تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

دستور پخت مخصوص کشک بادمجان

image دستور پخت مخصوص کشک بادمجان

مواد لازم

بادمجان (۱ بادمجان بزرگ یا ۴ بادمجان قلمی): می توانید به جای ۱ بادمجان بزرگ از چند بادمجان کوچک و قلمی استفاده کنید که دانه کمتری دارند و غذا را تلخ نمی کنند.

کشک (سه چهارم فنجان): عطر و طعم بی نظیر این غذا به خاطر کشک است. بسیاری از دستورپخت ها به جای کشک از خامه ترش یا ترکیب ماست یونانی و آب لیمو استفاده می کنند که حقیقتا برای مواقع ناچاری است. برای لذت از طعم اصیل کشک بادمجان ایرانی، حتما از کشک باکیفیت استفاده کنید.

سیر (۴ حبه): سیر رنده شده اصلی ترین طعم دهنده این خوراکی خوشمزه است و مقدار آن به سلیقه آشپز بستگی دارد.

تکفارس آی آر

گردو (سه چهارم فنجان): گردوی آسیاب شده هم جزو مواد اولیه است و هم درنهایت برای تزئین کشک بادمجان استفاده می شود.

ادویه ها: زردچوبه، نعناع خشک، زعفران، نمک و فلفل ادویه های این غذای خوشمزه اند.

مواد اختیاری

پیاز کاراملی شده (۱ پیاز بزرگ): به جرئت می توان گفت پیاز داغ کاراملی محبوب ترین چاشنی برای سرو این غذای خوشمزه است. ۱ قاشق غذاخوری برای تزئین غذای آماده شده کافی است.

سبزیجات: بعضی ها غذا را با مقداری سبزیجات تازه مانند جعفری، نعناع، گشنیز یا پیازچه تزئین می کنند.

www.takfars.ir

کره: برای طعم بهتر بادمجان می توان از ترکیب روغن و کره استفاده کرد.

آب لیمو: در صورت جایگزینی کشک با خامه ترش و ماست یونانی، حتما یکی دو لیموی تازه را آب بگیرید و کنار بگذارید تا قبل از سرو به غذا اضافه کنید.

گوجه فرنگی: دستورپخت اصلی این غذا گوجه فرنگی ندارد، اما می توان مقدار کمی رب گوجه یا گوجه فرنگی خردشده به پیاز داغ اضافه کرد.

طرز تهیه کشک بادمجان

خردکردن پیاز و سیر

ابتدا پیاز را خلالی خرد و سیر را خوب له کنید.

در صورت تمایل، هم زمان زعفران را دم کنید و کنار بگذارید.

پختن بادمجان

بادمجان های قلمی تخمه کمتری دارند و شیرین ترند. بعد از شستن بادمجان ها، می توانید آنها را به دلخواه کبابی یا بخارپز کنید، در فر بپزید یا در روغن سرخ کنید.

کبابی کردن بادمجان: کبابی کردن بادمجان اگرچه پرزحمت است، طعم دودی بی نظیری به این غذای لذیذ می دهد. در طرز تهیه کشک بادمجان کبابی ابتدا باید چند جای بادمجان را با چنگال سوراخ کنید و آن را روی شعله پخش کن با حرارت متوسط بگذارید. هر چند دقیقه بادمجان ها را برگردانید تا همه طرف آنها نرم و کبابی شود. بعد از حدود ۴۵ دقیقه بادمجان ها را از روی شعله بردارید و وقتی خنک شدند، با دست پوستشان را جدا کنید.

تک فارس

آماده کردن بادمجان با فر: اگر کبابی کردن بادمجان برایتان پرزحمت است، آنها را از وسط نصف کنید، با قلم مو کمی روغن به آنها بمالید، از قسمتی برش خورده روی سینی پخت بگذاریدشان و اجازه دهید ۴۵ دقیقه در فر بپزند. سپس از فر بیرون بیاوریدشان و بعد از آنکه خنک شدند، با دست پوستشان را جدا کنید.

بخارپزکردن بادمجان: گزینه بعدی بخارپزکردن بادمجان هاست که در این حالت باید در قابلمه تا نیمه آب بریزید، سینی مخصوص بخارپز را روی قابلمه بگذارید، بادمجان ها را روی سینی بچینید و در قابلمه را بگذارید تا کاملا بپزند و نرم شوند. در این حالت، حتما بعد از جداکردن پوست، گوشت بادمجان را فشار دهید و آب اضافه را بگیرید.

سرخ کردن بادمجان: در طرز تهیه کشک بادمجان سرخ شده، باید بادمجان ها را ورقه ای برش بزنید و در روغن داغ خوب سرخ کنید تا نرم و طلایی شوند.

ترکیب کردن مواد اولیه

در تابه ای بزرگ روغن بریزید و بعد پیاز خلالی و سیر رنده شده را اضافه کنید. کمی زردچوبه بزنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا پیازها نرم و شفاف شوند.

بادمجان پخته و آماده را به کمک غذاساز پوره یا با دست ساطوری کنید و به تابه بیفزایید.

بعد از ۲۰ دقیقه تفت دادن بادمجان ها، کشک خشک را با نصف فنجان آب جوش مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. قوام کشک حل شده باید مانند سس کچاپ باشد. اگر خیلی غلیظ بود، آب بیشتری اضافه کنید. سپس ترکیب کشک و آب را به تابه بیفزایید و هم بزنید تا طعم ها به خورد هم بروند. به انتخاب خود می توانید کشک را موقع سرو روی غذا بریزید.

مواد را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا آب اضافه آن کشیده شود و جا بیفتد.

نعناع خشک و گردوی آسیاب شده را کمی روغن در تابه ای کوچک چند ثانیه تفت دهید تا عطر نعنا بلند شود و سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

تزئین و سرو

T A K F A R S

بعد از آنکه کل آب تابه کشیده شد و کشک و بادمجان به روغن افتادند، غذای خوشمزه شما آماده است. مواد تابه را در ظرف بریزید و به سلیقه خود با زعفران دم کرده، نعناع، گردو، سماق، فلفل قرمز ورقه شده، دانه کنجد، سیر داغ، پودر شنبلیله، دانه انار یا هر چیز دیگری که دوست دارید، تزئین کنید. این خوراکی لذیذ معمولا داغ داغ و به عنوان پیش غذا در کنار نان گرم سرو می شود.

قبل از پختن بادمجان، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را در آب نمک بخوابانید و وقتی آب سیاه شد، آن را دور بریزید. این طوری تلخی بادمجان گرفته می شود.

نعناع خشک و زردچوبه را چند دقیقه با هم تفت دهید و روغن زیتون بریزید که نعناع به کف تابه نچسبد.

آب جوش را آرام آرام به کشک اضافه کنید تا رقیق شود. می توانید این دو را با همزن مخلوط و سسی غلیظ درست کنید.

اگر دنبال طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی هستید، حتما بادمجان را با دست ساطوری کنید تا کمی درشت و خامه ای شود.

اگر می خواهید کشک بادمجان را فریز کنید، قبل از افزودن کشک، خامه ترش یا ماست، این کار را بکنید. هنگامی که خواستید کشک بادمجان را مصرف کنید، آن را یخ زدایی و با کشک مخلوط کنید و در تابه گرمش کنید.

روش نگهداری کشک بادمجان

بعد از آشنایی با طرز تهیه کشک بادمجان، نوبت به روش نگهداری آن در یخچال و فریزر می رسد

نگهداری در یخچال: بعد از صرف کشک بادمجان، باقی مانده آن را در ظرف دربسته بریزید و با خیال راحت به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگه دارید.

نگهداری در فریزر: کشک بادمجان را بدون کشک فریز کنید و مطمئن باشید تا ۲ ماه در ظرف دربسته سالم می ماند.

تک فارس www.takfars.ir

گرم کردن: غذای سرد را روی اجاق گاز یا در مایکروویو گرم و در صورت نیاز چاشنی و طعم آن را دوباره تنظیم کنید. در آخر کشک بریزید و آن را سر سفره بیاورید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر