تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ضرر ها و فایده های عناب برای سلامتی

image ضرر ها و فایده های عناب برای سلامتی

عناب یک میوه ی بومی مناطق گرمسیر و خشک است که روی درختی بزرگ و برگدار می روید. این میوه ی گرد و کوچک که هسته ی ریزی هم دارد ابتدا به رنگ زرد و سبز است و پس از رسیدن به رنگ قرمز درمی آید و شکلی مانند زیتون به خود می گیرد.

عناب با نام های دیگری از جمله خرمای قرمز یا خرمای چینی، خرمای کره ای و خرمای هندی هم شناخته می شود. عناب کال سبز است و پوست صافی دارد، مزه ی شیرین آن هم کم است. ولی زمانی که می رسد قرمز و چروک می شود و طعم بسیار شیرینی پیدا می کند. شکل خشک شده ی آن هم کاملا چروک و شیرین است.

ارزش غذایی و کالری عناب

مانند سایر میوه های خشک از جمله خرما و توت، میوه ی عناب هم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین C و منگنز است. جدا از این، ترکیبات زیر را هم دارا است.

تکفارس آی آر

بیوفلاونوئیدها

پلی ساکاریدها

پلی فنل ها

ساپونین ها

نوکلئوتیدها

www.takfars.ir

تری ترپنوئیدها

این مواد مغذی گیاهی تأثیر زیادی روی سلامتی بدن می گذارند. افزون بر این ها، هر ۵۰ گرم عناب خشک می تواند شما را با ارزش غذایی زیر روبه رو کند.

۱۴۰ کیلوکالری انرژی

۳۶ گرم کربوهیدرات

۲ گرم پروتئین

۳ گرم فیبر

۱۵ میلی گرم منگنز (۶۵۰ درصد از نیاز روزانه)

۱۰۹ میلی گرم ویتامین C (121 درصد از نیاز روزانه)

۵ میلی گرم آهن (۱۴ درصد از نیاز روزانه)

۱ میلی گرم مس (۱۳ درصد از نیاز روزانه)

تک فارس

۳۴ میلی گرم فسفر (۵ درصد از نیاز روزانه)

۱۰۸ میلی گرم پتاسیم (۴ درصد از نیاز روزانه)

فواید و خواص عناب برای سلامتی

میوه ی عناب از دیرباز در پزشکی جایگزین کاربردهای گوناگونی داشته است. خیلی ها باور دارند این میوه برای درمان بی خوابی و اضطراب مفید است.

پژوهش های بسیاری هم که روی عناب تمرکز کرده اند نشان می دهند مصرف این میوه می تواند فواید چشمگیری برای سلامت دستگاه عصبی، سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش داشته باشد. در ادامه خواص عناب خشک و تازه را فهرست کرده ایم.

به بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان کمک می کند

پژوهش ها نشان می دهند آب میوه ی عناب می تواند انواع خاصی از سلول های سرطانی از جمله سلول های تخمدان، دهانه ی رحم، سینه، کبد، روده ی بزرگ و پوست را مهار کند. مطالعه ی ویژه ای هم که در ایران انجام شد روی عصاره ی آب عناب و به منظور پیدا کردن اثرات ضدسرطانی و توموری آزمایش کرد و نشان داد این میوه می تواند سلول های سرطانی به ویژه سرطان خون را مهار کند.

با توجه به اینکه عناب سرشار از آنتی اکسیدان است، پژوهش گران باور دارند مصرف این میوه می تواند به طور چشمگیری به از بین بردن سلول های تومور و سرطانی کمک کند و یک راهکار عالی برای مبارزه با بیماری سرطان به شمار برود.

می تواند به بهبود کیفیت خواب، بی خوابی و کارکرد مغز کمک کند

عناب و هسته ی آن در طب چینی برای درمان مشکلات مرتبط با خواب از جمله بی خوابی استفاده می شوند. آن ها دارای ترکیباتی به نام فلاونوئیدها، ساپونین ها و پلی ساکاریدها هستند که با توجه به پژوهش های جانورانی می توانند توانایی آرامش بخشی داشته باشند و دستگاه عصبی را آرام و تنظیم کنند.

T A K F A R S

یک مطالعه نشان داده ساپونین موجود در عناب دارای اثر خواب آور و آرامش بخش است و راهکار مناسبی برای کمک به خوابیدن خواهد بود. بنابراین، شما با مصرف یک فنجان چای عناب پیش از خواب می توانید آرامش بیشتری به دست بیاورید و جلوی بی خوابی را بگیرید.

در رابطه با کارکرد مغز هم پژوهش هایی که روی موش ها آزمایش کرده اند نشان می دهند عصاره ی هسته ی عناب ممکن است به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک کند. البته باید در نظر داشته باشید که این پژوهش ها تنها روی موش ها انجام شده اند و همچنین کسی به طور معمول هسته ی عناب را مصرف نمی کند.

روی فرآیند هضم غذا و کارکرد دستگاه گوارش هم تأثیر می گذارد

میوه ی عناب از دوران گذشته به شکل های پوره، خمیر، چای یا سوپ استفاده می شده تا به بهبود فرآیند هضم غذا کمک کند.

یک پژوهش نشان می دهد مصرف مناسب و کافی عناب در روز می تواند دستگاه گوارش را تنظیم کند و جلوی قرار گرفتن مخاط روده در معرض آمونیاک سمی و سایر ترکیبات مضر را بگیرد. جدا از این، پژوهش های دیگری هم ادعا دارند مصرف منظم و روزانه ی عصاره ی عناب می تواند کارکرد کلیه ها را به دلیل کاهش سطح کراتینین و اوره بهبود ببخشد و خطر آسیب به کلیه ها را کاهش دهد.

خواص عناب برای یبوست و درمان آن

یکی دیگر از خواص عناب برای دستگاه گوارش درمان یبوست مزمن است. یک مطالعه روی اثر عصاره ی عناب برای درمان یبوست تمرکز کرد و نشان داد افرادی که یبوست داشتند با مصرف عناب به مدت ۱۲ هفته توانستند با بهبود نشانه های یبوست روبه رو شوند و مشکل خود را برطرف کنند.

منجر به بهبود ذهن و کارکردهای شناختی می شود

عناب به دلیل تأثیری که روی جسم و روان می گذارد یک میوه ی بی نظیر به شمار می رود. به همین دلیل است که خواص عناب در طب سنتی هم شناخته شده است و از آن برای درمان بیماری های روانی از جمله افسردگی، اضطراب و استرس استفاده می شود. پژوهش ها هم نشان داده اند هسته ی عناب به ویژه روی کاهش اضطراب در جانوران تأثیر می گذارد.

پژوهش های گوناگونی روی این موضوع تمرکز کرده اند و ادعا دارند مصرف عصاره ی عناب در دوزهای پایین با اثر ضداضطرابی همراه است و در دوزهای بالا هم اثر آرامش بخشی دارد. ولی این پژوهش ها همگی روی جانوران انجام شده اند و نمی توان با قاطعیت درباره ی تأثیر این میوه روی انسان سخن گفت. با وجود این، با در نظر داشتن سایر خواص عناب می توانیم امیدوار باشیم که عناب برای انسان هم کاهش اضطراب و استرس را در پی دارد.

تک فارس www.takfars.ir

یکی دیگر از فواید جالب عناب بهبود سلامت شناختی و تقویت کارکرد ذهن است. یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ نشان داد عناب از دستگاه عصبی محافظت می کند و همچنین به تقویت حافظه و یادگیری می پردازد. این موضوع به دلیل آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضدالتهابی موجود در عناب رخ می دهد که به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های ضدبیماری است

مصرف عناب که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است یک راهکار عالی برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن خواهد بود. یکی از مهم ترین فواید دریافت آنتی اکسیدان تأثیر این ترکیبات روی رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که در فرآیندهای سلولی بدن به وجود می آیند و می توانند منجر به التهاب و ابتلا به بیماری های مزمن شوند. افزایش این رادیکال ها در بدن با افزایش سرعت روند پیری و همچنین بیماری های قلبی و سرطان همراه خواهد بود.

ویتامین C هم ماده ی دیگری است که از سلامت بدن محافظت می کند. از آنجا که بدن نمی تواند ویتامین C تولید کند، شما باید یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C را دنبال کنید تا نیاز بدن به این ویتامین را تأمین کنید.

خوبی عناب این است که ویتامین C بالایی دارد و مصرف یک نصف فنجان از این میوه می تواند بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه ی شما به ویتامین C را برآورده کند. شما با مصرف عناب به آسانی می توانید از رژیم غذایی خود لذت ببرید و جلوی بیماری ها و رادیکال های آزاد را هم بگیرید.

افزون بر این، ویتامین C دارای فواید دیگری هم هست که از آن ها می توانیم به بهبود سلامت پوست و مو، بهبود سریع تر زخم ها و آسیب ها و همچنین از بین بردن باکتری ها و میکروب ها اشاره کنیم.

از سلامت قلب و سطح فشار خون حمایت می کند

یکی از مهم ترین خواص عناب برای قلب و تأثیر آن روی کاهش احتمال بیماری های قلبی است. عناب حاوی مواد مغذی از جمله پتاسیم، منگنز و آنتی اکسیدان ها است که اثرات ضدالتهابی دارند و می توانند به تنظیم سطح فشار خون کمک کنند.

منگنز کارکردی مانند آنتی اکسیدان ها دارد و به طور چشمگیری روی کنترل فشار خون تأثیر می گذارد. پتاسیم هم به نرم نگه داشتن و فعالیت آرام رگ های خونی کمک می کند تا جریان خون را سالم نگه دارند.

افزون بر این، از دوران گذشته تا امروز میوه ی عناب به عنوان یک راهکار درمانی برای کم خونی به شمار رفته است. به طور کلی، میوه های خشک دارای آهن و سایر مواد مغذی هستند که از بدن در برابر مشکلات کم خونی، خستگی، ضعف و واکنش ایمنی ضعیف بدن محافظت می کنند. خواص عناب برای کم خونی هم ناشی از وجود همین مواد معدنی و مغذی است.

تکفارس

ترکیبات دیگر عناب مانند فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و تری ترپنوئیدها هم به طور کلی روی فعالیت سیستم قلب و عروق و سوخت وساز بدن تأثیر می گذارند و سلامت آن ها را حفظ می کنند.

می تواند به کاهش وزن هم کمک کند

خواص عناب برای لاغری به دلیل پروتئین و فیبر این میوه و کالری به نسبت پایین آن است. میانه روی در مصرف عناب می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند و احساس سیری بیشتری به شما بدهد.

شما با مصرف این میوه به عنوان یک میان وعده پیش از وعده ی اصلی یا پس از آن می توانید جلوی پرخوری را بگیرید و کالری مصرفی روزانه ی خود را کاهش دهید. این کار کمک زیادی به کاهش و مدیریت وزن خواهد کرد.

ضدآلرژی است و سرفه را کاهش می دهد

میوه ی عناب دارای آنزیم ویژه ای به نام بروملین است که خلط و مخاط را کاهش می دهد. بنابراین، به پاکسازی مسیرهای تنفسی و حفره های سینوسی کمک می کند و جلوی سرفه کردن را می گیرد. افزون بر این، عناب سرشار از خواص آنتی هیستامینی است که جلوی واکنش های آلرژیک و حساسیتی را می گیرد. بنابراین، با در نظر داشتن این ها می توانیم به خواص عناب برای سرماخوردگی هم پی ببریم.

منجر به پیشگیری یا مبارزه با پوکی استخوان می شود

ترکیبات و مواد مغذی موجود در عناب از جمله منگنز، مس، پتاسیم و منیزیم برای سلامت استخوان ها هم مفید هستند. این مواد از سلامت استخوان ها محافظت می کنند و جلوی مشکلاتی مانند پوکی استخوان را می گیرند.

به طور کلی، شما باید این مواد را به اندازه ی کافی دریافت کنید تا مشکلی برای اسکلت بدن پیش نیاید. افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند هم باید با تغییر رژیم غذایی خود این مواد را دریافت کنند و جلوی آسیب دیدن استخوان های خود را بگیرند. عناب به خوبی می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش استحکام استخوان ها کمک کند.

جلوی پیری را هم می گیرد

takfars.ir

مصرف عناب یک راه عالی برای کاهش سرعت پیر شدن است. از آنجایی که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است می تواند به جلوگیری از چین و چروک و تغییر رنگ و پیری پوست کمک کند.

می تواند سلامت پوست و مو را حفظ کند

با توجه به فایده ی پیشین به خواص عناب برای پوست پی می بریم. ویژگی های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی عناب به درمان آکنه، لکه ها و جای زخم کمک می کنند.

افزون بر این، پژوهش هایی که روی موش ها آزمایش کرده اند نشان می دهند قرار دادن روغن عناب روی مو می تواند به رشد بیشتر و سریع تر موها منجر شود. البته همچنان به پژوهش های بیشتری برای تأیید این فایده نیاز است.

عوارض احتمالی و ضررهای عناب

به طور کلی، عناب ضرری برای سلامتی ندارد، به ویژه اگر در مقادیر کم مصرف شود. با توجه به پژوهش ها، عوارض منفی زیادی درباره ی عناب گزارش نشده ولی در صورتی که به این میوه حساسیت داشته باشید نباید آن را مصرف کنید.

همچنین پیش از مصرف عناب باید به چند نکته دقت داشته باشید. اگر به بیماری خاصی دچار هستید یا دارو مصرف کنید حتما با یک پزشک مشورت کنید و ببینید مصرف عناب برای شما مناسب است یا نه. برای نمونه، برخی داروهای ضدافسردگی ممکن است تحت تأثیر اثرات میوه ی عناب قرار بگیرند.

افزون بر این، عناب می تواند روی سطح قند خون هم تأثیر بگذارد. بنابراین اگر دیابت دارید حتما قند خون خود را زیر نظر داشته باشید و از داروهای مناسب برای کنترل آن استفاده کنید.

ضررها و خواص عناب برای دیابت

عناب دارای ترکیباتی است که بهبود کارکرد سوخت وساز بدن کمک می کنند، ولی همچنین قند بالایی هم دارد و ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است کسانی که دیابت دارند آن را مصرف نکنند یا دست کم پیش از مصرف با یک پزشک مشورت کنند و دیدگاه او را جویا شوند.

تک فارس آی آر

ضررها و خواص عناب در بارداری

عناب سرشار از اسید فولیک است که به تولید سلول های خونی و رشد جنین کمک می کند. همچنین حاوی روی است که برای رشد مغز جنین مفید است و کارکردهای ذهنی و شناختی را تقویت می کند.

با وجود این، زیاده روی در مصرف عناب می تواند به زنان باردار آسیب برساند. بنابراین، باید آن را به اندازه ی مناسب مصرف کنید و پیش از مصرف هم با یک پزشک مشورت کنید.

چگونه می توانید عناب را مصرف کنید؟

میوه های عناب کوچک و شیرین هستند و به شکل تازه یا خشک شده پیدا می شوند. شکل تازه ی این میوه طعمی شیرین و سیب مانند دارند و مصرف آن در کنار میوه ها بسیار لذت بخش خواهد بود. شما همچنین می توانید شکل خشک شده ی آن را مصرف کنید که شیرین تر است و یک میان وعده ی مقوی و عالی به شمار می رود. خواص عناب تازه با خشک تفاوت چندانی ندارد و بنابراین فرقی نمی کند کدام را برای سلامتی مصرف کنید. البته نباید فراموش کنید که عناب تازه قند کمتری دارد و گزینه ی سالم تری است.

این میوه دارای هسته و دانه است و باید آن ها را پیش از مصرف بیرون بیاورید. همچنین یادتان باشد به دلیل قند بالای این میوه نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. با توجه به ارزش غذایی عناب شما می توانید در روز نصف فنجان عناب خشک شده یا یک فنجان عناب تازه را بدون مشکل مصرف کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

جدا از شکل تازه و خشک شده ی عناب، این میوه به شکل های دیگری هم از جمله چای، سرکه و شربت مصرف می شود. در انگلستان عناب را به صورت خشک شده یا به شکل آب نبات های طعم دار همراه با چای مصرف می کنند. در کره، چین و تایوان هم از شربت شیرین میوه ی عناب استفاده می کنند. در برخی مناطق عناب برای تهیه ی سرکه به کار گرفته می شود و در آفریقا هم از آن کیک درست می کنند. عناب کنسروشده و چای با طعم عناب هم در سراسر جهان طرفدار دارد. ولی در ایران، پاکستان و هندوستان میوه ی عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می کنند.

بنابراین، شما انتخاب های گوناگونی پیش رو خواهید داشت. با توجه به علاقه و رژیم غذایی خود ببینید کدام نوع عناب برای شما مناسب تر است و آن را به همان شکل مصرف کنید.

چگونه باید عناب را خریداری و نگه داری کنید؟

عناب تازه به طور معمول در پاییز پیدا می شود. برای خرید عناب تازه به سراغ میوه هایی بروید که سبز، روشن و سفت هستند. عناب خشک هم در بیشتر روزهای سال و به شکل بسته بندی شده پیدا می شود.

TakFars

اگر عناب را در مدت ۳ تا ۴ روز مصرف می کنید می توانید آن را در یک ظرف و در اتاق قرار دهید. عناب در یخچال می تواند تا چند هفته دوام بیاورد. عناب خشک را هم می توانید تا چند ماه نگه داری کنید بدون آنکه خراب شود.

عناب یک میوه ی بومی مناطق گرمسیر و خشک است که با نام های دیگری از جمله خرمای قرمز یا خرمای چینی، خرمای کره ای و خرمای هندی هم شناخته می شود.

میوه ی عناب سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین C و منگنز است. این ترکیبات باعث می شوند مصرف عناب دارای فواید بسیاری برای سلامتی باشد. شما با مصرف منظم این میوه و زیاده روی نکردن می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید، جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری ها را بگیرید، وزن خود را کاهش دهید، خوابتان را بهبود ببخشید، کارکرد ذهنی بهتری داشته باشید، مشکلات دستگاه گوارش را برطرف کنید و همچنین جلوی پیری و مشکلات آن را بگیرید.

مصرف عناب برای بیشتر مردم بی خطر است. ولی پیش از مصرف آن بهتر است به برخی نکات دقت داشته باشید. شما با در نظر داشتن نکاتی که بررسی کردیم می توانید جلوی مشکلات و عوارض جانبی عناب را بگیرید و به سلامتی خود آسیب نزنید.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا به بیماری خاصی دچار هستید، پیش از مصرف عناب با یک پزشک مشورت کنید و ببینید این میوه برای شما مناسب است یا نه.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر