تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهایی برای خرید پودر قهوه تازه و با کیفیت

image راهکارهایی برای خرید پودر قهوه تازه و با کیفیت

بررسی نوع دانه های مورد استفاده در پودر قهوه

هنگام خرید پودر قهوه، بهتر است حتما پشت جلد کالا را مطالعه کنید تا بدانید که از چه دانه هایی در تهیه ی آن استفاده شده است. اکثر برندها از دانه های روبوستا برای تهیه پودر قهوه استفاده می کنند، هر چند که در محصولات باکیفیت تر استفاده از دانه های عربیکا به چشم می خورد. به طور کلی پودر قهوه ی روبستا طعم کمی تلخ به نوشیدنی می دهد. با این حال، ارزان تر و پیدا کردن آن هم به مراتب آسان تر است. برخی از مارک های پودر قهوه نیز روبوستا را با دانه های دیگر مانند عربیکا مخلوط می کنند تا طعم تلخ آن را کاهش دهند. همچنین ممکن است در بازار انواع پودر قهوه با عیار بالا از دانه های عربیکا با طعم ملایم تری را هم پیدا کنید.

بررسی رُست دانه ها پیش از آسیاب

دانه های قهوه ی خام ابتدا باید قبل از دم کردن آن ها رست شوند. به طور معمول، دانه ها در سه سطح روشن، متوسط و تیره رست می شوند. طبیعتا هرچه سطح رست دانه های قهوه بالاتر باشد، طعم اسیدی آن کمتر خواهد بود. دانه های کمتر رست شده رنگ کم رنگی دارند، اسیدی تر هستند و می توان بدون افزودن شکر یا شیر از آن لذت برد. دانه هایی با رست متوسط طعم متعادل تری را ارائه می دهد، در حالی که رست تیره رنگ، طعمی غنی و تا حدودی سوخته دارد.

تکفارس آی آر

اهمیت سطح آسیاب دانه ها در خرید پودر قهوه

سطح آسیاب دانه ها هم از جمله دیگر فاکتورهای مهم در خرید پودر قهوه باکیفیت به شمار می رود. سطح آسیاب دانه ها می تواند بسیار درشت، درشت، متوسط، ریز، یا فوق ریز باشد. در حالت کلی نوع آسیاب قهوه وابستگی شدیدی به دستگاه دم آوری آن دارد. در انواع درشت، دانه ها به آرامی خرد می شوند و به دلیل تکه های بزرگ تر دانه های قهوه، پودر حالتی ناهموار و خشن دارد، در حالی که در انواع پودر ریز آسیاب شده، محصول نهایی صاف تر و پودری تر است. عصاره های تهیه شده از دانه های قهوه درشت تر، تلخی کمتری دارد و در نهایت طعم نرم تری را ارائه می کنند. از طرف دیگر، اگر دوست دارید قهوه ای قوی ای را تهیه کنید، به سراغ گزینه هایی با سطح آسیاب ریز بروید.

عصاره های تهیه شده از دانه های درشت تر، تلخی کمتری دارند، از طرف دیگر، اگر دوست دارید قهوه ای قوی ای را تهیه کنید، به سراغ گزینه هایی با سطح آسیاب ریز بروید.

به طعم دار بودن یا نبودن قهوه توجه کنید

برخی از انواع پودرهای قهوه در بازار فقط و فقط از دانه های قهوه خالص و بدون افزودنی به دست می آیند. واضح است که چنین پودرهایی قهوه ای خالص با طعمی غنی هستند. با این حال، اگر از نوشیدنی های طعم دار یا شیرین لذت می برید، گزینه هایی حاوی شیر، خامه های غیر لبنی و غیره هم در بازار وجود دارند. برخی از برندها پودر قهوه را با مواد طعم دهنده ای مانند شکلات، وانیل یا حتی ادویه ها تولید می کنند. برخی دیگر ممکن است حاوی شکر یا سایر شیرین کننده های بدون قند باشند.

www.takfars.ir

محتوای کافئین محصول را در نظر داشته باشید

محتوای کافئین در ۱ قاشق چایخوری پودر قهوه، حدودا ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم است، در حالی که این مقدار در ۱ قاشق غذاخوری قهوه فوری ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم است. بنابراین قهوه فوری حاوی مقدار کمتری کافئین نسبت به پودر قهوه معمولی است.

سطح کافئین در پودرهای قهوه بیشتر از قهوه فوری های معمولی است، اگرچه می توانید انواع پودر قهوه ی بدون کافئین را هم در بازار پیدا کنید. به منظور درک میزان کافئین موجود در انواع این محصولات، یک قاشق غذاخوری از هر یک از این محصولات را در نظر بگیرید. جالب است بدانید که محتوای کافئین در ۱ قاشق چای خوری پودر قهوه، حدودا ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم است، در حالی که این مقدار در ۱ قاشق غذاخوری قهوه فوری ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم است. بنابراین برای تهیه ی یک فنجان قهوه ی قدرتمند گزینه ای آماده شدن از دانه های روبوستا و سطح آسیاب ریز را تهیه کنید. سطح رست به طور قابل توجهی بر سطح کافئین تأثیر نمی گذارد، هر چند که رست های تیره تر کافئین کم تری دارند.

اهمیت رنگ، عطر، وزن و بافت پودر در زمان خرید

مهم است که در زمان انتخاب پودر قهوه یک بررسی کیفی انجام دهید و رنگ، عطر، وزن و بافت پودر را مطابق با استانداردهای جهانی برانداز کنید. در حالت کلی قهوه ای خالص و بدون افزودنی، باید عطری غنی و بدون بوی اسیدیته یا تند داشته باشد. همچنین باید سبک باشد و رنگ و بافتی تیره داشته باشد. در همین راستا اگر متوجه شدید که رنگ پودر قهوه خیلی روشن یا ناسازگار است، احتمالاً گزینه ی انتخابی دارای ناخالصی هایی مانند آرد ذرت یا کنجاله سویا است. همچنین باید محصول انتخابی را از نقطه نظر وجود یا عدم وجود توده های پودری بررسی کنید، چرا که چنین گلوله هایی می تواند نشان دهنده حفظ رطوبت، ذخیره سازی ضعیف یا کهنگی ماده ی غذایی باشد.

چه زمانی پودر قهوه بخرم؟

هر چقدر هم که زندگی شما با نوشیدن قهوه گره خورده باشد باید در نظر داشته باشید که بهترین کار در خرید پودر قهوه این است که آن را به صورت یک جا خریداری نکنید. درواقع ایدئال ترین حالت این است که قهوه ی انتخابی خود را به صورت هفتگی سفارش دهید و به سرعت از آن استفاده کنید. چنین رویه ای یک دوره ی عالی برای نگهداری از پودر قهوه در خانه است. تنها چیزی که شما نیاز دارید کمی برنامه ریزی برای اطمینان از بهترین طعم و ذخیره سازی بدون دردسر پودر است. برای این کار لازم است در ابتدا میزان قهوه ای که در هفته می نوشید را مشخص کنید. به عنوان نمونه اگر دو فنجان قهوه در روز را ترجیح می دهید، باید هر هفته حدودا ۱۲۵ گرم پودر قهوه خریداری کنید.

بهترین کار در خرید پودر قهوه این است که آن را به صورت یک جا خریداری نکنید. درواقع ایدئال ترین حالت این است که قهوه ی انتخابی خود را به صورت هفتگی سفارش دهید و به سرعت از آن استفاده کنید.

نحوه ی نگهداری صحیح از پودر قهوه

اگر بخواهیم روش نگهداری درست قهوه را بررسی کنیم باید بگوییم که بهترین نحوه ی نگهداری از این ماده ی غذایی انرژی بخش، قرار دادن آن در یک ظرف، در مکانی خشک و هوایی بدون رطوبت است. وقتی در منزل قهوه مورد علاقه خود را نگهداری می کنید سعی کنید که آن را از ۴ عامل مهم هوا، رطوبت، گرما و نور دور نگه دارید.

تک فارس

با در نظر گرفتن موضوع بالا می توان گفت کابینت های آشپزخانه که خشک، خنک و تاریک هستند محل مناسبی برای ذخیره سازی پودر قهوه اند. یخچال و فریز اصلا مکان مناسبی برای نگه داری از قهوه به هر شکلی نیست. چرا که رطوبت موجود در آنجا ممکن است به بسته بندی قهوه نفوذ کند. همچنین از مکان های گرم هم برای این کار جدا خودداری کنید. گاهی بخاطر استفاده زیاد از پودر قهوه، برخی از افراد از آن بر روی پیشخوان نگهداری می کنند، این روش در صورتی صحیحی است که حتما از ظروفی که نفوذ هوا به آن ها وجود ندارد استفاده کنید.

بسته های قهوه که درون کارخانه تهیه می شوند هوایی در داخل خود ندارند چرا که کارخانه آن را تخلیه کرده است. با باز کردن بسته بندی پودر قهوه با هوای آزاد در ارتباط قرار می گیرد که این امر باعث از بین رفتن سریع طعم و عطر آن می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم

بعد از باز شدن بسته ی کالا آن را سریعا در یک ظرف دیگر بریزید. توصیه می شود که از ظروف شیشه ای مات، سرامیکی و فلزی برای این کار استفاده کنید.

خرید پودر قهوه یا همان قهوه آسیاب شده به خاطر سطح تماس بالایی که نسبت به دانه های قهوه با هوا دارد، چندان کار حرفه ای نیست زیرا با خرید قهوه به شکل پودری، پودر شما سریع تر طعم و عطر خود را از دست می دهد. بنابراین پیشنهاد می شود اگر وقت و تجهیزات لازم برای آسیاب کردن دانه های قهوه را دارید، هر روز خودتان این کار را انجام دهید تا قهوه ای باکیفیت تر تحویل بگیرید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر