تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

مورد استفاده اصلی این گیاه مصرف دانه ها و همچنین برگها و غلاف نارس میوه است و در حیات وحش نیز بسیار مورد علاقه حیواناتی نظیر آهو و سایر علفخواران می باشد . امروزه نمونه های اصلاح نژاد شده این گیاه به منظور برداشت دانه جهت تغذیه انسان نیز کاشته می شوند.

لابلاب با نام علمی Lablab purpureus به خانواده Fabaceae تعلق دارد و بومی قاره آفریقا است .

لابلاب گیاهی با رشد سریع است که می تواند به دور قیم پیچیده و رشد کند و ۶-۳ متر ارتفاع بیابد و اگرچه به عنوان گیاهی چندساله معرفی می شود اما اغلب به عنوان گیاهی یکساله مورد کشت و پرورش قرار میگیرد.

همچنین در انواع مختلف این گیاه رنگ بذرها متفاوت سفید، قهوه ای ، قرمز و یا سیاه رنگ است. از طرفی وجود گلهای سفید ابی ، صورتی و بنفش رنگ و تا حدودی معطر این گیاه موجب شده است تا گاهی به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار میگیرد که در این زمینه معمولا نمونه هایی با گلهای بنفش – سوسنی بیشترین مورد استفاده را دارند. زمان شکوفایی گلها از اواخر خرداد ماه تا زمان شروع یخبندان است

تکفارس آی آر

از اسامی انگلیسی این گیاه می توان به این موارد اشاره نمود : Hyacinth bean, Bonavist bean, Lablab bean, Egyptian kidney bean, Australian pea

توجه: اگرچه به خوراکی بودن قسمتهای برگ غلاف و بذر این گیاه اشاره شده است اما بذرهای خام سمی هستند بنابراین قبل از مصرف می بایست پخته و سپس استفاده شوند .

شرایط محیطی

آبیاری : گیاه لابلاب اگرچه در ابتدای رویش و برای جوانه زنی مناسب به ابیاری منظمی نیاز دارد اما گیاهان بالغ به خشکی مقاومت نسبتا خوبی دارند . ابیاری با فواصل کم به صورتی که خاک همواره خیس باشد موجب زردی و ریزش برگها و در موارد خیسی مداوم و زهکش سنگین خاک موجب مرگ گیاه می شود. در صورت خشکی کشیدن بیش از حد نیز گیاه به خوبی رشد نکرده ، گلها یا تشکیل نمی شوند و یا غنچه ها میریزند و به طور کل گیاه رشد ضعیفی خواهد داشت.

نور: لابلاب را می توان در مکانهایی با آفتاب کامل (حداقل ۸-۶ ساعت نور مستقیم) الی نیمه آفتاب ( حداقل ۵-۴ ساعت نور مستقیم) کاشت. اگرچه که برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند به طور کل مکانهایی با افتاب کامل برای این گیاه بهترین است و نیمه افتاب مناسب نیست. نور کم و مکانهای کاملا سایه موجب بلند شدن بیش از اندازه و باریک شدن ساقه ها ، افزایش فاصله برگها روی ساقه ها، عدم تشکیل گل و یا ریزش غنچه های گل می شود. نور شدید در مناطقی که روزهای تابستانی گرم با هوایی بسیار خشک دارند موجب سوختگی نوک و حاشیه برگها و ریزش غنچه های گل می شود. در چنین مناطقی می توان گیاه را در مکانی کشت کرد که در بعد از ظهر از سایه برخوردار باشد و همچنین با فواصل کمتری چنین گیاهانی را ابیاری کرد.

www.takfars.ir

دما: گیاه لابلاب در برابر سرما حساس است و زمانی که دمای شبانه به زیر ۱۰ برسد دیگر رشدی نخواهد داشت و با کاهش دمای شبانه به ۴ درجه نیز از بین خواهد رفت. بهترین رشد را در دمای ۳۰-۲۸ درجه دارد البته در صورت مکان مناسب و ابیاری مناسب گرما را بیش از این مقدار تحمل میکند و به مقاومت نسبی خوب این گیاه در برابر گرما اشاره شده است.

خاک: اگرچه نسبت به خاک سختگیری نیست اما وجود خاکی با زهکش خوب به رشد بهتر این گیاه کمک میکند . ماندگاری اب در خاک و خیس بودن مداوم یکی از دلایل از بین رفتن تدریجی این گیاه است. بنابراین در مناطقی که بارش باران را در طی فصل نسبتا زیاد دارند همانند مناطق شمالی کشور بهتر است که خاکی سبک استفاده شود تا توانایی عبور اب را داشته باشد. از طرفی تا حدودی اسیدی اندک خاک کمی به رشد این گیاه کمک میکند . در خاکهای قلیایی به تدریج برگهای گیاه بخصوص برگهای جوان زرد رنگ می شوند و اگر خاک گچی و بیش از اندازه قلیایی باشد حتی ممکن است این گیاه به دلیل فقر رشد و عدم توانایی در جذب مواد غذایی به طور کل از بین برود . فسفر و پتاسیم کافی برای تولید گل و میوه لازم دارد بنابراین اگر قبل از کاشت نسبت به غنی سازی خاک و مصرف خاک تازه اقدام نمیکنید اگر از کودهایی با میزان فسفر و پتاسیم بالاتر نسبت به نیتروژن استفاده کنید گیاه گلهای بیشتری خواهد داد. مصرف کودهایی با نیتروژن بالا منجر به رشد بیش از اندازه برگها و ساقه ها و کاهش گلها می شود البته اگر قصد شما از کاشت این گیاه پوشش سریع یک قیم در اوایل فصل رشد باشد ،کاربرد کودهای نیتروژنه راه حلی در این رابطه (تحریک رشد سریع است) البته به یاد داشته باشید که گیاهان اصولا ظرفیت مشخص و محدودی برای استفاده از کودها دارند و نباید تصور کرد هر قدر از کود استفاده شود گیاه نیز رشد بیشتری خواهد کرد گاهی مصرف بی رویه و زیاد کودها می تواند منجر به سوختگی ریشه ها و از بین رفتن کل گیاه شود بنابراین در مصرف کودها جانب اعتدال را در نظر بگیرید.

تکثیر: بذرها را می توان به شکل مستقیم در بهار و زمانی که دمای هوا به ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد رسید در مخلوط خاکی سبک همانند خاک برگ+خاک معمولی به نسبت مساوی در عمق حدود ۱.۵ سانتیمتری از سطح کاشت. می تواند دو ساعت قبل از کاشت بذرها در در اب گرم خیس کرد تا ابگیری بذرها و سپس جوانه زنی انان بهتر انجام گیرد . بذرها در دمای ۲۵ درجه حدود ۴-۲ هفته بعد از زمان کاشت جوانه زنی خواهند داشت. از زمان کاشت بذر تا زمانی که گلها و غلافهای میوه ظاهر می شوند ۱۲۰-۷۰ روز طول می کشد .

بیماری ها و آفات : گیاه لابلاب مقاومت نسبی به بیماریها و آفات دارد و مسئله خاصی آنرا تهدید نمیکند اما به هر حال از بین آفات می توان به شته و سوسکهای برگخوار و بیماری های قارچی سفیدک پودری ، زنگ و لکه برگی بخصوص در شرایط سایه و رطوبت بالا اشاره کرد.

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

بذرهای این گیاه در انواع مختلف آن میتوانند تا حدودی رنگ و ظاهری متفاوت داشته باشند.

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

نمایی نزدیکتر از بذر

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

ساقه های گل

تک فارس

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

گلها

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

گلها

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

غلاف میوه

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگسار

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

در فضای سبز و به عنوان گیاهی زینتی این گیاه برای رشد مناسب نیاز به قیمی محکم دارد.

T A K F A R S

image آشنایی با گیاه لابلاب و نحوه کاشت و نگهداری آن

مزرعه لابلاب که برای مصرف علفخواران از برگ این گیاه کاشته شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر