تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله جالب و خواندنی درباره ژلاتین و خواص آن

image مقاله جالب و خواندنی درباره ژلاتین و خواص آن

ژلاتین در واقع نوعی محصول ساخته شده از کلاژن نیمه هیدرولیز شده است که از استخوان ها، مفاصل و دیگر انواع بافت پیوندی حیوانات گرفته می شود. به طور معمول، ژلاتین از گاو و خوک تهیه می شود، اما منابع دیگری هم مثل مرغ، ماهی، جلبک و سایر موجودات دریایی وجود دارند.

ژلاتین شفاف و بی مزه است که معمولا به همین دلیل از آن برای ساخت کپسول های دارویی یا افزودنی در برخی غذاها استفاده می شود. ژلاتین به غذاهایی مثل ژله، کیک بافتی پایدار و جویدنی مانند می دهد.

از آنجایی که ژلاتین از کلاژن (نوعی پروتئین) به دست می آید، می توان گفت که این ماده به طور کامل از پروتئین ها و آمینواسیدها تشکیل شده است؛ البته آمینواسیدهای موجود در آن بسته به منبع سازنده ی آن متفاوت خواهند بود. اما به طور معمول، ژلاتین حاوی پرولین، هیدروکسی پرولین و گلیسین است که سه آمینواسید اصلی موجود در کلاژن هستند.

خواص ژلاتین

تکفارس آی آر

بهبود زخم و سایر مشکلات پوستی

همان طور که می دانید، ژلاتین از کلاژن ساخته شده است؛ کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در پوست انسان است. به همین دلیل، برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف ژلاتین می تواند به بهبود زخم ها و مشکلات پوستی کمک کند.

بر اساس یک بررسی تخصصی در سال ۲۰۲۱، ژلاتین می تواند یک گزینه ی عالی برای ترمیم زخم باشد. محققان بر این باورند که ژلاتین با پوست انسان بسیار سازگار است (البته آزمایش بالینی درباره ی این موضوع انجام نشده است). بیشترین مدارک موجود از اثر ژلاتین بر بهبود و ترمیم سریع تر زخم ها، برگرفته از مطالعات آزمایشگاهی است. به طور کلی، مطالعات نشان می دهند که ژلاتین می تواند روند طبیعی پیری پوست را کندتر کند

یک سری از تحقیقات نشان داده اند که انواع خاصی از ژلاتین می تواند به کاهش علائم پیری پوست، از جمله خطوط ظریف و چین و چروک کمک کند.

یک مطالعه ی یک ساله بر روی موش ها، مشخص کرد که موش ها بر اثر تغذیه از ژلاتین دریایی باعث افزایش ضخامت پوست و تراکم کلاژن در آن شد. یک مطالعه ی دیگر مشخص کرد که ژلاتین ساخته شده از ماهی اقیانوس آرام می تواند اثر محافظتی از پوست در برابر نور مضر خورشید داشته باشد.

www.takfars.ir

سلامت استخوان ها

تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد، اما از آن جایی که ژلاتین از کلاژن ساخته شده، حاوی مواد مغذی است و می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند. در یک مطالعه، اثر ۲ مدل از ژلاتین بر روی تراکم استخوان ها (BMD) در موش ها را بررسی کرد. نتایج نشان داد که ژلاتین دریایی و خوک، تراکم استخوان ها را بهبود بخشیده و شکنندگی استخوان ها را در موش ها کاهش می دهد.

در یک مطالعه ی دیگر، تاثیر ژلاتین بر سلامت استخوان ها مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، موش هایی که مبتلا به پوکی استخوان بودند، با ژلاتین ساخته شده از ماهی تیلاپیا درمان شدند. پوست این ماهی به جذب کلسیم و رشد استخوان در موش ها همراه بود؛ تصور می شود که دلیل این موضوع، وجود آمینواسیدها در ترکیبات ژلاتین است.

سلامت مفاصل

برخی تحقیقات نشان می دهند که ژلاتین به درد مفاصل ناشی از آرتروز (بیماری مفاصل ناشی از ساییدگی و پیری) و سایر شرایط مربوط به آن می تواند کمک کند.

حدس زده می شود که ژلاتین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، می تواند درد مفاصل و علائم آن را تسکین دهد. برخی مطالعات قدیمی تر نشان می دهند که ژلاتین علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی (یک بیماری خودایمنی که باعث از بین رفتن مایع سینوویال محافظ اطراف مفاصل می شود) را تسکین می دهد.

یک مطالعه ی آزمایشگاهی روی موش ها در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ترکیب هیدروژل ژلاتین با ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA/یکی از انواع اسیدهای چرب امگا ۳) در کند کردن پیشرفت آرتروز بهتر از EPA به تنهایی عمل می کند. البته این نتیجه به دلیل این بود که ژلاتین باعث می شد EPA به تدریج آزاد شود و نه یک باره.

سلامت روده

در یکی از مطالعات آزمایشگاهی، تاثیر پپتیدهای ژلاتین بر التهاب روده و میکروبیوم مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه نشان داده شد که ژلاتین با متعادل کردن سیتوکین های مختلف، التهاب را سرکوب می کند. در موش های آزمایشگاهی، ژلاتین توانست میکروبیوم روده را بهبود ببخشد و علائم کولیت از جمله التهاب روده را کاهش دهد.

عوارض ژلاتین

تک فارس

زمانی که ژلاتین در مقدار معمول در غذاها مصرف شود، ایمن است. با این حال، اگر دوزهای بیشتری از ژلاتین را مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. دوزهای زیاد ژلاتین (۱۵ گرم در روز یا بیشتر) ممکن است باعث موارد زیر شود

گلودرد

متورم شدن لثه

ایجاد زخم در دهان

مهم است بدانید که اطلاعات کمی در مورد اثرات استفاده از ژلاتین به عنوان مکمل برای دوره های طولانی وجود دارد و درباره ی این مورد باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین از آنجایی که ژلاتین معمولا از حیوانات تهیه می شود، برای استفاده توسط افرادی که وگان یا گیاه خوار هستند، مناسب نیست. افراد وگان و گیاه خوار باید به دنبال ژلاتین گیاهی باشند.

طرز استفاده از پودر ژلاتین

دوز مصرفی انواع ژلاتین متفاوت است؛ این موضوع به دلیل وجود اطلاعات و تحقیقات کم درباره ی آن است. اما در صورتی که می خواهید از پودر ژلاتین استفاده کنید، حتما به دستورالعمل ها و نکات نوشته شده روی بروشور راهنمای آن توجه کنید.

پودر ژلاتین در غذاهای مختلفی از جمله ژله، کیک و مارشمالو استفاده می شود. همچنین از آن می توان برای درست کردن برخی نوشیدنی ها و اسموتی ها، بستنی، سوپ و سس هم استفاده کنید.

اگر بیش از حد ژلاتین مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

T A K F A R S

ژلاتین ماده ی سمی ای نیست، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. ژلاتین برای اکثر افراد بی خطر است و محدودیت مصرف برای آن وجود ندارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در صورت مصرف بیش از ۱۵ گرم ژلاتین در روز ممکن است عوارض جانبی از جمله گلودرد، تورم لثه ها و زخم های دهان برای شما ایجاد شود.

از مکمل های ژلاتین به طور ایمن استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های توصیه شده را دنبال کنید و بدون مشورت با پزشک اقدام به کاری نکنید.

نحوه ی نگهداری از ژلاتین

نگهداری صحیح مکمل ها به حفظ کیفیت آن ها کمک بسیار زیادی می کند. ژلاتین را باید در جای خشک و خنک (مانند انباری یا کابینت) و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

مکمل های ژلاتین را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید و بسته های ژلاتین را پس از باز کردن به خوبی ببندید. همچنین به محض تمام شدن تاریخ انقضای ژلاتین، آن را دور بریزید.

منابع ژلاتین

از آن جایی که ژلاتین از کلاژن تهیه می شود و حاوی مواد مفید است، مصرف آن می تواند به بدن کمک کند. شما می توانید آن را از طریق مواد غذایی دریافت کنید.

ژلاتین را می توان در ژله، کیک، مارشمالو و برخی محصولات لبنی مختلف پیدا کرد. این ماده همچنین در برخی از آبنبات های نرم مثل آدامس و شیرینی هایی مثل راحت الحلقوم وجود دارد.

همچنین می توانید ژلاتین را به برخی غذاهای خانگی یا غذاهای پخته شده اضافه کنید. برای تهیه ی غذاهای مختلف می توانید از پودر ژلاتین یا ورق ژلاتین (مربع های کوچک و نازک ژلاتین) استفاده کنید. همچنین دقت کنید که از یک برند معتبر و از یک فروشگاه قابل اعتماد خرید می کنید.

با پودر ژلاتین چی درست کنیم؟

تک فارس www.takfars.ir

برای درست کردن بسیاری از دسرهای خوشمزه می توان از ژلاتین استفاده کرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر