تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه برای رسیدن به آرامش فکری چیست

image بهترین راه برای رسیدن به آرامش فکری چیست

نوشتن موارد کلیدی

باید موارد کلیدی و کلی را بیان کنید و بنویسید زیرا همان طور که می دانید ذهن مسائل مختلفی را در خود جا می دهد و شما طبیعتا نمی توانید تمام این موارد را ذکر کنید. پس در اینجا باید از تکنیک ۱۵ دقیقه ای استفاده کنید یعنی با در نظر گرفتن مدت ۲۵ دقیقه هر مورد کلی به ذهن شما خطور می کند را بیان نمایید در این ۱۵ دقیقه شما می توانید نکات مهم و کلیدی ذهن خود را تخلیه نمایید. پس از اینکه به مواردی از نکات و فعالیت های مهم در ذهن خود دست پیدا کردید باید بتوانید آنها را بر حس اهمیت اولیت بندی کنید و در صورت نیاز موارد اضافی را حذف کنید. پس از انجام شما خیلی راحت متوجه خالی شدن ذهن خود از افکار پراکنده و اضافی می شوید.

مدیتیشن

مدیتیشن هم وقتی که باعث دور ریختن انرژی منفی از ذهن شما می شود نوعی از حرکات برون ریی ذهن به حساب می آید. انجام حرکات مدیتیشن برای بعضی از افراد سخت است ولی با قرار دادن آن در یک برنامه ریزی روزانه می توانید خیلی بهتر آنها را انجام بدهید. حرکات مربوط به ریلکس کردن، تمرکز حواس و تنفس عمیق از جمله حرکات مهم در مدیتیشن هستند که برای جنبه های مختلف تقویت ذهن مورد استفاده قرار می گیرند.

تکفارس آی آر

تمرکز

بعضی از روانشناسان بالا بردن تمرکز حواس را معیاری برای پاکسازی ذهن می دانند و می گویند که در زمان هایی که دچار آشفتگی فکری هستید می توانید با ساکت شدن، تمرکز خود را بیشتر کنید و از نتایج آن هم بهره مند شوید.

پیاده روی

یکی از روش های مفید و موثر برای خالی کردن ذهن قدم زدن و پیاده روی است، زیرا باعث آرام شدن ذهن و آزاد شدن انرژی جمع شده در بدن می شود، پس در زمان زیاد بودن افکار در سر خود بهتر است کمی قدم بزنید و دفتری به همراه خود داشته باشید تا تمام چیزی که باعث مشغول شدن ذهن شما می شود را یادداشت کنید و یا در زمان راه رفتن با خود حرف بزنید.

خوابیدن

www.takfars.ir

برای پاک کردن ذهن از افکار بیهوده و بی ارزش، خواب نقش مهمی دارد و به همین دلیل در شب خوابی با کیفیت و کافی داشته باشید، زیرا با خوابیدن قسمت زیادی از ذهن خالی می شود.

نوشیدن آب

میل کردن آب برای خالی شدن ذهن از افکار اضافه و بیهوده بسیار مهم است و به همین دلیل برای داشتن آرامش ذهن و از بین رفتن سم از بدن، نوشیدن آب را به یاد داشته باشید.

نوشتن

یکی از روش های خوب در این زمینه نوشتن مطالبی می باشد که در ذهن شما به صورت پراکنده وجود دارد و شما نیاز به نظم دهی دارید و در نهایت به حذف بعضی از آنها مجبور هستید تا به آرامش ذهنی بیشتری برسید.

تمیز کردن محیط زندگی

تمیز کردن محیط منزل و یا کار هم برای خالی کردن ذهن از افکار پوسیده برای شما کمی عجیب باشد ولی طبق تحقیق انجام شده آشفتگی و بی نظمی باعث بروز افسردگی، اضطراب و افکار بد می شود و تمیز کردن محیط منزل باعث کاهش تمامی این مشکلات می شود و کمک زیادی به پاک کردن ذهن می شود.

آشفته نکردن صبحتان

پس از بیدار شدن از خواب، خیلی سریع سراغ تلفن همراه نروید، زیرا باعث مشغول شدن ذهن می شوید و همچنین شب ها در موقع خواب، موبایل را وارد اتاق خواب نکنید تا فضای آرامش بخش اتاق خواب حفظ شود و خبرهای بد در ذهن شما نفوذ نکند.

برای تقویت و آرامش ذهن باید یک محیط آرامش بخش را انتخاب کنید و کاری کنید که اضراب شما کاهش یابد.

تک فارس

زمانی که صحبت از تقویت ماهیچه ها به میان می آید، همه ی ما ناخودآگاه یاد باشگاه ورزشی می افتیم اما تمام ماهیچه های بدن انسان در باشگاه ورزشی ساخته نمی شوند. خبر بهتر این است که تقویت کردن ذهن نیازمند تمرین های سخت و طاقت فرسا نیست. درواقع تمرین های زیادی وجود دارند که می توانید به صورت روزانه انجام دهید و قدرت ذهنی خود را تقویت کنید اما یکی از آسان ترین کارها سپری کردن زمان در طبیعت است. جالب است بدانید پیاده روی در جنگل یا پیک نیک در پارک به ساختن یک ذهن قوی کمک می کند.

image بهترین راه برای رسیدن به آرامش فکری چیست

طبیعت گردی، سلامتی ذهنی را تقویت می کند

نتیجه ی مطالعات نشان داده است که فعالیت در طبیعت باعث افزایش میزان شادی می شود. همچنین نتیجه ی تحقیق دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵ ثابت کرده است که پیاده روی در جنگل، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. از طرف دیگری ثابت شده است مردمی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، نسبت به مردم شهری ۲۰ درصد کم تر به اضطراب و ۴۰ درصد کم تر به اختلالات خلقی مبتلا می شوند. بنابراین فضاهای سبز اطراف شهر باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

قدم زدن در فضای سبز میزان خستگی ذهنی را کاهش می دهد

نتیجه ی تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در یک مجله ی پزشکی ورزشی انگلیسی منتشر شد نشان داد که حدود یک کیلیومتر پیاده روی در یک پارک میزان خستگی مغز را به اندازه ی قابل توجهی کاهش می دهد. محققان متوجه شده اند که توانایی مغز انسان برای اینکه متمرکز بماند محدود است و سر و صداهای دائم فضای شهری باعث خستگی ذهن می شوند. اما طبیعت تأثیر آرامش بخشی روی ذهن دارد و زمانی که شخص در این محیط قرار می گیرد نسبت به فضاهای شهری، به توجه و تمرکز کمتری احتیاج دارد. بنابراین یک پیاده روی سریع در زمان ناهار یا گشت زدن در باغ در تعطیلات آخر هفته به جوان سازی ذهن کمک کرده و باعث افزایش میزان تمرکز می شود.

نگاه کردن به طبیعت، درد احساسی و فیزیکی را کاهش می دهد

اگر در فضای شهری زندگی می کنید و در اطرافتان پارکی وجود ندارد جای نگرانی نیست. نگاه کردن به عکس های طبیعت نیز دارای مزایای بی شماری بوده و به کاهش اضطراب کمک می کند. محققان متوجه شده اند بیماران در بیمارستان هایی که پنجره ای به طبیعت دارد، زودتر بهبود پیدا می کنند. اما همه از این امکانات برخوردار نیستند و درنتیجه می توانند با نگاه کردن به عکس های طبیعت از میزان درد و اضطراب خود بکاهند.

نگاه کردن به دریا، استرس را کم می کند

نتیجه ی تحقیقات در سال ۲۰۱۶ ثابت کرده است که نگاه کردن به دریا میزان استرس را کاهش داده و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. نگاه کردن به آب دریا نه تنها آرامش درونی را افزایش می دهد بلک میزان خلاقیت را نیز بالا می برد. بنابراین اگر می خواهید برای آرام شدن مسافرت کنید، مناطق ساحلی را در اولویت قرار دهید.

T A K F A R S

ماهیچه های ذهن را تقویت کنید

هر شخصی توانایی تقویت ماهیچه های ذهنی خود را دارد. تصمیم های ساده ای که در طول روز می گیرید روی تقویت ذهن تأثیر می گذارند و اگر با ترک عادات بد ذهنی همراه باشند تأثیرشان چندین برابر می شود. بنابراین از منزل بیرون بروید و زمانی را در طبیعت سپری کنید. این کار نه تنها برای سلامتی فیزیکی مفید است بلکه سلامتی روانی را نیز تضمین می کند.

image بهترین راه برای رسیدن به آرامش فکری چیست

رساندن بدن به حدی از اعتدال و آرامش شاید کاری سخت باشد ولی با اراده قوی این امر ممکن است و شما می توانید با اراده خود با استفاده از تکنیک های کاهش داهنده به این امر دست پیدا کنید.

شمردن شمارش معکوس

انجام دادن این روش تست هوش نیست، بلکه روشی خوب برای دست پیدا کردن به آرامش می باشد. پس وقتی که نگرانی زیادی به سراغ شما می آید، از شماره یک تا ده بشمارید و شمارش معکوس را شروع کنید، زیرا موقع شمارش و تمرکز روی اعداد، فکر کردن به مصاحبه های کاری و مشغولیت دیگر ذهنی کمرنگ تر می شود.

ریختن آب سرد روی مچ دست

وقتی که دچار استرس و اضطراب می شوید، برای غلبه بر آنها، می توانید کمی آب خنک روی مچ دست خود بریزید، کمی آب هم به پشت لاله گوش خود بریزید، انجام دادن این کار باعث می شود که آرامش به تمام بدن برسد.

در لحظه زندگی کردن

در لحظه زندگی کردن می توان به جای فکر کردن به تمام نگرانی های گذشته و یا وحشت از آینده، از زمان حال و الان لذت برد. زندگی کردن در حال بسیار مهم است و در واقع با این روش هیچکدام از نگرانی های گذشته و آینده نمی تواند شما را نگران کند.

تک فارس www.takfars.ir

بو کردن چیز های خوشبو

خنده تنها دوای استرس و اضطراب نمی باشد، بلکه برخی بو ها نیز می توانند در این زمینه معجزه کنند و از طریق تغییر حالات و احساسات منفی درونی افراد می توانند ایجاد آرامش نمایند.

از آنجا که بو کردن گل در زمان عصبانیت کار دشواری است، بنابراین می توانید با گذاشتن یک گلدان پر از گل های محبوب خود بر روی میز کار در هر زمان که خستگی یا نگرانی به سراغتان آمد به سراغ آن بروید و احساس خوبی را تجربه کنید. به طور کلی بوی گلاب، کرم های خوشبو، بوی سیب و لیموی تازه می توانند احساس آرامش بخشی ایجاد نمایند.

نفس عمیق کشیدن

یکی از راهکارهای موثری که شما را به حالت تعادل و آرامش می رساند نفس عمیق کشیدن است این کار به لحاظ بیولوژیکی موجب می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز وارد شود و در نتیجه عوامل آزار دهنده و ایجاد کننده استرس و اضطراب را از بین خواهد برد.

مدیتیشن

مدیتیشن از فعالیت های ورزشی و آرامش دهنده ای است که با قرار دادن فرد در حالتی از آرامش و خونسردی موجب می شود تا به سطحی از تسلط بر خود دست پیدا کند. همچنین این فعالیت ها موجب افزایش تمرکز خواهند شد.

برخی از این حرکات به تقویت عضلات و رهایی آنها کمک می کنند و از سوی دیگر نیز میزان هوشیاری فرد و انجام فعالیت های هوشیارانه را افزایش خواهد داد.

یوگا

یوگا نیز می تواند برای دستیابی به ارامش اعصاب تاثیرگذار باشد این فعالیت که مجموعه ای از حرکات انعطاف پذیر برای برقراری تعادل به همراه تکنیک های چند ثانیه ای تنفس عمیق است انجام این حرکات در کنار یکدیگر موجب می شود تا به تعادل و تمرکز بیشتری دست پیدا کنید.

تکفارس

در هنگام صبح هوشیاری بیشتر در صبح با انجام حرکت در ورزش یوگا می تواند برای کنترل اعصاب و شروع یک روز عالی موثر باشد.

تجسم و تصویرسازی

در برخی از موارد شما می توانید با تصور کردن موقعیت های آرامش بخش در ذهن خود به آرامش دست پیدا کنید به عنوان مثال شما می توانید با تصور طبیعتی آرامش بخش از فضایی سر سبز و زیبا انی آرامش را به خودتان هدیه دهید.

تقویت ذهن

تکنیک های آگاهی ذهن از جمله تکنیک هایی هستند که برای افزایش تمرکز و بالا بردن توجه فرد مورد استفاده قرار می گیرند. پایه انجام این تکنیک ها فعالتی های مدیتیشن هستند که موجب تقویت و تسلط شما بر روی ذهن خواهند شد.

مصرف خوراکی های آرامش بخش

در اینجا با معرفی بهترین انواع گیاه دارویی برای اعصاب و آرامش بیشتر به شما عزیزان کمک خواهیم کرد که راحت تر در مقابل استرس و اضطراب خود مقاومت کنید و برای دستیابی به ارامش اعصاب می توانید از این نوع داروهای موثر با اثرگذاری منفی کم استفاده کنید.

استفاده از دمنوش ها و مواد غذایی که موجب تنظم هورمون های بدن و رساندن آنها به سطحی از اعتدال می شود یکی دیگر از راهکارهای دستیابی به ارامش اعصاب است. چای سبز، عسل، دمنوش به لیمو، اسطوخودوس، شکلات، آدامس و انبه از جمله خوراکی های موثر برای این امر هستند.

ماساژ

در زمان هایی که اضطراب و فشار عصبی به سراغ شما می آید باید از راه های ماساژ درمانی تسلط بر خود استفاده کنید این کار موجب می شود تا شما تنش ها را از خود دور کنید و به آرامش دست پیدا کنید.

takfars.ir

ماساژ درمانی برای قسمت های عضلانی بدن که ارتباط مستقیمی با سیستم های عصبی دارند استفاده می شود. و عضلات شما را از حالت انقباض رها خواهد کرد.

گوش دادن موسیقی

موسیقی از جمله فعالیت های مناسب برای ارامش اعصاب است گوش کردن به موسیقی نوعی آرامش روانی و انگیزه را در افراد ایجاد می کند و برای مدتی شما را از تنش های موجود دور خواهد کرد.

همچنین پرداختن به فعالیت های مورد علاقه مانند نقاشی نیز می تواند تاثیرگذار باشد به طور کلی افرادی که به علایق خواسته های خود توجه می کنند کمتر دچار تنش و استرس هستند زیرا به انجام فعالیتی که به آن علاقه مندند می پردازند و خستگی آن را نیز تحمل می کنند.

تفریح

تفریح کردن در طبیعت از راهکارهای بسیار مهم برای رسیدن به آرامش اعصاب است که بیشتر روانشناسان تاکید می کنند تا در زندگی و برنامه روزانه خود داشته باشید این برنامه ها حتی می تواند در قالب قدم زدن های چند ساعته در طول روز باشد تا با استفاده از فضای آزاد و طبیعت به انگیزه و اشتیاق بیشتری دست پیدا کنید.

تنهایی

تنهایی بر خلاف نام وحشت انگیز خود در برخی از موارد خود می تواند به راهکاری برای دستیابی به ارامش اعصاب مورد استفاده قرار بگیرد. در زمان هایی که شما در محیط های تنش زا قرار می گیرید شاید تنهایی بهترین راه حل برای مقابله با آن باشد.

برقراری ارتباط با خدا

ارتباط داشتن با خدا موجب دستابی به آرامش معنوی می شود که کمتر چیزی می تواند آن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تک فارس آی آر

مثبت اندیشی

چگونه مثبت اندیش شویم راهکارهای مثبت اندیشی کدام اند؟ تغییر دادن نگرش و به دست آوردن دیدی مثبت نسبت به زندگی کاری آسان است و با وجود آگاهی امکان پذیر خواهد بود.

مثبت اندیشی نیز موجب تغییر نگرش و دیدگاه شما نسبت به زندگی خواهد شد و موجب می شود تا از زندگی لذت بیشتری ببرید. افرادی که در برخورد با مشکلات زندگی خود سعی می کنند تا راهی برای حل آن پیدا کنند دارای حدی از مثبت اندیشی هستند که آنها را از تنش ها دور می کند و موجب آرامش اعصاب خواهد شد.

تمیز بودن

تمیز بودن همیشه احساس خوبی می دهد، کثیفی حس تنش به وجود می آورد، همچنین تمیز بودن محیط منزل و اطراف هم باعث آرامش روح و جسم می شود.

خندیدن

خنده هم روش خوبی برای حفظ آرامش اعصاب است، پس می توانید همیشه بخندید، قهقه زدن روشی خوب برای مقابله با استرس است و با آزاد کردن هورمون هایی، احساس شادی را بیشتر می کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر