تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهنمای کامل درباره انتخاب خرید و نحوه مصرف عطر و ادکلن

image راهنمای کامل درباره انتخاب خرید و نحوه مصرف عطر و ادکلن

اصلی ترین عوامل انتخاب که به طور ناخودآگاه روی انتخاب افراد تاثیر می گذارد عبارتند از

شخصیت استفاده کننده: به طور مثال رایحه تند و اسپرت که برای یک جوان ورزشکار مناسب است نمی تواند برای یک خانم مسن انتخاب مناسبی باشد.

فرهنگ جامعه: در جامعه ای که در آن حفظ حریم بین زن و مرد امری متعارف است، استفاده یک خانم از رایحه های نه چندان مناسب امری غیرقابل قبول است.

جنسیت افراد: اگر یک ادکلن با رایحه ای از دسته گل ها و شکوفه ها که برازنده یک خانم است توسط یک مرد استفاده شود، صورت خوشی نخواهد داشت.

تکفارس آی آر

بوی یک نوع عطر در افراد مختلف متفاوت است

ترکیب شیمیایی بدن، رژیم غذایی و سن اشخاص بر عطری که به پوست زده می شود، تاثیر می گذارد. در ضمن، عطر دارای بسیاری از روغن های اسانس دار است. برخی از روغن های اسانس دار تاثیر متفاوتی روی پوست اشخاص می گذارد و احتمال دارد که برخی از آنها جذب پوست شود. همین مسئله باعث می شود تا بویی از پوست متصاعد شده و در نتیجه بوی عطر نیز متفاوت شود.

آیا طریقه استفاده درست از عطر را می دانید؟

عطر را روی قسمت های نبض دار بدن اسپری کنید، آن هم نه از فاصله خیلی نزدیک. عطری که از فاصله نزدیک اسپری شود روی یک نقطه جمع می شود و احتمال اینکه بوی آن به تلخی بزند زیاد است. مچ دست ها، گردن (البته در مواردی ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود) و آرنج ها محل های اصلی اسپری شدن عطر هستند. دست تان را در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری این نقاط بگیرید و به آرامی عطر را اسپری کنید. در مورد مچ دستان یک نکته را به خاطر داشته باشید؛ بعد از استفاده از عطر، مچ ها را به هم نسایید. این کار باعث خراب شدن بوی عطرتان می شود. بعضی ها عطر را تنها روی گردن شان اسپری می کنند اما فقط به گردن اکتفا نکنید چون بخش زیادی از بوی عطرتان رو به بالا خواهد رفت و کمرنگ می شود. مچ دست ها برای تکمیل این پروژه عالی است.

چگونه عطر تقلبی را از اصل تشخیص دهید

www.takfars.ir

بیشتر عطرهای اورجینال دارای در سنگین و تقریبا آهنربایی هستند که کاملا با خود شیشه چفت می شوند، در نمونه تقلبی در آنها بسیار سبک و شل روی عطر قرار می گیرد.

عطرهای ارجینال معمولا از شیشه باکیفیت و شفافی برخوردار هستند که در نمونه تقلبی آن شیشه کدر و حتی کمی سبک تر به نظر می رسد( در بعضی موارد به دلیل طراحی فوق العاده مشابه قابل استناد نیست).

آخرین مرحله تشخیص و شناسایی عطر اورجینال رایحه خود عطر است که درصورت آشنایی خریدار با آن محصول شناسایی آن راحت بوده در غیر این صورت می توان ذکر کرد که عطرهای تقلبی بنا به نداشتن کنترل کیفی و استاندارد رایحه ثابتی ندارند.

باستان شناسان ظرف های مخصوص عطر روغنی را که معطر بود در گورهای مربوط به مصریان پیدا کرده اند. آنها به نوعی به هنر ساختن عطر دست پیدا کردند اما بعدها این هنر توسط رومی ها و عرب ها توسعه پیدا کرد، آنها یاد گرفتند چطور باید عطر را تصفیه کرد. نخستین شکل عطر، بخور بود که در بین النهرین کشف شد. در آن هنگام در مناسک مذهبی، صمغ ها و چوب های مختلفی سوزانده می شد، همچنین چوب ها و صمغ های خوشبو را در آب و روغن خیس می کردند و بدن خود را با آن ماساژ می دادند.

۱ قرن قبل از میلاد: پرندگان و حیوانات عطر می زدند

رومی ها عادت داشتند به حیوانات خانگی عطر بزنند به خصوص سگ ها و اسب هایشان، همچنین آنها سعی می کردند با ایده های خاص و مبتکرانه بال وپر پرنده هایشان را نیز به عطر آغشته کنند تا وقتی آنها در اتاق شروع به پرواز می کنند بوی خوش از بال هایشان متصاعد شود و همه فضا را خوشبو کند.

قرن ۲ میلادی: ابوعلی سینا گلاب را ساخت

در ایران ابوعلی سینا، نخستین بار فرایند استخراج عصاره از گل ها به وسیله تقطیر را که امروزه رایج ترین روش عطرسازی است انجام داد. او ابتدا این روش را روی گل سرخ پیاده کرد که عملا به تولید گلاب منجر شد. قبل از این کشف بزرگ عطرهای مایع که مخلوطی از روغن ها، پودر گل ها و گیاهان خشک شده بود، وجود داشت.

قرن ۱۴ میلادی: دانش عطرسازی به اروپا آمد

دانش عطرسازی در قرن چهاردهم با گسترش اسلام به اروپا راه یافت و درنهایت در سال ۱۳۷۰ میلادی یک مجارستانی، نخستین عطر مدرن را با روغن های محلول در الکل به فرمان ملکه (الیزابت) این کشور تولید کرد که در اروپا با عنوان Hungary Water شهرت یافت.

تک فارس

قرن ۱۶ میلادی: فرانسه مرکز عطر جهان شد

عطر وارد انگلستان شد و ملکه الیزابت اول دستور داد که تمام مکان های عمومی را خوشبو کنند. تولید و تصفیه عطر به فرانسه رسید و کم کم این کشور به مرکز عطر جهان اروپا تبدیل شد. از همین جا بود که مانند امروز از عطر برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن استفاده کردند.

قرن ۱۷ میلادی: دستکش عطردار مسموم

در آن زمان استفاده از دستکش های عطردار در فرانسه مرسوم شد. علاوه بر اینها، عطرسازان در این دوران از همه دانش و مهارت شان استفاده کردند تا سم درست کنند. یک دوشس فرانسوی در همین ایام با دستکش عطردار مسموم شد و به قتل رسید، زیرا در این دستکش به جای عطر از سم استفاده شده و پوست او این سم را جذب کرده بود.

قرن ۱۸ میلادی: یک انقلاب بزرگ در صنعت عطرسازی

با ساخت ادکلن (Eau de cologne) انقلابی در صنعت عطرسازی به وقوع پیوست. ادکلن که در آن زمان ترکیبی بود از گیاهان رزماری، نارنج و لیمو موارد استفاده فراوانی داشت، از آن جمله می توان به استفاده از آن برای خوشبو کردن آب حمام، خوشبو کردن نوشیدنی ها و شکر به عنوان شست وشودهنده و خوشبوکننده دهان، جزئی از مواد سازنده پمادها و… اشاره کرد.

قرن ۱۹ میلادی: استفاده بیش از اندازه ناپلئون از عطر

ناپلئون عادت داشت هر ماه،۶۰ شیشه از عصاره و اسانس خیلی قوی یاس استفاده کند اما همسر اول او یعنی ژوزفین بیشتر دنبال بویی قوی تر یعنی عطر مشک بود. عطر او به قدری قوی بود که ۵ دهه بعد از مرگش همچنان بوی آن در اتاق خواب مخصوصش باقی مانده بود. در این زمان دیگر عطر در بین مردم رواج پیدا کرده بود و حتی انقلاب صنعتی نیز نتوانست بر فروش بسیار عطر تاثیر بگذارد و آن را از رونق بیندازد.

چرا همه عطرها الکل دارند؟

تـرکیب آب و الـکل به عنوان حلال مواد معطر به کار می رود. چون الکل فرار است باعث می شود که بوی عطر روی پوست تان نمانده و در اثر گرمای پوست شما متصاعد شود و درنتیجه بوی مطبوع به شامه اطرافیان برسد. بدون وجود الکل در عطر، شما تنها کسی خواهید بود که متوجه می شوید عطر زده اید.

T A K F A R S

هر عطری برای چه مکانی؟

برای محافل رسمی بهتر است از عطرهای تلخ، گرم، شیرین و تند استفاده کنید. به عطرهایی که معمولا بوی شکلات و میوه های تابستانی را می دهند عطرهای شیرین و گرم می گویند و عطرهایی هم که از اسانس ریشه درختان و ادویه های تند شرقی درست شده اند را عطرهای تلخ می گویند. غالبا عطرهایی که در مجالس دوستانه استفاده می شوند عطرهای سرد و ترش هستند و این نامگذاری به دلیل حس طراوت و آرامشی است که عطرها منتقل می کنند. عطرهای سرد یک حس خنکی، شادابی و جوانی را به افراد القا می کنند و همچنین با استشمام عطرهای ترش یاد مرکبات هم می افتید.

در زمستان چه عطری بزنید؟

از آنجا که در فصل زمستان مولکول های ترکیبات الکلی فرار نبوده و تا حدودی ساکن و بی حرکت هستند، بنابراین معمولا در فصول سرد سال عطرها از ثبات بیشتری برخوردار خواهند بود. با توجه به آنچه گفته شد بهتر است برای این فصول از رایحه های ملایم و خنک که حاوی ترکیباتی مانند ادویه های شرقی، عسل، وانیل، شکلات و قهوه و همچنین عصاره گل ها و گیاهان مختلف هستند، استفاده کنید.

بیشتر عطرهایی که حاوی این ترکیبات هستند نوعی احساس آرامش، اطمینان و دلگرمی را در افراد ایجاد خواهند کرد. فصل زمستان اغلب موجب ایجاد نوعی احساس افسردگی در افراد خواهد شد. براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده، کمبود ویتامین در افراد مختلف در فصول سرد سال به شدت افزایش می یابد، بنابراین با رایحه ای که در محیط اطرافتان رایحه گرم و دلپذیر ایجاد کند، می توانید تا حدودی بر این احساس ناخوشایندی که در وجود شما به وجود آمده است، غلبه کنید.

سال ۱۹۵۰: عطرهای مردانه ساخته شد. در همین دوران تولیدکننده های عطر سراغ تولید عطرهای مردانه رفتند مثل ادکلن ها و افترشیوها.

سال ۱۹۸۵: رستوران ها استفاده از این عطر را ممنوع کردند

کریستین دیور یکی از معروف ترین عطرهای خود را به نام Poision وارد بازار کرد؛ عطری که در تبلیغات آن گفته می شد که احساسات عشق و نفرت را توامان در فرد زنده می کند. این عطر دارای رایحه گل هاست و آنقدر عطر و بوی قوی دارد(حدود ۳۷ درصد) که برخی از رستوران های نیویورک ورود آن را ممنوع کرده بودند، زیرا بوی غذاها را تحت تاثیر خود قرار می داد و نمی گذاشت که بو های مطبوع غذا در فضای رستوران بپیچد.

سال ۱۹۹۰: حس تازگی وارد عطرسازی شد

در این دهه عطرسازان، مواداولیه جدیدی را در عطرها استفاده کردند موادی که حس تازگی را به عطرها تزریق می کنند. آنها سعی می کردند از مواد طبیعی بیشتر استفاده کنند تا جایی که بتوانند حس فضاهای طبیعی را القا کنند. مثلا رایحه هایی به کار برند که انعکاسی از اقیانوس و هوای پاک باشد. یکی از پیشگامان در این عرصه شرکت کالوین کلین بود که سراغ تولید چنین عطرهایی رفت.

تک فارس www.takfars.ir

سال ۱۹۹۷: سال عطرهای زنانه

سال ۱۹۹۷ سالى براى عطرهاى زنانه بود. در همان سال ها بسیارى از زنان چه خانه دار و چه شاغل، خواستار اثبات شخصیتى مستقل از مردان بودند. عطرهاى معروفى مانند عطر فیفت اونیو توسط الیزابت اردن و عطر ۲۱۲ توسط کارولین هررا در سال ۱۹۹۷ به بازارهاى جهان معرفى شدند. زنان دهه ۹۰ تفاوت هاى زیادى با زنان دهه هاى قبل از خود داشتند. آنها تبدیل به انسان هایى بسیار پیچیده، مرموز و مستقل شده بودند و از این رو عطرهاى کلاسیک دیگر توجه آنها را جلب نمی کرد. همین امر صنعت عطرسازى را تبدیل به صنعتى آمیخته با روانشناسى و جامعه شناسى کرد.

تولید عطــــر خوراکی در ســــال ۲۰۱۲

به نوشته روزنامه گاردینآبنبات هایی تولید شده است که پس از خوردن آن رایحه خوشبویی از تمام منفذهای پوست بدن متصاعد می شود. هر دانه از این آبنبات ها که از اوایل سال آینده در ایالات متحده وارد بازار خواهند شد، می توانند بدن یک انسان بالغ ۶۰ کیلویی را به مدت ۶ساعت در عطر گل رز بپوشانند.

شرکت آمریکایی سازنده این آبنبات های عطرافشان می گوید، خوردن آن کاملا بی ضرر است و روش تاثیرگذاری آن بر بدن دقیقا شبیه سیر است. این آبنبات ها نیز مثل گیاه سیر ترکیبی دارند که بدن انسان به راحتی می تواند آنها را تجزیه کند و به همین دلیل بوی نهفته در این ترکیب ها از طریق منافذ پوست متصاعد می شود.

ماده اصلی موجود در این آبنبات ها گرانیول نام دارد که الکل اشباع شده مایع و معطر و یک ترکیب طبیعی است که در گیاهانی شبیه گل رز، بنفشه و وانیل یافت می شود. با مکیدن و خوردن این آبنبات ها که در ضمن حاوی شکر نیستند، ظاهرا بدن ما به یک بطری عطر افشان بدل می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر