تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در گلدان خرمالو بکارید و نحوه نگهداری

image چطور در گلدان خرمالو بکارید و نحوه نگهداری

برای کاشت خرمالو در گلدان، در ابتدا هسته یکی از میوه های سالم و رسیده را جدا کنید و با آب ولرم آن را بشویید تا قسمت های گوشتی میوه از آن جدا شود. در مرحله بعد، هسته ها را درون ظرف آب قرار دهید و آن را در محلی گرم و کم نور بگذارید.

در صورت تیره شدن آب می توانید آب ظرف را عوض کنید. پس از طی چند روز هسته های خرمالو جوانه زده و در این زمان شما می توانید هسته جوانه زده را به گلدان دارای خاک مناسب منتقل کنید. سپس گلدان را پس از انجام آبیاری در مکانی با دمایی مناسب و نور کافی قرار دهید.

آموزش روش کاشت هسته خرمالو در باغچه

کاشت خرمالو در باغچه را می توان از دو طریق کاشت بذر و تکثیر غیر ج.ن.س.ی انجام دهید. روش کاشت خرمالو به وسیله بذر کاربرد بیشتری دارد و برای این منظور بذرها را در هوای آزاد و در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان روی زمین باغچه بپاشید، بذرها معمولا بعد از فصل سرما جوانه می زنند و از خاک بیرون می آیند.

تکفارس آی آر

خرمالو در سال اول کشت به صورت نهال رشد می کند و در سال دم در فصل پاییز و یا در ماه اسفند خزانه دوم کشت می شود. در سال سوم کشت در اواسط فروردین، عمل پیوند شکمی روی نهال انجام می گیرد که پیوندها در این سال رشد می کند و در پایان سال قابل انتقال به محل اصلی است.

در موقع انتقال نهال، به این نکته باید توجه داشته باشید که نهال را تا قسمتی از آن که قبلا در خاک بوده است در خاک قرار دهید و همچنین در این مرحله از دادن هر نوع کود شیمایی و حیوانی به آن، پرهیز کنید. بهتر است که عمل کود دهی پس از سال دوم کاشت نهال خرمالو و انتقال آن به محل اصلی صورت بپذیرد.

باید بدانید که مقدار آبیاری پس از کاشت تا زمان جوانه زدن، یک نوبت بیشتر نباید انجام شود. از آنجا که میوه خرمالو روی شاخه های یک ساله است، پس در هنگام هرس کردن، باید دقت کنید که شاخه های سال قبل که میوه های زیادی داده بودند را جدا نکرده باشید.

نکات مهم برای کاشتن خرمالو

هنگام تهیه دانه یا هسته های مرغوب و مناسب برای کاشت، در ابتدا باید دقت داشته باشید که میوه خرمالو حسابی رسیده و نرم باشد، همچنین میوه بدون هر نوع لکه، گندیدگی و فضله پرندگان باشد.

www.takfars.ir

موقع آماده سازی هسته این میوه برای جوانه زدن، در ابتدا میوه خرمالو را خوب بشویید، سپس از وسط نصف کنید و بعد چند هسته درشت و سالم را انتخاب کنید. این هسته را به مدت دو روز در آب قرار دهید تا گوشت میوه به صورت کامل از آن جدا شود، اگر این هسته ها در محیط گرم و مرطوب قرار بگیرند پس از دو هفته جوانه می زنند.

image چطور در گلدان خرمالو بکارید و نحوه نگهداری

شرایط مورد نیاز برای کاشت هسته خرمالو

آبیاری

خرمالو، گیاهی آب دوست است، بنابراین لازم است همواره خاک آن مرطوب باشد.

نور

لازم است محیط نگهداری این گیاه در جایی باشد که حداقل حدود ۲ تا ۳ ساعت در روز از نور مستقیم آفتاب بهره گیرد.

خاک

خاک مورد استفاده برای این گیاه نیز باید سبک بوده از زهکشی بالایی برخوردار باشد تا محیط رشد گیاه (گلدان) مانند باتلاق نشود به طوری که به محض آبیاری گلدان، آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

دما

تک فارس

اگرچه گیاه خرمالو، نور آفتاب را دوست دارد، اما برای میوه دادن نیاز به سرمای زمستان است، از این رو آب و هوای مناسب برای رشد خرمالو، معتدل و خنک است و دمای مناسب نیز ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

کوددهی

از کوددهی نهال خرمالو در یک سال اول خودداری کنید، اما از سال های دیگر می توانید از کسانی که گلخانه داشته و یا باغ خرمالو دارند، مشورت گرفته و برای این منظور از کود های خانگی برای گلدان و کود های پوسیده دامی برای باغ استفاده کنید.

آفات و بیماری ها

تریپس ها و مگس سفید از جمله آفات درخت خرمالو هستند که می توانند به پوست میوه خرمالو آسیب بزنند و رنگ میوه را تغییر دهند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر