تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا صورت من پولدار به نظر می رسد یا فقیر

image آیا صورت من پولدار به نظر می رسد یا فقیر

فرم چهره ی شما می تواند تصور دیگران از میزان ثروت شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس پژوهش محققان دانشگاه گلاسگوی، افرادی که صورت پهن با ویژگی های تخت، دهان رو به پایین و پوست تیره تر دارند، از نظر دیگران ناکارآمد، کمتر قابل اعتماد و فقیرتر تلقی می شوند.

image آیا صورت من پولدار به نظر می رسد یا فقیر

دکتر تورا بیورنسدوتیر، از محققان این پژوهش می گوید: ما در این تحقیق توانستیم ابعاد تازه ای از چیزهایی که می توانند افراد را فقیر یا ثروتمند نشان دهند، روشن کنیم و نشان دادیم که این قضاوت ها چگونه با کلیشه های مثبت و منفی، مثل کارآمدی در برابر ناکارآمدی، ارتباط پیدا می کنند. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد که کلیشه های مرتبط با طبقات اجتماعی، بیانگر رابطه ی میان ویژگی های چهره و قضاوت ها درباره ی جایگاه اجتماعی افراد هستند.

تکفارس آی آر

این امر نشان دهنده ی این است که این کلیشه ها نتیجه ی تلقی ما از دیگران هستند. در واقع این کلیشه ها تصورات ما از دیگران را تحت تأثیر قرار می دهند. این تصورات می تواند امتیازات یا زیان هایی برای آن ها داشته باشد.

پژوهش های قبلی نشان داده بود افراد می توانند با صرف نگاه کردن به چهره ی دیگران، ثروتمند بودن یا نبودن آن ها را حدس بزنند.

در تحقیق جدید پژوهشگران دانشگاه گلاسگو به بررسی این موضوع پرداخته شده که افراد هنگام تصمیم گیری درباره ی ثروتمند یا فقیر بودن دیگران از روی ظاهر آن ها، به کدام ویژگی های چهره ی دیگران توجه می کنند.

محققان از ۱۵ مرد و ۱۵ زن به طور متوسط ۲۲ ساله خواستند تا از روی تصاویر سه بعدی ای که به آن ها نشان داده می شد قضاوتی سریع درباره ی ثروتمند یا فقیر بودن یک فرد داشته باشند.

شرکت کنندگان پژوهش با امتیازدهی، تصور خود از میزان فقیر یا ثروتمند بودن فرد درون عکس را مشخص می کردند.

www.takfars.ir

چهره هایی که شرکت کنندگان آن ها را ثروتمند می دانستند، قابل اعتمادتر، خونگرم تر و کارآمدتر هم تلقی می شدند.این چهره ها ویژگی هایی زاویه دار، ابروهای بالا رفته، چشمان نزدیک به هم، گونه های گل انداخته و دهان لبخند دار داشتند.

چهره هایی که فقیر تلقی می شدند، ابروهای افتاده تر، چانه های کوتاه تر، دهان رو به پایین و رنگ پوست تیره تر و سردتری داشتند.

پروفسور ریچل جک، از محققان این پژوهش می گوید: تحقیق ما نشان می دهد که برخی ویژگی های چهره چه نقشی اساسی ای در رابطه ی میان تصورات موجود از طبقات اجتماعی با کلیشه های مرتبط با آن ها دارند. این یافته ها تنها از این جهت ارزشمند نیستند که درک ما از تصورات اجتماعی را بیشتر می کنند، بلکه می توانند به اقداماتی که می توان در آینده برای تغییر این تصورات انجام داد هم کمک کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر