تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

دستور مخصوص سرآشپز برای آموزش پخت بوقلمون شکم پر مجلسی

image دستور مخصوص سرآشپز برای آموزش پخت بوقلمون شکم پر مجلسی

مواد لازم برای ۱۲نفر:

۱ عدد بوقلمون متوسط بین ۶ تا ۸ کیلو

۱۰۰ گرم کره

۲ /۱ پیمانه زعفران محلول در آب

تکفارس آی آر

۲ پیمانه پیازداغ

۱ کیلو گوشت چرخ کرده

۳۰۰ گرم شاه بلوط

۱ پیمانه کرفس ریز شده و تفت داده شده

۳ عدد فلفل کبابی

www.takfars.ir

۱ عدد پیاز بزرگ

۱۰۰ گرم گردوی چرخ شده

به میزان لازم نمک و فلفل

طرز تهیه:۱. ابتدا بوقلمون را خوب بشویید، داخل شکم آن را آغشته به نمک و فلفل کنید و ۵۰ گرم کره داخل شکم بوقلمون بمالید.

از قبل گوشت چرخ کرده را با کمی پیازداغ داخل یک تابه مناسب تفت دهید. شاه بلوط چرخ شده را هم به گوشت اضافه کنید. بقیه پیازداغ و گردوی چرخ شده و کرفس ریز شده را هم به مواد گوشتی اضافه کنید. حالا فلفل کبابی خرد شده، کمی زعفران و نمک و فلفل را هم به گوشت اضافه کنید.

مواد را داخل شکم بوقلمون بریزید و شکم آن را با سوزن درشت بدوزید. پاهای آن را مثل مرغ محکم به هم ببندید. پیاز درشت را حلقه‌حلقه کرده و آن را کف سینی فر یا یک ظرف مخصوص بچینید. کمی نمک و فلفل هم روی پیازها بریزید.

روی پوست بوقلمون کمی زعفران بمالید. ۵۰ گرم کره را هم روی آن مالیده و سپس بوقلمون را داخل سینی قرار دهید. سینی را داخل فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید.

وزن بوقلمون را حساب کنید. هر مقدار که بود عدد یک را از آن کم کنید تا مقدار زمانی که برای پختش لازم است به دست آید (وزن بوقلمون – ۱ = زمان پخت) این‌گونه زمان پخت به دست می‌آید.

طی زمان پخت کف سینی، آب بوقلمون جمع می‌شود. آن را مرتب با برس روی بوقلمون بمالید تا براق شود. برای اینکه پخت بهتری داشته باشید، می‌توانید بوقلمون را با فویل بپوشانید.

یه جور دیگه

تک فارس

اگر شاه بلوط نبود از فندق استفاده کنید.

فوت‌وفن پخت بوقلمون

بهتر است بوقلمون را تازه از بازار تهیه کرده و بپزید. اگر بوقلمون یخ‌زده گرفتید، دو روز آن را داخل یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود. دقت کنید که بوقلمون یخ‌زده را در دمای اتاق قرار ندهید تا یخ آن باز شود.

یک ساعت قبل از اینکه بوقلمون را بپزید، از یخچال بیرون آورید. این کار به پخت بهتر بوقلمون کمک می‌کند.

بوقلمون شکم پر

اگر می‌خواهید داخل شکم بوقلمون را با چاشنی موردنظرتان پر کنید، بهتر است چاشنی را جداگانه بپزید، سپس در نیم ساعت آخر پخت بوقلمون، داخل شکم آن کنید؛ چون با اضافه کردن چاشنی، زمان پخت بوقلمون افزایش پیدا می‌کند.

بهترین روش برای مزه دار کردن بوقلمون استفاده از آب‌نمک است. به‌جای اینکه شکم بوقلمون را با چاشنی پر کنید می‌توانید آن را در آب‌نمک به مدت چند ساعت یا از شب تا صبح خیس کنید. این کار باعث می‌شود بوقلمون شما خوش‌طعم‌تر و لذیذتر شود. به این صورت که در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و به ازای هر ۴ لیتر آب حدود یک فنجان نمک به آن اضافه کنید، سپس بوقلمون را داخل آن قرار دهید و آن را به مدت ۲-۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید. اگر می‌خواهید آن را از شب تا صبح داخل یخچال قرار دهید، مقدار نمک را نصف کنید.

اگر میخواهید شکم بوقلمون را با چاشنی پر کنید، بهتر است دیگر آن را در آب‌نمک نخوابانید؛ چون بوقلمون شما بیش‌ازاندازه شور شود.

اگر می‌خواهید از پخت بوقلمونتان مطمئن شوید، می‌توانید یک عدد چاقو داخل ران آن فرو کنید. اگر آب داخل آن از بین رفته بود، می‌توانید بوقلمون را از فر درآورید.

بعد از پخت بوقلمون، بهتر است حدود ۳۰-۲۰ دقیقه به آن استراحت دهید، سپس آن را خرد کنید. این کار باعث می‌شود خرد کردن آن راحت‌تر شود.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر