تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اثرات دیر شام خوردن بر سلامتی انسان

image اثرات دیر شام خوردن بر سلامتی انسان

الگوی خوابتان نامنظم می‌شود

اگر شب دیروقت غذا بخورید و نتوانید بخوابید اصلاً عجیب نیست زیرا تقصیر خودتان است. بی‌خوابی‌های شبانه دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد اما بیشتر اوقات به ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدنمان برمی‌گردد. مثلاً اگر استرس داشته باشید، تعادل هورمون‌ها به هم ریخته و منجر به بی‌خوابی می‌شود. وقتی هم که دیروقت غذا می‌خورید، اجازه می‌دهید هورمون‌هایتان غوغا به پا کنند. وقتی کالری مصرف می‌کنیم و این کالری زیاد هم هست بدن ما تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

دیروقت غذا خوردن باعث می‌شود بدنمان فکر کند: الآن وقت غذا خوردن است و باید بیدار بمانم. با بی‌وقت غذا خوردن، پیام کاملاً اشتباهی به بدنتان ارسال می‌کنید و به جای اینکه به او اعلام کنید می‌خواهید بخوابید، به او می‌گویید وقت خوردن است.

متابولیسم‌تان افت می‌کند

تکفارس آی آر

اغلب می‌شنویم که مردم درباره‌ی متابولیسم تند و کُند حرف می‌زنند. متابولیسم تند یعنی بدن شما چربی را فوراً می‌سوزاند و بدون انرژی می‌ماند. اما متابولیسم کُند چربی را آهسته می‌سوزاند و می‌تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد. وقتی دیروقت غذا می‌خورید، سرعت متابولیسم‌تان را آهسته می‌کند. طبق پژوهش‌ها هر چه دیرتر غذا بخورید، کالری بیشتری مصرف می‌کنید و کمتر می‌خوابید. وقتی هم که خواب کافی نداشته باشید، متابولیسم‌تان افت کرده و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این چرخه‌ی معیوبی است اما خوشبختانه می‌توانید از آن خارج شوید.

وزن اضافه خواهید کرد

دیر وقت است و شما واقعاً گرسنه‌اید و خودتان را متقاعد می‌کنید که می‌توانید چیزی بخورید و ایرادی ندارد. اما شاید ندانید که دچار اضافه وزن خواهید شد زیرا همان‌طور که گفتیم با دیروقت غذا خوردن، سرعت متابولیسم‌تان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. وقتی طی روز غذا می‌خوریم، نسبتاً فعال هستیم و برای همین متابولیسم بیدار است و خوب کار می‌کند. اما شب‌ها متابولیسم طبق دستور بدن که می‌داند وقت خواب است، سرعتش را کم می‌کند. در نتیجه چیزی که خورده‌اید را به آهستگی سوخت و ساز کرده و وزن اضافه خواهید کرد.

نصفه شب مجبورید برای دستشویی رفتن بیدار شوید

آیا جزو آن‌هایی هستید که نصفه شب مدام از خواب بیدار می‌شوند و دستشویی می‌روند. خسته کننده است اما علتش می‌تواند دیروقت غذا خوردن باشد. وقتی چیزی می‌خوریم، آن را هضم می‌کنیم و مواد مغذی لازم را جذب می‌کنیم و بقیه را باید دفع کنیم. منطقی است نه؟

www.takfars.ir

سوزش معده و ریفلاکس اسید به سراغتان می‌آید

ریفلاکس اسید مشکل شایعی است اما اصلاً خوشایند نیست. برگشت اسید معده معمولاً با سوزش معده همراه است و درد و ناراحتی زیادی دارد. اگر شما هم مدام دچار این مشکل می‌شوید علتش می‌تواند اختلال گوارشی مزمن باشد. دیروقت غذا خوردن می‌تواند علائم این اختلال را تشدید کند.

فشارخونتان بالا می‌رود

زمان خوردن درست به اندازه‌ی چیزی که می‌خوریم مهم است. اگر دیروقت غذا بخورید، ریسک فشارخون بالا را بیشتر خواهید کرد. فشارخون بالا خوب نیست زیرا شما را در معرض بیماری قلبی قرار می‌دهد. اگر وعده‌های غذایی‌تان را به موقع بخورید کمک زیادی به سلامتی‌تان کرده‌اید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر