تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا بدن من کمبود ویتامین آ دارد و نشانه های آن

image آیا بدن من کمبود ویتامین آ دارد و نشانه های آن

مردان و زنان باید روزانه به ترتیب ۹۰۰ و ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A دریافت کنند. در صورتی که ویتامین A کافی دریافت نکنید با نشانه هایی روبه رو خواهید شد و جانتان را به خطر خواهید انداخت.

ویتامین A برای سلامتی ضروری است و به بهبود بینایی، سیستم ایمنی بدن، باروری، سوخت وساز بدن و همچنین کارکرد قلب و عروق، ریه، کلیه و مغز کمک می کند. با در نظر داشتن این فواید می توان نتیجه گرفت که کمبود ویتامین A خطرات گوناگونی برای سلامتی خواهد داشت.

با مصرف خوردنی هایی مانند ماهی، اسفناج و سایر سبزیجات برگدار، شیر، پنیر، زرده ی تخم مرغ، اعضای بدن جانوران، جگر گاو، کلم بروکلی، کدو حلوایی، هویج، طالبی، انبه و زردآلو می توانید نیاز خود به ویتامین A را تأمین کنید. جدا از این، مکمل ها و برخی محصولات مانند غلات صبحانه هم وجود دارند که جلوی کمبود ویتامین A را می گیرند.

در این نوشته می خواهیم همین نشانه ها را بررسی کنیم. در ادامه ۶ نشانه ی کمبود این ویتامین را آورده ایم. شما با مصرف کافی این ویتامین می توانید جلوی این نشانه ها را بگیرید و همچنین از بیماری ها و مشکلات جدی تر هم پیشگیری کنید. با ما همراه باشید تا این نشانه ها را بررسی کنیم.

تکفارس آی آر

این ۶ نشانه ناشی از کمبود ویتامین A در بدن هستند

خشکی چشم ها

خشکی چشم ها می تواند یکی از نخستین نشانه های کمبود ویتامین A در بدن باشد. چشم های انسان در لایه ای به نام لایه ی اشک قرار دارند که به محافظت از چشم و نرم و روان کردن آن کمک می کند و همچنین منجر به شفاف شدن چشم ها می شود. این لایه برای سلامت چشم ها و بینایی ضروری است و اگر دچار اختلال شود منجر به پراکندگی نور در چشم و کاهش دید می شود. کمبود این ویتامین می تواند روی این لایه و خشکی چشم ها تأثیر بگذارد. در صورتی که ویتامین A کافی دریافت نکنید، لکه های سفید و کوچکی روی قرنیه به وجود می آیند و چشم را خشک و بینایی را ضعیف می کنند.

شب کوری یا کاهش دید در شب

شب کوری هم یکی دیگر از نشانه های اولیه ی کمبود این ویتامین است. ویتامین A روی تجزیه ی نور در شبکیه ی چشم تأثیر می گذارد و کمبود آن منجر به کاهش دید در شب می شود.

www.takfars.ir

اختلال در بهبود زخم های بدن

ویتامین A نقش مهمی در ترمیم زخم های بدن ایفا می کند و التهاب ها را کاهش می دهد. با کمبود این ویتامین، بدن شما نمی تواند به درستی بهبود پیدا کند. اگر دچار آسیب دیدگی و زخم شدید و دیدید بدنتان با گذشت زمان همچنان بهبود نیافته، این می تواند خبر از کمبود ویتامین A در بدن شما بدهد.

افزایش عفونت های سینه، گلو و تنفسی

کمبود ویتامین A ممکن است با عفونت های گلو، قفسه ی سینه و مجاری تنفسی هم همراه باشد. البته برای تأیید قطعی این موضوع به پژوهش های بیشتری نیاز است. ولی کارشناسان بر این باورند که تأثیر ویتامین A روی عوامل بیماری زا و کاهش سرماخوردگی و عفونت می تواند به حفظ سلامت دستگاه تنفسی و گلو و قفسه ی سینه کمک کند.

خشکی پوست

خشکی پوست می تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد که یکی از آن ها کمبود ویتامین A است. رتینول ماده ای است که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست پیدا می شود و حاوی ویتامین A است. این ماده فواید زیادی برای پوست دارد و به کاهش چین و چروک، صاف و شفاف کردن پوست و… کمک می کند. با در نظر داشتن این موضوع پی می بریم کمبود این ویتامین روی سلامت پوست تأثیر منفی می گذارد. دریافت ویتامین A کافی منجر به ساخت سلول های جدید پوستی، کاهش التهاب و همچنین جلوگیری از خشکی پوست می شود. بنابراین، در صورتی که این ماده را دریافت نکنید و با کمبود آن مواجه شوید پوستتان خشک و آسیب پذیر خواهد شد.

مشکلات باروری

پژوهش هایی که روی جانوران انجام شده اند نشان می دهند کمبود ویتامین A می تواند با مشکلات باروری همراه باشد. ویتامین A در فرآیندهای تولید مثلی نقش دارد و می توان نتیجه گرفت کمبود آن با ناباوری مرتبط است، ولی برای تأیید قطعی این موضوع به پژوهش ها و آزمایش های بیشتری روی مردان و زنان نیاز خواهد بود.

ویتامین A نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند و به همین دلیل کمبود آن با مشکلات و بیماری های گوناگونی همراه است. شما با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A یا مکمل های این ویتامین می توانید نیاز خود را برطرف کرده و سلامتی تان را همیشه حفظ کنید. در پایان، به یاد داشته باشید که این نشانه ها همیشه هم ناشی از کمبود ویتامین A نیستند. اگر با این نشانه ها روبه رو شدید، بهترین کار این است که به یک پزشک مراجعه کنید و دیدگاه او را جویا شوید. اگر پزشک تشخیص بدهد که مشکل شما ناشی از کمبود این ویتامین است می توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی جدید یا استفاده از مکمل ها نیاز خود به ویتامین A را رفع کنید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر