تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خواب راحت با تشک نرم یا تشک سفت

image خواب راحت با تشک نرم یا تشک سفت

راحتی اولین مشخصه ای است که برای خرید تشک در نظر می گیریم. همه افراد ترجیح می دهند که فارغ از استاندارهای ارگونومیک و سلامت فیزیکی در هنگام خواب راحت باشند؛ بنابراین ترجیح و سلیقه شخصی برای انتخاب راحت ترین تشک در اولویت قرار می گیرد. ستون فقرات انسان ها سه انحنای جزیی دارد که این انحنا باید در حالت نشسته، دراز کشیده و ایستاده حفظ شوند؛ در غیر این صورت فرد در طولانی مدت دچار عارضه های فیزیکی ناخوشایندی خواهد شد.

باتوجه به انحنای ستون فقرات یک تشک مناسب باید بدن فرد را در حالت درستی نگهدارد. برای این کار هیچ فشاری نباید به قسمت های مختلف بدن وارد شود. تشک نرم انعطاف پدیری بیشتری در مقایسه با رخت خواب سفت دارد؛ بنابراین فشار کمتری را به قسمت های مختلف بدن وارد می کند. البته نرمی یا سفتی تشک تاثیری بر قیمت کالای خواب ندارند. همین طور برای افرادی با کمردرد یا آسیب دیدگی شانه تشک نرم انتخاب بهتری محسوب می شود.

تشک نرم بهتر است یا سفت؟

برای پاسخ این سوال باید به سلامت جسم خود توجه داشته باشید. عواملی مثل داشتن کمردرد نیز بر انتخاب نوع بهتری از رختخواب موثر خواهد بود. معمولاً افرادی با کمردرد معمولی تا شدید باید از تشک با سفتی مناسب استفاده کنند. در صورتی که فرد به کمردرد مبتلا باشد، نرمی بیش از حد رخت خواب باعث می شود تا بدن داخل تشک فرو برود. تشک با سفتی مناسب از ستون فقرات حمایت کرده و از تشدید کمردرد جلوگیری می کند. البته افرادی که به کمردرد های شدید مبتلا هستند، برای خرید تشک مناسب باید با پزشک خود مشورت کنند.

تکفارس آی آر

تشک های فنری انواعی از کالای خواب هستند که به مبتلایان به بیماری های اسکلتی و عضلانی و دچار به دردهای عضلانی توصیه می شوند؛ بااین حال نباید بدون تجویز پزشک از تشک های فنری استفاده کرد. در این مدل کالای خواب نیز انواع تشک خیلی نرم، متوسط و بسیار سفت نیز وجود دارد.

انعطاف پذیری تشک نرم و سفت

یکی دیگر از معیار هایی که برای پاسخ به سوال تشک نرم بهتر است یا سفت باید در نظر گرفت، نحوه خوابیدن هر فرد است. خوابیدن روی تشک خیلی سفت باعث می شود تا استخوان ها وزن بدن را تحمل کنند؛ بنابراین به عضلات فشاری وارد نمی شود و جریان خون به راحتی و سرعت در بدن پخش می شود. به این ترتیب اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و آرامش فرد افزایش می یابد.

تشک های نرم برای افرادی که به پهلو می خوابند، گزینه مناسب تری به شمار می رود. با خوابیدن روی تشک های نرم به بازو و کتف فرد فشار بالایی وارد نمی شود. همچنین این نوع رختخواب برای افرادی با وزن کم بسیار مناسب است؛ چراکه با گذر زمان فرد در تشک فرو می رود. فرو رفتن فرد سنگین وزن در تشک باعث افزایش تعریق می شود؛ یعنی تشک فشرده و فرورفته نمی شود.

سفتی یا نرمی تشک در انواع تشک های فنری نیز وجود دارد؛ بنابراین در هنگام خرید تشک فنری به درجه سفتی تشک توجه کنید و برای خرید تشک به توصیه پزشک توجه کنید؛ در صورت مبتلا بودن به بیماری های اسکلتی عضلانی نباید از تشک هایی با سفتی یا نرمی بیش از حد استفاده کنید. این نوع کالای خواب خیلی نرم یا به شدت سفت نیست؛ بنابراین ویژگی های مثبت هر دو نوع تشک را در برمی گیرد.

www.takfars.ir

استحکام تشک های سفت و نرم

تشک های دونفره ممکن است بر اثر زمان و اختلاف وزنی افراد تغییر شکل بدهند. استحکام تشک باید به نحوی باشد که فشار از یک بخش به بخش دیگری منتقل نشود؛ بنابراین در هنگام استفاده از تخت دونفره، نباید یک سمت تخت فشار بالا را تحمل کند و تخت فقط در این بخش فرو برود.

تشک های فنر پاکتی منفصل امکان پخش فشار در تخت های دونفره را دارند؛ ازاین رو دچار فرورفتگی های یک طرفه نمی شوند. هنگام خرید رخت خواب دونفره به میزان سفتی و نرمی آن توجه داشته باشید تا کیفیت تشک نرم یا سفت بعد از مدتی تغییر نکند.

طول عمر تشک

ساختار داخلی تشک ها، نرمی و سفتی آن ها و همچنین طول عمر تشک را تعیین می کند. تشک نرم طول عمر کمتری دارند؛ این نکته را نیز در نظر بگیرید که به مرورزمان نرم تر نیز می شوند. به طور کلی تشک فنری بدون لایه راحتی یا از جنس لاتکس سفت تر بوده و در عین حال ماندگاری بیشتری نیز دارند. تشک های نرم از جنس فوم هستند و به همین دلیل ماندگاری جنس آن کمتر خواهد بود.

از این رو پیشنهاد می شود اگر به دنبال رخت خوابی نرم برای استراحت هستید، از تشک های سفت با رویه نرم استفاده کنید. برای مثال رویه فوم حافظه دار یک لایه ساده برای تبدیل یک تشک سفت به رخت خواب معمولی و راحت است؛ این تشک در عین داشتن ویژگی های رخت خواب سفت، کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می دهد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر