تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

طرز تهیه آبلیمو خانگی بدون تلخی

image طرز تهیه آبلیمو خانگی بدون تلخی

تهیه لیمو

برای تهیه آبلیمو خانگی ابتدا باید لیموهای مناسب را انتخاب کنید. لیموهای بزرگ، شیرین و آبلیموهای کوچک، ترش هستند. از طرفی لیموهای شما باید بزرگ و سنگین باشند. زیرا هر چقدر این لیموها سنگین تر باشند، آبدارتر هم خواهند بود. در این مرحله به دو نکته زیر توجه کنید

لیموهای کپک زده را جدا کنید. مطمینا دوست ندارید به خاطر یک لیمو، کل زحمات شما بر باد برود.

اگر وقت داشتید هسته های لیمو را خارج کنید. زیرا باعث تلخ شدن آبلیمو شیرین و خوشمزه شما می شود.

تکفارس آی آر

خیساندن لیمو

بعد از انتخاب لیموها، آن ها را به مدت یک شب تا صبح درون ظرفی پر از آب ولرم خیس کنید. توجه داشته باشید که آب ولرم باید روی همه لیموها را بگیرد. با این روش آبلیموهای خشک هم نرم تر می شوند و آب لیموهای شما بیشتر می شوند.

گرفتن آبلیمو

در این مرحله قبل از هر کاری دستگاه آبمیوه گیری را به طور کامل بشورید و تمیز کنید تا جایی که مطمئن شوید هیچ میکروبی در دستگاه نمانده. سپس لیموها را از قسمت کمر به دو نیمه مساوی تقسیم کنید. به این شکل استفاده از دستگاه آبمیوه گیر راحت تر است.

مواد مورد نیاز برای درست کردن آبلیمو خانگی

www.takfars.ir

آبمیوه گیر ۱ عدد و لیمو به مقدار لازم

نکات مهم در نگهداری آبلیمو:

به هیچ عنوان آبلیمو را در بطری های پلاستیکی نریزید چون مواد شیمیایی موجود در پلاستیک با ترشی آب لیمو واکنش شیمیایی می دهد و باعث اکسیده شدن آبلیمو می شود. به بیانی دیگر باعث سمی شدن آن می شود. در عوض می توانید از بطری های شیشه ای استفاده کنید که احتمال خرابی آبلیموها را به حداقل برسانید.

شیشه ها را کامل با آب و مایع ظرفشویی بشویید. بعد اجازه دهید کامل خشک شوند. اگر خشک نباشد، آبلیموی شما به سرعت خراب می شود. بعد از اینکه آبلیموها را در شیشه های تمیز و خشک خود ریختید، درب آن ها را تا جای ممکن سفت و محکم ببندید. آبلیمویی که مواد افزودنی ندارد با کمترین مقدار اکسیژن خراب می شود.

برای نگهداری طولانی مدت آبمیوه لازم است که تفاله های آن را جدا کنید. به این منظور می توانید پس از آب گیری آن را از صافی رد کنید. این تفاله ها را می توانید بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید. به این شکل می توانید بعدا در شربت های خانگی و درجه یک خود از آن استفاده کنید. این تفاله ها حتی در پخت بعضی غذاهای شمالی و ویژه نیز به کار می رود. و ایده آخر برای این استفاده از این تفاله ها استفاده از آنها برای زیباتر کردن قالب های یخ شماست. به این منظور کافی ست که وقتی جا یخی خود را پر از آب می کنید کمی هم از این تفاله ها به آن اضافه کنید. به این صورت شما قالب های یخ خوشمزه و زیبایی خواهید داشت که در مهمانی ها حسابی به چشم خواهند آمد.

شاید شنیده باشید که اگر می خواهید آبلیمو را به مدت طولانی نگه دارید باید آن را بجوشانید. ولی این روش باعث می شود که تمام ویتامین c موجود در آبلیمو از بین برود و خواصی باقی نماند. جدا کردن تفاله ها و هسته ها برای جلوگیری از خرابی آبلیمو کافی است.

روش نگهداری طولانی آبلیمو با استفاده از سیاه دانه، هویج و نمک

یکی از نشانه های خرابی آبلیمو تلخی آن است. یا در اکثر مواقع کپک می زند. در این شرایط احتمالا دیده اید کپک های روی آب لیمو را می گیرند یا حتی آن را هم می زنند. این در حالی است که این کارها به هیچ عنوان بهداشتی نیست و می تواند منجر به آسیب های گوارشی شود. در ادامه ما به شما چند روش معروف و امتحان شده را آموزش می دهیم که از این شرایط جلوگیری کنید.

سیاه دانه

وقتی کارتان با گرفتن آبلیمو تمام شد و آن را در شیشه های مد نظر خود ریختید چند دانه سیاه دانه را در هر بطری بیندازید تا از کپک زدن و تلخ شدن آبلیمو جلوگیری شود.

تک فارس

هویج

یکی از رایج ترین روش های جلو گیری از خرابی و کپک زدن این است که به مدت یک شبانه روز یعنی ۲۴ ساعت کامل یک هویج پوست کنده را داخل بطری آبلیمو قرار دهید و بعد آن را از شیشه خارج کنید. اگر نمی توان هویج را داخل شیشه انداخت، راحت ترین روش این است که در یک قابلمه بزرگ همین پروسه را جلو ببرید. و بعد از ۲۴ ساعت آبلیموها را در بطری های مد نظر خود بریزید.

نمک

و اما آخرین و پر استفاده ترین روش، نمک است. برای این کار کافی است وقتی آبلیمو را در بطری میریزید به اندازه یک سر بطری از بالای آن را خالی نگه دارید. سپس یک قاشق مربا خوری نمک به آن اضافه کنید. با این روش از تلخ شدن و کپک زدن آبلیمو جلوگیری می کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر