تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تاثیر روغن دانه کتان در درمان یبوست

image تاثیر روغن دانه کتان در درمان یبوست

روغن دانه کتان چیست؟

روغن بذر کتان از دانه ی گیاه کتان به دست می آید و به صورت مایع و کپسولی قابل خرید است. متخصص تغذیه، دکتر Devon Peart می گوید: این روغن از پرس سرد دانه های کتان تازه و خشک شده به دست می آید. روش پرس سرد روغنی با فواید سلامتی بالاتر می تواند تهیه کند. در این روش آنتی اکسیدان های موجود در دانه که ممکن است با حرارت آسیب ببینند، حفظ می شوند.

هم دانه کتان و هم روغن دانه کتان حاوی چربی های امگا ۳ هستند. این ها به عنوان چربی های ضروری شناخته می شوند؛ یعنی چربی هایی که ما باید آن ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم و بدن ما به طور طبیعی نمی سازد.

البته تفاوت هایی هم وجود دارد؛ برای مثال دانه کتان حاوی مقادیر بسیار زیادی است و شما در روغن آن نمی توانید این فیبر را پیدا کنید. اما روغن دانه کتان حاوی ۱۰۰ درصد چربی از نوع سالم است.

تکفارس آی آر

فواید روغن دانه کتان

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

روغن دانه کتان نیز مانند دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که برای قلب بسیار مفید است. در واقع، یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) از این روغن، حاوی ۷۱۹۶ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ است.

به طور خاص، روغن دانه کتان حاوی آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، شکلی از اسید چرب امگا ۳ است که فقط در مقادیر کم به اشکال فعال امگا ۳ مانند EPA و DHA تبدیل می شود. اگر DHA و EPA کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، بیشتر دستورالعمل ها حداقل ۱۶۰۰ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ ALA برای مردان و ۱۱۰۰ میلی گرم برای زنان در روز توصیه می کنند.

فقط یک قاشق غذاخوری روغن دانه کتان می تواند نیاز روزانه ی شما به ALA را برآورده کند و از آن فراتر هم برود.

www.takfars.ir

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت بدن ضروری هستند و فوایدی از جمله کاهش التهابات، بهبود سلامت قلب و محافظت از مغز در برابر پیری دارند. اگر روغن ماهی مصرف نمی کنید یا هر هفته یک تا دو وعده ماهی چرب در رژیم غذایی خود مصرف ندارید، روغن بذر کتان می تواند راه حل خوبی به عنوان یک مکمل رژیم غذایی باشد.

به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک می کند

شواهد و مدارک فعلی مبتنی بر تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی هستند؛ این تحقیقات نشان می دهند که روغن دانه کتان می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد. در یکی از مطالعات که روی موش ها انجام شد، روزانه به مدت ۴۰ روز ۰/۳ میلی لیتر روغن دانه کتان به آن ها داده می شد؛ در نهایت این آزمایش مشخص کرد که این روغن توانست از گسترش سرطان و رشد تومورهای ریه جلوگیری کند.

در یک مطالعه ی کوچک دیگر، روغن دانه کتان مانع از تشکیل سرطان روده بزرگ در موش ها شد. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می دهند که روغن بذر کتان می تواند رشد سلول های سرطان سینه را کاهش دهد.

با این حال، در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند، نیاز است که تحقیقات بیشتری روی انسان ها انجام شود تا از صحت آن مطمئن شویم.

به سلامت قلب کمک می کند

نتایج چندین مطالعه نشان می دهند که روغن دانه کتان می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

یک مطالعه که روی ۵۹ نفر انجام شد، تاثیرات روغن دانه کتان و روغن گلرنگ را از لحاظ محتوای اسیدهای چرب امگا ۶ باهم مقایسه کرد. در این مطالعه مصرف یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) از روغن دانه کتان به مدت ۱۲ هفته توانست به میزان قابل توجهی فشار خون را در افراد کاهش دهد.

همچنین روغن دانه کتان می تواند خاصیت ارتجاعی رگ های بدن را نیز بهبود ببخشد؛ افزایش سن و فشار خون بالا به مرور این خاصیت را در رگ ها کاهش می دهند. این فواید به احتمال زیاد به دلیل وجود مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن دانه کتان هستند.

می تواند به درمان یبوست و اسهال کمک کند

تک فارس

یک مطالعه که روی حیوانات انجام شد، نشان داد که روغن بذر کتان می تواند حرکات سیستم گوارشی را منظم و به عنوان یک ماده ی ضد اسهال عمل کند.

در یک مطالعه ی دیگر، روی ۵۰ بیمار مبتلا به یبوست که تحت همودیالیز بودند، اثرات روغن کتان، روغن زیتون و روغن معدنی مورد بررسی قرار گرفت. پس از چهار هفته، روغن بذر کتان تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش داد و قوام مدفوع را بهبود بخشید. همچنین مشخص شد که این روغن به اندازه ی روغن زیتون و روغن معدنی می تواند موثر باشد.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات روغن کتان روی یبوست و اسهال در حال حاضر محدود به مطالعات حیوانی و مطالعات بر روی افراد با شرایط خاص هستند و برای ارزیابی های دقیق تر نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

روغن کتان برای مو

دانه کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B و ویتامین E می تواند فواید بسیار زیادی برای سلامت موها داشته باشد. بهتر است که از روغن دانه کتان استفاده کنید تا از خواص بی نظیر آن بیشتر بهره مند شوید.

مقداری از روغن را روی دستان خود بریزید و به آرامی موهایتان را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه این روغن روی مو و پوست سرتان بماند، سپس آبکشی کنید و مثل همیشه شامپو بزنید.

از روغن دانه کتان به عنوان نرم کننده ی مو هم می توانید استفاده کنید.

روغن کتان برای بهبود سلامت پوست

علاوه بر مو، روغن کتان برای بهبود سلامت پوست هم می تواند مفید باشد. این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین ها و خواص ضد التهابی می تواند به تسکین پوست کمک کند و از قرمزی، تحریک شدن و آلرژی جلوگیری کند.

همچنین گنجاندن دانه کتان در رژیم غذایی به بهبود و سلامت کلی پوست نیز کمک می کند. اثرات ضد پیری، بستن منافذ پوست، جلوگیری از جوش و آکنه و درخشش پوست از خواص آن هستند.

T A K F A R S

یک مطالعه ۱۲ هفته ای که روی ۱۳ خانم انجام گرفت، در نهایت مشخص کرد که استفاده از روغن کتان توانست باعث صاف تر شدن و آبرسانی پوست آن ها شود. همچنین تحریکات و زبری پوست در آن ها کاهش پیدا کرد.

در یک مطالعه ی دیگر، به موش هایی که مبتلا به درماتیت بودند، به مدت ۳ هفته روغن کتان داده شد. در نتیجه مشخص شد که این روغن می تواند علائم درماتیت آتوپیک مانند قرمزی، خارش و تورم را کاهش دهد.

روغن دانه کتان و خاصیت ضد التهابی

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳، برخی تحقیقات نشان می دهند که این ماده می تواند در برخی افراد خواص ضد التهابی داشته باشد؛ اما نه برای همه ی افراد. با این حال، روغن کتان می تواند تا حد زیادی سطح C-reactive protein یا همان پروتئین واکنشی C را که نشانگر التهاب در افراد چاق است را کاهش دهد. برخی از مطالعات نیز نشان می دهند که خاصیت ضد التهابی روغن دانه کتان با روغن زیتون برابری می کند.

چگونه از روغن دانه کتان استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی های خوب روغن کتان این است که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

شما می توانید روغن کتان را با مواد دیگر مخلوط و یک سس خوشمزه درست کنید یا روی سالاد خود بریزید.

شما می توانید یک قاشق غذاخوری یا ۱۵ میلی لیتر از این روغن را به اسموتی یا شیک خود اضافه کنید.

شما می توانید صورت یا موهایتان را با مقدار کمی از این روغن ماساژ دهید تا از فواید آن بهره مند شوید.

به خاطر داشته باشید که از روغن کتان برای پخت و پز نباید استفاده کنید؛ زیرا نقطه ی دود بالایی ندارد و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، ممکن است ترکیبات مضر تولید کند.

تک فارس www.takfars.ir

عوارض مصرف دانه کتان

اگرچه دانه کتان و روغن آن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، اما چند جنبه ی منفی هم وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. برای مثال، در صورتی که بیش از حد روغن دانه کتان مصرف کنید، ممکن است دچار معده درد شوید. همچنین مصرف زیاد آن ممکن است باعث شل شدن مدفوع یا حتی اسهال شود.

برخی واکنش های آلرژیک به دانه و روغن کتان را گزارش کرده اند، اما این واکنش از عوارض بسیار نادر است.

همچنین روغن بذر کتان می تواند توانایی لخته شدن خون را کاهش و خطر خونریزی را افزایش دهد؛ بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده یا ضد انعقاد خون استفاده می کنید، قبل از مصرف این ماده ی غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از آن جایی که برخی ترکیبات بذر کتان ممکن است اثرات استروژن را تقلید کنند، کسانی که تحت هورمون درمانی یا سرطان های حساس به هورمون هستند، باید قبل از افزودن آن به رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنند. همچنین اگر باردار یا شیرده هستید، در مصرف آن توصیه می شود احتیاط و درباره ی مقدار و نحوه ی مصرف، حتما با پزشک مشورت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر