تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه روغنی برای پخت غذا سالم ترین روغن است

image چه روغنی برای پخت غذا سالم ترین روغن است

روغن‌ها معمولا نسبت به چربی‌های جامد در برابر حرارت تحمل بیشتری دارند. به علاوه، پخت و پز با روغن در مقابل استفاده از کره یا سایر موارد، انتخاب بهتری برای افرادی است که می‌خواهند چربی‌های اشباع را کمتر کنند.

روغن زیتون برای آشپزی:

روغن زیتون در برابر سایر روغن‌ها همیشه برنده است و اولین جایگاه را از آن خود خواهد کرد. این روغن به صورت خام و نپخته نیز طعم بسیار خوبی دارد بنابراین برای آشپزی هم برنده اصلی خواهد بود.روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع بوده و منبع عالی از مواد شیمیایی گیاهی است که می‌تواند در پیشگیری از انواع مختلف سرطان مفید باشد. در مقایسه با سایر چربی‌ها، تحقیقات انجام شده پیشنهاد می‌کند کهروغن زیتون فوق بکر می‌تواند حس سیری بیشتری در فرد ایجاد کند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حتی می‌تواند ما را خوشحال‌تر کند.روغن زیتون فوق بکر ممکن است در دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت بسوزد اما روغن زیتون تصفیه شده می‌تواند تا دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر را تحمل نماید. بنابراین اگر در منزل خود روغن زیتون فوق بکر دارید بهتر است آن را برای پخت و پز سرد(مثل سالاد) کنار بگذارید و از روغن زیتون تصفیه شده برای سرخ کردن یا پختن سبزیجات استفاده نمایید.

روغن کانولا برای پخت و پز:

تکفارس آی آر

روغن کانولا به عنوان یک روغن خوب و عالی برای پخت و پز نیز منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری همچون لینئولیک اسید (امگا ۶) و آلفا لینولنیک اسید(امگا ۳) است. بدن نمی‌تواند به تنهایی این ترکیبات را ایجاد کند بنابراین باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. در حالیکه بیشتر افراد امگا ۶ مورد نیاز خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنند، اما دریافت امگا ۳ کافی در روز کمتر اتفاق می افتد. امگا۳ از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر ماهی‌های چرب و روغن کانولا، سایر منابع امگا۳ شامل کتان ،گردو و روغن‌ کنف یا همان روغن شاهدانه است.

روغن نارگیل برای سرخ کردن:

این روغن محبوب می‌تواند دما و حرارت زیادی را تحمل کند بنابراین می‌توانید به راحتی از آن برای سرخ کردن مواد غذایی مختلف استفاده کنید. در حالیکه روغن نارگیل مقادیر زیادی اسید چرب اشباع شده دارد، مطالعات اندکی بر روی آن انجام شده و ترکیباتی از اسیدهای چرب در روغن نارگیل را یافته است که ممکن است نسبت کلسترول کل بدن را بهبود ببخشد. روغن نارگیل مزایای بسیار دیگری برای سلامتی بدن دارد و می‌تواند ابزاری مفید برای آشپزی باشد. در مورد بوی آن نیز نگران نباشید. روغن نارگیل بکر ممکن است بوی کمتری داشته باشد.

روغن دانه انگور در آشپزی:

اگرچه بیشتر افراد انگور را به خاطر محصولاتی که از آن تهیه می‌شود دوست دارند اما روغن دانه انگور برای پخت و پز قلمرو خاص خودش را دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اسید چرب و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن برای کاهش وزن موثر است.همچنین این ترکیبات به کاهش تشکیل سلول‌های چربی جدید و التهاب کمک می‌کند. بیشتر مطالعات هنوز در ابتدای کار هستند و در مورد نحوه دقیق مصرف اطلاعاتی نمی‌دهند اما مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این روغن ممکن است برای کاهش سطح فشارخون مفید باشد و ضربان قلب را نیز بهبود ببخشد. بنابراین سعی کنید آن را به سالاد و مواد غذایی خود اضافه کنید تا سلامت بهتر و بیشتری داشته باشید.

www.takfars.ir

روغن کنجد برای برای پخت و پز غذا:

تمامی افرادی که فشارخون بالا دارند و از آن رنج می‌برند بهتر است از این روغن استفاده کنند. این روغن سرشار از اسیدهای تک و چند غیر اشباعی است و می‌تواند برای فشارخون بالا مفید باشد. این موضوع به خاطر وجود همین اسیدهای چرب، ویتامین E و سسامین است. اگرچه مطالعات بیشتری نیاز است اما محققان اسیدهای چرب‌ و آنتی اکسیدان‌های آن را به افزایش کلسترول خوب خون و کاهش کلسترول بد خون پیوند می دهند.

سایر روغن‌های مناسب آشپزی:

اگر به دنبال روغن‌های دیگری هستید می‌توانید از مواردی همچون روغن آووکادو، آفتابگردان و روغن بادام استفاده کنید. بیشتر روغن‌های گیاهی جایگزین، اسیدهای چرب چند غیر اشباع بالایی دارند و می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری نمایند. این روغن‌ها کمی گران هستند بنابراین بهتر است به مقدار مناسب از آن‌ها استفاده نمایید.

نتیجه گیری:

زمانی که صحبت از به کارگیری روغن‌های پخت و پز در رژیم غذایی روزمره به میان می‌آید، تحمل و مقاومت در برابر گرما بسیار مهم خواهد بود. برای اینکه محتوای اسید چرب این روغن‌ها باقی بماند و از سوختگی جلوگیری شود از بذر کتان، گردو، روغن شاهدانه و روغن زیتون با کیفیت بالا، فقط باید به عنوان چاشنی یا در سس سالاد استفاده شود، بقیه موادی که در بالا ذکر شد برای پخت و پز عالی هستند. اگر استفاده از این روغن‌ها همان چیزی نبود که به دنبالش بودید، می توانید به عنوان یک کرم مناسب برای دست و صورت خود از آن‌ها استفاده کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر