تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بعد از سحری خوردن بخوابید خوب است یا خیر

image بعد از سحری خوردن بخوابید خوب است یا خیر

توصیه اکید پزشکان به روزه داران این است که بعد از وعده سحر، نخوابند؛ خواب بعد از سحر، فرد را دچار نوسانات قند می‌کند و این امر سردرد و مشکلات گوارشی را برای روزه داران به همراه دارد.

گرسنگی در طول روز

در سحر باید یک وعده غذای کامل خورده شود، البته به شرطی که بین یک تا یک ساعت و نیم پس از آن، نخوابیم.

غذاهای چرب، چگال و مشابه این موارد منجر به مشکلات هاضمه، از جمله سوزش معده، و در نهایت کاهش احتمال به خواب رفتن موفق و با کیفیت خواهند شد. در نتیجه ضمن اسراف مواد غذایی مصرف شده که با هزینه های زیاد و وقت و حوصله فراوان تهیه شده اند، باعث گرسنگی روزه داران در طی روز شده و انرژی لازم برای عبادت و کسب و کار در این ماه را از ما می گیرد و در ماهی که باید به خداوند نزدیک تر شویم باعث کسلی بیشتر ما شده و نهایتاً در صورت امکان، با پناه بردن به استراحت و خوابیدن های طولانی مصرف انرژی مورد نیاز بدنمان را کم می کنیم تا بتوانیم گرسنگی و ضعف حاصله را تحمل کنیم.

تکفارس آی آر

سوزش معده و بد بویی دهان

به خاطر تولید بیش از حد اسید های معده است که بعد از دراز کشیدن به سرعت پخش می شوند و به سمت گلو یا سینه حرکت می‌کنند. اسید معده به سمت اندام‌های بالایی حرکت می‌کند و منجر به مزه ترش در دهان می‌شود. سوزش معده همراه با آروغ است که باعث می ‌شود که یک خواب آشفته داشته باشید و در روز بعد دهان بد بویی داشته باشید.

ریفلاکس معده روزه داران.

احساس برگشت اسید نیز به عنوان بیماری ریفلاکس یا GERD نامیده می‌شود. این شرط به خاطر موقعیت دریچه بین مری و معده، رخ می‌دهد. اسید های معده به سمت گلو حرکت می‌کنند و باعث می‌شوند که شما احساس سوزش در گلو داشته باشید. اگر این شرایط بلافاصله مورد درمان قرار نگیرد، منجر به آسیب زدن به اثرات مخرب غشا مخاطی می‌شود و عوارض بیشتری را فراهم می کند.

درد معده پر بعد از خواب

www.takfars.ir

خوردن یک سحری سنگین قبل از خوابیدن باعث درد معده و باد کردگی می شود. پس بدون اینکه فعالیتی برای هضم سحری انجام دهید، هرگز به خواب نروید؛ چرا که این اشتباه زخم معده و تورم معده و گاهی سکته قلبی را به بار می آورد.

حداقل ۱ ساعت بعد از سحری خوردن نخوابید. بنابراین خوردن سحری در لحظات قبل از اذان، کار بسیار اشتباهی است و موجب ریفلاکس معده و مشکلات مری می شود.

استراتژی ‌های زیر می‌توانند به جلوگیری از خستگی بعد از غذا کمک کنند

کم و پیوسته غذا خوردن؛ به جای خوردن وعده‌های غذایی بزرگ و سنگین، وعده سحری کوچک تر و سالم تری را انتخاب کنید و برای حفظ سطح انرژی آن را به یک روتین پیوسته تبدیل کنید. یک تکه میوه یا یک مشت میوه باید برای نگه داشتن بدن در یک شیب انرژی مشخص و پیوسته، کافی باشد.

خواب خوب و با کیفیت داشته باشید؛ فردی که در شب خواب کافی داشته باشد، احتمال کمتری دارد که در هنگام سحری هم نیاز به خواب داشته باشد.

قدم زدن ورزش کردن در طول روز، به خصوص بعد از خوردن سحری، می‌تواند به شما کمک کند که احساس خواب آلودگی کمتری بکنید.

چرت کوتاهی در طول روز بزنید.

روش قرارگیری در نور را امتحان کنید؛ نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان دادند، که در قرارگیری در معرض نور بعد از غذا، خستگی را کاهش می‌دهد و خواب را از سرتان می اندازد.

اکثر افراد عادت دارند تا سحری را نزدیک اذان صبح میل کنند و بعد از خوردن سحری با پخش اذان صبح، نمازشان را خوانده و بلافاصله می خوابند تا قبل از شروع یک روز دیگر از روزه داری، فرصت دیگری هر چند کوتاه برای خوابیدن و استراحت داشته باشند، غافل از آنکه با توجه به این که معده انسان در طی خواب، فعالیت ندارد و هنوز مواد غذایی خورده شده در مرحله هضم در معده آنها قرار دارد، این امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحیح و مشکلات گوارشی برای روزه داران شده و سبب می گردد تا غذا در معده بگندد و صبح روز بعد همراه با بوی بد دهان و حالت ناخوشایند برای روزه داران خود را نشان دهد.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر