تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش درست کردن میوه خشک در منزل

image آموزش درست کردن میوه خشک در منزل

چندین روش برای خشک کردن میوه ها وجود دارد که معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند. یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه، خشک کردن با جریان هوا می باشد که ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است، این کار معمولاً در فر انجام می شود. نوع دیگر، خشک کردن با شکر است که با خیساندن یا جوشاندن میوه در یک شیره شکری انجام می شود. روش سرخ کردن یکی دیگر از بهترین روش ها برای خشک کردن میوه های پر نشاسته و کم رطوبت مثل موز است. لازم به ذکر است بسیاری از میوه های خشک رایج در بازار قبل از بسته بندی با دی اکسید گوگرد خشک می شوند که این روش به میوه کمک میکند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند. اگر به گوگرد حساسیت دارید، می توانید میوه های خشک شده بدون گوگرد را خریداری کنید.

اگر در منزل میوه خشک کن ندارید، خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید. فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل خواهید داشت و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک میکنید. کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد. میوه های کوچک مثل انگور،توت فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را می توان به صورت درسته خشک کرد. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه، آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد. میوه های آماده شده را روی یک سینی توری و سپس روی سینی فر قرار دهید به صورتی که طرف برش خورده آن به سمت پایین باشد. بسته به نوع میوه آن را ۲ الی ۱۲ ساعت در فر با حرارت ۱۱۲ درجه سانتی گراد (۲۲۴ درجه فارنهایت) قرار دهید. سینی فر را هر یکی دو ساعت یک بار کنترل کنید و میوه ها را جا به جا کنید، زمانی که میوه ها خشک و چروکیده شدند دلالت بر آماده بودن آن است.

میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید. میوه هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن ها را با سلفون بپوشانید و می توانید تا چندین روز آن ها را در یخچال نگه داری کنید. استفاده از دستگاه میوه خشک کن، سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام ، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود.

اکثر این دستگاه های میوه خشک کن دارای المنت برقی در کف خود هستند که این المنت ها به صورت مشبک می باشند و روی آن ها هواکش قرار دارد. بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، ۲۴ ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. دستگاه های میوه خشک کن در دسترس هستند و کار با آن ها آسان است، به خصوص اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید. شما همچنین می توانید با استفاده از این تکنیک در فر یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ درست کنید. سیب، آناناس، نارگیل، لیمو و پرتقال دارای پوست نازک و مناسب برای چیپس شدن هستند. برای اینکه ورقه میوه ها یک دست شوند از ماندولین استفاده کنید، سپس آب لیمو را روی حلقه های سیب بریزید تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود. یک سینی فر را با کمی روغن چرب کنید، حلقه های سیب را روی آن قرار دهید سپس سینی را در پایین ترین طبقه فر قرار دهید. اجازه دهید میوه ها به مدت دو الی سه ساعت در فر باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند (یا از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید). از این چیپس های میوه ای می توانید برای تزیین دسر یا سالاد و یا حتی به عنوان اسنک استفاده کنید.

تکفارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر