تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اطلاعات مفید و خواندنی درباره کوالا

image اطلاعات مفید و خواندنی درباره کوالا

کوالا (Phascolarctos cinereus یا در اصطلاح نادرست خرس کوالا) یک حیوان گیاه خوار از حیوانات بومی استرالیاست.

کوالا تنها دسته بزرگ نمایش دهنده گروه Phascolarctidae و یک گروه زنده با شبیه ترین خصوصیات به ومباتهاست (Wombats) که خانواده ومباتیدا (Vombatidae) را تشکیل می دهد. کوالاها در مناطق ساحلی نواحی جنوبی و شرقی قاره استرالیا پیدا می شوند و درکویین ایلند، جنوب استرالیا، ویکتوریا و ولز جنوبی جدید زندگی می کنند.

این حیوان با فک و بدن بزرگ و تنومند، سر بزرگ با گوش های گرد و کرکی و بینی بزرگ و قاشقی شکل به راحتی شناخته می شود. طول بدن کوالاها ۶۰ تا ۸۵ سانتی متر و وزن آن ها ۴ تا ۱۵ کیلوگرم است. رنگ خز آن ها از خاکستری نقره ای تا قهوه ای شکلاتی متغیر است. کوالاهای شمالی کوچکتر و روشن تر از کوالاهای جنوبی هستند.

کوالا ممکن است از ۱۳ تا ۱۸ سال در حیات وحش زندگی کند. در حالی که کوالاهای ماده به این مقدار عمر می کنند، کوالاهای نر به دلیل زندگی های خطرناک تری که دارند زودتر می میرند. کوالاها معمولا از افتادن از درخت نجات می یابند و فورا به بالا برمی گردند؛ اما آسیب دیدگی ها و مرگ هایی هم از افتادن اتفاق می افتد؛ بخصوص در نرهای مبارز، جوان و بی تجربه. راندمان جویدن درخت توسط کوالا از سن حدود شش سالگی شروع به پایین آمدن می کند. در نهایت دندان های تیز آن ها ناپدید شده و این حیوانات از گرسنگی می میرند.

تکفارس آی آر

کوالاها می توانند مورد هدف پاتوژن هایی مثل باکتری کلامیدیاسی قرار گیرند که باعث عفونت دستگاه ادراری و عفونت دستگاه تناسلی آن ها می شود. این بیماری ها در سرزمین این حیوانات گسترش یافته اند، اما در جمعیت های برخی جزایر وجود ندارند. ویروس کوالا (KoRV) ممکن است باعث سندرم سیستم ایمنی کوالا شود که بسیار شبیه ایدز در انسان هاست. شیوع KoRV در جمعیت کوالاها از شمال به جنوب استرالیا بوده است. جمعیت های شمالی کاملا تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته اند؛ در حالی که برخی از جمعیت های جنوبی (مثل جزیره کانگورو) عاری از این نوع ویروس بوده اند.

نام کوالا از چه چیزی گرفته شده است؟

کلمه کوالا از Dharug gula می آید که به معنی بدون آب است. زمانی بود که تصور می شد از آنجایی که این حیوانات اغلب از درخت پایین نمی آیند، پس می توانند بدون آب زندگی کنند و چون برگ های درخت اکالیپتوس آب زیادی دارد، پس کوالا اغلب نیازی به نوشیدن آب ندارد. اما این موضوع یک افسانه است. اگرچه صدای u که در زبان شناسی انگلیسی به صورت oo (در اسپل کردن مثل Coola یا Koola) نوشته شده است، اما احتمالا به اشتباه به oa تغییر یافته است.

بخاطر شباهت کوالا به خرس، این حیوان بخصوص توسط ساکنان جدید اغلب به اشتباه خرس کوالا نامیده می شود. اسم عمومی Phascolarctos از کلمه یونانی Phaskolos به معنی کیسه و Arktos به معنی خرس گرفته شده است. نام خاص Cinereus در لاتین برای معنی به رنگ خاکستر بکار می رود.

کوالا در تمام دنیا شناخته شده است و محل زندگی اصلی آن در باغ وحش های استرالیا و پارک های حیات وحش است. این حیوان در تبلیغات، بازی ها، کارتون ها و اسباب بازی ها به عنوان یک موجود آرام به تصویر کشیده شده است. همچنین آن ها صنعت گردشگری بین المللی را در استرالیا به بیش از یک میلیارد دلار استرالیا در سال ۱۹۹۸ رشد داده اند.

www.takfars.ir

در سال ۱۹۹۷ نصف ملاقات کنندگان استرالیا بخصوص گردشگران از کره، ژاپن و تایوان در جستجوی این حیوان در باغ وحش ها و حیات وحش ها بودند. همچنین حدود ۷۵% توریست های اروپایی و ژاپن کوالا را در صدر فهرست حیواناتی که تمایل به دیدن آن دارند قرارداده اند.

طبق گفته استفان جکسون زیست شناس، اگر شما یک نظرسنجی برای انتخاب حیوانی که نشان دهنده بیشترین ارتباط با استرالیا است بگذارید، خواهید دید که این حیوان از کانگورو در رای گیری جلو می زند. فاکتورهایی که باعث محبوبیت آن شده اند، بدن کودکانه و صورت شبیه خرس تدی این حیوان است.

image اطلاعات مفید و خواندنی درباره کوالا

کوالا چه می خورد؟

کوالا گیاه خوار است و در حالی که بیشتر رژیم غذایی آن ها از برگ های درخت اکالیپتوس تشکیل شده است، می توان آن ها را بر روی گونه های دیگر درختان مثل آکاسیا، آلوکاسوآرینا، کالیتریس، لپتوسپرموم و ملالئوسا نیز پیدا کرد. اگر چه شاخ و برگ بیش از ۶۰۰ نوع اکالیپتوس در دسترس است، این حیوان ۳۰ نوع از آن ها را ترجیح می دهد و گونه هایی که پروتئین بالا و فیبر و لگینین کم دارند را انتخاب می کند. محبوب ترین گونه اکالیپتوس بین آن ها میکروکوریس .ای. ترتیکورنیس و کامالدولنسیس است که تقریبا ۲۰ درصد رژیم غذایی آن ها را تشکیل می دهند.

کوالای ماده آب مورد نیاز خود را از طریق خوردن برگ ها تامین می کند، اما نرهای بزرگ تر آب اضافی مورد نیاز خود را از روی زمین یا درختان توخالی تامین می کنند. زمانی که این حیوان در حال خوردن است، شاخه را با یک پنجه می گیرد، در حالی که با پنجه دیگر به برگ ها چنگ زده است. کوالاهای کوچک می توانند به سمت انتهای شاخه حرکت کنند، اما کوالاهای بزرگ تر باید به شاخه های ضخیم تر بچسبند. این حیوان به طور متوسط ۴۰۰ گرم برگ در روز در طی ۴ تا ۶ وعده غذایی مصرف می کند. برخلاف شکل زندگی آن ها که با تحرک کم همراه است، کوالاها ذخیره چربی کمی داشته و اغلب نیاز به تغذیه کردن دارند.

کوالا خرس نیست

وقتی که صحبت در مورد این حیوانات پشمالو می شود، شما ممکن است اصطلاح خرس کوالا را هم بشنوید. درست است که ممکن است این حیوانات به دلیل گوش های گرد و دماغ سیاهشان شبیه به خرس باشند، اما درواقع خصوصیات مشترک زیادی با جانوران کیسه دار شبیه به وومبات ها دارند.

image اطلاعات مفید و خواندنی درباره کوالا

بچه کوالاها

تک فارس

بچه کوالاها در کیسه مادرشان به مدت ۶ ماه رشد می کنند و بعد از آن به مدت شش ماه دیگر در پشت مادرشان سواری می کنند و فقط از کیسه برای تغذیه کردن و خوابیدن استفاده می کنند.

کوالاها در استرالیا

در حالی که کوالا نماد حیات وحش ملی استرالیاست، این حیوانات را فقط می توان در جنوبی ترین و شرقی ترین بخش های استرالیا در طول خط ساحلی کویین آیلند، ولز جنوبی جدید، جنوب استرالیا و ویکتوریا پیدا کرد. آن ها در بالای درختان اکالیپتوس بوشلندهای بومی و جنگل ها زندگی می کنند و اغلب بین شاخه های درختان قرار گرفته اند.

این حیوانات باسن خیلی حمایت گری دارند.

زندگی کردن در درختان و قرار گرفتن بین شاخه های سخت نیازمند حمایت بسیاری است. خوشبختانه، کوالا غضروف خیلی قوی در انتهای ستون فقرات خود دارد که درختان اکالیپتوس را برای آن ها یک خانه بسیار مناسب کرده است.

خورندگان بهانه گیر

کوالاها با یک رژیم غذایی اکالیپتوس می توانند زندگی کنند و در روز ۱ کیلوگرم برگ را می توانند بخورند. خیلی جالب است؛ چراکه اکالیپتوس برای بسیاری از حیوانات سمی است، اما در کوالاها اندام مخصوص هضم کننده فیبر که سسوم نامیده می شود، سموم شیمیایی برگ ها را از بین می برد.

اما این حیوانات می توانند کاملا ایرادگیر باشند و در بین ۷۰۰ نوع مختلف اکالیپتوس، فقط کمتر از ۵۰ نمونه آن را می خورند. با این حال آن ها اغلب برگ هایی که بر بالای بلندترین درخت قرار گرفته اند را انتخاب می کنند که حاوی مواد مغذی و مایعات بیشتر است.

کوالاها آب نمی نوشند؟

بدلیل آنکه کوالا از برگ های آبدار اکالیپتوس تغذیه می کند، این تفکر وجود داشت که این حیوانات نیازی به آشامیدن ندارند. اما آن ها زمانی که لازم باشد از منابع آبی گوناگونی می آشامند، بخصوص در طی موج گرما یا خشکسالی.

T A K F A R S

۱۸ ساعت خواب

برخلاف شایعات، کوالاها بدلیل خوردن برگ های اکالیپتوس نشئه نمی شوند. اما بدلیل آنکه این برگ ها مواد مغذی خیلی کمی دارند، کوالا ها بیش از دیگر حیوانات نیاز به خوابیدن دارند که باعث ذخیره انرژی آن ها می شود.

کوالاها خانه خود را در اثر پاک سازی درختان از دست می دهند

بسیاری از کوالاها بدلیل آن که زیستگاه های جنگلی در اثر جنگل زدایی در حال از بین رفتن هستند، با مشکل اینکه جایی برای رفتن ندارند روبه رو شده اند. فقط در دو سال گذشته پاکسازی درخت در ولز جنوبی جدید، سرعت از بین رفتن زیستگاه های مهم برای کوالا را سه برابر کرده است؛ به طوری که تعداد این زیستگاه ها بسیار کم شده و یا کاملا از بین رفته اند.

وقتی درختان آن ها از بین برود، کوالاها زمان بیشتری را روی زمین در جستجوی غذا و پناهگاه می گذرانند. متاسفانه این زمانی است که این حیوانات به شدت در برابر برخورد با وسایل نقلیه، مورد حمله سگ قرار گرفتن و آلوده شدن به بیماری هایی مثل کلامیدیا که ناشی از موقعیت های استرس زاست آسیب پذیر می شوند.

تعداد کوالاها رو به کاهش است

در ولز جنوبی جدید ما یک چهارم کوالاها را در ۲۰ سال گذشته از دست داده ایم. خبر خوب این است که هنوز فرصت جبران برای تغییر این وضعیت وجود دارد.

image اطلاعات مفید و خواندنی درباره کوالا

چگونگی زندگی کوآلاها

غذای کوآلا چیست ؟

تک فارس www.takfars.ir

کوالاها از برگ های اکالیپتوس تغذیه می کنند و این رژیم غذایی انرژی اندکی را در اختیار آن ها قرار می دهد به همین دلیل جانور ساعت های طولانی را بر روی شاخه های درخت می خوابد که به ۲۰ ساعت در روز نیز می رسد. کوآلاها فقط در جنگل های اُکالیپتوس استرالیا زندگی می کنند.

آنها هر شب با دست های پرقدرتشان شاخه ها را می گیرند و شاخه به شاخه برگ های سخت اکالیپتوس را می خورند. آن ها در هر روز به گونه میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم برگ های اکالیپتوس می خورند.

آن ها به علت خوردن برگ های اکالیپتوس همیشه بوی همین برگ را می دهند. هیچ جانور دیگری جز کوآلا نمی تواند برگ های سخت اوکالیپتوس را بخورد.

کوآلا جانوری که آب نمی نوشد.

نام کوآلا به زبان بومی استرالیایی به جانوری که آب نمی نوشد تعبیر می شود اشاره ای به آنکه کوآلاها بسیار کم آب می نوشند.

شیوه عجیب غذا دادان کوآلاها به فرزندانشان

کوآلاهای مادر در سن ۶ تا ۷ ماهگی به فرزندان خود ماده ای را به عنوان غذا می دهند که در اصل نوع ویژه ای از مدفوعشان است.

باکتری هایی در دستگاه گوارشی این پستانداران وجود دارند که به آن ها کمک می کنند رشته های سلولزی موجود در برگ اوکالیپتوس را بشکنند.

در هنگام گذار از شیر مادر به تغذیه اوکالیپتوسی، مادر نخست با کمک آن مدفوع به فرزند خود میکروارگانیسم های مورد نیاز برای هضم گیاه را می خوراند.

پس از آنکه بدن فرزند پروتئین های مورد نیاز برای کمک به هضم را به دست آورد، تغذیه اصلی با برگ اوکالیپتوس آغاز می شود.

تکفارس

کار کوآلا خوردن و خوابیدن است.

نکته جالب دیگری که می توان در مورد کوآلا به آن اشاره کرد این است که این جانور همیشه بوی برگ اکالیپتوس می دهد زیرا در هر روز به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم از برگ های این درخت تغذیه می کنند.

البته در برخی موارد گزارش شده که تا یک هزار گرم هم برگ می خورد که برای سبک زندگی بی تحرک این جانور بسیار عجیب است.

بخش جالب ماجرا اینجاست که کوآلای تنبل بخشی از برگ ها را در گوشه لپ هایش ذخیره می کند تا بعدا به عنوان میان وعده صرفشان کند.

کوآلا ها چه زمانی به بلوغ کامل می رسند ؟

کوآلای ماده در دو سالگی به بلوغ کامل می رسد. این در حالیست که کوآلای نر برای رشد کامل به حدود ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارد.

درباره بچه کوآلا

اگر تصور می کنید که بچه کوآلاها باید خیلی بانمک و دوست داشتنی باشند، بد نیست بدانید که آنها کاملا بی مو و به اندازه لوبیا هستند.

آنها در ۶ ماه نخست زندگی خود به کیسه مادرشان می چسبند. در سه ماه بعدی به تدریج فقط در روزها به موهای بدن مادر می چسبند و شب ها به درون کیسه باز می گردند.

شب زی بودن کوآلا

takfars.ir

کوآلا به شب زی بودن شهرت دارد. اما آیا دلیل آن را می دانید؟ این حیوان در طول روز ۱۸ و گاهی حتی ۲۰ ساعت می خوابد. در نتیجه چندان جای تعجب ندارد که شب ها بیدار بوده و به زندگی برعکس خود با دیگر جانوران بپردازد.

البته به گفته دانشمندان، دلیلی این بی تحرکی، تغذیه اندک و محدود کوآلاست که باعث کم انرژی شدن بدنش می شود.

کوالای نر بالغ در مرکز سینه خود غذه ای دارد که ماده ای تیره و چسبناک ترشح میکند. حیوان این ماده را روی درختان می مالد تا بدین طریق قلمرو خودش را مشخص کرده و دیگران را از ورود به آنجا و تصاحب آن دور کند.

کوآلا شاید ظاهرا خیلی تنبل و بی حوصله به نظر برسد، اما این جانور در انتخاب برگ هایی که تغذیه می کند بسیار وسواس دارد. برای اثبات این ادعا کافیست بدانید که بیش از ۶۰۰ گونه مختلف برگ اکالیپتوس وجود دارد، اما کوآلاها فقط ۳ یا ۴ نوع از این برگ ها را می خورند.

آنها از میان اکالیپتوس های محل زندگی خود، بهترین ها و نمونه های موردنظرشان را انتخاب می کنند. به همین خاطر است که رژیم غذایی کوآلاهای مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است.

image اطلاعات مفید و خواندنی درباره کوالا

چرخه زندگی کوآلاها

کوآلاها حدودا ۱۲ تا ۱۶ سال عمر مفید دارند.

بزرگ ترین و کوچک ترین کوآلا

بزرگ ترین کوآلا بالغ بر ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و در ویکتوریا ساکن است. این درحالیست که کوچک ترین کوالای جهان در کوئینزلند شمالی زندگی می کند و فقط ۵-۵ کیلوگرم وزن دارد.

تک فارس آی آر

بیشتر جمعیت کوآلاها بین این دو منطقه، البته در جاهایی که درختان اکالیپتوس کافی داشته باشد، ساکن هستند.

سیستم گوارش کوآلاها

کوآلاها برای هضم غذای خود خاک و سنگریزه می خورند تا بافت برگ ها شکسته و روند هضم غذا آغاز شود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر