تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور جذاب و با اعتماد به نفس باشید

image چطور جذاب و با اعتماد به نفس باشید

سعی کنید عمیقا شاد باشید

شادی یکی از عناصر حیاتی در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس است، زیرا برای کسب اعتماد به نفس در آنچه انجام می‌دهید باید انجام آن کار برایتان شادی‌آفرین باشد.

افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند، از موفقیت‌های خود احساس خوشنودی و رضایتمندی می‌کنند. و کاری با این ندارند که دیگران دستاوردهای آنان را چگونه ارزیابی می‌کنند. آنان می‌دانند که حرف سایرین اهمیت چندانی ندارد، زیرا شما هیچ‌گاه به همان خوبی یا بدی نیستید که دیگران قضاوت می‌کنند.

از اشتباه کردن اصلا نترسید

تکفارس آی آر

افراد با اعتماد به نفس‌ از ارتکاب خطا نمی‌هراسند. آنها دوست دارند تا خودشان را در معرض دریافت دیدگاه‌های دیگران قرار دهند چرا که از اشتباهات خود درس‌های بسیاری می‌آموزند و دیگران هم از موفقیت‌های آنها درس می‌گیرند. افراد با اعتماد به نفس‌ می‌دانند که بسیار توانا هستند و از خطا کردن گریزی ندارند.

لباس تمیز و مرتب بپوشید

درست مانند پاکیزگی بدن، مرتب و خوش رخت و لباس بودن (یعنی لباس‌تان چروک، لکه‌دار، و پاره نباشد) نیز می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود. اگر با اعتماد به نفس و موفق به نظر بیایید، احساس یک آدمِ با اعتماد به نفس و موفق را خواهید داشت.

همیشه آماده باشید

خیلی سخت است اگر بخواهید در کاری اعتماد به نفس داشته باشید، ولی مطمئن نباشید آیا واقعا می‌توانید آن کار را درست انجام دهید یا خیر. برای غلبه بر این احساس، بهتر است تا آن‌جا که می‌توانید خودتان را برای انجام آن کار آماده کنید. مثلا، فکر کنید قرار است امتحان بدهید؛ اگر به اندازه‌ی کافی درس نخوانده باشید، قطعا به توانایی‌های‌تان در موفقیت در امتحان اعتماد نخواهید داشت.

www.takfars.ir

ولی اگر به اندازه‌ی کافی درس خوانده باشید، برای امتحان آماده خواهید بود، پس اعتماد به نفس‌تان بیش‌تر خواهد بود. حالا فکر کنید زندگی نیز مانند امتحان مدرسه است، پس خودتان را برای‌اش آماده کنید.

نه گفتن را یاد بگیرید

این راه آسان باعث افزایش اعتماد به نفس شما است. جامعه‌ی ما بر مبنای توافق ساخته می‌شود. همه‌ی ما می‌خواهیم خوشحال باشیم و مطمئن شویم که روابط‌مان با آدم‌های اطراف‌مان سازگار است. متاسفانه، وقتی بحث از رشد می‌شود، این امر کوچکترین کمکی به شما نخواهد کرد. ناسازگاری‌ها، در حالی که نسبتا رنج‌آور هستند، در واقع آدم‌ها را مجبور می‌کنند به شما گوش بدهند. همچنین شما را مجبور می‌کنند به آن چه می‌خواهید و استدلال نهفته در پس آن چیز فکر کنید.

نه گفتن لزوما به این معنی نیست که شما ناسازگار هستید. در واقع به معنی این است که متوجه و مراقب هستید. شما آنچه را دیگری می‌گوید می‌شنوید و چیز دیگری پیشنهاد می‌دهید که می‌تواند مناسب‌تر باشد. مشکل نه گفتن این است که بعضی از آدم‌ها از انجام آن می‌ترسند.

با تغییر عقیده در رابطه با این موضوع، نهایتا معتمد به نفس‌تر می‌شوید و این توانایی را خواهید داشت که خیلی ظریف و آرام با یک شخص مخالفت کنید. این کار نهایتا منجر می‌شود به تبدیل شدن شما به فردی با فکر و باملاحظه‌تر که آدم‌ها به او احترام می‌گذارند.

به بهداشت و نظافت اهمیت دهید

شاید این قضیه واقعا خیلی ساده و معمولی به نظر برسد، ولی بیش‌تر آدم‌ها نمی‌دانند چه‌قدر حمام رفتن و تمیز بودن می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس شود. وقتی ظاهرتان تمیز به نظر برسد، احساس‌تان نسبت به خود بهتر می‌شود، و اعتماد به نفس‌تان نیز یک پله بالا می‌رود.

به افکار مثبت بیندیشید

شاید فکر نمی‌کنید یک شخص منفی باشید، ولی شرط می‌بندم اگر یک روز وقت بگذارید و افکار منفی‌تان را روی کاغذ بنویسید، احتمالا شگفت‌زده خواهید شد. تمرین کنید فقط به افکار مثبت بیندیشید و کاری کنید اتفاقات خوب بیفتد.

مثبت عمل کنید

تک فارس

حالا که از شما خواستم مثبت بیندیشید، در مرحله‌ی بعد باید این مثبت‌گرایی را به‌عمل تبدیل کنید. مثبت عمل کنید؛ به جای آن‌که به خودتان بگویید ‌نمی‌توانم‌، اقدام کنید و دست به کار شوید. با آدم‌ها نیز به شکلی مثبت صحبت کنید و با انرژی کامل دست به هر کاری بزنید. بعد از این کارها، کم‌کم به زودی تفاوت را احساس خواهید کرد.

برای خود اهداف کوچک و میسر تعیین کنید و به آنها دست یابید

غالبا آدم‌ها مرتکب اشتباه می‌شوند و برای خود اهدافی بسیار بزرگ تعیین می‌کنند، و وقتی شکست خوردند، ناامید و سرافکنده می‌شوند. در عوض، هدفی برای خود برگزینید که قابل دستیابی باشد؛ به گونه‌ای که مطمئن باشید می‌توانید به آن دست بیابید. هر چه بیش‌تر به اهداف کوچک‌تر دست یابید، در آن کار ماهرتر می‌شوید، و احساسی بهتر به شما دست خواهد داد. به زودی می‌توانید اهدافی بزرگ‌تر برگزینید و به آنها نیز دست بیابید.

برای افزایش اعتماد به نفس لبخند بزنید.

این هم مانند مورد اول ساده و معمولی به نظر می‌رسد، ولی می‌تواند تاثیری شگرف بر احساس‌تان نسبت به خود داشته باشد. وقتی به دیگران لبخند می‌زنید، باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای می‌شود. آنها نیز در پاسخ به شما لبخند می‌زنند و احساس هر دوی‌تان بهتر و اعتماد به نفس‌تان بیش‌تر می‌شود. بنابراین، اخم‌تان را باز کنید و لبخند بزنید.

به راه‌حل‌ها تمرکز کنید

تمرکز به راه‌حل‌ها، به جای تمرکز به مشکلات، یکی از بهترین کارهایی است می‌توانید برای بالا بردن اعتماد به نفس انجام دهید. اگر فکر می‌کنید چاق و تنبل هستید، به راه‌های خلاصی از این وضعیت بیندیشید. اگر احساس می‌کنید هیچ انگیزه‌ای ندارید، برای این مشکل به دنبال راه‌حل بشد.

برای هر مشکلی یک راه‌حل وجود دارد. آن راه‌حل را بیابید و چندین پله اعتماد به نفس‌تان را بالاتر ببرید.

وانمود کنید تا تبدیل به واقعیت شود

علی‌رغم آنچه فکر می‌کنید بیشتر افرادی که بسیار با اعتماد به نفس‌ به نظر می‌رسند دچار ناامنی‌هایی هستند که باعث کاهش اعتماد به نفس‌ آنها می‌شود. راهکار لازم برای بیرون ریختن حس اعتماد به نفس‌ بسیار ساده است: وانمود کنید تا تبدیل به واقعیت شود. به خودتان تلقین کنید انسان با اعتماد به نفسی هستید.

T A K F A R S

وانمود کنید سطح اعتماد به نفس‌ شما بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اگر از این روش پیروی کنید بعد از مدتی متوجه خواهید شد اعتماد به نفس‌ شما به همان اندازه‌ای که وانمود کرده‌اید افزایش یافته است. دیگران نیز این تفاوت را در شما احساس خواهند کرد و همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. قبل از اینکه در هر اتاقی قدم بگذارید زره اعتماد به نفس‌ خود را بپوشید.

تظاهر به داشتن اعتماد به‌ نفس‌ بالا بدون اینکه متوجه شوید اعتماد به نفس‌ درونی شما را افزایش خواهد داد.

وضعیت بدن خود را کنترل و نظارت کنید

به سادگی می‌توانید بدن خود را در وضعیتی قرار دهید که در آن احساس راحتی می‌کنید. برای تقویت اعتماد به نفس‌ خود باید همیشه از وضعیت بدن خود آگاه باشید. علم اثبات کرده است که طرز ایستادن یک فرد میزان اعتماد به نفس‌ او و اینکه از نظر دیگران چقدر اعتماد به نفس‌ دارد را نشان می‌دهد.

مطالعه‌ی علمی که اخیراً انجام شد نشان داده است که فردی که مثل سوپرمن بایستد، یعنی دست‌هایش به پهلو و شانه‌هایش عقب باشد، به نظر اعتماد به نفس‌ بیشتری دارد و در مصاحبه‌های استخدامی و وظایف و مسئولیت‌های دیگر عملکرد بهتری خواهد داشت.

قبل از موقعیت‌هایی که نیاز به نشان دادن اعتماد به نفس‌ بالا دارد ۵ دقیقه صاف بایستید، مطمئن باشید تأثیر این کار را خیلی زود احساس خواهید کرد.

مرکز توجه خود را تغییر دهید

بیشتر مردم از اعتماد به نفس‌ پایین رنج می‌برند چون صدای افکار منفی ذهنشان بسیار بلندتر از صدای افکار مثبت است. زمانی که می‌خواهید وارد موقعیتی شوید که نیاز به اعتماد به نفس‌ بالا دارد، افکار منفی که دائماً به اشتباهات احتمالی و عملکرد بد شما اشاره می‌کنند را از ذهن خود دور بریزید.

روی افکار مثبتی تمرکز کنید که به شما می‌گویند شما وظیفه پیش رو را چقدر عالی و بی‌عیب و نقص انجام خواهید داد و زمانی که همه‌ی کارها خوب پیش رود چقدر شاد خواهید شد. افکار مثبت به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهند.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

تک فارس www.takfars.ir

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید آشنا نیست؟. مطمئنم این جمله را هزاران بار از افراد متخصص شنیده‌اید. باید درک کنید که همه‌ی ما با هم فرق داریم. اگر این واقعیت را درک کنید صرف نظر از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند همیشه نسبت به خود احساس خوبی خواهید داشت.

وقتی این حس خوشایند را درون خود پیدا کردید، اعتماد به نفس شما از درون افزایش خواهد یافت. مردمی که دائماً خود را با دیگران مقایسه می‌کنند در دام حس تحقیر نفس گرفتار خواهند شد که برای اعتماد به نفسشان بسیار سمی و مضر است.

به یاد داشته باشید که هر شخصی مسیر خود را در زندگی دارد و شما دقیقاً همان جایی هستید که باید باشید، اگر این واقعیت‌ها را درک کنید در مقایسه با گذشته اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

با هر چیزی که پیرامون شما هست ارتباط برقرار کنید

آدم‌هایی که از اعتماد به نفس پایین خود رنج می‌برند معمولاً در ذهن خود زندانی هستند و دائماً با افکار منفی خود و افراد منفی نگری که اطرافشان هستند درگیرند. به جای اینکه با چنین افکاری زندگی کنید، بر افراد و چیزهایی که پیرامون شماست تمرکز کنید.

هر روز با یک شخص جدید صحبت کنید

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. عادت‌های بد مثل انجام هر روزه‌ی بازی‌های کامپیوتری می‌تواند ما را جامعه‌ستیز کند. ما به دنبال راه‌حل‌هایی برای اعتماد به نفس هستیم در حالی که پاسخ درست روبه‌روی‌مان قرار دارد: همدیگر. بسیاری از ما احساس می‌کنیم تنها هستیم حتی وقتی که اطراف‌مان پر از آدم است، اما چه تعداد از ما واقعا سعی می‌کنیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

ما از پذیرفته نشدن واهمه داریم، که همین دلیل ارتباط برقرار نکردن‌مان است. ما ارتباط برقرار نمی‌کنیم چون اعتماد به نفس پایینی داریم. هرچند در این مورد، نوشداروی اعتماد به نفس پایین، نوشیدن جام زهر و روبه‌رو شدن با این عدم پذیرش است. هر بار که با کسی ارتباط برقرار می‌کنیم ممکن است آسیب ببینیم. ممکن است آنها فکر کنند که ما عجیب و غریب هستیم، اما تصور کنید هر روز به مدت ۷۰ روز با یک شخص جدید صحبت کنید… مشخصا هر روز اعتماد به نفس‌تان افزایش خواهد یافت.

آنلاین نوشتن را آغاز کنید

هر کس ابزار بیانی دارد. بعضی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند شفاها صحبت کنند، بعضی دیگر ترجیح می‌دهند بنویسند. بسیاری از نویسنده‌نماها کمال‌گرا هستند. آنچه در پایان رخ می‌دهد این است که آنها آنقدر در راه رسیدن به کمال گرفتار می‌شوند که فن بیان‌شان را خوب ساخته و پرداخته نمی‌کنند. این امر به این منجر می‌شود که وقتی مطالب آنها را می‌خوانید تصنعی، باورناپذیر، و نامطمئن به نظر می‌رسند.

تکفارس

اعتماد به نفس از این حاصل می‌شود که خودتان باشید. نوشتن به صورت آنلاین هم از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری از وبلاگ‌نویسان امروز سال‌ها پیش فقط با نوشتن و وفق دادن کلمات با صحبت عادی کارشان را شروع کردند. به عبارتی در جایی که همه سعی دارند کامل باشند، جالب است که مکالمه‌ی طبیعی مطمئن‌ترین نوع مکالمه است.

از قضاوت دیگران دست بردارید

افراد با اعتماد به نفس هیچ‌گاه درباره‌ی دیگران قاطعانه قضاوت نمی‌کنند. آنان می‌دانند که هر فردی نقاط قوتی دارد. این افراد برای کسب احساس خوشایند از خودشان نیازی به سرکوب دیگران ندارند. مقایسه‌ی خود با دیگران می‌تواند عاملی محدودکننده باشد. افراد با اعتماد به نفس وقت خود را با کنکاش در زندگی سایرین به هدر نمی‌دهند و هرگز نگران این موضوع نیستند که با اطرافیان خود مقایسه شوند.

برای افزایش اعتماد به نفس با یقین صحبت کنید

به ندرت پیش می‌آید که شما از افراد با اعتماد به نفس عبارت‌هایی مانند مطمئن نیستم و فکر می‌کنم را شنیده باشید. آنان با اطمینان کامل صحبت می‌کنند، چرا که می‌دانند در غیر این صورت نمی‌توانند اعتماد دیگران را جلب کنند و سایرین عقاید آنان را نمی‌پذیرند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر