تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

معرفی خوراکی هایی که کلاژن دارند و خاصیت کلاژن

image معرفی خوراکی هایی که کلاژن دارند و خاصیت کلاژن

فواید کلاژن

اگر مواد غذایی سرشار از کلاژن را مصرف کنید، ممکن است بتوانید با بعضی از علائم پیری مبارزه کنید. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف خوراکی کلاژن می تواند ضخامت اپیدرم را بهبود ببخشد و پوست را هیدراته کند. علاوه بر این چین وچروک و خطوط ظریف روی پوست صورت را کاهش می دهد و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. مواد غذایی سرشار از کلاژن درد مفصلی را هم کاهش می دهند. نتایج یک مطالعه نشان داد که بعضی از پپتیدهای کلاژن می توانند تراکم استخوان ها را در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند بهبود دهند . این موضوع کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و داشتن استخوان های مستحکم تر را به دنبال دارد.

اگر سطح کلاژن در بدن پایین باشد، چه اتفاقی میفتد؟

زمانی که در اوایل دهه ی دوم زندگیتان قرار دارید، بدنتان شروع به از دست دادن کلاژن می کند. زمانی که چهل سالتان می شود، هر سالی که به سنتان اضافه می شود، ۱ درصد کلاژن از دست می دهید. زمانی که به ۸۰ سالگی می رسید، بدنتان کمتر از ۷۵ درصد کلاژنی که قبلا تولید می کرد را می سازد. به غیر از افزایش سن، بعضی عوامل دیگر هم می توانند منجر به از دست رفتن کلاژن شوند که از جمله ی آن ها می توانیم رادیکال های آزاد، ابتلا به بیماری، استعمال دخانیات، داشتن رژیم غذایی نامناسب و… را نام ببریم. کلاژن برای سلامت پوست، مو، استخوان ها، مفاصل و… اهمیت دارد؛ بنابراین کمبود آن در بدن می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد که در ادامه به تعدادی از این مشکلات اشاره کرده ایم.

تکفارس آی آر

پیری پوست

از دست رفتن کلاژن باعث می شود پوست قابلیت ارتجاعی و سفتی خود را از دست دهد و نتواند از خود در برابر عوامل آسیب رسان محافظت کند. چین چروک، خطوط ظریف و افتادگی پوست از جمله مشکلاتی هستند که در اثر از دست رفتن کلاژن ایجاد می شوند.

درد مفصلی

غضروف موجود در بدن از کلاژن تشکیل شده است. اگر کلاژن از بین برود، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا می کند. از جمله علائم رایج پوکی استخوان می توانیم گرفتگی، درد و تورم مفاصل را نام ببریم.

ضعیف شدن استخوان ها

www.takfars.ir

ساختار و استحکام استخوان ها به شدت به کلاژن بستگی دارد. ضعیف و شکننده شدن استخوان ها را می توان با کاهش سطح کلاژن در بافت همبند استخوان ها مرتبط دانست. همان طور که در بالا اشاره کردیم، یک مطالعه به این نتیجه رسید که از دست رفتن کلاژن ممکن است علت ابتلا به پوکی استخوان هم باشد.

گرفتگی در رباط ها و تاندون ها

تاندون های بدن استخوان ها را به عضلات وصل می کنند. تاندون ها و رباط ها هر دو از بافت همبند تشکیل شده اند که حاوی کلاژن است. اگر کلاژن بدنتان کم شود، دچار گرفتگی در تاندون ها و رباط ها و مشکل در حرکت کردن می شوید.

رژیم غذایی کلاژن چیست؟

رژیم غذایی کلاژن نوعی روش غذا خوردن است که در آن مصرف قند محدود می شود. افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می کنند، باید مواد غذایی غنی از کلاژن را در رژیم غذایی خود جای دهند و علاوه بر این مواد غذایی را مصرف کنند که توانایی بدن را برای تولید کلاژن بهبود می بخشند. در ادامه چند نکته را درباره ی کلاژن در اختیارتان قرار داده ایم.

کلاژن به طور طبیعی به عنوان یک ماده ی غذایی در مرغ، گوشت، ماهی و محصولات لبنی وجود دارد.

بدن خودبه خود در یک سری فرآیندهای پیچیده به کمک اسید آمینه ها، مس، زینک و ویتامین C کلاژن تولید می کند.

با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می کند. در این وضعیت دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از کلاژن ممکن است با بعضی از علائم پیری مبارزه کند.

تزریق کلاژن یا مکمل کلاژن هم گزینه های خوبی برای دریافت کلاژن به شمار می روند.

منابع غذایی غنی از کلاژن

تک فارس

اگر نمی خواهید از راه مکمل و تزریق کلاژن دریافت کنید، می توانید از طریق مصرف بعضی از مواد غذایی کلاژن دریافتی خود را افزایش دهید. می توانید به روش های مختلف مواد غذایی غنی از کلاژن را به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید. می توانید برای افزایش سلامت پوست و موی خود منابع غذایی کلاژن را بخورید یا بعد از مشورت با پزشک مکمل کلاژن را مصرف کنید.

مواد غذایی سرشار از کلاژن

می توانید برای افزایش سلامت پوست، مو، استخوان ها و روده ی خود مواد غذایی حاوی کلاژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلاژنی که دریافت می کنید، به اسید آمینه تجزیه می شود . بیشتر محصولات حیوانی منبع خوبی از کلاژن به شمار می روند.

گوشت گاو

گوشت گاو یکی از بهترین منابع اسید آمینه ها محسوب می شود. علاوه بر این منبع کلاژن است و از آن در فرآیند تولید پپتیدهای کلاژن استفاده می شود.

ماهی با پوست

پوست ماهی، به ویژه ماهی دریایی سرشار از کلاژن است. به غیر از این ماهی منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می رود که سلامت پوست را افزایش می دهند.

مرغ

مرغ حاوی ویتامین ها و مواد مغذی متنوع است که به روش های مختلف سلامتی بدن را افزایش می دهند. گردن و غضروف مرغ به طرز استثنائی سرشار از کلاژن هستند؛ بنابراین از خوردن آن ها غفلت نکنید.

تخم مرغ

T A K F A R S

تخم مرغ یک ماده ی غذایی بسیار سالم است که به بدن پروتئین های زیادی می دهد. مرغ حاوی اسید آمینه هایی است که کلاژن تولید می کنند. می توانید مرغ را به روش های مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از آن در تهیه ی سالادها، سوپ ها، مرغ ها و غذاهای متنوع استفاده کنید.

آب استخوان

آب استخوان یکی دیگر از بهترین منابع کلاژن به شمار می رود. بهتر است آب استخوان را در خانه درست کنید.

مواد مغذی افزایش دهنده ی سطح کلاژن

مواد غذایی غنی از کلاژن زیادی وجود ندارند که گیاه خواران بتوانند مصرف کنند . از آنجایی که بدن خودش کلاژن تولید می کند، می توانید بعضی از ترکیبات را مصرف کنید که بدن از آن ها برای تولید کلاژن استفاده می کند. در ادامه ویتامین ها و مواد معدنی مفید در این زمینه آورده شده اند.

ویتامین C

بدن نمی تواند به طور طبیعی ویتامین C تولید کند؛ بنابراین باید مواد غذایی سرشار از این ویتامین را در رژیم غذایی خود جای دهید. بدن برای تولید کلاژن از ویتامین C استفاده می کند. اگر سطح کلاژن در بدنتان پایین باشد، علائم پیری سریع تر در پوستتان بروز می کنند. فلفل دلمه ای سبز و قرمز، مرکبات، توت ها، کلم بروکلی، کلم بروکسل و سیب زمینی همگی منابع خوبی از ویتامین C به شمار می روند.

زینک (روی)

زینک یا روی نقش مهمی در رشد و حفظ استخوان ها ایفا می کند. علت این موضوع این است که زینک به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که زینک عملکرد سلول های مسؤول تولید کلاژن در بافت های بدن را بهبود می بخشد. گوشت قرمز، نخود، مغزها، غلات غنی شده، نان و محصولات لبنی همگی منابع خوبی از روی محسوب می شوند .

مس

تک فارس www.takfars.ir

برای افزایش تولید کلاژن باید مس بیشتری مصرف کنید، چون این ماده ی معدنی نقش مهمی در تولید و حفظ بافت همبند ایجاد می کند. الاستین (که یک نوع پروتئین حیاتی است) و کلاژن می توانند به کمک مس استخوان ها را شکل دهند. مغزها، آلو، سبزیجات دارای برگ سبز، سیب زمینی، فلفل سیاه و… سرشار از مس هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳

یک مطالعه به این نتیجه رسید که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند تولید فیبروبلاست های ایجادکننده ی کلاژن را افزایش دهند. دانه هایی مثل تخم کتان، تخم آفتاب گردان و دانه ی چیا، مغزهایی مانند گردو، کلم بروکسل، کلم پیچ، اسفناج و ماهی های چرب از جمله ماهی های ساردین، سالمون و ماکارل همگی منابع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می روند.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها به طور مستقیم کلاژن نمی سازند؛ با این حال برای پوست بسیار مفید هستند. نه تنها افزایش سن، بلکه رادیکال های آزاد موجود در پوست هم باعث از بین رفتن کلاژن می شوند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از کلاژن موجود در پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. شکلات تلخ، لوبیا، توت ها، کلم پیچ، اسفناج، کلم قرمز، پیاز، آلو، زردآلو و چای سبز فقط چند نمونه از منابع آنتی اکسیدان ها به حساب می آیند.

چطور کلاژن موجود در صورت را ترمیم کنیم؟

می توانید با به کار بردن بعضی تکنیک ها کلاژن صورتتان را ترمیم کنید.

یک رژیم غذایی غنی از کلاژن را دنبال کنید.

در صورت نیاز بعد از مشورت با پزشک مکمل های کلاژن را مصرف کنید.

با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوستتان در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کنید.

تکفارس

بدنتان را هیدراته کنید.

به اندازه ی کافی بخوابید و سطح استرستان را کاهش دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر