تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

همان طور که در تصاویر می‌بینید در این روش ما زبانه کفش را با پارچه رنگی و طرح‌دار پوشش می‌دهیم و لازم است بدانید کفشی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد باید یک کفش پارچه‌ای بنددار باشد که زبانه آن پارچه‌ای است و به راحتی از خود کفش فاصله می‌گیرد (مثل کفش‌های مدل آل استار). پارچه‌ای که برای این کار استفاده می‌شود می‌تواند هر طرح و رنگی داشته باشد اما برای زیبایی بیشتر، بهتر است زمینه پارچه را همرنگ کفش خود انتخاب کنید و طرح پارچه را ریز انتخاب کنید تا هماهنگی بیشتری با ابعاد کفش داشته باشد. در هر صورت این شما هستید که با ذوق و سلیقه خود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و کفش‌های کتانی ساده خود را زیباتر و جذاب‌تر کنید.

وسایل لازم برای تزئین کفش‌های کتانی ساده

یک جفت کفش پارچه‌ای (طبق شرایطی که در قسمت قبل عنوان شد)

پارچه طرح‌دار یا رنگی به مقدار لازم (حدود ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر)

تکفارس آی آر

قیچی کوچک

چرخ خیاطی

نخ در رنگ مناسب

چسب پارچه

کاغذ الگو

www.takfars.ir

مداد

اتو

میز اتو با سطح مخصوص اتو کردن آستین

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

روش تزئین کفش‌های کتانی ساده با پارچه

در اولین قدم باید الگوی کار را آماده کنید. هر کفشی بر اساس اندازه و مدل خود می‌تواند الگوی زبانه متفاوتی داشته باشد پس شما خودتان باید بتوانید این الگو را استخراج کرده و برش پارچه را بر اساس آن انجام دهید. ابتدا کفش را کاملا بشویید و تمیز کنید تا برای کار آماده شود. وقتی کفش خشک شد بندهای آن را کاملا خارج کنید و اگر زبانه کفش شما لوگوی دوخته شده‌ای دارد آن را جدا کنید، بعد از اتمام کار می‌توانید آن را روی پارچه جدید بدوزید.

برای آماده کردن الگو می‌توانید از کاغذ معمولی هم می‌توانید برای این کار استفاده کنید اما کاغذ الگو به دلیل بافت خاصی که دارد بهتر روی پارچه می‌نشیند. اگر به کاغذ الگو دسترسی ندارید می‌توانید از کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی هم استفاده کنید. کاغذ را در اندازه مناسب (حدود ۲۰ در ده سانتی متر) برش بزنید و سراغ مرحله بعد بروید.

کفش را در قسمت مخصوص اتو کردن آستین روی میز اتو قرار دهید طوری که انتهای بالشتک تا پنجه کفش فرو برود، برای محکم کردن کفش در محل خود می‌توانید از چند سنجاق ته گرد هم کمک بگیرید. در همین حالت الگوی تهیه شده را مانند تصویر در محل درست آن قرار دهید طوری که لبه آن به قسمت لاستیکی کفش برسد.

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

دور تا دور زبانه کفش را با مداد روی کاغذ علامت بزنید و پس از این که کار شما به اتمام رسید کاغذ را از روی کفش بردارید. یک بار دیگر آن را روی کفش قرار دهید تا مطمئن شوید که همه چیز درست انجام شده است.

تک فارس

حال باید سراغ برش پارچه بروید. الگوی آماده شده را بردارید و مانند تصویر روی پارچه قرار دهید و با سنجاق محکم کنید. پارچه را طوری برش بزنید که از لبه‌ها ۳ تا ۵ میلی‌متر فاصله داشته باشد. قبل از این که کار را شروع کنید مجددا پارچه را روی زبانه کفش قرار دهید تا از درست بودن اندازه‌ها مطمئن شوید. فراموش نکنید که شما به دو عدد از این زبانه‌های پارچه‌ای نیاز دارید و کار برش را باید دوبار و قرینه هم انجام دهید.

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

در این مرحله باید لبه‌ها را تمیزکاری کنید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد مثلا می‌توانید از قسمت زیگزاگ چرخ خیاطی استفاده کنید و تمیزکاری را انجام دهید، می‌توانید از یک نوار باریک استفاده کنید و لبه‌ها را بدوزید و یا می‌توانید از چسب مخصوص تمیزکاری (که در این تصاویر از آن استفاده شده است) کمک بگیرید. برای این کار لبه‌های پارچه را به اندازه ۳ تا ۵ میلی‌متر که اضافه برش زدید تا کنید و با چسب بچسبانید، اگر به این نوع چسب دسترسی ندارید می‌توانید با چرخ خیاطی هم این دوخت را انجام دهید.

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

حال که زبانه‌های پارچه‌ای آماده شده‌اند می‌توانید آن‌ها را روی کفش نصب کنید. این کار را باید در دو مرحله انجام دهید. در مرحله اول کفش را روی میز اتو نصب کنید و زبانه کفش را چسب بزنید. پارچه برش خورده و آماده شده را روی این زبانه قرار دهید و با چند سنجاق ته گرد در محل خود محکم کنید. دقت کنید که در این مرحه نباید عجله کنید و باید به چسب فرصت دهید تا خشک شود. حتما از چسب مخصوص پارچه استفاده کنید و فراموش نکنید که این چسب فقط برای محکم کردن پارچه در محل خود است و اتصال نهایی در مرحله بعدی انجام می‌شود.

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

پس از این که چسب خشک شد کفش را از میز اتو خارج کرده و سراغ چرخ خیاطی بروید. قبل از این کار می‌توانید یک بار با اتو پشت زبانه را اتو بزنید تا چسب کاملا خشک شود و هیچ حبابی زیر آن نماند. در صورت نیاز اضافه‌های پارچه را هم که از زبانه بیرون زده است قیچی کنید. زبانه کفش را زیر چرخ خیاطی قرار دهید و دور تا دور زبانه را با دوخت معمولی یا زیگزاگ بدوزید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید به لبه پلاستیکی زبانه نزدیک شوید اما اگر موفق نشدید نگران نباشید چون این قسمت زیر بندهای کفش باقی می‌ماند و دیده نمی‌شود.

image آموزش تزیین کفش کتانی ساده با پارچه و روبان

در مرحله آخر هر نخ اضافی و پارچه ریش ریش شده‌ای را که باقی مانده است با قیچی جدا کنید و لوگوی کفش را که قبل از شروع کار جدا کرده بودید مجددا بدوزید. بندهای کفش را دوباره بیندازید، برای ایجاد یک تغییر اساسی می‌توانید از بندهای جدید با رنگ متفاوت هم استفاده کنید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر