تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

طرز پخت کوفته گردو غذای محلی ارومیه

image طرز پخت کوفته گردو غذای محلی ارومیه

کوفته گردو با لپه و بدون رب گوجه یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین انواع کوفته خانگی است که برخلاف همه کوفته هایی که تا به حال خورده اید، بدون گوشت و با استفاده از گردوی خرد شده و لپه با سبزیجات مختلف درست می شود. اگر دوست دارید یک کوفته خوشمزه گیاهی درست کنید کوفته گردو بهترین گزینه برای شما است.

در ابتدا باید پیاز را بشویید و آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید تا رنگ آن ها طلایی شود.در این مرحله باید لپه ها را به همراه مقداری آب در قابلمه بریزید. سپس آن را روی شعله گاز قرار دهید تا لپه های کاملاً نرم و پخته شوند. با استفاده از گوشتکوب دستی یا غذاساز لپه ها را کاملاً له کنید و برای تهیه کوفته گردو کنار بگذارید.در این مرحله از دستور پخت کوفته گردو با لپه باید یک کاسه نسبتاً بزرگ انتخاب کنید. تخم مرغ ها را در کاسه بشکنید و با پودر نشاسته، پودر مغز گردو، مرزه، تره، ترخون، لپه پخته شده ترکیب کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و با دست به خوبی مواد را ورز دهید.

بعد از آماده کردن مواد کوفته باید پیاز داغ را که آماده کرده بودید، به همراه کمی زردچوبه و آب در قابلمه بریزید اجازه دهید آب به جوش بیاید و بعد مواد کوفته را به اندازه گردو بردارید و گرد کنید و در آب در حال جوش بیندازید. اجازه دهید کوفته ها برای نیم ساعت در آب بپزند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و کوفته ها را در ظرف بریزید و با گردو و مقداری سبزی خرد شده تزیین کنید.

مواد لازم

تکفارس آی آر

مغز گردو پودر شده: ۳۰۰ گرم

لپه پخته شده: ۳۰۰ گرم

پودر نشاسته یا آرد گندم: ۱ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۲ تا ۳ عدد

تره خرد شده: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار

www.takfars.ir

ترخون و مرزه خشک: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

کوفته گردو ارومیه

لپه پخته شده: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته دار

گردوی آسیاب شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

آرد ذرت: ۱ قاشق چای خوری

تره: ۷۰ گرم

تخم مرغ: ۲ عدد

رب گوجه: ۱ قاشق غذاخوری

تک فارس

گوجه نگینی خرد شده: ۴ عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

کوفته گردو آذری ها به خصوص شهر ارومیه برخلاف کوفته گردوهای دیگر با استفاده رب گوجه و گوجه فرنگی تازه درست می شود. این کوفته درست مثل کوفته گردویی که پیش تر با طرز تهیه آن آشنا شدید، بدون گوشت آماده می شود؛ اما طعم رب گوجه و گوجه فرنگی تازه در سس این کوفته مزه فوق العاده ای به آن می بخشد.

در اولین مرحله از طرز تهیه مایه کوفته باید لپه پخته شده با گوشتکوب له کنید و سپس آن را با گردوی آسیاب شده، آرد ذرت، تره، تخم مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. یک دستکش به دست کنید و با دست مایه کوفته را برای چند دقیقه ورز دهید تا حالت چسبنده پیدا کند.

در این مرحله از دستور پخت کوفته گردو با لپه باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز طلایی شد، می توانید نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. رب گوجه را همراه با گوجه فرنگی های خرد شده به پیاز داغ اضافه کنید و سپس ۴ لیوان آب به مواد اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید.

در این مرحله باید دستانتان را با مقداری روغن چرب کنید. سپس به اندازه یک گردو از کوفته بردارید و آن را کاملاً گرد کنید و در قابلمه در حال جوش بیندازید. این کار را برای همه کوفته ها تکرار کنید.

بعد از اضافه کردن کوفته ها شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید کوفته ها برای ۱۰ دقیقه به آرامی در سس کوفته بپزند. مقدار سس کوفته باید به اندازه ای باشد که همه کوفته ها به راحتی درون سس قرار بگیرند. سپس شعله گاز را کم کنید تا هم کوفته ها بپزند و هم سس کوفته کمی غلیظ شود.

نکات تهیه کوفته گردوی ارومیه

برای این که بافت کوفته گردوی خانگی شما کاملاً منسجم شود و بافت آن وا نرود، باید کوفته ها را برای چند دقیقه ورز دهید. برای تهیه کوفته گردو هم می توانید از سبزیجات تازه و هم سبزیجات خشک استفاده کنید.

T A K F A R S

کوفته گردو یک کوفته رژیمی و کم کالری است که برای افرادی که در رژیم های لاغری هستند و یا دوست دارند غذای بدون گوشت مصرف کنند، گزینه مناسبی محسوب می شود.

اضافه کردن تخم مرغ به مایه کوفته گردو موجب می شود تا کوفته شما وا نرود و بافت بهتری پیدا کند.

بهتر است قبل از پختن لپه ها، آن ها را برای حدود ۱ ساعت در آب بخیسانید و بعد بپزید. این کار هم موجب پخت بهتر لپه می شود و هم نفخ آن را کم می کند.

بعد از درست کردن کوفته گردویی خانگی می توانید این غذا را هم با نان و هم با برنج سرو کنید.

بعد از پختن کوفته ها، مقدار سس کوفته گردو نباید خیلی زیاد باشد، زیرا این امر موجب آبکی شدن غذا می شود.

از آن جایی که در کوفته گردو با لپه از گوشت چرخ کرده استفاده نمی شود، از همین رو کوفته گردو نسبت به سایر کوفته ها بسیار سریع تر آماده می شود و نیاز به پخت طولانی مدت ندارد.

برای خوش طعم شدن کوفته گردو ارومیه می توانید مقداری آلو خشک را بخیسانید و داخل کوفته قرار دهید و سپس آن را درون سس بیندازید تا بپزد.

برای پودر کردن گردوها بهتر است آن ها را در خردکن یا دستگاه مولینکس بریزید و خوب له کنید.

طرز تهیه کوفته گردو با گوشت چرخ کرده و رب انار هم مرسوم است.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر