک عکس اشاره کنیم. همچنین این ابزار یک گزینه هم ارائه می دهد که تمام بخش قابل مشاهده ی سایت را ثبت می کند.

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

www.takfars.ir

اما در این میان یکی از قابلیت های مفید این ابزار، ثبت اسکرین شات از تمام سایت-حتی بخش هایی که با اسکرول قابل مشاهده هستند-است. این قابلیت، مانند قابلیت ثبت اسکرین شات اسکرولی در گوشی های مختلف به حساب می آید. البته برخی از سایت هایی که فقط بعد از اسکرول کردن محتواهای مختلفی مانند عکس ها را نمایش می دهند، بهتر ابتدا کامل آن را اسکرول کنید و سپس اسکرین شات از تمام صفحه بگیرید تا با این کار تمام محتوا به درستی ثبت شود.

برای استفاده از این ابزار فایرفاکس کافی است راست کلیک کنید و سپس گزینه ی Take Screenshot را انتخاب کنید. همچنین امکان قرار دادن آیکن این ابزار در تولبار هم وجود دارد.

پیدا کردن سریع تر بوک مارک ها

بوک مارک ها مزایای بسیار زیادی ارائه می کنند ولی بسیاری از کاربران برای سایت هایی که مرتب به آن ها سر می زنند، از قابلیت پین کردن تب بهره می برند که چنین کاری ممکن است منجر به شلوغ شدن مرورگر و حتی کاهش سرعت آن می شود. اما در این میان، در فایرفاکس می توانید به سرعت یک بوک مارک را پیدا و باز کنید و برای این کار اصلا نیازی به استفاده از ماوس هم ندارید.

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

اول از همه، برای سازماندهی و مرتب کردن بوکمارک های خود چند گزینه پیش روی شما قرار دارد. درست مانند گوگل کروم و سایر مرورگرها، نوار قرار گرفته زیر نوار آدرس که تعدادی از بوکمارک ها را نمایش می دهد، می توانید کاری کنید که همواره در معرض نمایش باشد یا اینکه صرفا هنگام باز کردن تب جدید نمایش داده شود. برای تغییر تنظیمات این قابلیت، روی تولبار راست کلیک کنید، بعد از انتخاب گزینه ی Bookmarks Toolbar، یکی از گزینه های به نمایش درآمده را برای این نوار بوک مارک ها در بخش پایینی نوار آدرس انتخاب کنید.

برخی کاربران دوست دارند این نوار همواره نمایش داده شود تا هر زمانی که خواستند بتوانند به سرعت روی بوکمارک موردنظر کلیک کنند. در کامپیوترهای مک، ارائه ی نوار بوک مارک همواره فعال است ولی در ویندوز و لینوکس باید این قابلیت را فعال کنید.

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

اما در نهایت سریع ترین راه برای باز کردن یک بوک مارک مشخص، استفاده از نوار آدرس مرورگر است. برای این کار در نوار آدرس فایرفاکس ابتدا کاراکتر ستاره (*) را تایپ کنید و سپس کلید اسپیس را فشار دهید. با این کار صرفا از بین بوکمارک های ثبت شده می توانید دست به انتخاب بزنید.

بنابراین با بهره گیری از این مشخصه، همانطور که از جستجوی گوگل استفاده می کنید، می توانید به راحتی بین بوکمارک ها دست به جستجو بزنید. بسیاری از کاربران از این مشخصه خبر ندارند و اگر اهل استفاده از بوکمارک های زیادی هستید، بدون شک این قابلیت کاربردهای زیادی برای شما خواهد داشت.

تک فارس

تبدیل ویدیو به پنجره ی شناور

بیشتر مرورگرها از قابلیت شناور کردن ویدیو ها در مرورگر پشتیبانی می کنند اما فایرفاکس در این زمینه نسبت به بیشتر رقبای خود، تجربه کاربری بهتری ارائه می کند. به طور کلی زمانی که نشانه گر ماوس را روی ویدیو می برید، آیکن مربوط به قابلیت تصویر در تصویر نمایش داده می شود.

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

باید خاطرنشان کنیم فایرفاکس نسبت به کروم و دیگر مرورگرها، در سایت های بیشتر می تواند این قابلیت را عملی کند زیرا برای انجام این کار، کاری به تنظیمات HTML ندارد. این در حالی است که برخی سایت ها با تغییر در کدهای HTML، تلاش می کنند این مشخصه را غیرفعال نگه دارند. البته فایرفاکس در چنین سایت هایی برای قابلیت تصویر در تصویر شاید دچار مشکلات جزئی شود ولی در کل این مشکلات چندان فراگیر نیستند.

در نسخه ی ۱۱۳ مرورگر فایرفاکس، این مشخصه با بهبود های قابل توجهی روبرو شد. به عنوان مثال می توانیم به ارائه ی نوار تایم لاین، دکمه های جلو و عقب رفتن ۵ ثانیه ای، تنظیم صدا و دیگر موارد اشاره کنیم. این در حالی است که کروم چنین گزینه هایی را برای کنترل قابلیت تصویر در تصویر ارائه نمی دهد.

بازگشت بخش جستجو

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

با وجود اینکه می توانید از همان نوار آدرس اصلی به عنوان محلی برای جستجو کردن در اینترنت استفاده کنید، اما بسیاری از کاربران همچنان به استفاده از یک بخش جداگانه برای این کار علاقه دارند. برای این کار کافی است روی تولبار راست کلیک کنید و سپس گزینه ی Customize Toolbar را انتخاب کنید. سپس آیکن مربوط به بخش جستجو را بکشانید و در تولبار رها کنید.

البته حتی اگر این کار را انجام دهید، همچنان نوار آدرس اصلی می تواند برای جستجو کردن هم استفاده شود. البته استفاده از نوار آدرس اصلی برای این کار مزیت مهم دیگری هم دارد؛ به طور مشخص حین تایپ کردن در این نوار، با گزینه های مربوط به تاریخچه و بوک مارک ها هم روبرو می شوید.

بهره گیری از Containers

T A K F A R S

یکی از افزونه های فایرفاکس با نام Firefox Multi-Account Containers ارائه شده که می تواند بخش های جداگانه ای را برای مرورگر ارائه کند. این یعنی مثلا می توانید یک بخش شخصی و یک بخش کاری مشخص کنید و هرکدام دارای کوکی ها و اطلاعات لاگین جداگانه ای باشند. بنابراین اگر می خواهید به طور همزمان از اکانت های مختلفی استفاده کنید یا اینکه به دنبال جدا کردن زندگی شخصی و کاری خود هستید، چنین مشخصه ای مثمر ثمر واقع می شود.

باز کردن و ویرایش فایل های PDF

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

فایرفاکس مانند دیگر مرورگرها، می تواند فایل های PDF را هم نمایش دهد. به طور مشخص اگر برنامه ی مختص نمایش PDF در سیستم نصب نکرده باشید، هنگام کلید بر روی فایل PDF، فایرفاکس به عنوان یکی از گزینه ها برای نمایش این فایل ارائه می شود. از سوی دیگر در خود فایرفاکس هم با فشردن کلیدهای Ctrl+O می توانید فایل PDF را به راحتی باز کنید.

فایرفاکس برای PDF از قابلیت های مفیدی بهره می برد و در این زمینه تمام ابزارهای موردنیاز را در اختیار کاربر قرار می دهد. حتی می توانید روی فایل PDF طرح بکشید و تایپ کنید و سپس این تغییرات را ذخیره کنید. البته همانطور که گفتیم، در این زمینه تقریبا تمام مرورگرها مشابه هستند و بنابراین عملا به لطف این مرورگرها، دیگر لازم نیست یک برنامه ی اختصاصی برای PDF نصب کنید.

پاک کردن فعالیت های اخیر

image استفاده از مرورگر فایرفاکس چه مزایایی دارد

اگر برای انجام برخی کارها یادتان رفته که از قابلیت Private Window استفاده کنید یا اینکه می خواهید فعالیت های اخیر خود را برای دلایل امنیتی یا دیگر دلایل پاک کنید، در فایرفاکس به راحتی قادر به انجام چنین کاری هستید. این قابلیت که Forget نام دارد، به شما اجازه می دهد فعالیت های ۵ دقیقه، ۲ ساعت یا ۲۴ ساعت گذشته ی خود را حذف کنید.

برای دسترسی به این دکمه، باید روی تولبار راست کلیک کنید و سپس گزینه ی Forget را به سمت تولبار اصلی بکشانید تا همواره به آن دسترسی داشته باشید.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر