تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش تهیه میوه خشک خانگی میوه سیب

image آموزش تهیه میوه خشک خانگی میوه سیب

شستن و برش زدن سیب

در اولین مرحله به سراغ شستن سیب ها روید. آن ها را به خوبی ضدعفونی کرده و بشویید، میوه های شسته شده را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن ها گرفته شود. حال با کمک چاقو تیزی شروع به برش زدن منظم و یک سان سیب ها روید. اگر جایی از میوه قهوه ای شده یا خرابی دارد حتماً آن را جدا کنید. توجه داشته باشید که اگر زیاد نازک برش زنید میوه ها بعد از خشک شدن شکننده می شود و ظاهری زیبا نخواهد داشت. اگر برش های شما ضخیم باشد مدت زمان خشک شدن آن طولانی تر می شود.

شما می توانید سیب ها را با پوست خشک کنید اما بهتر است پوست و قسمت سفت یا دانه های میوه را جدا کنید. قسمت سفت میان سیب با ماسوره یا چاقو به راحتی قابل جدا کردن است. برای ورقه کردن سیب می توانید از اسلایسر کمک بگیرید تا میوه ها به صورت کاملاً یکسان و نازک برش خورده شود.

جلوگیری از قهوه ای شدن سیب ها

تکفارس آی آر

پس از برش زدن سیب، آنزیمی از آن آزاد می شود و واکنش بین این ماده و هوا سبب قهوه ای شدن یا سیاه شدن سیب می شود که برای جلوگیری از سیاه نشدن سیب ما ۲ راه کار ساده به شما آموزش می دهیم.

استفاده از آب لیمو ترش

درون ظرف مناسبی مقداری آب و آب لیمو را با هم ترکیب کنید. مقدار این ترکیب با توجه به حجم سیب های شما متفاوت است به طور مثال برای ۱/۵ لیتر آب ۱-۲ قاشق غذاخوری آبلیمو کافی است. حال سیب های برش زده را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول آب و آبلیمو خیس کنید. توجه داشته باشید که مقدار مایعات شما باید به قدری باشد که روی سطح سیب ها را بپوشاند. پس از گذشت زمان اعلامی سیب ها را از ترکیب آب و آبلیمو خارج کنید و آنها را آبکش کنید. دستمال آشپزخانه تمیز و بدون پرزیی را پهن کنید و سیب های آبکش شده را روی آن بچینید، اجازه دهید تا آب اضافی آن ها به خوبی گرفته شود.

استفاده از آب پرتقال

روش دیگر برای جلوگیری از سیاه شدن سیب ها غوطه ور کردن ورقه های سیب به مدت ۱۰ دقیقه در آب پرتقال است. توجه داشته باشید که اگر از این روش برای جلوگیری از تیره شدن میوه ها استفاده می کنید سیب های شما عطر و بوی پرتقال به خود می گیرند.

www.takfars.ir

مرحله سوم | خشک کردن سیب

ما امروز در این مقاله به ۴ روش خشک کردن سیب را به شما آموزش خواهیم داد. دقت داشته باشید که برای خشک کردن سیب با هر کدام از روش های زیر اجرای ۲ مرحله بالا الزامی است.

خشک کردن سیب با کمک نور مستقیم آفتاب

یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راه هایی که می توانید از آن استفاده کنید خشک کردن سیب با کمک نور آفتاب است.

در این روش درون ظرف مناسبی سیب های ورقه شده را با فاصله اندکی از هم بچینید و در مقابل نور خورشید قرار دهید توجه داشته باشید که ممکن است پروسه خشک کردن سیب با نور خورشید ۲-۴ روز زمان برد پس حتما در طول روز چندین بار سیب ها را بچرخانید تا همه اطراف آن ها به خوبی در معرض نور خورشید قرار گیرد.

خشک کردن سیب روی بخاری یا شوفاژ

سیب های برش خورده را روی فویل آلومینیوم یا سینی مسی با فاصله کمی بچینید و فویل یا سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید.

هر یک ساعت میوه ها را پشت و رو کنید تا به خوبی خشک شود در این روش نیز با توجه به حرارت بخاری و ضخامت میوه ها ممکن است این پروسه از ۲-۲۴ ساعت زمان ببرد.

خشک کردن سیب با کمک فر برقی یا گازی

ورقه های سیب را در سینی فر روی کاغذ روغنی با اندکی فاصله بچینید دمای فر را روی کمترین درجه یعنی ۶۵-۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به آن زمان دهید تا سیب ها به خوبی خشک شوند

تک فارس

۸ ساعت ممکن است زمان برد تا میوه ها به خوبی خشک شوند.

در این مدت زمان به میوه ها سر بزنید و آنها را چندین بار بچرخانید هر زمان که حس کردید رطوبت میوه به خوبی گرفته شده آن ها را از فر خارج کنید.

خشک کردن سیب با دستگاه میوه خشک کن

سیب های برش زده را روی توری دستگاه با کمی فاصله بچینید و با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد به آن چند ساعت زمان دهید تا خشک شود.

ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان برد در این بازه زمانی چندین بار به میوه ها سر بزنید و آنها را بچرخانید.

سیب های خشک شده را در ظرف های پلاستیکی دربدار یا شیشه های دربدار در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید بهتر است برای اطمینان از خشک شدن سیب ها درب ظرف را به مدت ۳ تا ۴ روز باز گذارید تا میوه ها کپک نزنند.

ماندگاری سیب های خشک شده ۹-۱۲ ماه است.

برای جلوگیری از کپک نزدن سیب خشک می توانید آنها را در یخچال نگهداری کنید

برخی قبل از خشک کردن سیب به آن مقداری دارچین یا زنجبیل می زنند، شما نیز قبل از خشک کردن سیب می توانید کمی از این ادویه ها به آن زنید سپس به سراغ مرحله خشک کردن روید.

بهتر است برای خشک کردن سیب از سیب زرد استفاده کنید.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر