تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله تحقیقی کوتاه برای مدرسه با موضوع دگرامدادی

image مقاله تحقیقی کوتاه برای مدرسه با موضوع دگرامدادی

دگرامدادی یا همان کمک به دیگران واژه ای است که به ما یاری رساندن و کمک کردن به دیگر افراد را بیان می کند.

یاری رساندن به همنوع خود یا هر نوع موجود زنده دیگر، زمانی که نیاز به کمک دارد، معنی دقیق دگر امدادی است. و شخص کمک دهنده، امدادگر و امدادرسان می باشد.

اهمیت دگر امدادی

از میان ۴۰ نوع بلایای طبیعی که در نقاط مختلف دنیا شناسایی شده و به ثبت رسیده است ۳۱ نوع آن در ایران مشاهده شده است. زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی، و موج گرما جزء بیشترین بلایای طبیعی رخ داده در ایران هستند. و ایران به دلیل موقعیت مکانی، جزء ده کشور بلاخیز دنیاست. سالانه این بلایای طبیعی جان هزاران هموطن ما را می گیرد که شاید اگر به موقع کمکی به آن ها می شد الان خانواده های کمتری عزادار بودند.

تکفارس آی آر

تأمین سلامت افراد جامعه، اگرچه در نگاه اول به عهده نهاد های دولتی می باشد. اما باید بدانیم که یک امر همگانی است. حتی اگر دستگاه های امدادی دولت هم به هنگام حادثه در کار ورود کنند. گاهی امدادگر ها با تأخیر وارد می شوند و یا به دلیل بزرگ بودن و پراکنده بودن حادثه با کمبود نیرو مواجه خواهند شد. در این مواقع است که نقش ما به عنوان یاری دهنده و نجاتگر پررنگ می شود.

اگرچه نهاد های دولتی نیز می توانند با توسعه فرهنگ دگر امدادی و برگزاری دوره ها و آموزش مباحث امدادی به افراد جامعه، مشارکت و ارتقای آمادگی مردم در مواقع بحران را افزایش دهند.

آنچه که باید در دگر امدادی بدانیم

اگر قبل از رسیدن نیرو های متخصص امداد، شما در محل حضور دارید و اصول کمک های اولیه پزشکی را نمی دانید بهتر است با کنترل احساسات خود شروع کنید. لازم به گفتن نیست که روبرو شدن با صحنه های دردناک و دلخراش سخت می باشد. از این جهت باید روحیه خود را قوی نگه دارید و دچار استرس و اضطراب نشوید و خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. این قانون را به یاد داشته باشید در صورتی که هنگام کمک کردن، آسیب ببینید دیگر قادر نیستید به افراد آسیب دیده کمک برسانید.

قدم بعدی، ارزیابی و بررسی صحنه حادثه و در صورت امکان، بی خطر ساختن آن است. باید مدیریت کار را به دست بگیرید و با اولویت بندی کردن کار هایی که باید انجام دهید شروع کنید. درست رفتار کردن در زمان های بحرانی باعث کاهش خسارت مالی و جانی و تلفات می شود.

www.takfars.ir

حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید که برای کمک رسانی بیشتر با مراکز خدمات اورژانس و یا مراکزی که برای کمک از طرف دولت به هنگام حادثه در نظر گرفته شده اند، تماس بگیرید.

تسلی بخشیدن، کمک و حمایت عاطفی و روانی شما از آسیب دیدگان نیز می تواند از مؤثرترین روش ها در دگر امدادی می باشد.

کمک هایی که بعد از وقوع حادثه انجام می دهید مانند کمک های مالی یا اسکان و دادن سرپناه و غذا به افراد آسیب دیده از بلایای طبیعی یا دست ساز بشر نیز دگر امدادی محسوب می شود.

گاهی ترک صحنه و محل حادثه نیز دگر امدادی است. متأسفانه هنوز در کشور دوری کردن از ازدحام و ترافیک، به هنگام وقوع حادثه فرهنگ سازی نشده است. حادثه پلاسکوی تهران یکی از این موارد دلخراش بود و به دلیل ازدحام جمعیتی که برای تماشا کردن محل حادثه آمده بودند مانع از حضور به موقع نیرو های متخصص امداد در محل حادثه شد.

در ایران طبق آمار های نهاد های دولتی ۹۰ درصد جمعیت در معرض خطر سیل و زلزله قرار دارند و ممکن است به دلیل عمق فاجعه امدادرسانی به موقع انجام نشود و با چالش های زیادی همراه باشد. با این اوصاف دگر امدادی مساله ی مهمی است که مردم باید پیشقدم شوند و دگر امدادی را با اصول آن یاد بگیرند تا به هنگام خطر برای حفظ جان همنوعان خود آماده باشند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر