تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا استفاده طولانی مدت از کلاه باعث ریزش مو می شود

آیا این جمله پایه علمی دارد و شواهد تجربی آن را تایید میکند؟

برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید علل اصلی ریزش مو و طاسی سر را بشناسیم.

نود درصد ریزش موی مردان به عامل وراثت بر می گردد. این نوع وراثت بیشتر از خانواده ی مادری به ارث می رسد، پس موهای اجداد مادری خود را در نظر بگیرید و آینده موهای خود را همانگونه تصور کنید.

الگوی طاسی مردانه اغلب با خالی شدن شقیقه ها، سپس فرق سر شروع شده و اگر از بالا نگاه کنید، سرانجام موها شبیه به یک نعل اسب در دو طرف سر باقی می مانند.

مردان معمولا به دلیل هورمون های بدن طاس میشوند. محققان قاتل خاموش یک سر پرمو را ماده ای موسوم به “دی هیدروتستوسترون” یا “دی اچ تی” (DHT) می شناسند که ژن ها آن را تولید میکنند.

تکفارس آی آر

این فرضیه که کلاه می تواند باعث طاسی سر شود از پدیده ای به نام “آلوپشیا” (کچلی موضعی) نشات می گیرد؛ عارضه ای که در آن مو در قسمتی از سر رشد نمیکند. مردان معمولا به دلیل هورمون های بدن طاس میشوند

نود درصد ریزش موی مردان به عامل وراثت بر می گردد اما در خانم ها دم اسبی بستن مو موجب ریزش مو و در نهایت کچلی سر می شود.

ریزش مو در خانم ها با دم اسبی بستن مو

معمولا الگوی ریزش موی زنان، نازک شدن تمام موهاست. برخلاف مردان، زنان به ندرت دچار طاسی می شوند و روند ریزش موی زنان بسیار آهسته تر از مردان صورت می گیرد. برخلاف باور عموم، موی بلند دلیل اصلی آسیب دیدن موی زنان نیست بلکه عوامل دیگری در این امر سهیم هستند.

شامپوهای ضد ریزش مو تنها به رویش مویی که به تازگی ریخته است کمک میکند و ماینوکسیدیل، گزینه ای مناسب برای کاهش سرعت این نوع ریزش است.

www.takfars.ir

طاسی موضعی اغلب در افرادی که کش موی دم اسبی، سنجاق سر یا کلاه استفاده میکنند، رخ می دهد. این وسایل زینتی به فولیکول های مو آسیب زده، باعث زخم شده و پس از آن باعث توقف رشد و نهایتا مرگ موهای سر می شوند.

گرچه کلاه های “بسیار تنگ” در طاسی سر دخیل هستند، اما ژنتیک و عوامل دیگری مثل تغذیه نامناسب، استفاده از مواد مخدر، عفونت، حاملگی و آسیب های روحی شدید ناشی از دست دادن عزیزان را باید به عنوان عوامل محیطی ریزش مو چه در زنان و چه در مردان دانست.

کش موی دم اسبی، سنجاق سر یا کلاه موجب طاسی می شود

از این گذشته، اینکه کلاه به عنوان یک عامل “اصلی” مسبب طاسی سر باشد به طور قطعی از سوی دانشمندان مردود اعلام شده است. از این رو با خیال راحت در فصل زمستان از کلاه های گشاد و آزاد استفاده کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر