تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش پخت کیک شکلاتی فندقی

image آموزش پخت کیک شکلاتی فندقی

برای شروع کار ابتدا کیک شکلاتی را آماده می کنیم کف قالب گرد به قطر بیست و دو سانتی متر رو با کاغذ روغنی بپوشونید و کنار بزارید. بکینگ پودر را آماده کنید.

و نمک را به آرد سفید قنادی اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

و سه بار الک کرده و کنار بگذارید. تخم مرغ ها را اماده کنید.و شکر و وانیل را داخل ظرفی بریزید.و با دور تند همزن حدود پنج دقیقه هم بزنید؛ تا کاملا کرم رنگ و کشدار و حجیم شود.پودر کاکائو را به روغن مایع اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود.و بعد مخلوط روغن و کاکائو را به مواد اضافه کنید و یک دقیقه هم بزنید تا یکدست و مخلوط شود.

و بعد شیر را اضافه و مخلوط کنید و یک دقیقه با همزن بزنید تا یکدست شود.مخلوط آرد الک شده را اضافه کنید و با دور کند همزن و یا با لیسک به صورت دورانی هم بزنید تایکدست شود و هیچ گلوله آردی داخل مایه کیک نباشد.

تکفارس آی آر

مایه کیک را داخل قالب بریزید و داخل فر از پیش گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد به مدت حدودی چهل الی پنجاه دقیقه بپزید. دقت کنید که زمان در فر های مختلف متغیر است در آخر با یک سیخ چوبی کیک را از قسمت مرکزی تست کنید اگر سیخ چوبی تمیز بیرون آمد قالب را از فر خارج کنید.

اجازه دهید کمی از دما بیفتد و بعد کناره های کیک را با یک چاقوی تیز از قالب جدا کنید و کیک را روی توری برگردانید و کاغذ روغنی را جدا کنید. اجازه بدهید کیک کاملا خنک شود و بعد کیک را علامت گذاری کنید.و با یک چاقوی تیز کیک را به دو قسمت تقسیم کنید. برای این موس کیک از چهل الی پنجاه گرم مغزیجات استفاده می کنیم می توانید از ترکیب انواع آجیل ها مثل گردو و بادام و پسته و… استفاده کنید و یا اینکه فقط از گردو استفاده کنید که کاملا سلیقه ای است.

آجیل ها را خرد کنید و داخل ظرفی روی کاغذ نسوز یا کاغذ روغنی بریزین و با دست صاف کنید تا به صورت یک لایه کنار هم قرار بگیرند.

طرز تهیه کارامل

برای تهیه کارامل مقداری از شکر را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کم کم شروع به کارامل شدن بکند.بعد شکر باقی مانده را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا شکر آب شود.

www.takfars.ir

و بعد باز کمی شکر اضافه کنید و هم بزنید این کار را ادامه دهید تا در نهایت تمام شکر کارامل شود و هیچ دانه شکری داخل مواد دیده نشود.

قاشق را داخل شکر کارامل شده بزنید و روی مغزیجات خرد شده حرکت دهید تا از کارامل روی مغزیجات بریزید.

قاشق را پر نکنید (چون قطعات کارامل بزرگ و سفت و دندان آزار میشود ما به کارامل های ریز و آبنباتی خوشمزه احتیاج داریم که فقط زیر دندان حس شود) فقط داخل کارامل فرو کنید و بعد روی مغزیجات حرکت بدهید این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا تقریبا روی اکثر مغزیجات کارامل بریزد و کنار بگذارید تا کارامل خودش را بگیرد.

قابلمه را مجددا روی حرارت برگردانید و کره نرم شده را به کارامل اضافه کنید.و هم بزنید تا کاملا آب شده و با کارامل مخلوط شود.شیر هم دمای محیط را در چند مرحله اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

اگر قسمتی از کارامل بست و سفت شد روی حرارت کم به هم زدن ادامه دهید تا قسمت سفت شده کاملا حل شود.نشاسته ذرت را با مقدار کمی شیر یا آب مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود.و بعد به کارامل اضافه کنید و بلافاصله هم بزنید.به هم زدن روی حرارت ملایم ادامه دهید تا کارامل غلیظ شود و رد پره همزن حین هم زدن روی کارامل مشاهده شود.

بعد از روی حرارت بردارید و نمک را اضافه و مخلوط کنید.کنار بگذارید تا خنک شود و بعد داخل قیف یکبار مصرف بریزید. آجیل های کاراملی شده رو با دست مخلوط کنید و تکه های به هم چسبیده را از هم جدا کنید و کنار بگذاید.

استفاده از کارامل روی آجیل ها باعث می شود حین خوردن موس کیک تکه های کوچک و آبنباتی کارامل زیر دندان حس شود و حالت جذابی ایجاد کند. اما در صورت دلخواه می توانید این کار را انجام ندهید و این مرحله را حذف کنید.

آجیل های کاراملی و کارامل دو فیلینگ این موس کیک بودند که آماده شدند. روی یکی از لایه های کیک با کمک قیف از کارامل پایپ کنید طوری که سطح روی کیک با کارامل کاملا پوشیده شود و مقدار کمی از کارامل را نگه دارید (در حد یکی دو قاشق)

کارامل باقی مانده را روی لایه دوم کیک بریزید و با پالت کاملا روی کیک پخش کنید و بعد آجیل ها را روی کیک بریزید تا سطح کیک کاملا با آجیل ها پوشیده شود و به کمک یک لایه نازک کارامل به کیک بچسبد در انتها هم با دست یا پالت کمی آجیل ها فشار دهید تا کاملا به کارامل و کیک بچسبند.کیکی که روی آن کارامل پایپ کردیم را با دست بردارید و به آرامی روی کیک پوشیده با آجیل قرار دهید.رینگ گرد را اندازه بگیرید طوری که اندازه آن یک سانت بزرگتر از اندازه کیک باشد و بعد چند دور سلفون دور رینگ بپیچید تا کاملا محکم شود.و بعد یک سمت سلفون رو پاره کنید و باز کنید و روی کناره ها بیاورید طوری که انگار فقط کف و دیواره های رینگ را با سلفون پوشانده ایم. حالا دوباره رینگ را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید حین پیچیدن سلفون انداره آن تغییر نکرده است

رینگ را داخل ظرفی قرار دهید.و بعد با کمک دست دو لایه کیک روی هم قرار گرفته را بردارید و داخل رینگ قرار دهید طوری که کیک در مرکز قرار بگیرد و جاهای خالی از هر سمت کیک یکسان باشد.

تک فارس

اگر دیدید کیک به یک طرف نزدیک تر است رینگ را بردارید و با کمک سلفون زیر کیک آن را به سمت مورد نظر سُر دهید. چون سلفون چند لا پیچیده شده محکم است و پاره نمی شود و میتوانید آن را جا به جا کنید.

طرز تهیه موس شکلاتی

حالا نوبت آماده کردن موس شکلاتی این دسر است. شیر را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود بعد از روی حرارت بردارید و شکلات رنده شده را به شیر اضافه کنید.کمی تکان دهید تا همه شکلات ها داخل شیر قرار بگیرند و یک دقیقه صبر کنید تا حرارت شیر شکلات ها را نرم کند بعد شروع به همزدن کنید تا شکلات ها کاملا آب شوند. پودر ژلاتین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید.

و به روش بن ماری و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب حل کنید. ژلاتین حل شده را به مخلوط شیر و شکلات اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید و کنار بگذارید تا از دما بیفتد.

در این فاصله خامه شیرین شده قنادی را که از قبل از فریزر خارج شده و یخ آن باز شده را با همزن برقی بزنید، تا کاملا فرم بگیرد.

مقداری از خامه فرم گرفته را به ترکیب شیر و شکلات اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود این کار باعث هم دما شدن مواد می شود. حالا مخلوط حاصل را روی خامه فرم گرفته برگردانید و بعد با همزن برقی بزنید تا کاملا یکدست شود.مواد را داخل قیف بریزین و با کمک قیف کناره های خالی رینگ را پر کنید و در سمتی که خامه میریزید رینگ را مدام بالا ببرید و روی ظرف بزنید تا کاملا پر شود و هیچ قسمت خالی باقی نماند وقتی همه قسمت های کناری پر شد با مابقی خامه روی کیک را بپوشانید.و بعد با کمک پالت روی آن را کاملا صاف کنید. روی رینگ سلفون بکشید و به مدت ۸ ساعت داخل فریزر بگذارید. بعد از طی این زمان نوبت آماده کردن سس براق شکلاتی برای روی موس کیک است.ورق ژلاتین را داخل آب سرد قرار دهید تا نرم شود. پودر کاکائو را در تابه بریزید.و پودر قند الک شده را نیز داخل تابه بریزید و هم بزنید تا مخلوط شوند.و بعد شیر را کم کم اضافه و مخلوط کنید تا یکدست شود. تابه را روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا مواد شروع به جوشیدن کند.بعد حرارت را خاموش کنید و ورق ژلاتین را از آب خارج کنید و با دست کاملا فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و بعد داخل سس شکلاتی بیندازید و هم بزنید تا با حرارت سس کاملا حل شود.

و به خوبی مخلوط کنید سس شکلاتی را سه بار از صافی رد کنید و کنار بگذارید. داخل یک الک مقداری پودر کاکائو که از قبل الک شده بریزید و به همراه سس کنار بگذارید تا آماده باشد.موس کیک را از فریزر خارج کنید و سلفون را از کناره ها و زیر رینگ جدا کنید. داخل یک سینی سلفون بکشید و سه عدد استکان داخل سینی قرار دهید.

روش تزیین موس کیک شکلاتی کاراملی

موس کیک را به همراه رینگ روی استکان ها قرار دهید. ابتدا با یک چاقو کناره موس کیک را جدا کنید و بعد کم کم شروع به باز کردن رینگ و کشیدن هر قسمت رینگ به سمت بیرون کنید تا رینگ از موس کیک جدا شود. بعد اگر احتیاج بود با یک پالت کناره های موس کیک را صاف کنید.

سس براق شکلاتی را روی موس کیک بریزید و بعد بلافاصله و سریع پودر کاکائو را روی سس الک کنید و بعد اجازه دهید تا سس پایین بریزد می توانید با تکان دادن سینی زیر موس کیک به این کار کمک کنید.

T A K F A R S

پودر کاکائو هنگام پایین ریختن سس شکل جالبی روی سس ایجاد می کند. اگر روی کناره های موس کیک قسمتی بود که به سس آغشته نشده بود مقداری از سس را با قاشق بردارین و روی آن قسمت بریزید.

اجازه بدهید چند دقیقه بماند و سس با سرمای موس کیک کمی خودش را بگیرد بعد قسمت هایی از سس شکلاتی که مثل قندیل از کیک آویزان مانده اند را با پالت به سمت زیر کیک هدایت کنید.

با کمک پالت و دست موس کیک را از روی استکان ها بردارید و داخل ظرف سرو قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.

برای برش موس کیک کاراملی حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید و بعد از هر برش چاقو را با یک دستمال نم تمیز کنید تا برش ها تمیز باشد.

حین هم زدن تخم مرغ ها برای تهیه کیک حتما یکی دو بار هم زدن را متوقف کنید و کناره های ظرف را با لیسک تمیز کنید و ذرات چسبیده به دیواره ها را داخل ظرف برگردانید تا هم بخورند این ذرات اگر به صورت هم نخورده روی دیواره ها باقی بمانند باعث ایجاد بوی زهم تخم مرغ داخل کیک می شوند.

حتما از شکلات و کاکائوی مرغوب برای تهیه موس کیک استفاده کنید تا در نهایت طعم و کیفیت خوبی حاصل شود.

برای کارامل کردن شکر حرارت نباید خیلی بالا باشد چون ممکن است شکر بسوزد و طعم تلخی داخل کارامل ایجاد شود همچنین حرارت بیش از حد ملایم هم نباشد چون زمان زیادی طول می کشد تا شکر کارامل شود.

کاکائویی که داخل الک ریخته شده برای تزئین حتما باید از قبل یک بار الک شده باشد تا هنگام الک کردن بلافاصله و سریع روی سس الک شود و ذرات درشتی نداشته باشد که داخل الک گیر کند و فرصت الک کردن را از ما بگیرد.

کیک شکلاتی آموزش داده شده بافت بسیار نرم و لطیفی دارد و مشابه کیک های اسفنجی نیست اما در صورت دلخواه می توانید از آن برای خامه کشی انواع کیک نیز استفاده نمایید.

برای تقسیم کیک به دو قسمت و برای اینکه هر دو قسمت از نظر ارتفاع مساوی باشند ابتدا ارتفاع کیک را از هر قسمت انداره بگیرید و این عدد را تقسیم بر دو کنید حالا خط کش را کنار کیک قرار دهید و روی عدد بدست آمده یک خلال دندان داخل کیک فرو کنید برای هر قسمت کیک این کار را انجام دهید تا خلال دندان ها با کمی فاصله روی کیک قرار بگیرند حالا با یک چاقوی بزرگ و تیز از روی خلال دندان ها شروع به بریدن کیک کنید و دقت کنید موقع بریدن همه قسمت ها چاقو روی خلال دندان ها حرکت کند. در این صورت شما دو لایه کیک هم اندازه و هم ارتفاع به دست میاورید.

تک فارس www.takfars.ir

مواد لازم برای کیک شکلاتی

تخم مرغ ۵ عدد

آرد سفید قنادی ۱۲۵ گرم

شکر ۲۰۵ گرم

شیر ۸۵ گرم

روغن مایع ۱۱۰ گرم

بکینگ پودر دو و نیم قاشق چای خوری

وانیل شکری = ۱ پاکت یا وانیل معمولی یک چهارم قاشق چای خوری

نمک ۱ پنس

پودر کاکائو ۲ و نیم قاشق سوپ خوری

تکفارس

مواد لازم برای کارامل

شکر ۲۰۰ گرم

کره ۳۰ گرم

شیر ۲۰۰ میلی لیتر معادل ۲۰۶ گرم

نشاسته ذرت ۱۵ گرم

نمک ۱ پنس

مغزیجات ۴۰ الی ۵۰ گرم

مواد لازم برای موس شکلاتی

شیر ۱۵۰ میلی لیتر معادل ۱۵۴ گرم

شکلات ۲۰۰ گرم

takfars.ir

خامه قنادی ۳۵۰ گرم

پودر ژلاتین ۲ قاشق سوپ خوری

مواد لازم برای سس براق شکلاتی

شیر ۱۶۰ میلی لیتر معادل ۱۶۴ گرم

پودر قند ۱۰۰ گرم

پودر کاکائو ۳۰ گرم

ورق ژلاتینیک و نیم ورق معادل ۴ گرم

مواد لازم برای تزئین

پودر کاکائو به مقدار لازم

فندق ۵ الی ۶ عدد

تک فارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر