تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور مثل قنادی ها کیک شما پف کند

image چطور مثل قنادی ها کیک شما پف کند

کیک را دقیقا طبق دستورالعمل آن درست کنید

بهتر است از ترکیب کردن چند رسپی با هم برای تهیه کیک خانگی پرهیز کنید. کم کردن تعداد تخم مرغ، کاهش میزان شکر یا استفاده از جوش شیرین به جای بیکینگ پودر روی کیفیت کیک شما تاثیر می گذارد. اگر در دستور تهیه کیک سفیده و زرده تخم مرغ جدا شده است، حتما از همین روش استفاده کنید و از هم زدن تخم مرغ با هم اجتناب کنید. مهم ترین دلیل خراب شدن کیک و پف نکردن آن این است که آن را مطابق با سلیقه خودتان تغییر می دهید.

از جوش شیرین و بیکینگ پودر به جای هم استفاده نکنید

بهتر است یک بار برای همیشه بدانید که در دستور تهیه کیک ها جوش شیرین و بیکینگ پودر را جایگزین نکنید. میزان اضافه کردن هر کدام از این دو ماده در کیک خانگی متفاوت است. بنابراین اگر در دستور تهیه کیک شما نوشته شده از بیکینگ پودر استفاده کنید، لطفا جوش شیرین را به همان مقدار جایگزین نکنید.

تکفارس آی آر

به تاریخ انقضای بیکینگ پودر دقت کنید

خیلی از اوقات دلیل پف نکردن کیک خانگی، کهنه بودن بیکینگ پودر است. در واقع زمانی که تاریخ انقضای بیکینگ پودر گذشته باشد، هیچ تاثیری بر پف کردن کیک شما ندارد و به همین دلیل کیک حالت خمیری پیدا می کند. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات قرار گرفتن بیکینگ پودر در معرض هوا نیز موجب می شود تا خاصیت خود را از دست دهد.

به اندازه تخم مرغ را هم بزنید

یک نکته مهم برای پف کردن کیک و پوک شدن آن استفاده از تخم مرغ تازه و به تعداد مناسب در کیک است. برای هم زدن تخم مرغ حتما از همزن برقی استفاده کنید و اگر به همزن برقی دسترسی ندارید، حتما برای چند دقیقه تخم مرغ ها را با همزن دستی مخلوط کنید تا سبک شوند.

از هم زدن تخم مرغ سرد اجتناب کنید

www.takfars.ir

یکی از مهم ترین نکات برای پف کردن کیک، هم زدن تخم مرغ درست بعد از خارج کردن آن از یخچال است. برای این که کیک شما پف کند، باید تخم مرغ را برای چند دقیقه در دمای اتاق قرار دهید. سپس آن را هم بزنید.

فر را از قبل گرم کنید

ممکن است با خودتان فکر کنید من که همه اصول درست کردن مایه کیک را رعایت می کنم، پس چرا کیکم پف نمی کند؟ ممکن است علت این مشکل، گرم نکردن فر از قبل باشد.

اگر فر را برای ۱۵ دقیقه قبل از قرار دادن کیک در فر داغ نکنید، احتمالا کیک شما حالت خمیری پیدا می کند. درواقع حرارت داغ فر موجب واکنش بیکینگ پودر می شود و زمانی که فر به اندازه کافی داغ نباشد، کیک به سرعت سفت می شود و زمان کافی برای پف کردن نخواهد داشت.

فراموش نکنید که داغ بودن بیش از حد فر نیز می تواند روی کیفیت کیک شما موثر باشد.

مواد لازم را به درستی اندازه گیری کنید

یکی دیگر از نکات برای پف کردن کیک به بی توجهی نسبت به اندازه دقیق مواد لازم کیک است. سعی کنید از پیمانه و ظروف اندازه گیری دقیق برای تهیه کیک استفاده کنید. فراموش نکنید که اضافه کردن کمی آرد اضافه یا تخم مرغ بیشتر یا کمتر به کیک می تواند طعم و مزه کیک را تغییر دهد و نتیجه کار را خراب کند.

آرد را چند بار الک کنید

الک کردن آرد تا ۳ بار موجب سبک شدن آن می شود و بافتی اسفنجی و نرم به کیک می بخشد. حتما قبل از اضافه کردن آرد به مایه کیک، آن را با بیکینگ پودر ترکیب کنید و ۳ بار الک کنید.

مایه کیک را در یک جهت هم بزنید

تک فارس

نکته بعدی که باید برای تهیه کیک رعایت کنید، هم زدن کیک در یک جهت است. سعی کنید چه با هم زن و چه با دست کیک را تنها در یک جهت مشخص ترکیب کنید. این موضوع نه تنها در مورد هم زدن تخم مرغ، بلکه در مورد مایه کیک نیز اهمیت زیادی دارد.

درب فر را باز و بسته نکنید

یکی دیگر از نکات برای پف کردن کیک کاهش دمای فر در زمان پخت است. اگر در زمان پخت کیک دائما درب فر را باز و بسته کنید، دمای فر کاهش پیدا می کند و پف کیک از بین می رود. اجازه دهید فر تا تمام شدن زمان مورد نیاز در فر بماند، سپس درب فر را باز کنید و با استفاده از خلال دندان پخته شدن کیک را بررسی کنید.

به میزان روغن کیک دقت کنید

ممکن است با خودتان فکر کنید که اضافه کردن روغن بیشتر به کیک موجب خوشمزه تر شدن آن می شود، اما باید بدانید که اگر روغن کیک بیشتر از میزان مورد نیاز باشد، کیک شما به خوبی پف نمی کند و خمیری می شود.

بیش از حد تخم مرغ را هم نزنید

هم زدن تخم مرغ با همزن نقش مهمی بر پف کردن کیک دارد، اما فراموش نکنید که اگر تخم مرغ را بعد از این که سفید و کرمی شد، باز هم، مخلوط کنید، تمام زحماتتان هدر می رود و پف کیک از بین می رود.

از فر مناسب برای پخت کیک استفاده کنید

حقیقت این است که پف کردن کیک تا حد زیادی به کیفیت فر شما نیز بستگی دارد. برای شیرینی پزی و تهیه کیک شما باید از فری استفاده کنید که هوای گرم در آن جریان داشته باشد و دارای ترموستات باشد. درواقع زمانی که دمای فر در ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا دمای تعیین شده، ثابت بماند، کیک بهتر می پزد و پف می کند.

بعد از پخت کیک روی آن را نپوشانید

T A K F A R S

اگر با خودتان فکر می کنید که چیکار کنیم پف کیک نخوابه، توصیه ما این است که از پوشاندن کیک گرم و یا انتقال آن به ظرف در بسته اجتناب کنید. یکی از نکات مهم در پف کیک، نپوشاندن روی کیک بعد از پخت است. بعد از این که کیک شما آماده شد، اجازه دهید تا کاملا خنک شود. تا چند ساعت روی کیک را نپوشانید، زیرا این کار موجب خمیری شدن کیک و از بین رفتن پف آن می شود.

مراقب کیکی که در قابلمه می پزید باشید

پف کردن کیک در قابلمه درست مثل تهیه کیک در فر باید با دقت و توجه زیاد انجام شود. اگر کیک را در قابلمه و روی گاز می پزید، باید شعله گاز را کم کنید و روی درب قابلمه از دم کنی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر شعله گاز زیاد باشد و یا دمای داخل قابلمه کم باشد، کیک شما به خوبی نمی پزد و پف نمی کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر