تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه بخورید و چه نخورید تا موهای زیبایی داشته باشید

بد و خوب غذایی برای حفظ سلامت مو

image چه بخورید و چه نخورید تا موهای زیبایی داشته باشید

برای حفظ سلامت پوست سر و مو می توانید اقدامات مختلفی انجام دهید و این روند از رژیم غذایی آغاز می شود. برخی مواد غذایی میتوانند به سود پوست سر و مو باشند، در شرایطی که برخی دیگر نتایجی معکوس را رقم میزنند.

پرهیز کنید: شیرینی ها

وقتی یک ماده غذایی سرشار از قند یا تهیه شده از آرد پالایش شده، مانند نان سفید یا دونات را مصرف میکنید، قند خون افزایش چشمگیری را تجربه میکند که ترشح انسولین را تحریک میکند. این شرایط موجب می شود تا بدن آندروژن های بیشتری ترشح کند. این هورمون می تواند موجب کاهش فولیکول های موی شما شود و به طور بالقوه ریزش مو را در پی داشته باشد.

تکفارس آی آر

پرهیز کنید: پروتئین حیوانی بیش از حد

رژیم غذایی کتو به کاهش اندازه دور کمر کمک میکند، اما گزینه چندان مناسبی برای موهای شما نیست. پروتئین عنصری کلیدی برای رویش قوی مو است، اما مصرف بیش از حد پروتئینی که از منابع حیوانی تامین می شود ممکن است به قیمت کمبود مواد مغذی دیگر تمام شود. در عوض مصرف فیبر بیشتر و پروتئین های گیاهی را مد نظر قرار دهید. از این طریق دامنه گسترده‌تری از مواد مغذی که برای سلامت کلی بدن ضروری هستند را دریافت خواهید کرد و به بهبود سلامت مو نیز کمک میکنید. به میزان کافی سیستین، اسید آمینه پیش ساز کراتین، مصرف کنید. کراتین پروتئین ساختاری اصلی در مو است. از منابع خوب برای سیستین می توان به بروکلی، جوانه گندم، و فلفل های قرمز اشاره کرد.

پرهیز کنید: غذاهایی با محتوای روی و آهن کم

کمبود روی و آهن می تواند اثر چشمگیری بر سلامت مو داشته باشد. اگر دوست دارید از رشد قوی و سالم مو بهره‌مند شوید، تامین آهن از مواد غذایی حیوانی، به ویژه گوشت گاو، مرغ، و ماهی اهمیت دارد. اگر علاقه ای به مصرف گوشت ندارید می توانید سبزیجات برگدار را در رژیم غذایی خود جای دهید. مصرف غذای دریایی مانند صدف چروک و غلات کامل نیز به تامین روی کمک میکند.

پرهیز کنید: ماهی های پر از جیوه

www.takfars.ir

مصرف ماهی های حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ به کاهش التهاب و تشویق رشد مو کمک میکند. اما از غذاهای دریایی با محتوای جیوه بالا مانند شمشیر ماهی پرهیز میکنید، زیرا می تواند به ریزش مو منجر شود. انتخاب های سالم‌تر شامل سالمون، تن، و هالیبوت می شوند که سرشار از منیزیم نیز هستند.

پرهیز کنید: الکل

نوشیدنی های الکلی میتوانند در چگونگی سوخت و ساز روی در بدن اختلال ایجاد کنند، که یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت مو محسوب می شود. همچنین، مصرف الکل می تواند به کم آبی بدن منجر شود که این شرایط نیز بر مو اثرگذار است. الکل می تواند مو را خشک‌تر، شکننده‌تر و هرچه بیشتر مستعد شکستگی سازد.

پرهیز کنید: غذاهای چرب

غذاهای سرشار از چربی های اشباع و روغن های هیدروژنه میتوانند موجب مسدود شدن منافذ پوست، حتی روی پوست سر شوند. این شرایط می تواند به ریزش مو منجر شود. برای تهیه غذاهای سرخ کردنی محبوب خود می توانید از هواپز و روغن اندک استفاده کنید.

بیشتر مصرف کنید: دارچین

دارچین گردش خون را در بدن بهبود می بخشد و پوست سر نیز از این شرایط بی نصیب نمیماند. این به معنای ارسال مواد مغذی بیشتر به فولیکول های مو است که رشد سریع‌تر و سالم‌تر مو را ممکن می سازد.

بیشتر مصرف کنید: سیب زمینی شیرین و کدو مسما

میوه ها و سبزیجاتی که دارای رنگ نارنجی درخشان هستند، مانند سیب زمینی شیرین، کدو مسما، انبه، کدو تنبل، و حتی گوآوا برای حفظ سلامت مو بسیار مفید هستند. آنها سرشار از بتا کاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و پوست سر را به تولید یک چربی سالم به نام سبوم تشویق میکند که درخشش و رطوبت بیشتر را برای مو به ارمغان می آورد. با این وجود، نباید در مصرف ویتامین A زیاده‌روی کرد، زیرا می تواند به ریزش مو منجر شود.

بیشتر مصرف کنید: بادام

تک فارس

بادام سرشار از ویتامین E است. این ماده مغذی که از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است به ترمیم بافت و کاهش التهاب کمک کرده و رشد مو را تشویق میکند. از دیگر منابع خوب برای ویتامین E می توان به دانه های آفتابگردان، دانه های کاج، اسفناج، و آووکادو اشاره کرد.

بیشتر مصرف کنید: نخود

نخود سرشار از ویتامین B9 است که به نام اسید فولیک نیز شناخته می شود و یک ماده مغذی مهم دیگر برای حفظ سلامت مو است. سبزیجات برگدار سبز، بوک چوی، کیل، اسفناج و برگ شلغم نیز از دیگر منابع خوب برای این ویتامین هستند. اسید فولیک به تولید گلبول های قرمز خون کمک میکند که اکسیژن و مواد مغذی را به بخش های مختلف بدن انتقال می دهند و مو نیز از این شرایط بی نصیب نمیماند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر