تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا خوردن میوه خشک مفیدتر است یا میوه تازه

image آیا خوردن میوه خشک مفیدتر است یا میوه تازه

در مقایسه با میوه ی عادی و تازه، خواص میوه خشک برای سلامتی بسیار زیاد است.

خرما

خرما مقدار زیادی پتاسیم و قند را برای بدن فراهم می کند و در عین حال طیف گسترده ای از مواد مغذی دیگر دارد که همگی مورد نیاز بدن هستند. این میوه که ریشه در نواحی اطراف عراق دارد، به وسیله ی تاجران به نقاط مختلف جهان، از جمله جنوب شرقی آسیا، شمال آفریقا، اسپانیا و بسیاری دیگر گسترش یافت. در طول ماه رمضان، مسلمانان از قدیم الایام در زمان غروب آفتاب یعنی زمانی که روزه به پایان می رسد، خرما می خورند. مواد مغذی موجود در خرما عبارتند از فسفر، سدیم، کلسیم، آهن، روی، پتاسیم و منیزیم. بنابراین، این میوه ی خشک برای جلوگیری از کم خونی و اختلالات روده مفید است و سلامت قلب را بهبود می دهد و بهترین ماده ی خوراکی برای افزایش سطح انرژی محسوب می شود.

آلو خشک

تکفارس آی آر

آلو خشک به دلیل مقدار زیادی فیبر غذایی که دارد یک درمان خانگی رایج و عالی برای یبوست محسوب می شود. این میوه ی خشک همچنین منبع خوبی از ویتامین K است به طوری که ۵۷ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را تامین می کند. با این حال، آلو حاوی نوعی ملین ملایم هم است و در صورتی که به میزان بیش از حد مصرف شود، ممکن است برای سیستم گوارش شما مضر باشد. بنابراین هنگام مصرف آلو خشک، دقت کنید که عوارض جانبی آن را در نظر داشته باشید و به میزانی آن را مصرف کنید که فقط برای تان فایده داشته باشد.

سیب

سیب به عنوان یک میوه ی تازه، دارای ارزش غذایی متوسط ​​است. هنگامی که سیب به سیب خشک تبدیل شد، ارزش غذایی آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. با این حال، از آن جایی که کالری این میوه ی خشک کم است، چیپس سیب خشک ممکن است یک ماده ی خوراکی عالی و یک میان وعده ی خوشمزه و سالم باشد.

کشمش

کشمش که احتمالا محبوب ترین میوه ی خشک در جهان است، در بسیاری از مناطق جهان تولید می شود و در بسیاری از رسپی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کشمش به طور طبیعی طعم شیرینی دارد، زیرا حاوی مقدار زیادی فروکتوز و قند گلوکز است. این میوه ی خشک چربی کمی دارد اما بسیار مغذی است، به میزان فراوانی فیبر غذایی، کربوهیدرات با گلیسمی پایین، مواد معدنی، ویتامین و سایر مواد مغذی دارد. این ویژگی ها باعث می شود کشمش یکی از بهترین و سالم ترین میان وعده ها در جهان باشد. در نتیجه بسیاری از محصولات نان و لبنی مانند بستنی، ماست، کیک و غیره از این میوه خشک خوشمزه به عنوان ماده ای برای زیبا کردن خوراکی ها یا تقویت طعم و مزه استفاده می کنند.

www.takfars.ir

مویز

بسیاری از مردم نمی توانند تمایزی میان کشمش و مویز ایجاد کنند. جای تعجبی هم نیست چرا که هر دوی آن ها در واقع انگورهای خشک هستند. تنها تفاوت و اصلی ترین تفاوت بین مویز و کشمش خشک این است که اولی از انگور سیاه تهیه می شود در حالی که دومی به هر انگور خشکی بدون در نظر گرفتن نوع انگور اشاره می کند. از آن جایی که مویز و کشمش هر دو از یک خانواده هستند، مزایای مشابهی هم دارند.

گلابی

گلابی مانند سیب مقدار قابل توجهی از مواد مغذی را برای بدن فراهم نمی کند. با این حال، ثابت شده است که این میوه منبع خوبی از فیبر غذایی است و می تواند به عنوان یک میان وعده ی کم کالری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خشک شده در معرض نور خوشید که اغلب در بعضی از پیتزاها، سالادها و رسپی های ماکارونی یافت می شود، به اندازه ی گوجه فرنگی تازه، مغذی و مفید است. گوجه فرنگی خشک حاوی مقدار قابل توجهی نمک است، به طوری که یک وعده ی صد گرمی از آن می تواند مقدار زیادی از نمک توصیه شده ی روزانه را فراهم کند. این ماده ی خوراکی مغذی همچنین غنی از لیکوپن، ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

گوجی بری

کسانی که در کار خرید و فروش گوجی بری هستند ادعا می کنند که این میوه های نارنجی و قرمز فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، این ادعا توسط هیچ گونه تحقیق یا شواهد علمی پشتیبانی نمی شود. با این حا، حتی بدون هیچ گونه تایید علمی، این توت های خشک فوایدی برای سلامتی دارند و به دلیل طعم و مزه ی منحصر به فردشان در رسپی های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.

پوست خشک نارنگی

این یکی در چین از قدیم الایام استفاده می شود. پوست خشک نارنگی موارد استفاده ی زیادی، به ویژه در غذاها و طب چینی دارد. بعضی از محققان می گویند که پوست خشک نارنگی می تواند نفخ و سایر مشکلات هضم مانند زخم معده، گرفتگی شکمی و غیره را کاهش دهد.

تک فارس

انجیر خشک

انجیر از زمان های قدیم به عنوان یک منبع عالی از فیبر غذایی و مواد معدنی ضروری مانند منگنز استفاده می شود. این میوه معمولا به صورت خشک یا دیگر شکل های فرآوری شده به فروش می رسد، زیرا انجیر تازه پس از برداشت به سرعت خراب می شود.

زردآلو

زردآلوی خشک که یک زمانی به عنوان یک کالای مهم معامله می شد، از قدیم الایام بسیار محبوب بوده است. برخی از مطالعات نشان می دهند که این میوه ی خشک دارای مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است. زردآلوی خشک همچنین دارای مقدار زیادی فیبر است و به همین دلیل ماده ی خوراکی مناسبی برای از بین بردن یبوست محسوب می شود. یک وعده از این میوه ۴۷ درصد از ویتامین A توصیه شده ی روزانه را تامین می کند. مقدار ویتامین A موجود در زردآلو خشک سبب می شود که درمان خوبی برای چشم ها باشد.

در هنگام خرید زردآلوی خشک دقت کنید. بسیاری از تولیدکنندگان این محصول دی اکسید گوگرد را به زردآلو خشک اضافه می کنند تا آن ها به رنگ نارنجی روشن دربیایند. زردآلوهای ارگانیک بدون گوگرد هستند، بافت فشرده تری دارند و رنگ شان تیره تر و به نوعی قهوه ای نارنجی است.

سلامت قلب و عروق را بهبود می دهد

بسیاری از میوه های خشک حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند از جمله پلی فنل و اسید اسکوربیک که به نوبه ی خود می توانند به جلوگیری از بیماری های قلبی و حفظ سلامت مطلوب قلب و عروق کمک کنند. برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف سیب خشک معمولا می تواند سلامت قلبی و عروقی را بهبود بخشد.

از کم خونی جلوگیری می کند

برخی از میوه های خشک حاوی مقدار زیادی آهن هستند که برای مبارزه با بیماری های مختلف، به ویژه کم خونی مفید است. به عنوان مثال خرما یکی از میوه هایی است که برای افزایش سطح هموگلوبین شناخته شده است و آلو خشک در مقایسه با میزان یکسان از گوشت گاو، آهن بیش تری دارد و بنابراین بهترین میان وعده برای جلوگیری از کم خونی محسوب می شود. به خاطر داشته باشید که جذب آهن موجود در میوه ها و سبزیجات سخت تر از جذب آهن موجود در گوشت است. به همین دلیل بهتر است این میوه های خشک را به همراه سایر میوه های خشک که غنی از ویتامین C هستند، مانند زردآلو خشک مصرف کنید. به این ترتیب جذب آهن موجود در آن ها ساده تر می شود.

سیستم ایمنی بدن را بهبود می دهد

T A K F A R S

بسیاری از میوه های خشک مانند همتای تازه ی خود حاوی مقادیر متوسط ​​و بالایی از ویتامین C هستند. بعضی از آن ها مانند زردآلو و کشمش حاوی مقدار خوبی از ویتامین A نیز هستند. این دو ویتامین دو جزء حیاتی هستند که باعث می شود سیستم ایمنی بدن تان بهتر عمل کند و از بدن در برابر مواد مضر که منجر به بروز انواع بیماری ها می شوند، محافظت کند.

استخوان ها را تقویت می کند

انجیر خشک غنی از کلسیم و کالری است، بنابراین این میوه ی خشک به نوعی شمشیر دولبه است. از یک سو، کلسیم موجود در آن برای رشد و استحکام استخوان ها مناسب است، اما از سوی دیگر، در صورتی که آن را به صورت کنترل نشده استفاده کنید کالری بالایی که دارد ممکن است سبب بالا رفتن وزن تان شود.

‍۱۶. به کنترل وزن کمک می کنند

اکثر میوه های خشک با داشتن کالری کم خوشمزه هستند. برای کسانی که دوست دارند با داشتن یک رژیم غذایی سالم وزن شان را کاهش دهند، مصرف این مواد غذایی خوشمزه یک راه خوب برای برآورده ساختن نیازهای روزانه مواد مغذی بدون دریافت کالری بیش از حد است. فقط پیش از خرید میوه های خشک مطمئن شوید که این محصولات بدون قند اضافه یا سایر مواد نگهدارنده ی ناسالم آماده شده اند. در غیر این صورت، ممکن است به جای این که فایده ای برای شما داشته باشند، ضرر هم به شما برسانند.

ذخیره کردن و نگهداری میوه ی خشک آسان است

از زمان های باستان، مردم میوه ها را خشک می کردند، نه به این دلیل که در مورد ارزش های غذایی آن ها یا خواصی که برای بدن دارند، مطلع بوده اند بلکه به این دلیل که نگهداری میوه ها به صورت خشک آسان تر بوده است. ذخیره سازی میوه ها برای استفاده های بعدی، مثلا استفاده در طول فصل زمستان یا در طول یک سفر طولانی، اولین کاربرد عملی این ماده ی خوراکی است. میوه ی خشک دارای طول عمر طولانی مدت است و می تواند سال ها قابل استفاده باشد بدون این که تغییری در رنگ و بو و مزه ی آن ایجاد شود. به همین ترتیب، نگه داشتن مقدار مناسب میوه ی خشک به عنوان یک منبع تغذیه اضطراری ایده ی خوبی است که باید در نظر داشته باشید.

به درمان یبوست کمک می کند

در صورتی که از مشکل یبوست رنج می برید، استفاده از آلو خشک یکی از بهترین درمان های ممکن است. چرا که این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر است که به جذب مواد غذایی کمک شایانی می کند. حتی وقتی خشک می شود، هنوز هم فیبر بسیار زیادی دارد. با این وجود، ممکن است درصدی از آن در حین فرایند خشک شدن کاهش یابد.

مشکلات گوارشی را درمان می کند

تک فارس www.takfars.ir

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، میوه های خشک برای درمان مشکلات گوارشی مناسب هستند به عنوان مثال پوست نارنگی خشک به عنوان دارویی سنتی برای درمان مشکلات گوارشی مانند زخم معده، گرفتگی شکم و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، در صورتی که از مشکلات گوارشی رنج می برید می توانید روی میوه های خشک نیز برای بهبود علائم و نشانه های این اختلال حساب کنید.

جایگزین بسیار مناسبی برای میوه ی تازه است

اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم بسیاری از مردم دوست ندارند میوه بخورند. ممکن است میل چندانی به خوردن آن ها نداشته باشند، اعتقاد داشته باشند که میوه طعم و مزه ی خوبی ندارد، یا دلایل خاص خودشان را برای عدم مصرف میوه داشته باشند. اغلب بچه ها میوه دوست ندارند و حتی تمایلی به خوردن سبزیجات هم ندارند. بنابراین، میوه های خشک بهترین گزینه برای آن ها است تا بتوانند مواد مغذی موجود در میوه ها را دریافت کنند. به هر روی همه ی ما به مواد مغذی نیاز داریم.

عوارض جانبی مصرف میوه ی خشک

اگرچه میوه ی خشک فواید زیادی به بدن می رساند اما نمی توان کتمان کرد که مصرف این ماده ی خوراکی عوارضی هم دارد. یکی از موارد بسیار مهم در رابطه با میوه های خشک این است که برخی از آن ها دارای مواد افزودنی هستند و چنان چه احتمالا می دانید، این مواد برای سلامتی مضر هستند. در برخی موارد، برای تهیه ی نوع خاصی از میوه های خشک، شکر را برای بیش تر کردن طعم شیرین آن استفاده می کنند، مواد نگهدارنده را برای افزایش ماندگاری محصول و جلوگیری از تغییر رنگ به میوه ها اضافه می کنند و حتی ممکن است سایر مواد شیمیایی مضر برای سلامتی را طی فرایند خشک کردن میوه به کار ببرند.

میوه های خشک به دلیل مواد مغذی و فوایدی که دارند، بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شوند اما فراموش نکنید که در زمان خریداری آن ها دقت لازم را به خرج بدهید و همچنین در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر