image معرفی بهترین غذاها برای خوشگل شدن

مراقبت از پوست

ویتامین C، ویتامین آنتی‌اکسیدانه

فلفل‌قرمز، توت‌فرنگی، پاپایا، کیوی، مرکبات، کلم‌پیچ، کلم بروکسل، بروکلی

ویتامین A، ویتامین آنتی‌اکسیدانه

ماهی روغن‌دار، جگر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل قرمز، اسفناچ، کدو، شاهی، زردآلو و انبه

ویتامین E، ویتامین آنتی‌اکسیدانه

روغ کلزا، روغن زیتون، فندق، بادام، سایر آجیل، دانه‌ها و گوجه‌فرنگی

اسید فرولیک

ذرت، توت‌فرنگی، تمشک، گریپ‌فروت، سیب، آوکادو، آلو، شاه‌توت، موادغذایی غلات کامل

اسیدهای چرب لازم

ماهی کولی، روغن جگر ماهی، زرده تخم‌مرغ، روغن بذر کتان، فندق، ماهی خال‌مخالی، صدف، میگو، سالمون، ساردین

سلنیوم، موادمعدنی آنتی‌اکسیدانه

آجیل برزیلی، لابستر، تن، لیمو، ماهی مرکب، گوش‌ماهی، ساردین، بذر افتابگردان، بادام‌زمینی، آجیل و کشمش، گردو

بتاکاروتین (نارنجی)،

لیکوپن (قرمز) و لوتئین (زرد)،

همه رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانه

هویج، زردآلوی تازه، گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی و اسفناچ

آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌ها دربرابر تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد که مخصوصاً در پوست بخاطر قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش بسیار شایع هستند، کمک می‌کند.

ویتامین‌ E به بدن برای تولید دوباره ویتامین C کمک می‌کند که یک عامل ضدپیری به حساب می‌آیند.

اسید فرولیک با تاثیرات مخرب اشعه فرابنفش مقابله می‌کند. از کلاژن‌ها و الاستین موجود در سلول‌های پوستی محافظت می‌کند که مسئول قابلیت ارتجاعی پوست هستند.

اسیدهای چرب لازم مثل امگا۳ به ضدآب بودن دیواره سلول‌های پوستی و آبرسانی پوست کمک می‌کند. پوست خشک و پوست‌پوست‌شده، معمولاً هشداری برای بالا بردن مصرف آب است.

سلنیوم نوعی ماده‌معدنی است که برای ساخت گلوتاتیون ضروری است که آنزیمی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزادی که از آلودگی هوا و دود سیگار استنشاق می‌کنیم کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد ممکن است در بدن زیاد شوند و به کلاژن و الاستین پوست صدمه بزنند.

رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانه نیز با منحرف کردن اشعات UV، محافظتی خفیف ایجاد می‌کنند.

مراقبت از مو

ویتامین A به تولید روغن لازم برای نرم کردن مو و پوست سر کمک می‌کند و آن را سالم و درخشان نگه می‌دارد. کمبود آن موجب بدکیفیت شدن موها می‌شود اما زیادی آن به شکل مکمل هم تاثیرات مخربی را به دنبال خواهد داشت. درعوض بهتر است از موادغذایی سرشار از ویتامین A استفاده کنید. کمبود زینک نیز موجب ریزش مو شده، شکنندگی مو را افزایش داده و رنگ آن را می‌برد.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک که در بسیاری محصولات پوست و مو یافت می‌شود، رشد سلول‌ها را بازسازی آن را تقویت کرده و از سوزش پوست جلوگیری می‌کند.

بیوتین برای استحکام و سرعت رشد مو ضروری است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

بیوتین

جگر، عصاره مخمر، آجیل، برنج قهوه‌ای، تخم‌مرغ، لبنیات

مو و ناخن

ویتامین B5

جگر، عصاره مخمر، قلوه، آجیل، برنج قهوه‌ای، تخم‌مرغ

مو و ناخن

ویتامین A

ماهی روغن‌دار، جگر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل قرمز، اسفناچ، زردالو، انبه، کدو و شاهی

مو

زینک

غذاهای دریایی (به‌ویژه صدف، خرچنگ و حلزون)، گوشت قرمز، مرغ، جگو، تخم‌مرغ و آجیل

مو و ناخن

سلنیومْ

آجیل برزیلی، لابستر، لیمو، ماهی مرکب، گوش‌ماهی، ساردین، بذر افتابگردان، بادام‌زمینی، آجیل و کشمش، گردو

مو

مراقبت از ناخن

مصرف ناکافی آهن موجب بدشکل شدن یا شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. مکمل بیوتین نشان داده است که موجب سخت‌تر و مستحکم‌تر شدن ناخن با افزایش ۲۵٪ ضخامت آن می‌شود.

تک فارس » پزشکی سلامتی » معرفی بهترین غذاها برای خوشگل شدن