تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در هوای سرد پوستی شاداب داشته باشید

image چطور در هوای سرد پوستی شاداب داشته باشید

استفاده مداوم از کرم مرطوب کننده و آبرسان

برای محافظت از پوست در برابر سرما و خشکی هوا، باید به صورت مداوم از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. به خصوص پس از شستن دست ها بلافاصله آن ها را مرطوب کنید. از کرمی استفاده کنید که هم آبرسانی مناسب داشته و هم چرب باشد. هرگز به این فکر نکنید که اگر پوست خشکی ندارید، پس نیازی هم به کرم مرطوب کننده ندارید. کاملا برعکس، معمولا پوست های چرب به آبرسانی بیش تری نیاز دارند. توجه کنید که مرطوب کننده آبرسانی را انتخاب کنید که حاوی سرامید باشد. این ماده به صورت طبیعی در پوست وجود دارد ولی برای مراقبت از پوست در سرما نیاز است که مقدار بیش تری از آن به پوست شما برسد.

نکته: در حالت کلی، بهتر است برای پوست های خشک کرم های مرطوب کننده با پایه چربی و برای پوست های چرب کرم های مرطوب کننده با پایه چربی استفاده کنید.

استفاده از دستگاه بخور برای مراقبت پوست در سرما

تکفارس آی آر

همان طور که گفتیم علت آسیب دیدن پوست، کمبود رطوبت در هوا در فصول سرد سال است. یکی از راه های مراقبت از پوست در فصل پاییز و زمستان تهیه یک دستگاه بخور و قرار دادن آن در اتاقی است که بیشتر زمان خود را در آن سپری می کنید. علاوه بر این به صورت مستقیم نیز می توانید حتی بدون دستگاه بخور، پوست خود را رطوبت رسانی کنید.

استفاده از ضدآفتاب

شاید تعجب کنید ولی درست است. ضدآفتاب تنها برای استفاده در روزهای آفتابی تابستان نیست و در روزهای ابری، برفی و بارانی هم اشعه های مضر خورشید می توانند به پوستتان آسیب برسانند. پس حتما قبل از بیرون رفتن از یک ضدآفتاب مناسب استفاده کنید و آن را چند ساعت یک بار تجدید کنید.

اهمیت به پوست لب

پوست لب از سایر نقاط حساس تر است و سریع تر به تغییرات آب و هوا واکنش نشان می دهد. برای مرطوب نگه داشتن پوست لب و جلوگیری از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن از بالم لب یا وازلین استفاده کنید.

www.takfars.ir

اهمیت به پوست پا

در پاییز و زمستان، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت پا در جوراب های ضخیم و بوت ها، پوست و پاشنه آن ترک می خورد و حساس تر از قبل می شود. به پوست پای خود اهمیت دهید و مدام آن را مرطوب کنید.

استفاده از لوسیون بدن

از لوسیون های بدن که حاوی مواد مرطوب کننده و آبرسان هستند، بعد از حمام استفاده کنید. استفاده از لوسیون های مرطوب کننده و آبرسان برای کل بدن، باعث کاهش خشکی پوست و خارش آن می شود. توجه کنید که بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بدن بعد از حمام، زمانی است که پوست شما هنوز به صورت کامل خشک نشده است و می توانید رطوبت را در پوست خود حبس کنید.

نوشیدن آب

خیلی از افراد فقط در فصل های گرم سال به نوشیدن آب اهمیت می دهند. در حالی که بدن در فصل های سرد نیز به همان اندازه به آب نیاز دارد. برای تأمین رطوبت موردنیاز پوست و مراقبت از پوست در فصل سرما به میزان کافی آب بنوشید.

استفاده از لایه بردار روغنی

برای آسیب نرسیدن به پوستی که در این فصل به صورت مداوم در معرض خشکی قرار می گیرد، پیشنهاد می کنیم تا زیاد از لایه بردارها استفاده نکنید. در صورت نیاز هم برای مراقبت پوست در سرما هفته ای یک بار، از لایه بردارهای روغنی استفاده کنید.

استفاده از کرم دور چشم

برخلاف چیزی که شاید فکر کنید، استفاده از این محصول فقط برای سنین بالا نیست. پوست دور چشم غدد چربی ندارد و درنتیجه زودتر خشک و چروک می شود. برای مراقبت پوست در پاییز و زمستان با استفاده از کرم دور چشم، پوست اطراف چشم را آبرسانی و مراقبت کنید.

تک فارس

شست و شوی پوست با آب ولرم

حمام یا شستن پوست صورت با آب داغ در هوای سرد قطعاً دل پذیر خواهد بود. ولی توجه کنید که داغی و گرمای آب باعث از بین رفتن چربی های محافظ پوست و درنتیجه آسیب پذیر شدن آن می شود. پس با آبی ولرم یا کمی گرم حمام کنید و مواظب پوست خود باشید.

پوشیدن لباس های راحت

لباس های زمستانی اکثراً پشمی و زبر هستند که باعث شدیدتر شدن خشکی و خارش پوست می شوند. فراموش نکنید که برای مراقبت پوست در زمستان زیر لباس پشمی خود یک لایه لباس دیگر با الیاف نرم بپوشید تا پوستتان اذیت نشود.

داشتن رژیم غذایی مناسب

برای جلوگیری از مشکلات پوستی، استحکام بدن در سرما و رساندن مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز پوست و مو به بدن در رژیم غذایی خود حتما مقدار زیادی ویتامین C، امگا ۳ و مواد غذایی پروتئین دار را بگنجانید.

مراقبت از پوست دست در سرما

با توجه به وجود ویروس کرونا و شستن مداوم دست ها و استفاده از محصولات الکلی، تاثیر سرما روی پوست دست شما چندین برابر می شود. درنتیجه به مراقبت بیش تری هم نیاز دارد. برای مراقبت پوست در فصل سرما در صورت امکان در بیرون و در معرض باد از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، همواره همراه خود یک کرم مرطوب کننده داشته باشید و مدام دست هایتان را مرطوب کنید. برای جلوگیری از خشکی کوتیکول های ناخن نیز از روغن کوتیکول استفاده کنید.

پرهیز از شستن زیاد پوست و استفاده از شوینده های ملایم

همان طور که گفتیم در فصل های سرد و با خشک شدن هوا، پوست هم خشک می شود. برای از بین نرفتن چربی های طبیعی صورت و خشک نشدن بیش ازحد آن، تعداد دفعات شست و شوی صورت و دست را کم تر کنید. علاوه بر این برای شستن پوست خود از مواد فاقد صابون و آبرسان استفاده کنید.

T A K F A R S

استفاده از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط های سربسته

استفاده از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط های سربسته، علاوه بر حفظ رطوبت محیط و تسهیل تنفس و مزایای دیگری که دارد؛ می تواند به افزایش رطوبت پوست که در زمستان به شدت کاهش می یابد کمک کند. دستگاه بخور را در اتاق هایی که بیشترین زمان را در آنها می گذرانید، از جمله اتاق خواب خود، استفاده کنید.

کاهش دمای وسایل گرم کننده در حد معمول

یکی از مواردی که موجب خشکی هر چه بیشتر منزل و دیگر مکان های سرپوشیده می شود؛ استفاه از وسایل گرمایشی است. این وسایل علاوه بر گرم نگه داشتن محیط، موجب خشکی هوا نیز می شوند. به همین جهت توصیه می کنیم. دمای این وسایل را تا حدی نگه دارید که فضا بیش از اندازه گرم و خشک نشود و سرما هم کاملا ملموس نباشد.

با آب داغ و در زمان طولانی دوش نگیرید

به دلیل سرمای هوا با آب کمی گرم تر از حالت معمولی دوش گرفتن و به مدت طولانی دری در حمام ماندن؛ کمی وسوسه انگیز است. طبق تجقیقات انجام شده، مناسب ترین زمان برای در حمام ماندن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است و بیش از این ماندن در بخار گرم و قرار گرفتن در معرضآب داغ، به پوست آسیب می رساند. همچنین استفاده ابیش از حد از آب گرم یا آب بیش از حد گرم نیز، می تواند با کاهش میزان جربی لازم برای پوست، آسیب زننده باشد. توجه داشته باشید؛ هنگام شستشوی روزانه دستها و استحمام، آب نباید به حدی گرم باشد که موجب قرمزی پوست شود. در استفاده از خشک کن برای دستها نیز باید دقت شود؛ پوست دست کاملا خشک نشده و کمی مرطوب بماند.

پاک کننده های ملایم و بدون بو را برای پوست خود انتخاب کنید

برای نظافت و شستشوی پوست، استفاه از صابون اشتباه است زیرا باعث خارش و خشکی پوست می شود. به عنوان مثال، صابون های معمولی می توانند حاوی مواد معطر و تحریک کننده باشند. به همین جهت توصیه می کنیم؛ از ژل شستشوی پاک کننده و مرطوب کننده مناسب پوست خود، که روی برچسب آن بدون بو و غیر آلرژی زایی قید شده است، استفاده کنید؛ و به طور کلی از شستشوی مکرر و زیاد پوست بپرهیزید.

ممکن است لازم باشد محصولات آرایشی و بهداشتی خود را بنا به سرمای هوا تغییر دهید

در روزهای سرد، هنگامی که پوست شما خشک شده دچار خارش می شود؛ از کرم های مرطوب کننده با درصد بالاتری از رطوبت و چربی استفاده نمایید. بسیاری از مواد حاوی الکل، می توانند پوست شما را بیشتر خشک کنند؛ توصیه می شود از محصولاتی که حاوی الکل هستند؛ در این روزها استفاده نکنید. و شبها پس از پاک کردن پوست، حتما از مرطوب کننده های غنی تر از مواد مورد نیاز پوست، استفاده کنید. لبهایت را فراموش نکن، استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوست لب، می تواند باعث بهبود لبهای خشک و ترک خورده شود؛ و اگر، با این حال، همچنان به خشکی لب و پوسته پوسته شدن آن دچار هستید؛ مرطوب کننده مناسب تری را جستجو کنید.

تک فارس www.takfars.ir

دستان خود را مرتباً مرطوب کنید

پس از هر بار شستشوی پوست، به ویژه پوست دست، با استفاده از مرطوب کننده پوست را سالم نگه دارید. در فصول سرد سال بهتر است از کرم یا پماد استفاده کنید. در مناطق گرم و مرطوب لوسیون بهتر است. استفاده از کرم دست بعد از هر بار شستشو می تواند به حفظ لطافت پوست کمک کند. ضمن اینکه توصیه می کنیم؛ هنگام شستن ظرف یا نظافت در خانه از دستکش ضد آب استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب حتی در روزهای ابری

در روزهای برفی زمستان، برف اشعه خورشید را منعکس می کند. طبق گفته انجمن سرطان پوست، قرار گرفتن در این شرایط تا ۸۰ درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. استفاده از ضد آفتاب در هوای سرد زمستان به همان اندازه که در تابستان اهمیت دارد، مهم است. همچنین در روزهای ابری اشعه ماورا بنفش زیان آور خورشید می تواند از ابرها بگذرد و همچنان به پوست صدمه بزند. به همین دلیل باید حتی در روزهای ابری زمستان هم از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید و تمام مناطقی از پوست را که در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرند با ضد آفتاب کاور کنید.

پیروی از رژِم غذایی مناسب و درست

گاهی اوقات وقتی پوست بسیار خشک است؛ می توان از طریق غذاها یا مکمل هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ یا امگا ۶ هستند؛ مانند روغن ماهی و روغن بذر کتان به رفع خشکی پوست کمک کرد. البته نمی توان صرفا به تغذیه توجه نمود؛ و از خود پوست غافل شد. به یاد داشته باشید که با وجود تغذیه خوب، حفظ رطوبت موضعی پوست ضروری است.

لباسهای مرطوب را سریع عوض کنید تا از خارش پوست جلوگیری کنید

پوشیدن لباس و کفش مرطوب می تواند باعث تحریک بیشتر پوست و ایجاد خارش شود. اگر لباسهایی مانند دستکش، جوراب یا پیراهن شما خیس شد، حتماً آنها را در اسرع وقت عوض کنید و از اینکه لباس مرطوب به تن داشته باشید؛ بخصوص در زمستان خودداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر