تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین روش جرم گیری دندان در خانه و بدون هزینه

image بهترین روش جرم گیری دندان در خانه و بدون هزینه

ساده ترین روش برای از بین بردن پلاک و جرم دندان این است که شما حداقل روزی ۲ بار مسواک بزنید. یک مسواک نرم انتخاب کنید. بعد از ۳ یا ۴ ماه آن را عوض کنید. همچنین استفاده از مسواک برقی برای از بین بردن پلاک ها مؤثرتر از مسواک های سنتی است.

قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا جرم ها و تکه های غذا سست شده و با مسواک به راحتی از دندان جدا شوند. برای نخ دندان کشیدن به روش زیر عمل کنید

حداقل ۵۰ سانتی متر نخ بکشید و سر آن را به هر یک از انگشت های وسط بپیچید.

نخ را بین دو انگشت شست و کناره ی انگشت اشاره نگه دارید و سپس آن را به آرامی بین دو دندان فشار دهید.

تکفارس آی آر

نخ را به شکل حرف C در کنار یک دندان حرکت دهید.

همان طور که نخ را روی دندان فشار می دهید، به آرامی بالا و پایین کنید. مراقب باشید فشار آنقدر زیاد نباشد که دندان از جای خود تکان بخورد.

این کار را برای همه ی دندان ها انجام دهید.

بعد از نخ دندان کشیدن باید به روش زیر مسواک بزنید تا پلاک ها و جرم دندان جدا شود

به اندازه ی یک نخود خمیر دندان روی مسواک بگذارید. این مقدار برای بچه ها باید به اندازه ی یک دانه ی برنج باشد.

www.takfars.ir

مسواک را روی دندان ها و با زاویه ی ۴۵ درجه نسبت به لثه نگه دارید.

مسواک را آرام و با حرکات کوتاه روی دندان های خود عقب و جلو ببرید. با این کار باید قسمت بیرونی تمام دندان ها را تمیز کنید.

تمام سطح خارجی، داخلی و سطح بالایی دندان را مسواک بزنید. روی زبانتان را هم با مسواک تمیز کنید.

برای تمیز کردن قسمت داخلی دندان های جلویی، مسواک را به صورت عمودی کج کرده و با حرکت های کوچکی آن را روی قسمت داخلی دندان به بالا و پایین ببرید.

متأسفانه پلاک بعد از مسواک زدن دوباره جمع می شود و این کار را باید آن قدر انجام دهید تا تمام آن ها از بین بروند. بعضی از متخصصان روش های طبیعی را در کنار مسواک زدن پپیشنهاد می کنند. استفاده از روغن های خاص و جوش شیرین می تواند از تجمع پلاک و جرم دندان جلوگیری کند.

شست وشوی دندان با روغن

برای شست وشوی دهان با روغن معمولا از روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده می شود. این کار به استحکام دندان ها کمک می کند. همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده، لثه ها را تسکین داده و پلاک و جرم دندان را از بین می برد.

برای انجام این کار باید ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان خود نگه داشته و مانند دهانشویه آن را در دهان بچرخانید. عده ای معتقدند روغن نارگیل به دلیل اسیدهای چرب مفید و اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد می تواند در از بین بردن جرم دندان مؤثرتر باشد.

شست وشوی دندان با جوش شیرین

متخصصین معتقدند خمیر دندان های حاوی جوش شیرین در از بین بردن جرم دندان مؤثرتر هستند و در طول ۲۴ ساعت پس از استفاده از آن ها، پلاک کمتری روی دندان شکل می گیرد. پس شما می توانید به راحتی از جوش شیرین، این پاک کننده ی طبیعی، برای شستن دندان ها و از بین بردن پلاک استفاده کنید. برای استفاده کافی است مسواک خود را به جوش شیرین آغشته کرده و دندان ها را بشویید. همچنین می توانید از محلول جوش شیرین به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

تک فارس

پلاک ها چه تأثیری در تشکیل جرم دندان دارند؟

پلاک ها با تغذیه از قندهای موجود در مواد غذایی باعث ترشح اسیدهایی در دهان می شوند که می تواند به دندان ها آسیب رسانده و باعث سوراخ شدنشان شود. همچنین باکتری ها می توانند سمومی تولید کنند که به لثه ها آسیب رسانده و بیماری های مختلف لثه ای مانند پریودنتال را ایجاد کنند.

با ترکیب پلاک روی دندان ها و مواد معدنی موجود در بزاق دهان، جرم دندان تشکیل می شود. به جرم دندان تارتار هم می گویند. تارتار هم مثل پلاک می تواند در قسمت بالایی دندان و زیر خط لثه تشکیل شده و محیط مناسب برای رشد باکتری ها و تشکیل پلاک های بیشتر را فراهم کند.

برعکس پلاک، جرم دندان را نمی توانید با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از بین ببرید و برای جرم گیری باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ها با ابزار و تکنیک های خاص جرم را از روی دندان برداشته و با پولیش زدن دندان ها آن ها را دوباره درخشان و زیبا می کنند.

چطور از تشکیل پلاک و جرم دندان جلوگیری کنیم؟

بهترین روش برای جلوگیری از تشکیل جرم دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است. روزانه حداقل ۲ بار دندان هایتان را مسواک بزنید و حداقل ۱ بار نخ دندان بکشید.

بهترین زمان مسواک زدن به توصیه ی دندانپزشک ها صبح بعد از بیدار شدن و شب قبل از خوابیدن است.

طبق یک برنامه ی منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و اگر به صورت جدی درگیر جرم دندان بودید حتما از او بخواهید که کار جرم گیری را برای شما انجام دهد.

از محصولات حاوی فلوراید استفاده کنید تا از رشد باکتری ها و تشکیل پلاک و جرم دندان جلوگیری کند. از دیگر خواص فلوراید جلوگیری از پوسیدگی دندان است پس بهتر است خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید است.

تحقیقات نشان داده است که جویدن آدامس حاوی سوربیتول یا زایلیتول بعد از وعده های غذایی می تواند از تجمع پلاک جلوگیری کند. البته باید دقت کنید که آدامس حاوی شکر نباشد چون شکر می تواند به دندان ها آسب رسانده و محیط را برای رشد باکتری آماده کند.

T A K F A R S

برای داشتن دندان هایی سالم لازم است که در برنامه ی غذایی خود حتما مقدار زیادی سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی مصرف کنید. انتخاب دهانشویه ی مناسب یا استفاده از برس های بین دندانی یا خلال دندان هم می تواند در جلوگیری از تجمع باکتری ها و تشکیل جرم دندان مؤثر باشد.

سیگار کشیدن و جویدن تنباکو باعث رشد باکتری ها بر روی دندان شده و فرآیند تولید پلاک و جرم را سریع تر می کند. پس بهتر است برای داشتن دندان هایی زیبا مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

برای جلوگیری از تشکیل جرم دندان یک قانون ساده وجود دارد، آن هم رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید به صورت روزانه حداقل ۲ بار مسواک بزنید، ۱ بار نخ دندان بکشید و در صورت امکان از دهانشویه استفاده کنید تا از تجمع پلاک و جرم جلوگیری شود. همچنین یک برنامه ی مراجعه ی منظم به دندانپزشک و استفاده از توصیه های او می تواند به سلامت دهان دندان کمک کند. هر زمانی که احساس کردید جرم یا پلاک روی دندانتان تشکیل شده و با مسواک زدن از بین نمی رود بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید تا خیلی سریع آن ها را از بین ببرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر