تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور می شود زرشک پلویی خوشمزه و بی نظیر برای مهمانی درست کرد

image چطور می شود زرشک پلویی خوشمزه و بی نظیر برای مهمانی درست کرد

۱. برای اینکه غذای‌تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آن‌ها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.

۲. پیازی که به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و ۲ تا ۳ عدد از آن‌ها را در ظرف حاوی مرغ بیندازید.

۳. ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای این غذا استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم.

۴. مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.

تکفارس آی آر

۵. روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.

۶. شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشک‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.

۷. زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن به دندان‌ها می‌چسبد.

۸. برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

۹. برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

www.takfars.ir

۱۰. برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملاً اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

۱۱. بهترین نوشیدنی همراه این غذا یک لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است که به شما پیشنهاد می‌کنم.

۱۲. برای زیباتر شدن این غذا، پس از سرو آن روی زرشک‌ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک‌پلو خواهد داد.

اگر اضافه وزن دارید

نکته های مهم

-مصرف روغن را محدود و فقط به اندازه ۶ قاشق مرباخوری برنج میل کنید. غذایتان را با سالاد سبزی‌های تازه بخورید تا دریافت فیبر باعث احساس سیری در شما شود.

اگر یبوست دارید

-بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید. حتی می‌توانید به غذایی که در بشقابتان کشیده‌اید، سبوس گندم پودر شده بیفزایید. خوردن این غذا با سبزی خوردن تازه میزان فیبر دریافتی را افزایش می‌دهد و به کنترل این بیماری کمک می‌کند.

اگر کم خونی دارید

-به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده و قسمت ران آن را که آهن بیشتری دارد، انتخاب کنید. همراه این غذا نیز یک لیوان آب پرتقال بنوشید زیرا وجود ویتامین C در آن باعث می‌شود آهن بیشتری جذب شود.

تک فارس

همراه غذا

-در صورت تمایل می‌توانید با این غذا سالاد کاهویی که به آن جوانه ماش و گندم و کلم بروکلی اضافه کرده‌اید، میل کنید. سبزی خوردن تازه نیز علاوه بر فیبر، تأمین کننده بتاکاروتن و مواد معدنی‌ای مانند منیزیم خواهد بود.

-نوشیدنی نیز می‌تواند یک لیوان دوغ کم نمک و بدون گاز باشد، البته آب‌میوه‌هایی مانند آب پرتقال هم برای این غذا مناسب هستند.

طـرز تـهـیـه زرشک پلو با مرغ

* تکه‌های مرغ را بدون افزودن ادویه‌ای در ۲ قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید و بعد از طلایی شدن، پیازها را بیفزایید و پس از افزودن نمک و زردچوبه، مقداری آب بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم پخته شوند.

* در قابلمه‌ای که آب در حال جوشیدن است، برنج را بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را آبکش کنید.

* در تابه‌ای کوچک کره، شکر، زعفران و زرشک بریزید و پس از آب شدن کره، کمی آب به آن‌ها اضافه کنید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید تا هم زرشک‌ها قرمز بمانند و هم زعفران رنگ خود را به سایر محتویات بدهد.

* برنج را بعد از دم کشیدن در ظرف بکشید و روی آن را با برنج مخلوط شده با زرشک و زعفران بپوشانید. در ظرفی دیگر هم مرغ را بریزید و در کاسه‌ای کوچک آب مرغ را سرو کنید.

مـواد لازم برای ۴ نفر

مرغ بدون پوست ۳۰۰ گرم ۵۵۰ کیلوکالری

T A K F A R S

برنج ۴ لیوان ۶۴۰ کیلوکالری

پیاز کوچک ۳ عدد ۲۰ کیلوکالری

زرشک ۱ لیوان ۱۰ کیلوکالری

شکر ۲ قاشق مرباخوری ۲۰ کیلوکالری

روغن مخصوص سرخ کردن ۲ قاشق غذاخوری ۱۸۰ کیلوکالری

کره ۱ قاشق غذاخوری ۹۰ کیلوکالری

زعفران، نمک و زردچوبه به میزان دلخواه ۰ کیلوکالری

محصولات معتبر
محصولات معتبر