تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوراکی های مفید برای داشتن پوستی نرم و شفاف

image خوراکی های مفید برای داشتن پوستی نرم و شفاف

آب

اولین و مهم‌ترین نکته برای درمان خشکی پوست، نوشیدن مقدار زیادی آب است. آب در هیدراته کردن و جلوگیری از پیری پوست، همچنین فعال نگه داشتن سلول‌ها اثرگذار است. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، دچار مشکلات پوستی مختلفی از جمله خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شوید. دست‌کم ۳ لیتر آب در طول روز بنوشید تا درخشندگی و رطوبت پوستتان حفظ شود. اگر ورزش می‌کنید یا تعریق زیادی دارید، باید بیشتر از ۳ لیتر آب در روز مصرف کنید.

طرز استفاده

اگر همیشه فراموش می‌کنید که آب بنوشید، یادآور تلفن همراه خود را برای این کار تنظیم کنید و هر چند ساعت یک بار آب بنوشید.

تکفارس آی آر

همچنین می‌توانید میوه‌های خرد شده، گیاهان و ادویه‌های مختلف را به لیوان آب خود اضافه کنید تا مزه‌ی آن بهتر شود.

مغزها

مغزها از جمله بادام، گردو، آجیل ماکادمیا، پسته، بادام‌هندی و فندق همگی سرشار از اسیدهای چرب ضروری مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، پروتئین‌، ویتامین ای، ویتامین‌های گروه ب، منیزیم، سلنیوم، مس، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و فیبر غذایی هستند. این مواد مغذی به حفظ یکپارچگی پوست، بهبود گردش خون و هیدراته کردن سلول‌های پوستی کمک می‌کنند و از این طریق در نرم و درخشان کردن پوست مفید هستند‌.

طرز استفاده

می‌توانید مغزها را طی شب خیس کنید و صبح روز بعد در وعده‌ی صبحانه یک مشت آجیل بخورید. همچنین می‌توانید مغزها را به اسموتی، سالاد، شیر و… اضافه کنید. درست است که آجیل‌ها خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارند، با این حال نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید، وگرنه چربی مصرفیتان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تعادل را در مصرف آجیل‌ها رعایت کنید.

www.takfars.ir

همچنین می‌توانید ۴ تا ۶ عدد بادام را طی شب خیس کنید و صبح روز بعد پوست آن‌ها را بگیرید. بادام‌ها را به همراه دو قاشق غذاخوری شیر در مخلوط‌کن بریزید و خوب هم بزنید. ماسک به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

۳‌. آووکادو

آووکادو میوه‌ای است که فواید متعددی برای سلامتی بدن و پوست دارد. یک فنجان پوره‌ی آووکادو ۲۳ میلی‌گرم ویتامین ث، ۴.۸ میلی‌گرم ویتامین ای، ۱۶.۱ میلی‌گرم ویتامین آ، ۴۸.۳ میلی‌گرم ویتامین کا، ۱۸۳ میلی‌گرم فولات و ۲۵۳ میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا ۳ دارد. این مواد مغذی به ترمیم بافت‌های پوستی، هیدراته کردن سلول‌های پوستی، کاهش چین‌وچروک و نرم و مرطوب کردن پوست کمک می‌کنند.

طرز استفاده

می‌توانید با آووکادو یک سس خوشمزه درست کنید و آن را با سالاد بخورید یا با آن اسموتی و گواکامولی درست کنید.

همچنین می‌توانید از آن استفاده‌ی موضعی کنید. یک چهارم یک عدد آووکادو را با چنگال له کرده و مقداری ماست و عسل به آن اضافه ‌کنید. مخلوط ایجاد شده را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند‌. سپس آن را با دستمال پاک کنید و صورتتان را با آب ولرم بشویید.

تخم‌ کتان

image خوراکی های مفید برای داشتن پوستی نرم و شفاف

یک قاشق غذاخوری تخم‌ کتان می‌تواند به درمان یبوست، کاهش وزن، بهبود سلامت قلبی‌وعروقی، محافظت در برابر سرطان و البته درمان مشکلات پوستی کمک کند‌. تخم‌ کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، لیگنان، فیتواستروژن، پروتئین و فیبر غذایی است. در مطالعات مختلف نشان داده شده که تخم‌ کتان می‌تواند در کاهش تحریک پوست، بهبود نرمی و رطوبت و کاهش زبری آن اثرگذار باشد.

دقت کنید که اگر دچار مشکلات قلبی هستید یا داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف ‌می‌کنید، باید قبل از خوردن تخم‌ کتان با پزشک مشورت کنید، چون این دانه‌ها به‌عنوان رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کنند و ممکن است با داروهای مصرفیتان تداخل پیدا کنند.

تک فارس

طرز استفاده

پودر تخم‌کتان را به اسموتی، سالاد و آب‌میوه اضافه کرده و با این کار به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کنید.

همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری ماست را با یک قاشق غذاخوری تخم‌کتان خوب مخلوط کنید و آن را به‌عنوان ماسک روی صورت خود قرار دهید. ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

موز

موز غنی از ویتامین‌های آ، ب، ث، دی، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، مس، زینک، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فولات، فیبر غذایی و فسفر است‌. فیبر غذایی موز سموم را از بدن خارج کرده و از این طریق به جوان‌سازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

همچنین گفته می‌شود که مصرف منظم موز می‌تواند پوست را نرم و درخشان کند. هرچند هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. اگر به مشکلات کلیوی یا دیابت مبتلا هستید، قبل از مصرف موز با پزشک مشورت کنید.

طرز استفاده

هر روز دست‌کم یک عدد موز بخورید. در طول روز بیشتر از دو عدد موز نخورید. می‌توانید موز را به‌عنوان میان وعده بخورید یا با آن اسموتی، پنکیک، مافین و کیک درست کنید.

همچنین می‌توانید با موز یک ماست صورت مرطوب‌کننده و آبرسان درست کنید. برای تهیه‌ی این ماسک در یک کاسه یک عدد موز له شده را با یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق غذاخوری ماست با هم مخلوط کنید. ماسک را به‌طور مساوی روی کل صورتتان قرار دهید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند‌. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

آلوئه‌ورا

T A K F A R S

آلوئه‌‌ورا گیاهی است که فواید زیادی برای پوست دارد. درمان خشکی پوست فقط یکی از خواص این گیاه مفید محسوب می‌شود. ژل آلوئه‌ورا حاوی لیپید، آب، ویتامین‌های آ، ث، ای، ب ۱۲، کولین، همچنین مواد معدنی مثل روی، مس، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم و کلسیم است‌‌.

این گیاه خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و به نرم مرطوب کردن پوست کمک می‌کند. آلوئه‌ورا در سنتز کلاژن، کاهش سرعت فرآیند پیری پوست و محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید اثرگذار است.

طرز استفاده

می‌توانید آب آلوئه‌ورا را از عطاری‌ یا داروخانه تهیه کنید‌. در صورتی که به آب آلوئه‌ورا دسترسی ندارید، از مصرف آب آلوئه‌ورای خانگی خودداری کنید، چون ممکن است حاوی سموم کشنده باشد‌.

مقداری از ژل آلوئه‌ورا را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان قرار دهید‌‌. سپس آن را با دستمال پاک کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید.

۷‌. روغن زیتون

اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون می‌توانند به حفظ یکپارچگی لایه‌ی بیرونی پوست و ترمیم زخم‌ها کمک کنند.

روغن زیتون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و از پوست در برابر پیری ناشی از آفتاب محافظت می‌کند‌. علاوه بر این در پیشگیری از شکل‌گیری اسکار و هیدراته کردن پوست مفید است.

بنابراین روغن زیتون می‌تواند پوست را تغذیه کند. فقط بعد از چند بار استفاده از روغن زیتون روی پوست، نرمی و لطافت را تجربه خواهید کرد. ویژگی مثبت روغن زیتون این است که بویی قوی‌ ندارد و به اندازه‌ی روغن نارگیل چسبنده نیست.

طرز استفاده

تک فارس www.takfars.ir

می‌توانید روغن زیتون را به‌عنوان سس روی سالاد بریزید یا از آن در پخت‌‌وپز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از این روغن استفاده‌ی موضعی کنید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق غذاخوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید. اجازه دهید مخلوط روغن زیتون به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

۸‌. ماهی

همیشه و همه جا شنیده‌ایم که ماهی یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی بدن است. جالب است بدانید که این غذای دریایی برای پوست هم فوایدی دارد. ماهی‌هایی مثل سالمون و ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا هستند‌. مصرف این ماهی‌ها می‌تواند به کاهش التهاب، خارج کردن سموم از بدن و حفظ رطوبت پوست کمک کند که این موضوع در نرم و درخشان کردن پوست مفید است.

طرز استفاده

هنگام خرید ماهی اطمینان حاصل ‌کنید که تازه است. برای درمان خشکی پوست باید ماهی را با پوست مصرف کنید، چون لایه‌ی چربی زیر پوست ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

همچنین می‌توانید کپسول روغن ماهی را مصرف کنید. برای پی بردن به دوز مجاز این کپسول با پزشک مشورت کنید.

خیار

خیار یک ماده‌ی غذایی عالی برای درمان خشکی پوست به شمار می‌رود. یک عدد خیار حاوی ۲۸۷ گرم آب، ویتامین‌های آ، ث و کا، فولات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، سلنیوم، فسفر، اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر غذایی است. آب زیاد موجود در خیار آن را تبدیل به یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان خشکی پوست می‌کند. علاوه بر این، پوست خیار منبع عالی سیلیکا محسوب می‌شود.

طرز استفاده

تکفارس

خیار را نازک برش بزنید، روی آن مقداری نمک بریزید و به‌عنوان میان وعده نوش جان کنید. همچنین می‌توانید خیار را به سالاد، ساندویچ و آب اضافه کرده یا آب آن را بگیرید و بنوشید‌‌.

پوست خیار را بگیرید و آن را ریز رنده کنید. یک قاشق چای‌خوری عسل و ژل ‌آلوئه‌ورا به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. ماسک را روی صورت خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. سپس ماسک را پاک کنید و صورتتان را با آب ولرم بشویید.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره

سبزیجات دارای برگ سبز تیره برای پوست عالی هستند. کلم‌پیچ، اسفناج و کلم‌بروکلی همگی منابع غنی ویتامین‌های آ، ب، ث و کا، کلسیم، روی، منیزیم، آهن، اسیدفولیک و فیبر غذایی محسوب می‌شوند‌. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. این سبزیجات ممکن است از طریق خارج کردن سموم از بدن و تسکین پوست، به درمان خشکی و خارش پوست کمک کنند.

طرز استفاده

می‌توانید با اسفناج یا کلم‌پیچ یک اسموتی سبز درست کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها در تهیه‌ی سالاد یا ساندویچ استفاده کنید‌.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره‌ را به‌صورت تازه خریداری کنید و آن‌‌ها را در کیسه‌ی زیپ‌دار در یخچال قرار دهید. این سبزیجات را بیشتر از سه روز نگه ندارید.

تخم‌مرغ

image خوراکی های مفید برای داشتن پوستی نرم و شفاف

تخم‌مرغ سرشار از ویتامین‌های آ، دی، ای، فولات، کولین، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و سدیم است. برای درمان خشکی پوست، زرده‌ی تخم‌مرغ را مصرف کنید. تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های محلول در چربی است که سلامت پوست را بهبود می‌‌بخشند‌.

takfars.ir

طرز استفاده

یک تا دو عدد تخم‌مرغ آبپز را در وعده‌ی صبحانه بخورید. همچنین می‌توانید با آن تخم‌مرغ همزده درست کنید. تخم‌مرغ را می‌توانید به سالاد یا ساندویچ هم اضافه کنید.

برای درمان خشکی پوست، زرده‌ی تخم‌مرغ را روی صورتتان قرار دهید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

انار

انار برای درمان خشکی پوست معجزه می‌کند. انار خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش تحریک، التهاب و خارش پوست کمک کند. انار سرشار از آب، ویتامین‌های آ و ث و مواد معدنی مختلف است. این مواد مغذی به هیدراته کردن سلول‌های پوستی و بهبود ترک‌خوردگی ناشی از خشکی کمک می‌کند.

طرز استفاده

می‌توانید نصف فنجان انار را به‌عنوان صبحانه یا میان وعده نوش جان کنید‌. همچنین می‌توانید انار را به‌ سالاد اضافه کنید یا آب آن را بگیرید.

روغن انار را با روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی پوستتان قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید.

چای بابونه

چای بابونه سرشار از ویتامین آ، فولات و مواد معدنی مثل پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم و آهن است. چای بابونه حاوی مقدار زیادی ترکیبات ضدالتهابی است که به درمان خشکی پوست و تسکین خارش کمک می‌کنند. علاوه بر این چای بابونه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که سموم را از بدن خارج کرده و به سلول‌ها کمک می‌کند درست عمل کنند. آب موجود در چای بابونه هم در آبرسانی به بدن مفید است.

تک فارس آی آر

طرز استفاده

به جای قهوه، یک فنجان چای بابونه بنوشید. می‌توانید چای بابونه را تهیه کنید و برای اینکه مزه‌‌اش بهتر شود، به آن لیموترش، زنجبیل یا عسل اضافه کنید.

چای کیسه‌ای بابونه را به‌آرامی روی پوستتان قرار دهید تا پوست مواد مغذی موجود در آن را جذب کند.

سیب‌زمینی شیرین

image خوراکی های مفید برای داشتن پوستی نرم و شفاف

سیب‌زمینی شیرین غنی از ویتامین‌های آ، ب ۶، ب ۳، ب ۲ و ب ۱، پانتوتنیک اسید، بیوتین، مس، پتاسیم، فسفر، فیبر غذایی و کاروتنوئیدها است. کاروتنوئیدهای موجود در سیب‌زمینی شیرین، فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را تحریک می‌کنند. آنتوسیانین که یک رنگدانه در سیب‌زمینی شیرین است، به‌طور طبیعی خواص ضدالتهابی دارد.

بنابراین با مصرف این ماده‌ی غذایی پوستتان تسکین پیدا می‌کند و از شر سموم خلاص می‌شوید. علاوه بر این یک مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی موش‌های صحرایی به این نتیجه رسید که سیب‌زمینی شیرین می‌تواند ترک‌خوردگی‌های دردناک پوست را بهبود ببخشد.

طرز استفاده

سیب‌زمینی شیرین را می‌توانید به‌صورت پخته، گریل یا سرخ شده میل کنید‌.

سیب‌زمینی شیرین را رنده کنید و آب آن را بگیرید. یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

TakFars

روغن نارگیل

هزاران سال است که از روغن نارگیل برای درمان ‌بسیاری از مشکلات پوست و مو استفاده می‌شود. اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط این روغن آن را تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای کاهش وزن می‌کنند.

روغن نارگیل حاوی مقدار خوبی از ویتامین‌های ای و کا، پروتئین، چربی‌های تک غیراشباع، چند غیر اشباع و اشباع شده است. علاوه بر این خواص ضدباکتریایی، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. روغن نارگیل مقدار مناسبی چربی به پوست می‌دهد و آن را مرطوب، نرم و درخشان می‌کند.

طرز استفاده

روغن نارگیل مخصوص پخت‌وپز را از سوپرمارکت تهیه کرده و از آن در آشپزی استفاده کنید. می‌توانید روغن نارگیل و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان سس سالاد استفاده کنید.

روغن نارگیل ارگانیک را روی پوست قرار دهید و بگذارید به مدت ۶۰ دقیقه روی پوست بماند. همچنین می‌توانید اجازه دهید روغن نارگیل طی شب روی پوستتان بماند‌. روغن نارگیل را با صابون از پوستتان پاک کنید.

چند نکته برای درمان خشکی پوست

در ادامه به چند توصیه‌ی مهم برای رفع خشکی پوست اشاره کرده‌ایم.

به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.

از ماسک صورت مناسب برای پوست خشک استفاده کنید.

تک فارس

از یک سرم هیدراته‌کننده استفاده کنید. همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. صرف‌نظر از اینکه هوا آفتابی است یا ابری، از ضدآفتاب استفاده کنید.

از محصولات مناسب برای پوست خشک استفاده کنید.

بلافاصله بعد از بیرون آمدن از حمام، از لوسیون بدن استفاده کنید.

همیشه همراه خودتان کرم مرطوب‌کننده داشته باشید. حواستان باشد که از مرطوب‌کننده‌های بر پایه‌ی آب استفاده نکنید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید.

هر روز مدت زمانی را برای انجام فعالیت‌هایی اختصاص دهید که به کاهش استرس کمک می‌کنند.

اگر تمام راه‌های خانگی را امتحان کرده و رژیم غذایی مناسبی را دنبال کردید، اما نتیجه‌ای نگرفتید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر