تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ترفند های پخت گوشت تا خوشمزه و لذیذ شود

image ترفند های پخت گوشت تا خوشمزه و لذیذ شود

گوشت را به روش درستی خرد کنید

بافت گوشت به گونه ای است که اگر درست برش داده نشود، گوشت شما سفت و بدمزه خواهد شد. اگر به بافت گوشت از نزدیک نگاه کنید، متوجه می شوید که گوشت بافتی جهت دار دارد. یکی از نکات پختن گوشت قرمز تکه تکه کردن گوشت در جهت بافت ماهیچه های آن است. این کار موجب پخت بهتر و خوشمزه تر شدن گوشت می شود.

قبل از سرخ کردن گوشت ابتدا ماهیتابه را داغ کنید.

یکی دیگر از نکات پختن گوشت قرمز، داغ کردن ماهیتابه قبل از اضافه کردن گوشت به آن است. هیچگاه گوشت را به ماهیتابه سرد اضافه نکنید. ابتدا ماهیتابه را داغ کنید و بعد گوشت را اضافه کنید؛ این کار به پخت بهتر گوشت و خوشمزه تر شدن آن کمک می کند.

تکفارس آی آر

گوشت یخ زده را نپزید

اگر گوشت شما منجمد است، باید کمی صبر کنید تا گوشت به دمای محیط برسد و سپس آن را بپزید و یا در ماهیتابه بیندازید. پخت گوشت به صورت منجمد شده موجب می شود تا گوشت شما به صورت یکسان پخت نشود و سطح گوشت بپزد و بخش میانی آن نپخته باقی بماند. این کار هم موجب بد طعم شدن گوشت می شود و هم خطر انتقال میکروب و انگل را افزایش می دهد.

شعله گاز را روی حرارت مناسب تنظیم کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکات پخت گوشت تنظیم شعله گاز روی حرارت متوسط است. برای پخت گوشت به هیچ عنوان شعله گاز را زیاد نکنید. گوشت باید در دمای ۵۷ تا ۶۰ درجه سانتی گراد بپزد. زیاد بودن شعله گاز موجب از دست رفتن خواص گوشت و نپخته ماندن داخل گوشت می شود.

برای پختن گوشت قرمز از ظرف مناسب استفاده کنید

www.takfars.ir

از دیگر نکات پختن گوشت قرمز می توان به انتخاب ظرف مناسب برای پخت اشاره کرد. بهتر است برای پختن گوشت از ظرف بزرگ استفاده کنید. از آنجایی که پخت گوشت موجب خروج بخار از آن می شود. اگر ظرف شما کوچک باشد، بخار به راحتی از ظرف خارج نمی شود و در ظرف باقی می ماند. این بخار موجب سفت شدن گوشت و دیرهضم شدن آن می شود. در واقع مصرف گوشتی که در قابلمه کوچک پخته شود، سبب ایجاد نفخ، سنگینی و سوزش معده خواهد شد.

برای پختن گوشت در آب، بهتر است نمک را در انتها اضافه کنید

اگر گوشت را در آب می پزید، بهتر است نمک را در مراحل ابتدایی اضافه نکنید. این کار موجب از دست رفتن آب و چربی طبیعی گوشت می شود و یافت آن را سفت می کند. بهتر است نمک را بعد از چند ساعت که گوشت کاملا پخته شد، به آن اضافه کنید.

برای تهیه کباب، گوشت را به اندازه مناسب برش دهید

برای درست کردن کباب با گوشت قرمز، باید تکه های گوشت را به اندازه ۲ تا ۳ سانتی متری برش دهید. بزرگ یا ضخیم بودن گوشت کبابی موجب می شود تا قسمتی میانی گوشت به خوبی نپزد و گوشت شما بو و مزه بدی پیدا کند. از طرف دیگر با این کار احتمال نپخته بودن قسمت میانی گوشت وجود دارد و این موضوع می تواند موجب انتقال انگل ها و باکتری های مضر به بدن شود.

گوشت را از قبل مزه دار کنید

برای تهیه گوشت کبابی یا استیک بهتر است از چند ساعت قبل گوشت را مزه دار کنید. می توانید برای مزه دار کردن گوشت از ترکیب روغن زیتون، پیاز خرد شده، فلفل دلمه ای، آب لیمو ترش تازه، نمک، فلفل سیاه و مقداری ماست استفاده کنید و گوشت را در یخچال قرار دهید.

گوشت کبابی را به روش درستی بپزید

برای کباب کردن گوشت باید آن را با فاصله نسبت به شعله گاز را زغال نگه دارید. در صورتی که گوشت در معرض حرارت و شعله زیاد قرار بگیرد، سطح آن می سوزد و سیاه می شود. مصرف گوشت سوخته یکی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان است. برای پخت کباب بهتر است از حرارت متوسط استفاده کنید و گوشت را طوری روی شعله قرار دهید که حرارت به همه قسمت های گوشت برسد.

گوشت را به روش درستی گرم کنید

تک فارس

گوشت منجمد نباید به طور مستقیم روی حرارت قرار بگیرد. این کار موجب سوختن لایه بیرونی گوشت و نپخته ماندن بخش میانی آن می شود. قبل از استفاده از گوشت بهتر است از ساعت قبل آن را از فریزر خارج کنید. برای باز شدن یخ گوشت می توانید آن را در یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل آب گرم بگذارید.

گوشت را به اندازه بپزید

یک باور قدیمی در مورد تهیه انواع خورشت های ایرانی وجود دارد و آن این است که خورشت باید برای مدت طولانی روی شعله گاز بجوشد. حقیقت این است که این روش پخت گوشت موجب از بین رفتن خواص آن می شود و هضم گوشت را سخت می کند. در واقع زمان که شما گوشت را برای مدت طولانی می پزید، این گوشت دیگر هیچ فایده ای برای بدن ندارد و موجب بروز اختلالات گوارشی و معده درد می شود.

به علاوه پخت طولانی گوشت نه تنها موجب نرم شدن آن نمی شود، بلکه بافت گوشت را منسجم و سفت می کند. گوشت گوسفند برای پخت به ۳ ساعت زمان و گوشت گوساله به ۴ ساعت زمان نیاز دارد. سعی کنید بیشتر از این زمان گوشت را روی حرارت قرار ندهید.

چربی های گوشت کبابی را حتما جدا کنید

شاید فکر کنید که همه مزه کباب به چربی آن است، اما باید به شما بگوییم که جدا کردن چربی گوشت یکی از مهم ترین نکات پختن گوشت قرمز کبابی است. زمانی که چربی در معرض حرارت قرار می گیرد، دود زیادی ایجاد می کند که این دود به شدت خطرناک است و موجب ایجاد سرطان می شود.

گوشت را چندین بار در تابه زیر و رو کنید

اگر گوشت را در ماهیتابه سرخ می کنید، حتما آن را چندین بار زیر و رو کنید تا همه قسمت های گوشت به صورت یکنواخت در معرض حرارت قرار بگیرد و به خوبی بپزد. این کار به پخت بهتر گوشت و جلوگیری از سوختن آن کمک می کند.

اگر عجله دارید، از اسیدها برای پخت گوشت استفاده کنید

یکی از بهترین روش های پخت گوشت قرمز در مواقعی که عجله دارید، استفاده از مواد اسیدی است. اضافه کردن مقداری سرکه و آبلیمو به گوشت موجب نرم شدن بافت آن می شود و پخت آن را سریع تر می کند. برای این کار باید گوشت را از یک شب قبل یا برای ۱ تا ۲ ساعت در مقداری سرکه یا آبلیمو بخوابانید و سپس آن را بپزید.

T A K F A R S

از کیوی یا انجیر نارس برای نرم کردن گوشت استفاده کنید

اگر گوشت شما بافت سفتی دارد و یا دوست دارید یک کباب نرم و خوشمزه درست کنید، می توانید یک عدد کیوی سفت یا انجیر نارس را رنده کنید و به گوشت اضافه کنید. خواباندن گوشت کبابی در انجیر و کیوی موجب نرم شدن بافت آن می شود. برای نرم کردن گوشت آبپز نیز پیشنهاد می شود از مقداری کیوی استفاده کنید.

برای پخت گوشت از آب سرد استفاده کنید

یکی دیگر از نکات پختن گوشت قرمز این است که باید گوشت را با آب سرد بپزید. پخت گوشت با آب سرد موجب خوشمزه تر شدن آن می شود و بوی زهم گوشت را کاهش می دهد.

برای تهیه عصاره گوشت آن را در شیشه در بسته قرار دهید

حتما می دانید که عصاره گوشت خواص زیادی برای کودکان در حال رشد، افراد بیمار و خانم های باردار دارد. برای تهیه عصاره گوشت باید آن را به گونه ای بپزید که همه خواص و ویتامین های گوشت در آن باقی بماند. برای این کار باید گوشت را به تکه های ریز تقسیم کنید.

سپس آن را همراه با مقداری پیاز، نمک و سبزی معطر در یک ظرف شیشه ای بریزید. درب ظرف را محکم کنید و آن را در یک قابلمه آب قرار دهید. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا گوشت به آرامی بپزد. به خاطر داشته باشید که شعله گاز باید کم باشد تا گوشت به آرامی بپزد. آماده کردن عصاره گوشت معمولا حدود ۳ ساعت طول می کشد.

برای پخت گوشت در زودپز از مقدار مناسبی آب استفاده کنید

طرز پخت گوشت گوسفندی با استخوان در زودپز بسیار راحت است. اما نکته مهمی که باید در مورد پخت گوشت به این روش بدانید این است که باید از آب کمی برای پخت گوشت استفاده کنید. مقداری آبی که برای پخت گوشت در زودپز نیاز دارید، به اندازه ای است که سطح گوشت را بپوشاند. استفاده از آب زیاد برای پخت گوشت در زودپز موجب بدمزه شدن و از بین رفتن مزه گوشت می شود.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر