تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

از مقایسه خودم با دیگران خسته شده ام راه درمان

image از مقایسه خودم با دیگران خسته شده ام راه درمان

چرا خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم؟

ترس و احساس ناامنی

افراد گاهی به دلیل ترس و ناامنی، حسادت خودشان را دیگران مقایسه می کنند. به عنوان مثال زمانی که طرف مقابل به موفقیتی می رسد یا ماشین جدید می خرد، شخص احساس ناامنی می کند و این موفقیت ها را با زندگی و موفقیت های خود مقایسه می کند و نشخوارهای ذهنی، حسادت و خشم درونی در او ایجاد می شوند. گاهی افراد به دلیل ترس از اینکه طرف مقابل به قدری رشد کنند که آنها دیده نشوند و فراموش شوند نیز خودشان را با دیگران مقایسه می کنند تا مطمئن شوند که خودشان نیز باارزش هستند و دیده می شوند.

انگیزه نداشتن برای رشد و پیشرفت کردن

تکفارس آی آر

برخی از افراد نیز به دلیل اینکه انگیزه و پشتکار لازم برای رشد و پیشرفت کردن را ندارند، به کسانی که رشد کرده اند و به موفقیت رسیده اند پیشرفت می کنند، حسادت می کنند و خودشان را با دیگران مقایسه می کنند.

عدم اعتماد به نفس کافی

یکی از اصلی ترین دلایل مقایسه کردن خودتان با دیگران، عدم اعتماد به نفس کافی است. افرادی که خودشان را ضعیف می پندارند و دچار خودکم بینی هستند، اغلب در دام مقایسه کردن خود با دیگران می افتند. البته این افراد لزوما ناموفق و شکست خورده نیستند، بلکه به دلیل خودکم بینی و کمبود اعتماد به نفس، موفقیت های خودشان را نمی توانند ببینند و در عوض، موفقیت های دیگران را در ذهن شان بسیار بزرگ تر از آنچه که هست می بینند.

کمال گرایی

یکی دیگر از دلایل مقایسه کردن خود با دیگران، کمال گرایی افراطی است. افرادی که دوست دارند همه چیزشان کامل باشد و باید حتما برتر از دیگران باشند، مدام در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند تا ببینند آیا چیزی از دیگران کم دارند یا خیر؟ این افراد اغلب به این نتیجه می رسند که دیگران کامل تر هستند و خودشان نمی توانند به جایگاهی که دوست دارند برسند. این نوع طرز فکر و مقایسه کردن پی در پی، روحیه شان را بیشتر تضعیف می کند.

www.takfars.ir

معایب و آسیب های مقایسه کردن خود با دیگران

شادی را از شما می گیرد

مقایسه کردن، شما را افسرده، غمگین و عصبی می کند و شادی را از شما می گیرد. به جای مقایسه کردن خود با دیگران، سعی کنید دیگران را به عنوان الگو و انگیزه خود در نظر بگیرید و اگر ویژگی مثبتی در آنها وجود دارد که دوست دارید شما هم داشته باشید، آن ویژگی را با کار کردن روی خود ایجاد کنید و نه اینکه حرص بخورید و احساس کنید شکست خورده هستید چون آن ویژگی را ندارید. به عنوان مثال اگر دوست تان بسیار بااعتماد به نفس و بااراده است اما شما خودتان را ضعیف می بینید، به جای مقایسه کردن خودتان با او و دامن زدن به حس بی ارزشی و خودکم بینی خود، سعی کید مشکل را پیدا کرده و روی خودتان کار کنید تا شما هم مثل او قوی و بااعتماد به نفس شوید.

پیشرفت شما متوقف می شود

اگر وقت تان را با بررسی کردن موفقیت های دیگران و افکار منفی بگذرانید، از فرصت های رشد و پیشرفت خودتان عقب می مانید. با تمرکز کردن بر روی دیگران، تمرکزتان از روی خودتان برداشته خواهد شد و این موضوع هیچ نتیجه مثبتی برای شما در پی نخواهد داشت.

کاهش شدید اعتماد به نفس

مقایسه کردن خودتان با دیگران، هیچ فایده ای ندارد و به احساس بی ارزشی تان دامن می زند. این کار، فقط حال خود و زندگی تان را بد می کند و حتی بر روی طرز تفکر و رفتارهایتان نسبت به دیگران هم تاثیر منفی می گذارد.

افسردگی

افسردگی یکی از آسیب ها و پیامدهای مقایسه خود با دیگران است که می تواند به مرور زمان تشدید شود و تبدیل به افسردگی شدید شود که زندگی شخص را به شدت مختل می کند. مسلما اگر دچار افسردگی شوید، دیگر انگیزه ای برای پیشرفت نخواهید داشت و گمان می کنید که دیگران قوی تر از شما هستند و شما به دلیل ضعف تان، نمی توانید پیشرفت کنید.

اضطراب و افکار منفی

تک فارس

هرچقدر بیشتر خودتان را با دیگران مقایسه کنید، استرس و اضطراب بیشتری خواهید داشت و افکار منفی تمام ذهن و وجودتان را به اسارت خواهد گرفت.

چگونه مقایسه کردن خود با دیگران را کنار بگذاریم؟

شما نمی توانید ظاهرتان را تغییر دهید

اگر از لحاظ ظاهری دائما خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، این نکته را بدانید که هر کسی زیبایی های خاص خود را دارد و شما نمی توانید خودتان را تغییر دهید و کاملا تبدیل به شخص دیگری شوید. زیبایی یک صفت نسبی است، یعنی هر شخصی تعریف خاصی از زیبایی دارد. شاید برخی از افراد چهره شما را معمولی بدانند، اما شک نداشته باشید که افرادی هستند که چهره شما را بسیار زیبا و جذاب می بینند.

زندگی هیچ کس کامل و عالی نیست

اگر خوب بررسی کنید و دقت داشته باشید، زندگی هیچ کس کامل و عالی نیست. هر کسی در زندگی اش نواقصی را دارد و گاهی به جایی رسیده است که کاملا احساس شکست خوردگی می کرده است، اما دوباره از نو شروع کرده است تا به موفقیت برسد. حتی اگر زندگی افراد معروف را در نظر داشته باشید، می بینید که آنها نیز سختی هایی دارند و زندگی شان کامل و عالی نیست چون همه ما انسان هستیم و در کنار خوشی ها، ناراحتی و سختی هم می کشیم.

همیشه افرادی بهتر از شما خواهند بود

شاید برخی از افراد بر این باور نباشند اما حقیقت دارد که در برخی از زمینه ها، همیشه در جهان افرادی بهتر از شما خواهند بود، یعنی شما نمی توانید برترین شخص در همه زمینه ها باشید.

به خود و زندگی تان رسیدگی کنید

به جای اینکه خودتان را با دیگران مقایسه کنید، به فکر خود و زندگی تان باشید که چه کار کنید تا پیشرفت کنید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که با پس رفت کردن دیگران، شما پیشرفت نمی کنید چون در دنیا هر کسی جایگاه خاص خود را دارد و شما با گرفتن جایگاه دیگران، به موفقیت نخواهید رسید. بنابراین فقط به مسیر زندگی و اهداف خودتان نگاه کنید و تلاش کنید تا جایگاه خودتان را اشغال کنید.

T A K F A R S

گذشته تان را دوست داشته باشید

به زندگی هر کسی که نگاه کنید، متوجه می شوید که هر کسی اشتباهاتی را انجام داده است. شما نیز به عنوان یک انسان، خالی از اشتباه نبوده اید. اشتباهات تان را ببخشید و گذر کنید. گذشته تان را با همه کم و کاستی هایش دوست داشته باشید. این کار، باعث می شود به جای سرزنش کردن خود و افسوس خوردن و در جا زدن، بتوانید حال و آینده تان را بسازید و اجازه ندهید گذشته، باعث شود مدام در زندگی در جا بزنید و در گذشته گیر کنید. شما هنوز فرصت های زیادی را در پیش رو دارید. سعی کنید از این فرصت ها به خوبی استفاده کنید تا در آینده افسوس نخورید که چگونه این روزها را هدر دادید.

قدردان هر آنچه که دارید باشید

اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که اکنون شما نعمت های زیادی در زندگی دارید که آنها را نادیده می گیرید. خانواده، دوستان و زندگی خودتان، همگی نعمت هایی هستند که باید از آنها بهره ببرید و در جهت پیشرفت و رشد خود از آنها استفاده کنید.

از دیگران الگو بگیرید اما مقایسه نکنید

فکر کنید که دیگران از چه طریقی به موفقیت رسیده اند؟ چقدر تلاش کردند؟ پول و ظاهر قضیه را فراموش کنید و بیشتر بر روی تلاش و پشتکار و ویژگی های اخلاقی و رفتاری که باعث موفقیت شده است، دقت کنید.

خودتان را با خودتان مقایسه کنید

به جای مقایسه کردن خود با دیگران، خودتان را با شرایط فعلی خودتان مقایسه کنید. بررسی کنید که در گذشته چه ضعف هایی داشتید و اکنون چه ضعف هایی دارید و چگونه می توانید این نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید. مقایسه کردن خود با شرایط فعلی خودتان، باعث رشد شما خواهد شد.

موفقیت های کوچک تان را جشن بگیرید

به جای نادیده گرفتن موفقیت های کوچک تان، آنها را جشن بگیرید و واقعا شادی کنید. لازم نیست افراد زیادی را به جشن تان دعوت کنید. حتی اگر تنها هستید می توانید خودتان به تنهایی جشن بگیرید. به عنوان مثال به خودتان پاداش دهید و کاری را انجام دهید که عمیقا از آن لذت می برید. این پاداش و لذت دادن به ضمیرناخودآگاه تان، به شما کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای پیشرفت کردن داشته باشید.

تک فارس www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر