تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

استفاده از ملحفه تشک و بالش نرم و رنگی

به طور حتم استفاده از یک ملحفه تشک و بالشتی نرم و راحت بیشتر باعث می شود که آدم ترغیب شود زودتر به خواب برود، می توانید این را تصور نمایید که در هوای سرد منزل زیر ملحفه و تشک، گرمای نهفته ای وجود دارد که لذت خوبی را به آدم منتقل می کند.

توجه به دمای محیط اتاق خواب

دمای بدن انسان باید، نسبت به دمای محیط اتاق خواب تنظیم باشد تا بتواند به درجه ای برسد که به راحتی به خواب برود، تصور اینکه در تابستان هستید و گرمای شدیدی در اتاق خواب وجود دارد، تمرکز برای یک خواب راحت را برای شما بسیار سخت می کند و ممکن است باعث شود چندین بار از خواب بیدار شوید.

تکفارس آی آر

به تغذیه های قبل از خواب توجه داشته باشید

مهم ترین موردی که ممکن می شود شما خواب راحت و خوبی نداشته باشید، توجه نکردن به تغذیه و مواد غذایی می باشد که قبل از خواب مصرف کرده اید. به فرض مثال مصرف کافئین به دلیل اینکه باعث تحریک سیستم عصبی شود باعث افزایش تپش قلب و همچنین باعث تحرک بیشتر می شود که احساس خواب راحت را از شما می گیرد.

میانگین حداقل خواب شما باید ۷ ساعت باشد

برای اینکه کیفیت خواب خوب و عمیق را درک کنید، باید زمان خواب خود را در برنامه خود قرار دهید، با در نظر گرفتن زمان ثابت بیدار شدن، زمان خواب هدف را مشخص کنید که حداقل هفت ساعت طول بکشد.

از تمامی وسایل های الکترونیکی قبل از خواب دور بمانید

www.takfars.ir

تمامی وسایل های جانبی مانند تبلت ها، تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها می توانند مغز شما را متصل نگه دارند و این امر باعث اذیت شدن مغز می شود. نور دستگاه های الکترونیکی همچنین می تواند باعث تولید طبیعی ملاتونین را سرکوب کند، ملاتونین نام هورمونی است که در بدن نقش موثری در خواب عمیق دارد. این هورمون در مغز برای پاسخ به تاریکی ترشح می شود.

چند ساعت قبل از خواب شام بخورید

بدن هر انسان، نیازمند یک پروسه طولانی مدت می باشد تا بتواند یک شام بزرگ را هضم نماید، به همین دلیل خوابیدن را سخت تر می کند، برای اینکه اختلالات خواب مبتنی بر غذا را به حداقل برسانیم، باید سعی کنیم که دیر هنگام شام نخوریم مخصوصاٌ اینکه مصرف غذاهای تند و چرب را به حداقل برسانید.

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید

از بهترین پیشنهادهایی که باعث می شود به سمت یک خواب راحت و آرامش بخش بروید، گرفتن یک دوش آب گرم می باشد، طبق نظریه دانشمندان، این روش می تواند به بهبود هر چه بیشتر کیفیت خواب کمک کند.

این پیشنهاد حتی می تواند برای افراد مسن هم کارساز باشد، با یک دوش آبگرم یک ساعت قبل از خواب، به کیفیت هر چه بیشتر خواب می افزاید و به افراد کمک می کند خواب راحت و آرامی را تجربه نمایند.

قبل از خواب ذهن خود را آرام کنید

ذهن همیشه در حال فعالیت است و به موارد و حوادث مختلفی فکر می کند که باعث اختلال در خواب می شد، بنابراین باید قبل از خواب یک برنامه ای داشته باشید، تا ذهن خود را آرام کنید. از مهم ترین نکته هایی که باعث می شود قبل از خواب ذهن آرام و بی سروصدایی داشته باشید می تواند گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، تکنیک تنفس عمیق کشیدن و مطالعه کتاب و رمان می باشد.

مطالعه یک کتاب و رمان باعث می شود که حواس ذهن به داخل کتاب و داستان آن متمرکز شود و برای چند ساعتی ذهن خالی از فکرهای بیهوده، استرس و اضطراب بشود.

نور و صداهای اضافی را تا حداقل الامکان مسدود کنید

تک فارس

شما باید محیط دکوراسیون منزلتان را طوری چیدمان نمایید که باعث شود سر و صدا اتاق را به حداقل برسانید، همچنین اینکه شما می توانید منابع نویز اطراف اتاق را حذف کنید، استفاده از یک گوش گیر هم می تواند پیشنهاد خوبی برای جلوگیری از صداهای نویز در هنگام خوابیدن باشد.

این نکته را باید بدانیم که هر چه قدر میزان نور در اتاق خواب بیشتر باشد، باعث می شود که چشم ها آرامش کافی برای استراحت نداشته باشند، اما شما می توانید با استفاده از چشم بند و یا استفاده از نورهای با ولتاژ کمتر فضای نور و روشنایی خوبی را فراهم کنید که علاوه بر آرامش بخش شدن محیط اتاق خواب به کنترل خواب شما هم کمک کند.

انواع چای های مناسب برای بهتر خوابیدن

چای والرین – Valerian Tea

گیاه والرین اغلب به عنوان یک داروی ضد اضطراب شناخته می شود، که قادر به آرام نمودن سیستم عصبی و جلوگیری از اضطراب یا استرس است. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که این گیاه می تواند به افزایش تولید GABA کمک نماید، این ماده شیمیایی که در مغز فعالیت دارد می تواند باعث تسکین ذهن و بدن شود.

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

چای بابونه – Chamomile Tea

چای بابونه یک چای ملایم و مناسب برای خواب است که باعث استراحت ذهن و داشتن خوابی آرام و بدون وقفه می شود. عدم وجود کافئین و وجود ترکیبات ضد التهابی، این چای را به یک چای عالی برای رفع خستگی تبدیل نموده است.

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

چای نعنا گربه ای – Catnip Tea

T A K F A R S

چای نعنا گربه ای دارای تاثیرات تسکین دهنده و آرام بخش است. این. چای اغلب با اسطوخدوس یا بابونه میل می شود که در این صورت به افزایش آگاهی انسان نیز کمک می کند. چای نعنا گربه ای یک روش قدیمی برای درمان بی خوابی است.

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

چای گل ساعت – Passionflower Tea

چای گل ساعت به دلیل برخورداری از غلظت های بالای GABA، باعث ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در مغز و ایجاد حس آرامش در بدن می شود. این چای شبیه به چای والرین است و می تواند اثرات ضد اضطراب بسیار مشابهی داشته باشد.

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

چای سبز – Green Tea

چای سبز با وجود داشتن مقادیر کمی از کافئین، آنتی اکسیدان ها و کاتچین ها، می تواند هورمون ها را متعادل نموده و به شما کمک کنند تا آرامش بیشتری داشته باشید.

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

چای سفید – White tea

چای سفید چای محبوب و مورد علاقه امپراتورهای چینی مانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می شود، این چای پرخاصیت و فایده از گذشتگان به عنوان نسخه ای برای آرامش بخش اعصاب، مقوی قلب و عروق، مقابله کننده با پوکی استخوان و مبازره کننده با آنفلوانزا مورد استفاده بوده است.

تک فارس www.takfars.ir

image چه کنم تا شب ها آرام و راحت بخوابم

چای رازک – Hops Tea

رازک اغلب به دلیل به کارگیری آن در آبجوهای تخمیری شناخته شده، اما وقتی که به عنوان چای دم شود، اثرات ضد اضطراب و آرام بخشی دارد و می تواند برای افراد مسن خواب راحتی را فراهم نماید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر