تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه مکمل و ویتامین های از پیر شدن جلوگیری می کنند

image چه مکمل و ویتامین های از پیر شدن جلوگیری می کنند

کلسیم

کلسیم یک ماده ی معدنی مهم است که نقش کلیدی در سلامت استخوان ها دارد. در زنان با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود. مکمل کلسیم، به خصوص اگر کلسیم کافی از غذاها دریافت نمی کنید، برای کمک به حفظ تراکم استخوان مفید است. مصرف ویتامین D می تواند جذب کلسیم را در بدن بهبود بخشد و به همین دلیل بعضی از مکمل ها به طور هم زمان حاوی کلسیم و ویتامین D هستند.

کلسیم به شکل های مختلف در مکمل های غذایی یافت می شود. مکمل های کربنات کلسیم باید همراه غذا مصرف شوند تا جذب بهتری داشته باشند. بسیاری از سالمندان از داروهای کاهش دهنده ی اسید معده استفاده می کنند که می تواند مانع جذب کربنات کلسیم شود. مکمل های سیترات کلسیم راحت تر جذب می شوند و نیازی نیست همراه با وعده ی غذایی مصرف شوند.

اگرچه مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم با بهبود تراکم استخوان مرتبط است، اما مشخص نیست که آیا می تواند به جلوگیری از شکستگی استخوان هم کمک کند یا خیر. به غیر از کلسیم، عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن و کاهش استروژن و تستوسترون که با افزایش سن رخ می دهد هم روی تراکم استخوان تأثیر منفی دارند.

تکفارس آی آر

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی مفید برای قلب هستند که می توانند با التهاب بدن مقابله کنند. شواهد علمی نشان می دهد که امگا ۳ از سلامت مغز محافظت می کند و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. علاوه بر این، علائم آرتروز را بهبود می بخشد و از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می کند. شما می توانید نیازتان به امگا ۳ را با مصرف ماهی و دریافت مکمل های روغن ماهی، روغن کریل (Krill oil) یا روغن جلبک تأمین کنید.

کلاژن

کلاژن پروتئینی است که در قسمت های مختلف بدن از جمله پوست، عضلات، تاندون ها و رباط ها یافت می شود. با افزایش سن تولید کلاژن کمتر می شود و در نتیجه بعضی از سالمندان تصمیم می گیرند که از مکمل های کلاژن استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد که مکمل کلاژن می تواند قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد و به کاهش علائم آرتروز از جمله درد و سفتی مفاصل کمک می کند.

کوآنزیم Q10

www.takfars.ir

کوآنزیم کیوتن یا CoQ10 ترکیب مهمی است که به تولید انرژی کمک می کند و کمبود آن با چند بیماری مختلف از جمله نارسایی قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و بیماری آلزایمر مرتبط است. با توجه به اینکه با افزایش سن میزان تولید CoQ10 در بدن کاهش می یابد، غالبا با هدف سالم پیر شدن و پیشگیری از بیماری ها توصیه می شود که دریافت آن از طریق غذا یا مکمل افزایش پیدا کند.

ویتامین D

ویتامین D که گاهی اوقات ویتامین خورشید نامیده می شود، یک ویتامین محلول در چربی است که هنگام مواجهه با نور خورشید در پوست ساخته می شود. به طور طبیعی غذاها حاوی ویتامین D کمی هستند و به همین دلیل بسیاری از افراد در معرض کمبود آن قرار دارند.

احتمال ابتلا به کمبود ویتامین D در افراد سالمند در مقایسه با سایرین بیشتر است. چون ممکن است از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنند تا احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهند یا در مقایسه با افراد جوان زمان بیشتری از وقت خود را در داخل خانه بگذرانند.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که مکمل های ویتامین D علاوه بر افزایش جذب کلسیم، به افزایش توده ی عضلانی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کاهش علائم افسردگی هم کمک می کنند. این فواید در افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند، مشهودتر است.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B روی جنبه های مختلف سلامتی تأثیر دارند و برای تولید انرژی، ترمیم DNA، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد مغز بسیار مهم هستند. حتی شواهد نشان می دهد که در سالمندان کمبود آن ها با افزایش خطر زوال شناختی، پوکی استخوان و بیماری قلبی مرتبط است.

اگرچه بیشتر بزرگسالان سالم می توانند نیاز خود به بعضی از ویتامین های گروه B مانند فولات (ویتامین B9)، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و تیامین (ویتامین B1) را با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل تأمین کنند، اما بعضی از آن ها ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند.

افرادی که از رژیم های غذایی با محدودیت زیاد پیروی می کنند یا جذب مواد مغذی در بدن آن ها به دلیل بیماری کاهش یافته است، باید مکمل دریافت کنند. افراد بالای ۵۰ سال در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند و باید با پزشک یا متخصص تغذیه درباره ی لزوم مصرف مکمل این ویتامین مشورت کنند.

پروتئین

تک فارس

بزرگسالان بالای ۶۵ سال در مقایسه با افراد جوان به پروتئین بیشتری نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف پروتئین توسط افراد سالمند با افزایش توده ی عضلانی و بهبود عملکرد عضلات همراه است.

وقتی سن بالا می رود، توده ی عضلانی و قدرت عضلات کاهش پیدا می کند که این موضوع می تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد و انجام فعالیت های روزمره را دشوارتر کند. افرادی که به پروتئین بیشتری نیاز دارند، می توانند به غذاهای مختلف مانند اسموتی یا پنکیک یک پیمانه پودر پروتئین اضافه کنند.

کورکومین

کورکومین (Curcumin) که رنگ زردچوبه از آن ناشی می شود، خواص بی شماری برای سلامتی دارد. تحقیقات انجام شده پیرامون فواید مصرف مکمل برای سالمندان نشان می دهد که این ماده ی پرخاصیت به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می تواند از بیماری های مزمن پیشگیری کند.

جینکو بیلوبا

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما نتایج به دست آمده از بعضی مطالعات نشان می دهد که جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba) می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و به کاهش علائم زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک کند.

نخل اره ای

غالبا از مکمل نخل اره ای (Saw palmetto) برای محافظت از سلامت غده ی پروستات و کاهش علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات که در میان مردان سالمند شایع است، استفاده می شود.

توصیه ها

مصرف بعضی از مکمل ها می تواند برای افراد سالمند مفید باشد، اما به یاد داشته باشید که همه ی افراد به مکمل نیاز ندارند. از سوی دیگر، بعضی از مکمل ها با داروها تداخل دارند یا در افراد مبتلا به بیماری های خاص باعث بروز عوارض جانبی جدی می شوند. به همین دلیل، باید قبل از توصیه به مصرف مکمل برای سالمندان با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرد.

T A K F A R S

با توجه به اینکه کیفیت همه ی مکمل ها یکسان نیست، توصیه می شود که محصولات تولیدشده توسط برندهای معتبر را خریداری کنید. لیست مواد تشکیل دهنده ی مکمل را با دقت بخوانید و از مصرف محصولاتی که حاوی مقادیر زیادی قند یا افزودنی های مصنوعی هستند، بپرهیزید. در نهایت، مکمل ها را دقیقا طبق دستورالعمل مصرف کنید و بروز عوارض جانبی را با پزشک در میان بگذارید.

با افزایش سن نیاز بدن به بعضی از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین D، آهن و ویتامین های گروه B تغییر می کند. بنابراین، توصیه های زیادی پیرامون مصرف مکمل برای سالمندان وجود دارد. با این حال، همه ی سالمندان به مکمل نیاز ندارند و این محصولات فقط برای افرادی که نمی توانند از طریق رژیم غذایی تمام نیازهای تغذیه ای خود را تأمین کنند، مفید هستند. اگر فکر می کنید که شما هم جزء این دسته از افراد هستید، با پزشک یا متخصص تغذیه برای شروع مصرف مکمل مشورت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر