تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای روانشناسی برای قبول شدن در مصاحبه شغلی

image راهکارهای روانشناسی برای قبول شدن در مصاحبه شغلی

معمولاً مصاحبه های کاری در زمان محدودی انجام می شوند و شما برای اینکه بتوانید قابلیت هایتان را به کارفرما نشان بدهید، فرصت زیادی ندارید. به همین دلیل باید با هوشمندی، مصاحبه را در مسیر درست خود هدایت کنید.

در یک مصاحبه اصولی و مؤثر، هدف از مصاحبه به درستی و در زمان محدود به طرفین منتقل خواهد شد. برای اینکه بتوانید در مصاحبه موفق شوید، باید نکات مهمی را پیش از شروع مصاحبه، در طول مصاحبه و پس از آن رعایت کنید.

درباره تکنیک های مصاحبه رفتاری مطالعه کنید

در مصاحبه رفتاری، درباره نحوه برخورد کارجو با یک موقعیت خاص در گذشته سوالاتی پرسیده می شود. تکنیک های مصاحبه رفتاری به شما کمک می کنند تا نظر کارفرما را به توانایی خود برای مقابله با چالش های کاری جلب کنید. برای اینکه خود را برای این مصاحبه آماده کنید، پیش از شرکت در جلسه مصاحبه لیستی از مهارت ها و نقاط ضعف و قوت خود را بنویسید و خود را در یکی از موقعیت هایی که از مهارت و نقاط ضعف و قوت خود استفاده کرده اید، تصور کنید. وقتی با کارفرما درباره موقعیت های واقعی صحبت می کنید، دید بهتری درباره ویژگی های فردی خود به او خواهید داد.

تکفارس آی آر

برای انواع مصاحبه خود را آماده کنید

مصاحبه های کاری به شکل های مختلفی انجام می شوند. دانستن نوع مصاحبه از قبل می تواند به شما کمک کند تا با آمادگی بیشتری در جلسه ظاهر شوید. برخی از انواع جلسه مصاحبه کاری عبارت اند از

مصاحبه خارج از دفتر کار

اگر برای مصاحبه شغلی به ناهار یا عصرانه دعوت شده اید، سعی کنید چند دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید. همچنین بهتر است لباس مناسبی برای قرار کاری خود انتخاب کنید.

مصاحبه تلفنی یا ویدئویی

www.takfars.ir

برای شرکت در جلسه اتاق ساکت و خلوتی را انتخاب کنید. پیش از شروع جلسه مطمئن شوید که اینترنت و موبایل (لپ تاپ) به درستی کار می کنند.

مصاحبه گروهی

در مصاحبه گروهی، چند نفر با شما صحبت خواهند کرد. برای شرکت در این جلسات، علاوه بر آماده شدن برای پاسخگویی به سوالات رایج، تقویت مهارت های شنیداری نیز می تواند به شما کمک کند تا مصاحبه موفقی داشته باشید.

بهتر است در جلسه مصاحبه رزومه خود را همراه داشته باشید و در صورت نیاز ارائه دهید. شما می توانید برای ساخت رزومه از رزومه سازهای آنلاین و سرویس های کارجویی در سایت های کاریابی اینترنتی استفاده کنید. برای ورود به جاب ویژن کارجو این لینک را دنبال کنید.

پاسخ سوالات رایج در مصاحبه استخدامی را تمرین کنید

برخی سوالات در تمام جلسات مصاحبه شغلی مشترک هستند و مهم است که قبل از مصاحبه خودتان را برای پاسخ دادن به این سوالات رایج آماده کرده باشید. برخی از این سوالات عبارت اند از

خودتان را معرفی کنید.

چطور از این موقعیت شغلی مطلع شدید؟

چرا می خواهید در این موقعیت شغلی کار کنید؟

چرا باید شما را استخدام کنیم؟

تک فارس

نقاط قوت شما چیست؟

نقاط ضعف شما چیست؟

درباره سازمان ما چه اطلاعاتی دارید؟

در پنج سال آینده خودت را کجا می بینی؟

اصول اخلاقی شغلی شما چیست؟

کدام محیط را برای کار کردن ترجیح می دهی؟

اختلاف نظرها با همکاران را چطور حل می کنید؟

همکاران و کارفرمای فعلی، شما را چطور توصیف می کنند؟

چطور فشارهای کاری را مدیریت می کنید؟

علاوه بر آمادگی برای پاسخ دادن به سوالات رایج، پیش از جلسه درباره پرسش هایی که می خواهید از مصاحبه کننده بپرسید نیز فکر کنید. این پرسش ها نشان دهنده میزان اهمیتی است که شما به عنوان کارجو برای درک بهتر سازمان و موقعیت شغلی قائل هستید.

T A K F A R S

تمرین کنید

تمرین کردن می تواند به پیشرفت و افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید یک مصاحبه فرضی را با شما ترتیب داده و بازخورد بدهد. همچنین می توانید صدایتان را ضبط کنید یا با خودتان در آینه صحبت کنید. به نحوه پاسخگویی به سوالات و زبان بدنتان دقت کرده و تلاش کنید آن را بهبود دهید.

اطلاعات خود را تکمیل کنید

پیش از حضور در مصاحبه، با افرادی که قبلاً در آن سازمان کار کرده اند صحبت کنید تا درباره محیط کاری و فرهنگ سازمانی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین می توانید به شبکه های اجتماعی شرکت سر بزنید تا درباره فرهنگ سازمانی آن بیشتر بفهمید. تا جایی که می توانید اطلاعات خود را درباره سازمان افزایش دهید تا بتوانید سوالات آگاهانه تری از مصاحبه کننده بپرسید.

لباس مناسب برای مصاحبه کاری بپوشید

ظاهر شما می تواند تأثیر زیادی روی برداشت اولیه مصاحبه کننده از شما داشته باشد؛ بنابراین پوشیدن لباس مناسب و اتوکشیده نکته مهمی است که هنگام آماده شدن برای جلسه باید رعایت کنید. نوع لباسی که می پوشید بستگی به سازمان و نوع فرهنگ آن دارد. به همین دلیل باید از قبل درباره فرهنگ سازمانی تحقیق کنید تا بتوانید لباس مناسب (رسمی یا غیررسمی) را انتخاب کنید.

در روز مصاحبه تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید

در روز مصاحبه تکنیک های مختلف مدیریت استرس و آرام سازی را تمرین کنید. سعی کنید ۱۵ دقیقه زودتر در محل مصاحبه حضور پیدا کنید، زیرا با این کار، حرفه ای بودن خود را به کارفرما نشان می دهید. بهتر است از قبل مسیرها و حجم ترافیک را بررسی کرده و به موقع از خانه خارج شوید. اگر احساس نگرانی می کنید، قبل از جلسه چند نفس عمیق بکشید. استرس امری طبیعی است اما باید تلاش کنید در طول مصاحبه، آرام باشید. اگر متوجه سوال خاصی نشده اید، از مصاحبه کننده بخواهید منظور خود را شفاف تر بیان کند.

ارتباط دوستانه ای با مصاحبه کننده برقرار کنید

مصاحبه کننده (معمولاً کارشناس منابع انسانی) رابط شما و کارفرما است. درحالی که او مصاحبه های زیادی را برگزار کرده و سوالات مشترکی را از افراد می پرسد، شما همچنان می توانید با پرسیدن سوالات شخصی تر، مصاحبه را به گفت وگویی دوستانه تر تبدیل کنید. تلاش کنید درعین حال که حرفه ای رفتار می کنید، رابطه شخصی دوستانه ای نیز با فرد مصاحبه کننده بسازید.

تک فارس www.takfars.ir

بعد از مصاحبه چه کنیم؟

نکته مهمی که اغلب کارجویان به آن توجه نمی کنند این است که فرایند مصاحبه پس از اتمام جلسه به پایان نمی رسد. بعد از اتمام جلسه با ارسال ایمیلی به کارفرما از او بابت زمانی که برای صحبت با شما صرف کرده است تشکر کنید. در ایمیل خود به جزئیات مهمی که در مصاحبه ذکر کرده اید مثل اشتیاق به سازمان و موقعیت شغلی درخواستی، اشاره کنید.

به یاد داشته باشید که بعد از یک مصاحبه شغلی ناموفق برای موقعیت شغلی که تصور می کردید برای آن مناسب هستید، نباید تسلیم شوید. شما می توانید با ارسال ایمیل یا تماس تلفنی با فرد مصاحبه کننده، علت اینکه در مصاحبه به خوبی عمل نکردید را شفاف کرده و توضیح دهید که چرا فکر می کنید برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید و در انتها، درخواست برگزاری مجدد جلسه را داشته باشید. عملی بودن این راهکار به سازمان و خود شما بستگی دارد، اما یک مسئله را نباید فراموش کنید: اگر هیچ تلاشی نکنید، شانس موفقیتتان صفر خواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر