تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شب ها به کدام حالت بخوابیم بهتر است

image شب ها به کدام حالت بخوابیم بهتر است

موقعیت جنینی مناسب کمر درد یا بارداری

وضعیت جنینی شامل خوابیدن به پهلو با پاهای خمیده به سمت بدن است. این محبوب ترین حالت خوابیدن است و دلیل خوبی هم دارد، نه تنها برای کمردرد یا بارداری عالی است، بلکه خوابیدن در وضعیت جنینی می تواند به کاهش خروپف نیز کمک کند. با این حال، خوابیدن در وضعیت جنینی دارای چند جنبه منفی است. باید مطمئن شوید که وضعیت بدن شما نسبتا شل است، در غیر این صورت در حین چرت زدن نمی توانید عمیقا نفس بکشید یعنی احتمال دارد دچار آپنه خواب (تنگی نفس در خواب) شوید. همچنین، اگر مشکلی با درد یا سفتی مفاصل دارید، خوابیدن در وضعیت سفت جنینی ممکن است باعث درد بیشتر شما در صبح شود.

به پهلو خوابیدن مناسب برای هضم غذا و کاهش خروپف

خوابیدن به پهلو شبیه خوابیدن در وضعیت جنینی است، با این تفاوت که پاهای شما به سمت بدن کشیده نمی شود. این وضعیت علاوه بر کاهش خروپف، برای هضم غذا عالی است و حتی احتمال دارد سوزش سر دل را کاهش دهد. با وجود این فواید، خوابیدن به پهلو ممکن است باعث سفتی در شانه های شما و در فک آن سمتی که روی آن می خوابید بشود. قرار دادن یک بالش بین ساق پاها کمک می کند تا از کمردرد در وضعیت خوابیدن به پهلو جلوگیری شود.

تکفارس آی آر

پهلوی راست یا چپ؛ کدام بهترند؟

بسته به سلامتی شما، خوابیدن به پهلوی چپ و راست می تواند مزایایی داشته باشد. در جریان یک تحقیق کوچک و قدیمی، ۱۰ نفر در طول ۲ روز مورد بررسی قرار گرفتند. روز اول، شرکت کنندگان پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب در سمت راست خود خوابیدند. در روز دوم، آن ها سمت چپ را برای خوابیدن انتخاب کردند. محققان دریافتند که سمت راست با افزایش سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده همراه است، بنابراین خوابیدن به سمت چپ ممکن است مفیدتر باشد.

خوابیدن به پهلوی چپ ممکن است برای حرکات منظم روده مفید باشد. روده کوچک شما مواد زائد را از طریق چیزی به نام دریچه ایلئوسکال که در سمت راست پایین شکم وجود دارد به روده بزرگ منتقل می کند. خوابیدن به پهلوی چپ می تواند به طور بالقوه به نیروی جاذبه اجازه دهد تا به روند حرکت محتویات دفعی از طریق دریچه ایلئوسکال کمک کند (دریچه ایلئوسکال در محل اتصال روده باریک به روده بزرگ قرار دارد که وظیفه اصلی آن جلوگیری از پس زدن محتویات دفعی از ابتدای روده بزرگ (کولون) به روده باریک است).

دراز کشیدن روی شکم بدترین حالت خواب

اگر بخواهیم حالت های خواب را رتبه بندی کنیم، ممکن است دراز کشیدن روی شکم در انتهای فهرست باشد. در حالی که وضعیت مناسبی برای کاهش خروپف یا آپنه خواب (تنگی نفس در خواب) است، اما مزایای آن چندان گسترش نمی یابد. متاسفانه خوابیدن روی شکم می تواند باعث درد گردن و کمر شود. این وضعیت خواب می تواند فشار غیرضروری زیادی به ماهیچه ها و مفاصل شما اضافه کند، به همین دلیل است که ممکن است با درد و خستگی از خواب بیدار شوید. قرار دادن بالش زیر شکم ممکن است به کاهش کمردرد کمک کند.

www.takfars.ir

خوابیدن صاف به پشت

خوابیدن به پشت بیشترین فواید را برای سلامتی دارد. از ستون فقرات شما محافظت می کند و همچنین می تواند به تسکین درد لگن و زانو کمک کند. در هنگام خوابیدن به پشت نیروی جاذبه باعث می شود تا بدن شما را در یک راستا روی ستون فقرات قرار گیرد. این می تواند به کاهش هر گونه فشار غیر ضروری روی کمر یا مفاصل شما کمک کند. یک بالش پشت زانو ممکن است به حمایت از انحنای طبیعی کمر کمک کند. علاوه بر این، اگر نگران شاداب نگه داشتن پوست خود هستید، خوابیدن به پشت از پوست صورت در برابر چین و چروک محافظت می کند. از طرف دیگر، خوابیدن به پشت برای کسانی که خروپف یا آپنه خواب (تنگی نفس در خواب) را تجربه می کنند، می تواند دشوار باشد. همچنین خوابیدن به پشت ممکن است برای کسی که کمردرد دارد مناسب نباشد.

چگونه می توانید بفهمید که کدام موقعیت خواب برای شما بهترین است؟ هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد، بنابراین باید با چند موقعیت آزمایش کنید تا موقعیتی را پیدا کنید که هم راحت باشد و هم وقتی از خواب بیدار می شوید احساس آرامش داشته و بدن درد نداشته باشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر