تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

همسرم خیلی مغرور و خودخواه است چه کنم

image همسرم خیلی مغرور و خودخواه است چه کنم

هیچ انسانی از بدو تولد خودخواه و مغرور نیست. دلایل زیادی می تواند در بروز خودخواهی و غرور نقش داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

عزت نفس پایین

شاید با مشاهده شخصیت مغرور و خودخواه احساس کنید که این افراد بسیار با اعتماد به نفس هستند، اما این فقط ظاهر ماجرا است. زیرا این افراد هنوز به استعداد و ارزش های خود پی نبرده اند. برای اینکه خود را از دیگران برتر و بالاتر ببیند اینگونه رفتار می کند. این افراد خودخواهانه می خواهند که دیگران را منجی و هدایت کننده خود کنند.

احساس ناامنی

تکفارس آی آر

شخصیت افراد مغرور و خودخواه نشان دهنده ترس و ناایمنی است که در درون خود دارند. کسی که به ظاهر مغرور است و هیچ اهمیتی به کسی نمی دهد و نسبت به احساسات دیگران بی تفاوت است، در دورنش از احساسات، افکار، ترس ها و ناایمنی که دارد رنج می برد.

اتفاقات گذشته

اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است و رفتاری که والدین با او داشته اند در شخصیت افراد مغرور و خودخواه نقش دارد. برخی والدین با بی توجهی به فرزند و تربیت نادرست، حس ترس و ناامنی را در کودک بوجود می آورند. و این رفتار نادرست سبب می شود که کودک احساس سرخوردگی و نالایقی پیدا کنند. بنابراین در دوران بزرگسالی نیز این افکار در شخصیت و رفتار خود را نشان خواهد داد. و سبب غرور و خودخواهی در فرد می شود. معمولا افراد از غرور و خودخواهی خود آگاه نیستند و همیشه حق را به خود می دهند.

دست آوردهای بزرگ

یکی از علل های ظهور شخصیت مغرور و خودخواه، دست یابی های بزرگ است. در این موارد فرد مغرور می شود و دیگران را کم اهمیت می داند. به این دلیل که با برنامه ریزی و توانایی خود توانسته به دست یابی های بزرگی برسد که کسی قادر به رسیدن نیست.

www.takfars.ir

روش برخورد با شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه، رابطه ناسالمی را تشکیل خواهد داد. اگر شما فردی هستید که با مغرور و خودخواه در ارتباط هستید، به راهکارهای زیر عمل کنید.

سعی در تغییر نکنید

اگر با فردی هستید که خودخواه و مغرور است، تلاشی برای تغییر او نکنید. تا زمانی که خود فرد علاقه نداشته باشد نمی تواند تغییر کند. هرگونه تلاش برای تغییر شخصیت این افراد را متوقف کنید و به خود او بسپارید. اگر در رابطه با این افراد به مشکل برخورده اید و او تلاشی برای تغییر نمی کند، خودتان را اذیت نکنید.

علل رفتار او را ریشه یابی کنید

اگر یکی از عزیزان شما مغرور و خودخواه است، بهترین راه ارتباط و درک این افراد ریشه یابی علل این رفتار است. آگاهی از اطلاعات و موضوعاتی که در گذشته رخ داده است می تواند به شما برای درک بهتر این فرد کمک کند. با این بینش و آگاهی که بدست می آورید، همدلی، صبر و کمک بیشتری به شخصیت این فرد کرده اید. برای ریشه یابی از روانشناسان کمک بگیرید.

قوانین مشخص کنید

مهمترین نوع برخورد با افراد خودخواه و مغرور مشخص کردن قوانین و حد و مرز است. از این افراد توقع همدلی و دلسوزی نداشته باشید. زیرا او نسبت به رفتار و احساس های شما بی اهمیت است. باید توجه داشته باشید که این افراد با توجه به شخصیتی که دارند ارتباط سالمی نخواهند داشت. بنابراین برای اینکه خودتان آرامش داشته باشید و بیشتر از حد در این رابطه سمی قرار نگیرید، حد و مرزی را تعیین کنید.

بیش از حد لطف نکنید

افراد مغرور و خودخواه همیشه به دنبال تائید از سمت دیگران هستند. اما زمانی که شما به آنها نیاز دارید بی توجه می شوند. لطف بیش از اندازه این افراد را به این رفتار عادت می دهد و پر توقع می شوند. و این رفتار شما باعث شدت گرفتن رفتار مغرور و خودخواهانه این افراد می شود. فضای شخصی خود را داشته باشید و اجازه ندهید که به شما بی احترامی شود.

تک فارس

از خود گذشتگی نکنید

نادیده گرفتن و از خود گذشتگی تمام آسیب های روانی را به تدریج بر شما وارد می کند. با توجه و دریافت بی توجهی، با ابراز علاقه و دریافت بی احساسی و… به خودتان لطمه وارد می کنید.

تفاوت عزت نفس با غرور

مرز باریکی بین غرور و خودخواهی با عزت نفس وجود دارد. تعریف عزت نفس اینگونه است: معیاری برای دوست داشتن، ارزش و احترام به خود است. عزت نفس یک مفهوم شخصی است که هیچ ارتباطی با دستاورد فرد و توانایی های او ندارد. این افراد ارزش و حترام زیادی برای خود قائل هستند و دیگران را نیز شایسته احترام می دانند. این افراد از زندگی خود راضی هستند اما می دانند که شاید دیگران از آنها بهتر عمل کنند. افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند خود را با دیگران مقایسه نمی کنند. و در صورت خطا به دنبال جبران هستند. اما افراد مغرور عزت نفس کاذبی دارند و دیگران را تحقیر می کنند. هیچوقت احساس نمی کنند که خطا دارند و خود را موجود برتر می دانند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر