تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور برای بقیه آدم جذابی باشم

image چطور برای بقیه آدم جذابی باشم

با افراد ارتباط چشمی خوبی بگیرید

داشتن ارتباط چشمی مناسب با مخاطب، تاثیر بسیار زیادی در انتقال مطلب به او دارد. در اصل زمانی که با او ارتباط چشم در چشم خوبی می‌گیرید، مجبورش می‌کنید که به صحبت های شما گوش دهد و تمام توجه خود را روی شما متمرکز کند.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید نگاه خود را روی تمامی افارد پخش کنید و فقط به یک نفر توجه نکنید. توجه کردن فقط به یک نفر ممکن است باعث عصبانیت و ناراحتی سایر افراد شود. حتماً همه جوانب را در نظر بگیرید و سپس با دیگران ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید.

انرژی کافی داشته باشید

تکفارس آی آر

نوع حرف زدن شما نشان دهنده میزان انرژی درونی شماست. وقتی بی حس و حال و سرد صحبت می کنید، کم کم موجب دلزدگی مخاطب می شوید و او را از ادامه دادن مسیر منصرف خواهید کرد. حتماً توجه داشته باشید زمانی که در حال صحبت کردن با دیگران هستید، بسیار سرحال و پر انرژی با آنها صحبت کنید، تا آنجا که می توانید لبخند بزنید و اجازه دهید مخاطب با شما احساس راحتی و آرامش داشته باشد.

افرادی که در هنگام صحبت کردن انرژی کافی را ندارند، اغلب به انسان احساس عدم صمیمیت و یا سرد بودن را القا می کنند. به خاطر همین موضوع معمولاً مخاطب آنها از هم صحبتی هیچ لذتی نمی برد و ترجیح می دهد هر چه سریع تر بحث را خاتمه دهد.

صحبت کردن یکی از راه های اصلی انتقال انرژی به دیگران است؛ تن صدای مناسب یکی از همان گزینه هایی است که به شدت بر انرژی شما اثر گذار است. اگر مدام آهسته و آرام صحبت کنید، قطعاً مخاطب فقط به یک چیز فکر می کند و آن هم این که شما خسته هستید و علاقه ای هم به صحبت ندارید. پس اگر دوست دارید جز افرادی باشید که همنشینی با آنها لذت بخش است، حتماً به میزان انرژی که صرف یک مکالمه می‌کنید توجه کافی و لازم را داشته باشید.

پراکنده صحبت نکنید

یکی از اتفاقات بسیار رایج که در اکثر ارتباطات به چشم می خورد، این است که گوینده مدام از این شاخه به آن شاخه می پرد. به عنوان مثال در حال صحبت کردن پیرامون مسائل کاری خود است که ناگهان به سراغ انتقاد از یکی از دوستان خود می رود. شنونده در این مواقع دچار سردرگمی و خستگی ذهنی خواهد شد. چراکه هنوز مغز او صحبت های شما درباره موضوع قبلی را پردازش نکرده. به همین علت وقتی که شما ناگهان به سراغ مطلب دیگری می‌روید و درباره آن شروع به صحبت می‌کنید، احساس گیجی ذهنی به وی دست می‌دهد.

www.takfars.ir

اجازه دهید مخاطب در ذهن خود پرونده مطالب گذشته را به صورت کامل ببندد، سپس به سراغ موضوع دیگری بروید. مدام از این شاخه به آن شاخه نپرید. این امر جذابیت گفت‌وگو را تا حد قابل توجهی پایین خواهد آورد. وقتی مطلبی را بیان می کنید آن را دنبال نمایید و به هدف مشخصی برسانید، سپس وقتی که مطمئن شدید مخاطبتان هم مطالب خود را بیان کرده و دیگر قرار نیست چیز دیگری مطرح شود آنگاه می توانید به سراغ موضوع بعدی بروید. علاوه بر این زمانی که بین موضوعات مختلف در گردش باشید، خودتان هم کم کم رشته کلام از دستتان خارج می شود و جذابیت صحبت کردنتان تا حد قابل توجهی پایین خواهد آمد. این مورد، یکی از مهم ترین دلایل خسته کننده صحبت کردن نیز هست.

شنونده خوبی باشید

در گفتگوی موفق، هر دو طرف باید به یک اندازه صحبت کنند و مطلب برای بیان کردن داشته باشند. اینکه شما به تنهایی مجلس را در دست بگیرید و مدام صحبت کنید، گفت و گو نام ندارد و مسلماً بعد از مدتی باعث خستگی مخاطب یا مخاطبانتان خواهد شد. اگر قرار است یک گفتگو شکل بگیرد، باید همان قدر که صحبت می کنید اجازه دهید فرد مقابل هم اظهار نظر کند و مطالبی را که در ذهن دارد، به زبان بیاورد.

پس شنونده خوبی هم باشید تا فردی حرفه ای و جذاب به نظر برسید. تمام حواس خود را به صحبت های طرف مقابل معطوف کنید و به او نشان دهید که تا چه اندازه حرف های او برای شما مهم است. متاسفانه برخی افراد در جمع آنقدر صحبت می‌کنند که دیگران خسته می شوند و هیچ تمایلی به ادامه همنشینی با آن ها ندارند.

مقصود ما این نیست که شما حرف نزنید؛ بلکه منظور ما این است که همان اندازه که صحبت می کنید به دیگران هم شانس صحبت کردن بدهید. زمانی که مقداری از مطلب مورد نظر خود را بیان کردید، سکوت کنید تا فرد مقابل هم متناسب با صحبت‌های شما نظرات خود را بیان کند؛ یا اینکه اگر حرفی برای گفتن نداشت شما با سوال پرسیدن او را در بحث درگیر کنید. هیچ رابطه یک طرفه ای لذت بخش نخواهد بود. گفت و گو کردن هم از این قانون جدا نیست.

آهسته و آرام صحبت کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، آهسته و آرام صحبت کردن است. وقتی در تلاشید با سریع حرف زدن مهارت خود را به رخ بکشید، فراموش نکنید که ممکن است در تلفظ بعضی از کلمات دچار خطا شوید و حتی آنها را جابجا مطرح کنید. بنابراین زمانی که در حال صحبت کردن با دیگران هستید، سرعت را کنار بگذارید.

مخاطب قرار است بتواند منظور شما را به طور کامل در یابد و این امر محقق نمی شود مگر با شمرده صحبت کردن شما. ضمن اینکه سرعتی حرف زدن میزان تمرکز شما را کاهش می دهد و درباره مخاطب تان هم به همین شکل عمل می‌کند. یعنی او هم تمرکز ذهنی اش کاهش پیدا می‌کند و نمی‌تواند مطالبی که بیان می کنید، به خوبی در ذهن خود پردازش کند. همانطور که متوجه شدید سریع حرف زدن به هیچ عنوان نشان دهنده مهارت شما در صحبت کردن نیست.

زیاد صحبت نکنید.

کم حرفی اصلاً جذاب به نظر نمی‌رسد و افرادی که کمتر صحبت می‌کنند معمولاً افراد منزوی و یا درون گرایی هستند که برقرار کردن ارتباط با آنها دشوار است؛ حتی شاید خود شما هم تمایل بسیار زیادی به برقراری ارتباط با فردی که کمتر صحبت می‌کند و ارتباط کلامی خوبی ندارد، نداشته باشید. اما توجه کنید قرار نیست اگر فردی که کم صحبت می کند در نظر دیگران جذاب به نظر نمی رسد، شما از سوی دیگر آنقدر حرف بزنید که دیگران از دست شما فراری باشند.

تک فارس

رعایت اعتدال در هر زمینه ای لازم و شرط موفقیت است؛ اگر دوست دارید افراد مختلف از هم صحبتی با شما لذت ببرند، سعی کنید به اندازه کافی حرف بزنید. نه آنقدر کم که تصور کنند مغرور هستید و نه آنقدر زیاد که فکر کنند شما یک فرد لوده و بیش از اندازه حراف می باشید که باید از دستتان فرار کرد. البته به این نکته مهم نیز توجه کنید که در هر زمینه‌ای اظهار نظر ننمایید، مگر اینکه نظر شما را جویا شوند و یا اینکه موضوع مورد بحث در حیطه تخصصی شما بوده باشد. پس به خاطر داشته باشید پرحرفی نشانه خوش صحبتی نیست.

تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید

آیا تا به حال متوجه شده اید، یک کلمه از زبان هر شخص می تواند تلفظ مستقلی داشته باشد و این یک مشکل بسیار بزرگ است که اغلب ما آن را ناچیز می پنداریم و به سادگی از کنار آن گذر می کنیم؟این یکی از بزرگ‌ترین خطاهایی است که می توانید در صحبت کردن مرتکب شوید و مثل افراد مبتدی و عام صحبت کنید. درست است شاید زمانی که در کنار دوستان و خانواده خود باشید، این تلفظ اشتباه و غلط مشکل چندانی را ایجاد نکند و از نظر آنها هم موضوع قابل توجهی نباشد.

اما وقتی که همین اشتباه را در یک جمع مهم تکرار کنید، مطمئن باشید که موجب تمسخر و پایین آمدن کیفیت سخنان شما خواهد شد. بنابراین لطفاً اگر واژه را جدید آموزش می بینید، حتماً سعی کنید تلفظ صحیح آن را از لغت نامه ها و یا حتی اینترنت پیدا کنید و یاد بگیرید و اگر هم واژه را از قبل شنیده اید که توسط افراد مختلف به صورت های متفاوتی تلفظ می‌شوند، حتما پیگیر آن شوید و تلفظ صحیح آن را پیدا کنید. اینکه دیگران اشتباهی را مرتکب می شوند و آن را عادی جلوه می دهند، دلیل موجهی برای این موضوع که شما نیز آن اشتباه را تکرار کنید،نمی باشد. قرار نیست ما همواره بر جهل خود باقی بمانیم.

اعتماد به نفس داشته باشید

اگر می خواهید به فردی تبدیل شوید که جذاب صحبت می کند، باید بدانید که اعتماد به نفس، اصلی ترین و مهم ترین لازمه این کار است. بدیهی است که اگر این اطمینان را به خود نداشته باشید که شما هم می توانید جذاب صحبت کنید و به فردی محبوب تبدیل شوید، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

در کنار این مورد، اگر اعتماد به نفس در وجودتان پدیدار نباشد، اصلاً نمی توانید صحبتی را بر زبان بیاورید و دائماً نگران این هستید که نکند دیگران مسخره ام کنند، نکند نتوانم خوب این مطلب را بیان کنم، نکند اتفاق خوبی در این صحنه نیفتد، نکند …

پس نیاز است ابتدا اعتماد به نفس صحبت در جمع را به خوبی داشته باشید و حتی بعد به سراغ سایر تکنیک ها بروید. (دقت کنید که به قدری اهمیت اعتماد به نفس بالاست که اگر آن را نداشته باشید، به هیچ وجه نمی توانید صحبت در جمع موفقی داشته باشید.)

وقت شناس باشید

وقت‌شناسی و مدیریت زمان از آنجایی برای یک فرد جذاب اهمیت دارد که او با افراد زیادی در ارتباط است.

T A K F A R S

اگر به موقع به جلسه سخنرانی یا جلسه دیگری نرسید یا صحبتتان را در جلسات مختلف را بیشتر از زمان تعیین شده ادامه دهید، حق تعداد زیادی از مخاطبان خود را در این زمینه ضایع کرده‌اید. در این صورت علاوه بر آنکه توجه و همراهی مخاطب را در حین سخنرانی از دست می‌دهید، مقبولیت خود را در بین آن ها نیز تا حدود زیادی کاهش می‌دهید.

بنابراین تلاش کنید با برنامه‌ریزی منظم، خود را سروقت به جلسات برسانید، این کار تاثیر زیادی در کاهش استرس و همچنین شناخت مخاطبان دارد.

به دیگران هم اعتماد به نفس دهید

هر وقت کسی به شما انتقاد کرد، نظراتش را در کمال آرامش بشنوید و حتی اگر نظراتش را قبول ندارید، خیلی مؤدبانه از اینکه دیدگاهش را صادقانه با شما در میان گذاشته صحبت و تشکر کنید. این واکنش نشان می‌دهد که در حرف زدن با اعتماد به نفس هستید، به خودتان مسلط هستید و از هر بازخوردی که شاید به بهبود عملکردتان بینجامد، استقبال خواهید کرد. به‌علاوه، این طرز برخورد نشان می‌دهد به اندازه‌ی کافی، عاقل هستید که بازخوردهای کاربردی را به مرحله‌ی اجرا درآورید.

همچنین یادتان باشد دیگران را به دلیل نقاط ضعف‌شان به باد انتقاد نگیرید. در عوض، با تعریف و تمجید و صحبت سازنده بکوشید تا روحیه‌ی همکاران‌تان را تقویت کنید. مثلا بگویید: خیلی داری کارت رو خوب انجام می‌دی. یا مثلا می‌دونم که می‌تونی انجامش بدی. دیگران با شنیدن این قبیل تأکیدات مثبت ترغیب خواهند شد که نهایت تلاش‌شان را به کار ببندند.

اطلاعات زیادی برای صحبت داشته باشید

اما موضوع بعدی که می‌خواهم در مورد آن صحبت بکنم این است که راجع به هر موضوعی که می‌خواهیم صحبت بکنیم اولاً اطلاعات بسیار زیادی داشته باشیم؛ یعنی تا حد ممکن اطلاعات داشته باشیم و دوم این که اطلاعات ما واقعاً موثق باشد.

فرض کنید در یک جمع قرار می‌گیرید و یک داستان یا یک رویداد را صحبت و تعریف می‌کنید یا یک خبر را بازگو می‌کنید. بعد یک نفر در جمع بلد می‌شود و می‌گوید که نه. این خبر که یک شایعه بود و همه خبرگزاری‌ها آن را نقض کرده‌اند و یا این داستانی که گفتی یک شایعه بود و صحّت ندارد آن موقع است که حال ما واقعاً بد می‌شود و به همین دلیل است که ما باید اطلاعات واقعاً کاملی داشته باشیم.

همیشه اگر قرار است در جمعی صحبت کنید و یا برای گروهی از افراد و یا حتی فردی خاص چیزی را بگویید دقت کنید که از قبل در رابطه با موضوع اشراف و اطلاعات کامل داشته باشید و به نوعی برای صحبت کردن در رابطه با آن آماده باشید. همیشه عدم اطلاعات و دانش کافی در را رابطه با موضوع مطرح شده از سوی شما، می تواند به استرس، افزایش ضربان قلب، لرزش در صدا و … ختم شود و از اعتماد شما در صحبت کردن بکاهد.

حضور فعال در جامعه داشته باشید

تک فارس www.takfars.ir

انسان هایی که فعالیت اجتماعی زیادی دارند، معمولاً خوش مشرب تر و جذاب تر از دیگران به نظر می رسند. شما می توانید با حضور پر رنگ در جامعه شخصیت کاریزماتیک خود را تقویت کنید ، دوستان جدید پیدا کنید ، باشگاه و کتابخانه ثبت نام کنید فعالیت های اجتماعی انجام دهید و اگر شاغل نیستید ، حتماً فکری برای کار کردن و شاغل شدن کنید . حضور فعال شما در جامعه برای افزایش جذابیتتان موثر است به چند دلیل

به دلیل فعالیت های اجتماعی، اغلب نسبت به موضوعات دید بازتری دارند .

اطلاعات بهتری درباره مسائلی که پیرامون آن ها در حال وقوع هست، دارند.

تعملات اجتماعی بالایی که دارند باعث می شود، بتوانند خوب با دیگران ارتباط برقرار کنند و به خوبی هم صحبت کنند. در واقع فن بیان خوبی دارند.

دوستان زیادی دارند که در مواقع لازم از آن ها کمک بگیرند .

به روز هستند و از اتفاقات روز اجتماع آگاه هستند .

و …

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر