تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توصیه های درمانی خانگی برای سوختگی های جزئی

image توصیه های درمانی خانگی برای سوختگی های جزئی

سوختگی درجه یک کمترین شدت و آسیب را دارد، زیرا فقط لایه ی بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع سوختگی ها معمولا باعث ایجاد تورم، قرمزی و درد خفیف می شوند و درمان شان راحت تر است.

سوختگی های درجه دو بر لایه های عمیق تر پوست تاثیر می گذارند و باعث ایجاد تاول می شوند و ظاهری براق، مرطوب و سفید رنگ به پوست می دهند.

سوختگی های درجه ی سوم به تمامی لایه های پوست آسیب می رسانند و سوختگی های درجه چهار حتی ممکن است به مفاصل و استخوان ها نیز آسیب برسانند. این دو نوع سوختگی جز فوریت های پزشکی محسوب می شوند و برای درمان آن ها فقط باید به بیمارستان و مراکز سوختگی مراجعه کرد.

بیشتر سوختگی های جزئی را می توان در خانه درمان کرد؛ این سوختگی ها معمولا در حدود ۲ هفته بهبود پیدا می کنند. هدف از درمان سوختگی کاهش درد، جلوگیری از عفونت و بهبود سریع تر پوست است.

تکفارس آی آر

آب سرد

زمانی که دچار یک سوختگی خفیف و جزیی می شوید، اولین کاری که باید بکنید این است آن ناحیه از پوست را حدود ۲۰ دقیقه زیر آب خنک (نه سرد) نگه دارید. سپس محل سوختگی را با آب و صابون ملایم بشویید. برای مثال فکر کنید انگشتتان به دیگ غذا برخورد کرده است، برای درمان سوختگی انگشت دست آن را زیر شیر آب خنک نگه دارید تا سوزش و التهاب قطع شود و بعد آن را تمیز کنید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد یا استفاده از یک پارچه ی مرطوب و تمیز که روی ناحیه ی سوختگی قرار می گیرد، می تواند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کند. کمپرس سرد را می توانید در فاصله های ۵ تا ۱۵ دقیقه ای روی پوست انجام دهید، اما سعی کنید آن را بیش از حد انجام ندهید زیرا ممکن است قسمت سوخته شده را تحریک کند.

پمادهای آنتی بیوتیک

www.takfars.ir

کرم ها و پمادهای آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می کنند. پمادهای سوختگی معمولا آنتی باکتریال هستند و درد و سوزش را هم کاهش می دهند. در زمان سوختگی کافیست مقداری از آن ها را روی محل سوختگی بمالید و با یک پارچه ی استریل و غیرکرکی بپوشانید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به طور کلی به عنوان یک گیاه آرامش بخش و مخصوص درمان سوختگی شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهند که گیاه آلوئه ورا برای درمان سوختگی های درجه یک و دو می تواند موثر باشد. این گیاه خواص ضد التهابی دارد، گردش خون را تقویت می کند و مانع از رشد باکتری ها نیز می شود.

برای استفاده از آلوئه ورا تنها کافیست یک لایه از قسمت ژله ای گیاه اصلی را مستقیما روی ناحیه ی سوخته شده بمالید. اگر هم از محصولات و ژل های آلوئه ورا استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن محصول حاوی درصد بالایی از آلوئه ورا باشد و فروشنده ی آن نیز معتبر باشد. از مصرف محصولاتی که حاوی رنگ، عطر و مواد شیمیایی هستند، خودداری کنید.

عسل

عسل طبیعی جدا از خوشمزه بودنش، می تواند به صورت موضعی برای درمان سوختگی های جزئی نیز استفاده شود. عسل خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی دارد، بنابراین از عفونت نیز جلوگیری می کند.

کاهش میزان نور خورشید

سعی کنید همه ی تلاشتان را بکنید تا کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. پوستی که سوخته باشد بسیار حساس است. سعی کنید آن قسمت را پوشیده نگه دارید تا نور خورشید مستقیما به آن برخورد نداشته باشد.

تاول ها را دست کاری نکنید

هرچه قدر هم که وسوسه انگیز باشد، باید جلوی خود را بگیرید و اجازه دهید تا تاول ها به مرور و خودشان بهبود پیدا کنند. ترکاندن تاول های سوختگی می تواند باعث عفونت شود. اگر درباره ی تاول هایی که بر اثر سوختگی به وجود آمده اند، نگران هستید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تک فارس

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص اینکه سوختگی شما با روش های خانگی درمان می شود یا باید به پزشک مراجعه کنید، مهم است. در موارد زیر باید از پزشک کمک بگیرید

سوختگی که ناحیه ی گسترده ای از پوست را به قطر بیش از ۱۰ سانتی متر

سوختگی که در ناحیه ی دست ها، پا، کشاله ی ران، باسن یا صورت باشد.

زخم سوختگی دردناک یا بدبو باشد.

۵ سال از آخرین واکسن کزازی که تزریق کردید، گذشته باشد.

سوختگی های درجه ۳ هرگز نباید در خانه درمان شوند، زیرا خطر عفونت، خون ریزی و شوک را با خود به همراه دارند. این سوختگی ها به لایه های پوست نفوذ کرده و به اعصاب نیز ممکن است آسیب برسانند. برخی از علائم سوختگی درجه ۳ عبارت است از

پوست مومی شکل و سفید رنگ

رنگ قهوه ای تیره

بافت برجسته و چرمی شکل

T A K F A R S

بافت نیم سوز شده

سوختگی های ناشی از شوک الکتریکی بسیار خطرناک هستند و در صورت این اتفاق باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد. این نوع سوختگی ها به لایه های زیرین پوست می رسند و می توانند به اندام های داخلی نیز آسیب برسانند.

روش های پزشکی برای درمان سوختگی دست

اگر سوختگی شما جزئی نباشد، باید سریعا به یک مرکز سوانح سوختگی مراجعه کنید تا پزشکان متخصص درمان های لازم را برایتان انجام دهند. اگر سوختگی بیشتر از ۱۰ درصد کل بدن را می پوشاند، بسیار عمیق باشد یا در نواحی کشاله ی ران، پاها یا صورت باشد (و همچنین برخی دیگر از معیارهای پزشکی را داشته باشد)، باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر آزمایشاتی را انجام دهد یا تصویربرداری با اشعه ی ایکس را تجویز کند.

درمان های مبتنی بر آب؛ تیم درمان شما ممکن است از روش هایی مثل غبار اولتراسوند تراپی برای تمیز کردن بافت ها و جلوگیری از تحریک پوست آسیب دیده استفاده کند.

مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن؛ برای جلوگیری از کم آبی و نارسایی اندام ها، ممکن است به تزریق وریدی (IV) نیاز داشته باشید.

مکمل دارویی ضد درد و اضطراب؛ بهبود سوختگی های شدید می تواند فرآیند به شدت دردناکی باشد. در این شرایط ممکن است شما نیاز به مورفین یا داروهای ضد اضطراب داشته باشید؛ به خصوص در هنگام تعویض پانسمان.

کرم و ژل ترمیم کننده برای سوختگی ها؛ اگر سوختگی شما در حدی نبود که به مرکز سوختگی فرستاده شوید، تیم درمان ممکن است از برخی پمادها و کرم های موضعی برای درمان و التیام زخم ها استفاده کند. این کار از عفونت جلوگیری کرده و زخم را برای بسته شدن آماده می کند.

پانسمان؛ تیم درمان شما ممکن است از پانسمان های تخصصی مختلف در پروسه ی درمان استفاده کند. اگر قرار است به مرکز سوختگی منتقل شوید، زخم شما با گاز خشک پوشانده می شود.

داروهایی که با عفونت مبارزه کنند؛ اگر زخم شما بر اثر سوختگی دچار عفونت شده باشد، احتمالا پزشک به شما آنتی بیوتیک تزریق خواهد کرد.

تک فارس www.takfars.ir

واکسن کزاز؛ ممکن است در برخی شرایط پزشک شما تزریق واکسن کزاز را پیشنهاد کند.

درمان سوختگی دست با آب جوش

در صورتی که دست یا هرجایی از پوستتان با آب داغ برخورد کرد، موارد زیر را انجام دهید

فورا تماس پوست با منبع سوختگی را قطع کنید. یعنی اگر آب جوش روی لباس ریخت، لباس را در بیاورید؛ مگر اینکه به پوست چسبیده باشد.

پوست را با قرار دادن زیر آب سرد (حداقل ۱۰ دقیقه) خنک کنید.

هیچ مواد یا روغنی روی پوست قرار ندهید.

در صورتی که سوختگی بسیار شدید و دردناک باشد، ناحیه ی وسیعی از پوست را در بر گرفته باشد یا درد نداشته باشد، اما ظاهر آن بسیار آسیب دیده باشد بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

اگر سوختگی جزئی بود موارد زیر را دنبال کنید

محل سوختگی را مرطوب نگه دارید؛ لوسیون های بر پایه ی آب یا آلوئه ورا می توانند انتخاب های مناسبی باشند. از قرار دادن خمیردندان، کره یا روغن های پخت و پز روی سوختگی خودداری کنید.

زخم را تمیز نگه دارید؛ روزانه محل سوختگی را با آب خنک و صابون ملایم شست وشو دهید.

تکفارس

تاول ها را دست کاری نکنید؛ این کار به پوست آسیب خواهد رساند و می تواند منجر به عفونت شود.

محل سوختگی را در صورت نیاز با یک گاز استریل بپوشانید که به پوست نچسبد.

درمان سوختگی دست با روغن

ابتدا لباس ها و زیورآلاتی که ممکن است با سوختگی تماس پیدا کنند را خارج کنید. برای جلوگیری از تورم، ناحیه ی سوخته شده را زیر آب سرد جاری نگه دارید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد، محل سوختگی را با آب خنک و صابون ملایم بشویید و بعد با گاز استریل بپوشانید.

برای درمان سوختگی دست با فر یا درمان سوختگی دست کودک با بخاری هم باید همین مراحل را دنبال کنید؛ دور شدن از منبع سوختگی، خنک و تمیز کردن محل سوختگی، استفاده از ژل آلوئه ورا در صورت جزئی بودن و مراجعه به بیمارستان در صورت جدی بودن سوختگی.

تمام سوختگی ها، به خصوص سوختگی پوست با روغن، فاصله ی زیادی برای بهبودی نیاز دارند؛ بنابراین عجله نداشته باشید و به خوبی از آن ناحیه مراقبت کنید. در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر