تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه برای داشتن دندان های سالم چیست

image بهترین راه برای داشتن دندان های سالم چیست

شب ها قبل از خواب حتما مسواک بزنید

تمام دندانپزشکان اکیدا توصیه می کنند قبل از خواب به مدت ۲ دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید. هنگام خواب، دهان بزاق کمتری تولید می کند که برای شستن ذرات غذا و خنثی کردن اسیدهای مضری که می توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند، ضروری است. اگر قبل از خواب دندان های خود را مسواک نزنید، این مواد مضر روی دندان ها و لثه ها تجمع می کنند و منجر به پوسیدگی، بوی بد دهان و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان می شوند. علاوه براین، مسواک زدن دندان ها قبل از خواب به حذف پلاک ها و باکتری هایی که در طول روز انباشته شده نیز کمک می کند و باعث می شود دهان معطر و تمیز شود.

نخ دندان بکشید

استفاده از نخ دندان بخش مهمی از حفظ سلامت دهان و دندان است. کافی است با کمک یک تکه نخ یا نوار نازک به تمیز کردن بین دندان ها و حذف ذرات غذا و پلاک هایی که مسواک شما به آن ها دسترسی ندارد، بپردازید. نخ دندان به جلوگیری از پوسیدگی، بیماری لثه، بوی بد دهان و از بین بردن باکتری ها از لابلای دندان ها کمک می کند. روش صحیح کشیدن نخ ندان، با جدا کردن یک تکه نخ دندان به طول حدود ۱۸ اینچ شروع می شود. انتهای نخ را دور دو انگشت سبابه خود بپیچید و حدود ۳ تا ۶ سانتی متر نخ بین آن ها بگذارید. نخ دندان را به آرامی بین دندان های خود بلغزانید و با حرکت رفت و برگشتی باقیمانده های غذا را از لابلای دندان ها حذف کنید. نخ را در اطراف پایه هر دندان خم کنید و مطمئن شوید که تا زیر خط لثه را پوشش دهد. از قسمت تمیز نخ دندان برای پاکسازی استفاده کنید و فراموش نکنید که پشت آخرین دندان های آسیاب را هم نخ دندان بکشید. کشیدن نخ دندان باید حداقل یک بار در روز و ترجیحا قبل از مسواک زدن انجام شود.

تکفارس آی آر

استفاده از دهان شویه برای سلامت دهان و دندان توصیه می شود

اگرچه دهان شویه یک مکمل مفید برای روتین دهان و دندان است اما جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. دهان شویه می تواند احساس تازگی در تنفس را به وجود بیاورد و به از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند، کمک کند. البته تا حدودی نیز باعث کاهش پلاک و باکتری در دهان می شود که در مجموع از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند.

بااین حال، توجه به این نکته مهم است که همه دهان شویه ها از مواد یکسانی ساخته نمی شوند. برخی از دهان شویه ها حاوی الکل هستند که ممکن است دهان شما را خشک کند و باعث تحریک شود، درحالی که برخی دیگر حاوی فلوراید هستند که می تواند به تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. مهم است که دهان شویه ای را انتخاب کنید که برای نیازهای خاص شما مناسب باشد و طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید.

سبزیجات و میوه های تازه را در برنامه غذایی خود قراردهید

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه نه تنها برای سلامت کلی بدن مهم است، بلکه راهی برای حفظ سلامت دهان و دندان نیز محسوب می شود. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است. فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات به تحریک تولید بزاق و شستن ذرات غذا و باکتری هایی که می توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند، کمک می کند.

www.takfars.ir

به طور خاص، میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، توت فرنگی و کلم بروکلی می توانند به تقویت لثه و پیشگیری از بیماری لثه کمک کنند. غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر و سبزیجات برگدار عامل تقویت دندان ها و استخوان ها هستند. میوه ها و سبزیجات ترد مانند سیب و هویج نیز می توانند به تمیز کردن دندان ها و ماساژ لثه ها در حین جویدن کمک کنند.

از مواد غذایی شیرین و اسیدی به مقدار محدود استفاده کنید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند مرکبات، کیک، آب نبات، نان، کلوچه، نوشابه و نوشیدنی های ورزشی می توانند برای سلامت دندان ها مضر باشند، چون ممکن است موجب فرسودگی مینای دندان و پوسیدگی زودرس شوند. هنگامی که غذاها و نوشیدنی های اسیدی یا شیرین مصرف می کنید، باکتری های موجود در دهان اسیدی تولید می کنند که می تواند به مینای دندان شما حمله کند و با گذشت زمان منجر به ایجاد حفره و سایر مشکلات دندانی شود. علاوه براین، غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند باعث حساسیت مینای دندان شوند که باز هم دندان های شما را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر خواهد کرد.

برای محافظت از سلامت دندان خود، مهم است که مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی و شیرین را تا حد امکان محدود کنید و از دسترس کودکان نیز دور نگاه دارید. اما اگر این غذاها و نوشیدنی ها را مصرف کردید حتما دهان خود را بعد از خوردن یا نوشیدن با آب بشویید تا اسید موجود در دهان را خنثی کند و ذرات غذا را بشوید. بهترین جایگزین برای نوشیدنی های شیرین و اسیدی، شیر، آب، چای کمرنگ، دمنوش ها و قهوه است. به جای تنقلات شیرین نیز بهتر است از آجیل ها و مغزها، میوه و سبزیجات تازه و انواع مرغ و ماهی استفاده کنید.

برای سلامت دهان و دندان هر شش ماه یک بار چکاپ دندان ها را انجام دهید

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینات منظم دندانپزشکی بخش مهمی از روتین سلامت دهان و دندان است. با مراجعه به دندانپزشک خود هر شش ماه یک بار می توانید از ایجاد مشکلات دندانی قبل از این که نیاز به درمان جدی تر و پرهزینه تر شود، جلوگیری کنید. در ادامه به بیان دلایلی می پردازیم که روشن می کند چرا چکاپ منظم دندانپزشکی مهم است

تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی: در طول معاینه دندان، دندانپزشک شما دندان ها، لثه ها و دهان شما را از نظر علائم پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی معاینه می کند. با تشخیص زودهنگام این مسائل، دندانپزشک می تواند درمان سریع را برای جلوگیری از تشدید این مسائل ارائه دهد.

نظافت حرفه ای: حتی اگر مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، قسمت هایی از دهان همیشه وجود دارد که تمیز کردن آن ها به تنهایی دشوار است. در طول معاینه دندان، دندانپزشک می تواند با جرمگیری و بروساژ دندان شما را تمیز کند و هرگونه پلاک و تارتاری که می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود را از بین ببرد.

غربالگری سرطان دهان: دندانپزشک همچنین علائم سرطان دهان را در طول چکاپ بررسی می کند. تشخیص زودهنگام سرطان دهان می تواند شانس درمان موفقیت آمیز شما را افزایش دهد.

آموزش و مشاوره: دندانپزشکان می توانند اطلاعات و توصیه های ارزشمندی را در مورد چگونگی حفظ سلامت دهان و دندان به شما ارائه دهند. آن ها همچنین می توانند به هر سؤالی که ممکن است در مورد سلامت دندان داشته باشید، پاسخ دهند و نکاتی را در مورد چگونگی بهبود روال سلامت دندان هایتان گوشزد کنند.

تک فارس

به طورکلی، معاینات منظم دندانپزشکی هر شش ماه یک بار بخش مهمی از روتین دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات دندانی است. بنابراین، مطمئن شوید که معاینه دندان بعدی خود را همین امروز برنامه ریزی کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر