تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور مربای هویج درست کنید تا شکرک نزند

image چطور مربای هویج درست کنید تا شکرک نزند

یک مربای هویج خوشمزه نباید به صورت آبکی باشد و کاملا شهد مربا باید غلیظ باشد و به اصطلاح به قوام بیاید.

طرز تهیه مربای هویج رنده شده

در مرحله اول هویج ها را تمیز بشورید و خیلی نازک پوست بگیرید و رنده یا خلالی کنید.

سپس شکر را به آن اضافه کنید و کاملا شکر و هویج را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید.

تکفارس آی آر

بعد از گذشت ۲۴ ساعت ظرف را بیرون آورید و آب را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. ابتدا حرارت زیاد باشد تا بجوشد، سپس حرارت را کم کنید.

چون مربای هویج لعاب ندارد می توانید از دانه های به استفاده کنید. ابتدا دانه های به را شسته و سپس آن ها را همراه با دانه های هل در مربای در حال جوش بیاندازید. سپس حرارت را کم کنید و درب ظرف را ببندید تا هویج نرم و پخته شود. برای عطر بخشیدن به مربا از وانیل هم می توانید استفاده کنید ولی آن را در مرحله ی آخر اضافه کنید.

اگر بعد از نرم شدن هویج آب مربا زیاد بود درب ظرف را بردارید و به مدت ۳۰ دقیقه ی دیگر اجازه دهید تا آب آن کاملا بخار شود و مربا لعاب دار شود.

شهد مربای هویج به دلیل وجود دانه های به غلیظ است. بعد از این مرحله دانه های به را خارج کنید. حدود ۱۰ دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی حرارت، آب لیمو را به مربا اضافه کنید. سپس مربا را خوب هم بزنید. خلال پسته و بادام هم که کاملا سلیقه ای است را هم اضافه کنید.

دلیل اضافه کردن آبلیمو جلوگیری از شکرک زدن مربا است. اگر آبلیمو را بیش از حد اضافه کنید باعث ترش شدن مربا می شود. به همین دلیل از جوهر لیمو هم می توانید استفاده کنید.

www.takfars.ir

در آخر گلاب یا وانیل را هم اضافه کنید و اجازه دهید مربا به اندازه ی ۲ تا ۳ دقیقه دیگر بپزد. حالا مربا آماده است و شما می توانید آن را در ظرف بریزید. گلاب و وانیل تاثیری در مزه مربا ندارند و فقط برای بهتر شدن عطر آن استفاده می شوند.

برای این که مربا طعم متفاوت تری داشته باشد، می توانید کمی پوست پرتقال به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن پوست پرتقال دقت کنید که نصف پیمانه از پوست پرتقال خشک شده را به مربا اضافه کنید ولی قبل از اضافه کردن پوست پرتقال حتما مربا را به طور جداگانه بجوشانید و تا چند ساعت در آب سرد نگهدارید ( بهتر است آب آن را چند بار عوض کنید.)

مربای هویج شکل گل

اگر نمی خواهید که مربای هویج را با هویج های رنده شده همان طور که در بالا توضیح دادیم، درست کنید در این قسمت یک دستور دیگر را به شما عزیزان آموزش می دهیم تا مربای هویجی به شکل زیر داشته باشید.

طرز تهیه مربای هویج شکل گل

اول پوست هویج ها رو می گیریم. (سعی کنید از هویج های درشت استفاده کنید تا گل های بزرگتری داشته باشید.)

با پوست کن هویج رو به صورت ورقه های نازک برش می دیم بعد روی اون ها آب جوش می ریزیم تا نرم بشن. بعد از چند دقیقه شروع می کنیم به پیچیدن ورقه ها به شکل گل رز و در انتها، اونا رو با خلال دندون فیکس می کنیم.

آب و شکر رو باهم مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار می دیم تا دونه های شکر حل بشه و شروع به جوشیدن کنه. موقعی که جوشید، حرارت رو کم می کنیم و اجازه می دیم بجوشه و قوام بیاد.

بعد از قوام اومدن شیره گل ها رو بهش اضافه می کنیم و اجازه می دیم یک ربع تا بیست دقیقه، بسته به اندازه گل ها، بجوشه تا گل های هویجی بپزن. بعد حرارت رو خاموش می کنیم و اجازه می دیم خنک بشن بعد خلال دندون ها رو در میارم و داخل ظرف می چینیم.

چه کار کنیم مربای هویج کپک یا شکرک نزند؟

تک فارس

دلیل اصلی شکرک زدن مربا هویج و دیگر مرباها کم بودن شکر آن یا جوشانده شدن بیش از حد است. برای رفع شکرک های مربا باید به آن کمی آب و آبلیمو اضافه کنید و بجوشانید. اجازه دهید کمی قل بزند و شکرک ها از بین بروند. نکته مهم دیگر در کپک زدن مربا استفاده از قاشق کثیف است. برای هم زدن مربا از قاشقی استفاده کنید که از تمیزی آن مطمئن باشید.

مواد لازم برای تهیه ی مربای هویج

هویج ۱ کیلو

شکر ۱ کیلو

گلاب ۱.۲ پیمانه

وانیل یک چهارم پیمانه

آب لیمو ترش ۲ قاشق غذا خوری

آب ۱ پیمانه

دانه های هل ۱ عدد

خلال پسته ۱ قاشق غذا خوری

T A K F A R S

خلال بادام ۱ قاشق غذا خوری

دانه ی به ۱ عدد

محصولات معتبر
محصولات معتبر